یادداشت
گفتگو و گزارش

بیماریابی فعال دانشگاه علوم پزشکی استان؛ تخریب موفقیت‌ و دستاوردهای بزرگ با لغزشی کوچک!

بیماریابی فعال دانشگاه علوم پزشکی استان؛ تخریب موفقیت‌ و دستاوردهای بزرگ با لغزشی کوچک!

ستاد استانی مدیریت و مبارزه با کرونا در کهگیلویه و بویراحمد که توانسته در سایه مشارکت فعال ، همیاری و همراهی مردم و همچنین همدلی، هماهنگی و تلاش شبانه روزی تمامی اعضا و کادر بهداشت و درمان با انجام حدود ۹۸درصدی طرح غربالگری و بیماریابی فعال موفقیت ها و دستاوردهای بزرگی را بدست آورد اما همین اقدام ها گاه دستاویز برخی تخریب ها و البته هزینه هایی ناخواسته برای مسئولان و متولیان امر شده است..

ماجرای اضافه شدن ۵۲ بیمار کرونایی در یک روز

اضافه شدن ۵۲ مورد کرونایی مثبت در روز ۲۴ فروردین از سوی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج کافی بود تا برخی ها که منتظر کمترین لغزش از میان آن همه موفقیت ها و دستاوردهای بزرگ در این دوران سخت و بحران کرونایی بودند فرصت را مغتنم شمرده و این مهم را دستمایه تخریب ها و تاختن ها و تازیدن های ناجوانمردانه به سوی کادر بهداشت و درمان و دیگر مسئولان و متولیان امر کنند.

در این میان حتی بازار داغ شایعات و تحلیل های نادرست برخی کاربران فضای مجازی بسیار جلوتر از اظهار نظرهای متولیان امر بهداشت و درمان ، روان عمومی جامعه را ملتهب و مسموم ساخت.

اما با وجود همه جوسازی ها و غوغاسالاری ها که دلیل افزایش آمار را بدهکاری مالی و تاخیر در پرداخت هزینه آزمایش این افراد در آزمایشگاه پارس شیراز قلمداد کردند، بر اساس گزارش های مستند و مکتوب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مشخص شد که هزینه ها و بدهی دانشگاه به موقع پرداخت و این مهم کمترین تاثیری در تاخیر و عدم جواب دهی به موقع از سوی آزمایشگاه مرجع شیراز نداشته است.

نقش آزمایشگاه شیراز

استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در واکنش به این موضوع تاکید کرد: با توجه به بررسی های انجام شده مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و آزمایشگاه مرجع شیراز تا حدودی در این راستا کم لطفی نشان دادند.

حسین کلانتری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: بر اساس مستندات و گزارش های مکتوب و پیگیری های لازم موضوع بدهی مالی و تاخیر در پرداخت هزینه های آزمایشگاه امری بی پایه و کذب بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس پیگیری ها و بررسی های انجام شده این آزمایشگاه مربوط به بخش خصوصی است ولی به هر دلیل از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحت فشار بوده که در خصوص جوابدهی به آزمایش های ارسال شده، باید اولویت با استان فارس است.

کلانتری یادآور شد: این در حالی است که آزمایشگاه مکلف بود که بر اساس نوبت اقدام به جواب دهی می کرد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: البته این ۵۲ تست و نمونه که از آزمایشگاه پارس شیراز و با تاخیر حدود یک هفته ای اعلام شده در حقیقت نمونه های مربوطه به بیماران مشکوک کرونایی نبوده بلکه این آمار نتیجه و محصول همان طرح بیماریابی فعال و البته انجام تست هایی بوده که از اطرافیان و بستگان مبتلایان مثبت به کرونا در سطح استان انجام گرفته است.

کلانتری بیان کرد: با آزمایش های مجدد و سی تی اسکن از ریه این افراد هیچ یک از آنها مشکلی از لحاظ تنفس و سایر علائم بیماری ندارند و در سلامت کامل تحت نظارت و کنترل کادر درمانی استان در خانه های خود قرنطینه هستند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: این افراد(۵۲) نفر همچون سایر اشخاص مشکوک و افرادی که تحت انجام آزمایش و نمونه قرار می گیرند و بر اساس پروتکل های بهداشتی و دستور و تاکید وزارت بهداشت و ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا تا تایید نهایی و نتیجه آزمایش باید با رعایت اصول و ضوابط بهداشتی تحت کنترل و نظارت کادر بهداشت و درمان و در حال قرنطینه باشند.

وی تصریح کرد: بنابراین بر اساس همین سیاست و رویکرد این افراد نیز طی این مدت و تا اعلام نتیجه نهایی آزمایش ها تحت نظارت دانشگاه و قرنطینه بودند.

وی گفت: بر اساس گزارش های رسیده این افراد با توجه به هشدارهای کادر بهداشت و درمان هیچ گونه تماسی با سایر افراد جامعه تا اعلام نهایی نتایج آزمایش مربوط به کرونا را نداشته اند.

انجام روزانه ۳۶۰ آزمایش کرونا

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه روزانه افزون بر ۳۶۰ نمونه آزمایش کرونایی در راستای اجرای طرح بیماریابی فعال در سطح استان انجام می شود ، گفت: تاکنون بیش از چهار هزار نمونه و آزمایش به آزمایشگاه های مرجع در تهران و شیراز و طی روزهای گذشته با راه اندازی آزمایشگاه مولکولی یاسوج ، در استان ارسال و یا انجام شده است.

کلانتری تاکید کرد: تاکنون نتیجه بالای سه هزار و ۸۰۰ مورد از این ازمایش ها به استان ارجاع داده شده که بر اساس آن شمار بیماران مبتلا به کرونا در کهگیلویه وبویراحمد تا ظهر امروز ۲۷۹ نفر هستند.

وی تصریح کرد: از این مجموع کل بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها و مراکز درمانی و نقاهتگاهی نیز ۱۰ نفر هستند.

کلانتری بیان کرد: همچنین حدود ۸۰ نفر از آنها نیز بهبود یافته و مابقی با تشخیص و نظارت کادر بهداشت و درمان در منازل خود قرنطینه و تحت درمان هستند.

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در بیماریابی فعال

با وجود برخی بازتاب های منفی نسبت به افزایش شمار مبتلایان و یا تاخیر در انجام تست های آزمایشگاهی اما نباید این واقعیت انکار ناپذیر را را نیز نادیده گرفت که استان کهگیلویه وبویراحمد همچنان یکی از استان های موفق و پیشتاز در زمینه طرح های غربالگری، بیماریابی فعال و حتی در زمینه اجرای طرحهای ملی همچون فاصله گذاری اجتماعی بوده است.

کلانتری بیان کرد: این استان با اجرای طرح غربالگری و در سایه همراهی و مشارکت مردم توانسته در سطح وسیعی با تجهیز امکانات و تلاش حوزه ها و مراکز و خانه های بهداشت و با یک کار نفس گیر و شبانه روزی بیش از ۹۸ درصد مردم استان را غربالگری و رتبه نخست کشور را در این راستا در کشور کسب کند.

وی با بیان اینکه بارها اعلام کردیم که هیچ دلیلی برای لاپوشانی و پنهان کاری مربوط به ارائه آمار مبتلایان به کرونا در استان نباید وجود داشته باشد، گفت: اولویت نخست همه دست اندرکاران بر سلامت مردم و شهروندان استوار است.

کلانتری بیان کرد: همواره سیاست و راهبرد اصلی در ستاد استانی مدیریت کرونا این بوده و هست که مسئولان و متولیان امر آمار مربوط به مبتلایان و فوتی ها و حتی افراد مشکوک به ویروس کرونا در استان را به طور دقیق، شفاف و به موقع به مردم اطلاع رسانی کنند.

دو اقدام اساسی شامل افزایش روند تست های کرونایی بویژه در ایستگاه های غربالگری در ورودی شهرها و همچنین اجرای طرح غربالگری سلامت در سطح مراکز بهداشتی برای کنترل و شکست زنجیره این بیماری در کهگیلویه وبویراحمد بسیار اثربخش بوده و به طور حتم خروجی این اقدام ها علاوه بر بیماریابی بیشتر و فعال در استان ممکن است موجب برخی ناملایمات و ترکش های ناخواسته بر روند کار ستاد مدیریت استانی در این استان داشته باشد.

مدیریت کرونا در سایه همدلی

باتوجه به سیر صعودی و پیش بینی ها و شرایط حاکم ناشی از چالش گسترش روزافزون این ویروس منحوس این انتظار در وهله نخست وجود داشت که کهگیلویه وبویراحمد که تقریبا از همان روزهای نخست نفوذ این بیماری درگیر آن شده بود به مراتب تعداد مبتلایان و حتی فوتی ها در این استان محروم رو به افزایش رود.

اما با همکاری مردم، مدیریت یکپارچه ،منسجم و البته با نسخه همدلی ، تدبیر و هماهنگی و تعامل مثبت میان اعضای ستاد مدیریت و مبارزه با ویروس کرونا در استان این بیماری کماکان تحت کنترل قرار گرفته است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد می گوید: با همکاری، همراهی، مشارکت و حضور فعال مردم فهیم و قدرشناس این استان از همان نخستین روزهای فروردین امسال و هماهنگی مثل زدنی تمامی اعضای ستاد استانی مدیریت کرونا طرح های غربالگری، کنترل ورودی ها و مسیرها در سطح استان به نحو مطلوب انجام شد.

کلانتری تاکید کرد: در این راستا نیز با اطلاع رسانی گسترده و به موقع از طریق شبکه های ملی و سراسری بویژه شبکه خبر به طور مرتب و همچنین با تلاش و قدرت نفوذ جامعه فرهنگی و هنری ، رسانه ها و صداوسیمای مرکز استان ضرورت کار و درخواست مسئولان استانی برای عدم ورود گردشگران و مهمانان نوروزی به استان در سطح وسیع انجام شد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با همه این وجود اما برخی مسافران و هم استانی های ساکن در سایر استان ها بواسطه قرابت های نزدیک و وابستگی های خانوادگی و عاطفی وارد استان شدند و همین امر موجب بروز و افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان بویژه وابستگان و نزدیکان این افراد شد.

وی شهرستان های باشت و چرام را مصداق بارز و عینی در این راستا با بیشترین تعداد مبتلایان قومیتی و خانوادگی بیماری کرونا در استان دانست و گفت: همزمان و با مدیریت و کنترل ورودی ها طرح غربالگری گسترده و همچنین بیماریابی فعال نیز آغاز شد.

وی گفت: روزهای گذشته و بر اساس یافته های آزمایشگاهی از سوی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مشخص شد که یک نفر از اعضای یک خانواده در یکی از شهرستان های استان که مسافر در یکی از استان های کشور بود ۱۱ نفر از بستگان و خانواده خود را به ویروس کرونا مبتلا کرده است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید می کند که تنها عاملی که می تواند مانع از عمیق تر شدن و نفوذ بیش از پیش ویروس کرونا با آن شدت و حدت ناقل بودنش در سطح جامعه و استان شود افزایش میزان همدلی ها، انسجام و بسیج همگانی برای مقابله و مبارزه جدی و جانانه با آن است.

دامنه نفوذ ، گسترش و فراگیری روز افزون و سایه هراس انگیز ویروس کرونا این روزها موجی از اضطراب و نگرانی ها را به متن جامعه جهانی و کشورمان وارد کرده اما در کهگیلویه وبویراحمد طبق آمارها و رصدهای میدانی وضعیت حاکم، همچنان در سایه همدلی، انسجام و هماهنگی همه ارکان و دست اندرکاران امر در کنترل و مدیریت است.

منبع: ایرنا
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 تبعیض 1399/1/29 8:44:42

    مسیر چرام به گچساران کاملا مسدود است و حدود یک ماه کاملا بسته است و مردم شریف چرام خوب رعایت میکنند و بیمار یابی هم خوب بوده و دارد ریشه کن میشود اما متاسفانه مسیر باشت به گچساران و چرام و یاسوج و بقیه نقاط باز است و اصلا رعایت نمیکنند و سفر از باشت به گچساران و برعکس مرتبا ادامه دارد گچساران هم دارد آمارش بالا میرود

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها