یادداشت
گفتگو و گزارش

«یک نکته عبرت‌آموز در عزل دکتر چمن»

«یک نکته عبرت‌آموز در عزل دکتر چمن»

افتونیوز - امرالله کشوری: (یادداشت اختصاصی)

دکتر رضا چمن بعد از سه سال و چند ماه از ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان عزل شد. البته مدت ها بود برخی از نیروهای شاخص اصلاح طلب و هم چنین نماینده گچساران در پی قانع کردن استاندار به عدم حمایت از چمن برای برکناری او بودند ولی آقای خادمی بنا به دلایلی که احتمالا نبود نیروی مناسب جایگزین در مقابل این تغییر مقاومت می کرد تا اینکه در نهایت ضعف عملکرد مدیریتی چمن و هم چنین فشار نیروهای اصلاح طلب برای قانع کردن استاندار وزارتخانه را مجبور به انجام تغییر کرد.

دکترچمن وقتی سه سال پیش از سوی قاضی زاده هاشمی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان معرفی شد امیدواری های زیادی بوجود آورد. او هشت سال قبل از آن در دوران مدیریت دکتر پوردانش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بود و نشان داده بود یک جوان فن سالار و اهل تعهدات تشکیلاتی است ولی روی کار آمدن احمدی نژاد و نزدیکی او به اصولگرایان و بعدها حضور در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به عنوان معاون بهداشتی آن دانشگاه تردیدهایی را از جهت موضع سیاسی در مورد چمن بوجود آورده بود. شروع به کار چمن و هماهنگی کامل او با علی محمد بزرگواری نماینده پایداری کهگیلویه همه ارزوها را نقش بر اب کرد چمن به هیچ اصلی جز رضایت نماینده راضی نبود و نماینده هم گاه و بیگاه از چمن به نیکی یاد می کرد .

بعد هم چند مدتی در افواه پیچید که چمن قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارد ولی او نتوانست بین استعفاء از ریاست دانشگاه و شرایطی که معلوم نیست عاقبتش چیست دل از دانشگاه بکند (کاری که حالا شاید از بابت انجام ندادنش پشیمان باشد) و وقتی هم نماینده جدید کهگیلویه آمد کاملا روشن بود که چمن از او حمایت میکند به گونه ای که وقتی هاشم طاعتی پور رئیس مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه موحد را به ضیافت شام دعوت کرد. خیلی سریع چمن و رشید غفاری معاون بهداشتی اش آنقدر به طاعتی فشار اوردند تا طاعتی دو شب بعد مجبور به دعوت از عدل هاشمی پور در همان خانه ای شد که دو شب قبلش موحد شام میل کرده بود(و این خود از عجایب روزگار است) . حالا هم در روزهایی که بیشترین فشارها برای عزل چمن در جریان بود تنها یک نفر به کمک او آمد و آن هم کسی نبود جز عدل هاشمی پور .

چمن در کنار این رفتار عجیب و خارج از اصول کار تشکیلاتی در دوران مدیریت خود بیش از انکه دنبال تحول در دانشگاه باشد در پی امورات شخصی خود بود .مروری بر اخبار تولدی روابط عمومی خود دانشگاه نیز موئد همین نکته است. و هر روز تیتر زده میشد «تقدیر و تشکر وزیر از چمن»، « تقدیر رئیس بیمه از چمن»، «ارتقاء چمن به استادی» ،«عضویت چمن در انجمن اپیدمیولوژی» و حتی یکبار ظاهرا در مراسمی از همه روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور تقدیر به عمل آمده بود و دست بر قضا نام چمن اولین مدیری بود که برای دریافت جایزه به بالای سن رفت ولی همان را چنان تیتر کردند که کسی گمان می برد لابد رئیس دانشگاه در استان کاری کرده است کارستان .

چمن در دوران بسیار خوبی از لحاظ نوع برنامه ریزی و حمایت های تعریف شده از بالا به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب شد «طرح نوین سلامت ». پس چمن با مشکل چندانی مواجه نبود و نشد.

چمن یک کار  دیگر را هم خوب دغدغه اش را داشت و آن هم سعی در خاص سخنرانی کردن بود او میل زیادی به حرف زدن و آن هم طولانی داشت و در تمام سخنرانی ها سعی می کرد چند بیت مرتبط و یا نامرتبط را در بین صحبت هایش به خورد مخاطبان دهد .او شاهنامه هم می خواند البته صدایش زیاد مناسب نبود ولی معلوم نیست آیا از غور و مطالعاتش در شاهنامه به این نکته پی برده بود که شاهنامه آخرش خوش است ؟

به هر حال چمن در پی متفاوت بودن بود حتی ژست های روز معارفه اش در سالن حکیم جرجانی نیز سعی در متفاوت نشان دادن خود داشت اما او متفاوت بود نه از بابت کار و یا حرف جدید زدن که اتفاقا تمام این نقش ها را خوب بازی نکرد بلکه متفاوت بود از اینکه موضع سیاسی اش بر کسی روشن نشد. در حالی که به عنوان یک مدیراصلاح طلب انتخاب شد ولی در ادامه با اصولگرایان نشست و برخاست و معرفی مدیران و نیروهای اطرافش نیز گواه همین نکته است . عزل دکترچمن و عدم حمایت حتی یک اصلاح طلب از او درس عبرتی است برای همه که یا ادعای سیاسی نکنند و یا اگر ادعا می کنند موضع شان ثابت باشد و بدانند گرفتن دو سر چوب، بازی با هویت خود و حامیانشان و نوعی بداخلاقی است .

البته ایلامی نیز از جهت سیاسی شباهت های زیادی به چمن دارد او در دولت قبل و از سال 88 تا 92 نیز معاون دانشگاه بوده است. اینکه او از گذشته تبری جسته و یا کمبود نیرو قرعه فال را به نام او زده است شاید هر دو باشد . ولی امیدواریم که او راه چمن را نرود و ما این امیدواری را با بدبینی در نظر شروع می کنیم .

حال و روز نیروی انسانی در علوم پزشکی استان مطلوب هیچ کس نیست استقلال کامل معاون بهداشتی دانشگاه آقای غفاری صدای اعتراض همه را بلند کرده است و او مطابق سلیقه هر که را دوست دارد انتقالی می دهد و جابجا میکند که آخرین مورد همین هفته قبل معرفی یکی از نزدیکان لیدر معروف بزرگواری و عدل هاشمی در روابط عمومی مرکز بهداشت استان بود که شاید اول قدم ایلامی سرک کشیدن به حوزه کاری رشید غفاری باشد .

باید منتظر ماند و دید .....

(متن منتشر شده نظر نویسنده است و انتشار آن در سایت افتونیوز به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نمی‌باشد)

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 7 نظر

  • 1 علی 1395/10/15 9:33:39

    .... مهره ...... به عنوان یک آدمی که تعادل روانی و مدیریتی و فکری ندارد ..... را ویران کرد کارشناسان کاری را تار و مار کرد و چند مهره بیسواد را جایگزین آنان کرد 

    پاسخ
  • 2 داورپناه 1395/10/15 8:38:33

    تا استاندار هست هم چنان امپراطوری مهدی غفاری هست ،غفاری سال ها مافیا درسته کرده در دانشگاه،وتبدیل شده به پدر خوانده دانشگاه، هر مدیری بخواهد با غفاری در گیر بشه،دانشگاه براش جهنم میشه،تمام مجموعه دانشگاه از غفاری می ترسند،

    پاسخ
  • 3 زیلایی 1395/10/15 8:31:19

    خوب شد تا زیلایی ها چهره واقعی تاجگردون بشناسند،یه عده زیلایی که جیره خوار تاجگردن بین،امدن از سادگی ایل بزرگ زیلایی استفاده کردند،وجلسه بزرگی در انتخابات گرفتن برای تاجگردون،حیف اون روز را که حرام تاجگردون کردید،حیف اون گوسفندهای بی زبان که برای این حیله گر کشتین،حیف

    پاسخ
  • 4 کارمند دانشگاه علوم پزشکی 1395/10/15 8:25:12

    واقعا دکتر من ای استان قطع تا دوباره بخوان یه دکتر خشک مغز،طرفدار احمدی نژاد معرفی کنند برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی،

    پاسخ
  • 5 مهرشاد 1395/10/15 8:21:28

    تاجگردون بخاطر ........،............ نور آبادی حاضر هر کاری کنه،حاضر بخاطر ..........،..........،همه چیز زیر پا بزاره،تفو بر تو ای چرخ گردون،تفو

    پاسخ
  • 6 اصلاح طلب 1395/10/15 8:8:32

    تاجگردون،نه تنها به اصلاح طلبان خیانت کرد، به جامعه پزشکی،درمان،بهداشت،وبه مردم زجرکشیده استان هم خیانت کرد، ایلامی چهار سال با دوستانش دانشگاه علوم پزشکی را به ویرانه تبدیل کردند

    پاسخ
  • 7 ناشناس 1395/10/15 7:59:49

    زدی ضربتی ضربتی نوش کن/غم هر دو عالم فراموش کن، برو گنج عضلت گیر شاهنامه بخوان،شاهنامه آخرش خوش است

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها