یادداشت
گفتگو و گزارش

در ستایش و نکوهش شهردار یاسوج/ حقیقت نزد کیست؟ چه کسی واقعیت را می‌گوید؟

در ستایش و نکوهش شهردار یاسوج/ حقیقت نزد کیست؟ چه کسی واقعیت را می‌گوید؟

افتونیوز - جلسه استیضاح شهردار یاسوج در اوج حاشیه ها برگزارشد اما همچنان نستهن مقدم میتواند به کار خود در شهرداری یاسوج ادامه دهد. فارغ از اینکه  ارزیابی مثبت یا منفی از  عملکرد شهرداری یاسوج داشته باشیم، اختلافات برملا شده شورای اعضای شورای شهر بیش از پیش واقعیت ماهیت میان تهی  شورای شهر را نشان داد که از ابتدا هدف اش سهیم کردن نهادهای مردمی در مدیریت جامعه و امور شهری و اجتماعی بوده است.

در ماههای اخیراخبار شورای شهر یاسوج همواره در تیررس رسانه ها  قرار داشت.شورای شهر یاسوج آنقدر ناکارآمد و پر از اختلاف نشان داده که نه کسی چشم امیدی به آن دارد و احتمالا اعضای این شورای بعد از تمام شدن دوره فعالیت شان در شورا  امید چندانی نباید به آینده سیاسی خود داشته باشند، شورای ناهماهنگ، غیردلسوز، پرحاشیه، ناکارآمد بار گرانی بود که در سال ۹۵ بر گرده شهر یاسوج سوار شد و مصائب بیشتری به این شهر افزود.

مقدم بعنوان شهرداری که منتخب این شورا بود نتوانسته توقعات را برآورده سازد و حجم عظیم مشکلات شهرداری یاسوج نیز  در کنار تنش های بین اعضای شورا چنان بر سر مقدم آوار شده است که اگر  قابل ترین مدیران نیز در چنین شرایطی  قرار داشتند  احتمال فراوان حال روزی بهتری نسبت به نستهن مقدم میتوانستند داشته باشند.

شوراها تا بوده محل درگیری و بحث های بی حاصل و فرسایشی بوده اند که هیچ نتیجه ای جز اتلاف انرژی و سرمایه برای مردم و شهر نداشته اند.

این دوره در یاسوج گزارش فعالیت شورا چیزی جز بحث های غیر کارشناسی و تقسیم شورا به اکثریت و اقلیت نبوده است.

شورا کل فعالیت و هدف خود را از ابتدا تا انتها بر انتخاب یک شهردار همسو متمرکز می کند و شهر و توسعه شهری را رها می کند . اعضای موافق با شهردار در ادامه به خوبی می دانند چطور پیش روند ولی اعضای مخالف ناچارا به حاشیه می روند و صرفا در پی مچ گیری هستند. این روایت شورای شهر ها در سالهای اخیر بوده است.

به استناد گفته ها و مصاحبه های اعضای شورای شهر را عنوان می کنیم تا در نهایت پی ببریم که اختلاف ها بر سر چیست؟

کیوان آشنا، هدایت اکبری و فرشید احمدی کیش از حامیان و  موافقان  مقدم قلمداد‌میشوند و دهراب‌پور، اکبری تبار، مسعود خوبانی و نگین تاجی نیز از مخالفان سرسخت ادامه کار نستهن مقدم بودند.

موافقان شهردار

احمدی کیش عضو شورای شهر که از حامی اصلی شهردار قلمداد میشود در ۲۵آبان در گفت و گو با تسنیم‌ می گوید:  دلیل اختلاف اعضای شورای شهر یاسوج تعیین تعداد کمیسیون‌ها، معرفی نمایندگان شورا به سازمان‌ها و نهادها، خزانه‌دار و سخنگوی شورا است زیرا علی اکبری تبار، فرشاد نگین تاجی و مسعود خوبانی مدعی هستند با موارد باید به رای گذاشته نشود. وی با تاکید بر اینکه حاشیه سازی و شانتاژ بازی برخی از اعضای شورا نشان می‌دهد دنبال بی قانونی هستند، ادامه داد: بر اساس ماده ۱۶ قانون شوراها هرگونه فعل و انفعالات و تصمیمات درون شورا باید به رای گذاشته شود و با توجه به این اصل تصمیم گیری شود. کیوان آشنا در مصاحبه ای که در ۱۸فروردین با سایت خبری صبح زاگرس انجام داده تلویحا عنوان می کند: باید دید "درخواست اعضای شورای شهر از شهردار  شخصی یا عمومی بوده باشد" و توپ را در میدان گروه مقابل می اندازد و بحث درخواست های خصوصی از شهردار را عنوان می کند. نستهن مقدم نیز بعنوان شهردار عنوان می کند ما نیروهای مازاد در شهرداری داریم در پشت جذب همه آنها اعضای شورای شهر قرار دارند.

مخالفان شهردار

در آوردگاه مخالفان شهردار، فرشاد نگین تاجی که زمانی از حامیان شهردار بود به یکباره  علیه شهردار موضع میگیرد  از عقب ماندگی سه ماه حقوق کارگران می گوید و دیگری از کارهای عمرانی انتقاد می کند و همچنین برچسب طایفه گرایی به مقدم می زند. این در حالی بود که نگین تاجی تا  پیش از آن، قاطعانه از شهردار حمایت می کرد و در گفتگو با رسانه ها تاکید کرده بود که شهردار یاسوج می ماند و با بیان اینکه کارهای خوبی در دوره شهرداری نستهن مقدم از جمله خیابان ۴۵ متری، پل چهارم  بشار، آسفالت و جدول گذاری معابر انجام شده است، خاطرنشان کرده بود: نمی‌خواهیم سر منافع مردم معامله کنیم و هر فردی برای مردم کاری انجام دهد، قائل به نوکری وی هستیم! هدایت اکبری از دیگر منتقدین شهردار  در نشست ۲۴فروردین عنوان می کند: در حالی که یک و نیم سال  از مصوبه شورا در خصوص احیای تیم فوتبال شهرداری یاسوج  می گذرد، اما هنوز این مصوبه اجرا نشده است، همچنین ساماندهی ابشار یاسوج، پارک آبشار  و جمعه بازار  از جمله مواردی است که تا کنون انجام نشده است و شهردار باید پاسخگوی این موارد باشد. برخی براین‌باورندمسائل قومیتی  ریشه برخی از اختلافات میان اعضاست، اما مسعود خوبانی  براین باورست ما مشکل سیاسی و یا قومی نداریم اما به این موضوع پرداخته می‌شود.اگر بحث قومیت‌گرایی بود شهردار نباید انتخاب می‌شد چون بویراحمد سفلی بود اما توسط اعضا بویراحمد علیا انتخاب شد نگین تاجی نیز در جلسه ۶اردیبهشت  عنوان می کند: سوالات من بر مبنای موارد قومی نیست اما برخی که منافع خودشان را در دامن زدن به مسایل حاشیه ای و قومیتی می دانند فرافکنی می کنند دهراب پور نیز کیوان آشنا و فرشید احمدی کیش را متهم به دامن زدن به مسائل قومیتی می کند. بنظرمیرسد اعضای موافق شهردار گروه مقابل را  سهم خواه و به دنبال منافع شخصی میدانند و اعضای مخالف شهردار نیز  دلیل حمایت آنها را صرفا دلایل منطقه ای و طایفه ای میدانند و کوچک ترین توجهی به توانایی ها و شایستگی های شهردار ندارند. سهم خواهی برخی از اعضا آنچنان مبرهن است که طی ادوار مختلف حتی در رسانه ها خبر از واگذاری باجه ها و کیوسک ها بامجوز شهرداری به نزدیکان یکی از  اعضای شورای شهر پرده برداشت، بسیار ساده اندیشانه ست که تمامیت خواهی برخی اعضا و سعی در تحمیل کردن خواسته های مداوم آنها به شهرداری را نادیده گرفت و صرفا مساله را در سطح یک دعوای طایفه ای کوچک کرد.

بی‌اعتمادی مردم به شورای شهر

تغییر موضع های لحظه ای، سهم خواهی های بی جا، منفعت طلبی های شخصی و گروهی و رنگ عوض کردن ها به گونه ای در این روزها بر اعضای شوراهای اسلامی شهر یاسوج سایه افکنده که سبب افول وسلب اعتماد روزافزون شهروندان به این نهاد  شده است. شورای شهر به جای اعتمادسازی این روزها با بحران بی اعتمادی مفرط رو به روست و مردم و شهروندان به دلیل چالش های ایجاد شده نه به شورا اعتماد  دارند و نه دیگر آن را جدی میگیرند.

دوقطبی سازی رسانه‌ها

دوقطبی کردن یکی از شگردهای رسانه های جمعی برای برهم زدن قواعد بازی، دستکاری در افکار عمومی و تضعیف سرمایه اجتماعی برای به حاشیه راندن مسائل اصلی جامعه است. کانون های قدرت  با کنشگری بر بال رسانه های جمعی و با کاربست تاکتیک جنگ روانی دو قطبی کردن، درصدد حداکثر کردن منافع با کمترین هزینه هستند. با کاربست تاکتیک دوقطبی کردن، پاره ای از اصحاب سیاست، موج های مصنوعی در عرصه عمومی به راه انداخته و دستیابی به منافع  را هموار می کنند.

با مطالعه رسانه و کنش و واکنش های آنها نسبت به مسائل و اختلافات شورای شهر  نشان گر آن است که آنها نه تنها به دنبال حقیقت نبوده و نیستند بلکه برخی از این رسانه ها با تفاهم ها به پشتیبانی از یکی از این دو گروه مخالف و موافق میپردازند.

در صورتی که هیچگاه تمام واقعیت در نزد یک طرف منازعه نیست و رسالت رسانه آن است در میانه هیاهو واقعیت را برای مخاطب جستجو کند.

دفتر شورای شهر یاسوج از گذشته تا کنون محل رفت و آمد برخی خبرنگاران خاص بوده که به دلیل برخی منافع شخصی و روابط شخصی شکل گرفته است و امروز نیز چندان نمی‌توان انتظار داشت این رسانه ها شیپور حقیقت را بنوازند!

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 جواب تامل 1399/2/7 16:18:54

    کافر همه را به کیش خود پندارد آگه مثل تو باشند و مثل تو فکر کنند پس هیچ آزاده و عادل و فداکار و درستکاری وجود ندارد و همه مثل تو کامنت تامل نان به نرخ روز خور و بوقلمون صفت هستند البته چون نام تو را نمیدانم پس و نمیشناسمت منظورم نوع تفکر توست این چه طرز تفکری است اگه ویروس تفکر تو گسترش یابد پس همه صدا ها ی مردم و رسانه ها و نویسندگان آزاده و نترس و وطن پرست و خیر خواه که برای آگاهی مردم و عدالت تلاش میکنند به دلیل تهمتپامثال تو باید سکوت کنند اما دوست مادی من حاج قاسم و همه شهدا و اسرا و آزادگان و انقلابیون و استکبار ستیزان و چگوارا و امام حسین علیه السلام برای اجرای عدالت و امر به معروف و حقوق مردم و قشر های ضعیف جامعه جان خود را فدا کردند همه مردم آزاده تو اگر بنشینی من اگر بنشینم‌ چه کسی برخیزد انکس که میخواهد من و تو ما نشویم و از حق و عدل و انصاف و دین و انسانیت دفاع نکنیم خانه اش ویران باد درود بر همه انسان های حق طلب و درستکار در طول تاریخ درود بر کهگیلویه درود بر بویراحمد و ننگ باد بر بن سلمان که خاشقچی زبان گویای مردم را وحشیانه سلاخی کرد درود بر آگاهی و بصیرت و حقیقت و نظام مقدس ایران اسلامی

    پاسخ
  • 2 تأمل 1399/2/6 23:25:25

    حالا بگو ، مقدم از مقدم و احمدی کیش و آشنا و اکبری چقد گرفتی

    پاسخ
  • 3 معما 1399/2/6 22:57:45

    هر کس توانست جواب را بگوید یک ماسک و یک جفت دستکش و نیم لیتر الکل جایزه میگیرد کدام طایفه است که دو دوره نماینده از خودش بود و دور قبل همه شورا به جز دو نفر از خودشون بود و این دوره هم چهارتا از شورای شهر یاسوج از خودشونه و سیاستشون اینه که کل شورا و نماینده و... از خودشون باشه و جدیدا خوبانی هم شریکشون شده اما مردم بویراحمد به نماینده فعلیشون رای نداد ند دموکراسی و تضارب افکار و اصلاح طلبی و اصولگرایی و مفاهیم واقعی مردم سالاری و تکثر گرایی و استفاده از بقیه طوایف و ...... براشون فقط یک معنی داره و اون هم فقط طایفه خودشون است و ده ها طایفه دیگر یعنی پشم راستی چرا اینطور است و چقدر از مفاهیم ناب و دستاورد های بشر مانند دموکراسی و تکثر گرایی و مردم سالاری و جامعه مدنی و عدالت اجتماعی و شایسته سالاری و عدالت و مفاهیم بلند امام و انقلاب و مدیریت و دین و حکومت علوی و ملیگرایی واقعی و........ دور شده ایم یاد ایثار و جوانمردی و انقلابی بودن و ساده زیستی و احترام به همه طوایف و صداقت و ...... بخیر

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها