یادداشت
گفتگو و گزارش

نگاهی به عملکرد فرمانداران استان کهگیلویه و بویراحمد؛ فرماندار موفق کیست؟

نگاهی به عملکرد فرمانداران استان کهگیلویه و بویراحمد؛ فرماندار موفق کیست؟

افتونیوز - فرماندار، اداره یک شهرستان را بر عهده دارد و نام و وظایفش در کشورهای گوناگون متفاوت است. این مقام مسوولیت اجرای برنامه‌های انتخاباتی را نیز عهده‌دار است. فرماندار بالاترین مقام مسوول در سطح شهرستان محسوب می‌شود و مدیریت برنامه‌ها، بودجه و هماهنگی ادارات دولتی و نهادهای دولتی در سطح شهرستان را بر عهده دارد. افتونیوز در مقام قضاوت قرار ندارد و همواره سعی بر بررسی کارکرد مدیران همراه با نقد منصفانه داشته است و قضاوت کارکرد مدیران را همواره به مردم و مخاطبان واگذار خواهد کرد. در این گزارش فرمانداران استان را به صورت مقایسه ای، تطبیقی و براساس پیش نویسی که خود فرمانداران استان کهگیلویه و بویراحمد در اختیار ما قرار داده اند مورد بررسی  قرار خواهیم داد. در حالی رزومه و کارکرد فرمانداران را بررسی خواهیم کرد که در سه حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا، گچساران و باشت و کهگیلویه بزرگ انتخابات حساسی را پشت سر گذاشته اند، در این سه حوزه، رقابت انتخاباتی بسیار تنگاتنگ بود و مدیریت فضای شهرستان ها نیازمند فرمانداران کاردان و توانمند بود که فرمانداران هر سه حوزه انتخابیه با توجه به فضای متشنج انتخاباتی به خوبی توانسته بودند جو عمومی را مدیریت کنند و در انتخابات در کمال آرامش برگزار شد. انتخابات تمام نشده بود که فرمانداران به عنوان نماینده اصلی دولت در شهرستان باید به مبارزه با کرونا می پرداختند.

در این گزارش کارکرد فرمانداران شهرستان های کهگیلویه، بویراحمد و گچساران را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بویراحمد

شاهرخ کناری از دی ماه ۱۳۹۶ به عنوان فرماندار آغاز به فعالیت کرد و بیش از دوسال در این سمت فعالیت می کند در زیر عملکرد وی را مشاهده خواهیم کرد. شهرستان بویراحمد بر اساس آخرین سرشماری نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر برآورد شده است که از سال ۹۵ تا کنون قطعا به این آمار جمعیتی افزوده شده است. از میان ۷۵۵ روستای شهرستان بویراحمد ۵۹۳ روستا دارای سکنه هستند که بیش از ۳۰۰ روستای آن فاقد دهیاری می باشد. بیش از ۱۰۲ پروژه عمرانی در روستاهای فاقد دهیاری اجرا و به بهره برداری رسیده است که یکی از کارهای شاخص در حوزه خدمات رسانی است. اجرای ۵۰۰ هزار متر مربع آسفالت با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان در روستاهای دارای دهیاری که در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است از دیگر افتخارات این دوره مدیریتی است. با همت و تلاش های صورت گرفته بالای ۹۰ درصد شهرستان بویراحمد گازرسانی شده است که این رشد بهرمندی از نعمت گاز ۸ درصد از میانگین کشوری بالاتر است. فارغ از اعتبارات ملی و نفت در کمیته برنامه ریزی شهرستان در سال ۹۸ بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال و در سال ۹۷ بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال توزیع اعتبار شده است. به طور میانگین، سالانه اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه های عمرانی و اقتصادی(کشاورزی، راه، صنعت، ورزشی، بهداشتی و...) در شهرستان افتتاح و به بهره برداری رسیده است، همچنین از محل زلزله ۵/۲ ریشتر اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومانی جذب و توزیع شده است. ارتقاء شهرستان بویراحمد در شاخص های امنیتی یکی دیگر از دستاوردهای مهم دوره مدیریتی شاهرخ کناری است.

کهگیلویه

علیرضا اتابک در مرداد ماه ۱۳۹۸ فرماندار شهرستان کهگیلویه شد و جای جعفر نیکبخت را گرفت که ماه ها در تصدی سرپرستی فعالیت می کرد‌ و عمر مدیریت وی به یکسال نرسیده است. اتابک کارکرد خود را این گونه تشریح می کند: وی خود را باورمند به منزلت کهگیلویه می داند و معتقد است سرزمینی که ۶۰۰سال پیش مسجد و بازار و سه حمام در مرکزیت خود بلاد شاپور داشت باید دارای جایگاه برجسته باشد: _ شناسایی قابلیت این اقلیم با آب و هوای سردسیری و گرمسیری، دشتی مستعد کشاورزی و دامپروری _ پیگیری پروژه آب رسانی به چهار شهر و تامین اعتبار برای این پروژه _ پیگیری پروژه سیکل ترکیبی منطقه پادوک _ پروژه آبیاری از رودخانه و آبیاری ۵۰۰۰ هزار هکتار اراضی سوق و و چنگلوا _ پیگیری ورودی های شهر دهدشت _ توسعه عمران شهری و روستایی _ پیگیری برق ۱۲۰کیلوبایت دژه کوه _ پیگیری پروژه جاده  پاتاوه _ دهدشت _ پیگیری بافت و اماکن تاریخی کهگیلویه _ پیگیری امور تشکل های مردم نهاد _ پیگیری ناحیه صنعتی روستایی _ پیگیری مراکز درمانی و افزایش تختهای icu در شهرستان _  پیگیری مقاوم سازی بافت های فرسوده شهرستان کهگیلویه

گچساران

علی خوان‌پایه از بهمن ماه ۱۳۹۷ در فرمانداری گچساران شروع به کار کرد و اکنون بیش از ۱۵ ماه است که این مسئولیت را به عهده دارد. در ابتدای گزارش خود عنوان می کند: ابتدای سال ۱۳۹۸ بارندگی های سیل آسا را داشتیم که شهرستان گچساران پتانسیل خسارات زیادی را داشت از جمله وجود دو رودخانه دائمی و پر آب خیرآباد و زهره که تاسیسات بسیار زیادی از جمله سد کوثر را در شهرستان داشتیم که تدابیر لازم، رهاسازی و اقدامات به هنگام، برخلاف اینکه ظرفیت سد در آن شرایط تقریبا تکمیل بود باعث شد کوچک ترین مشکلی ایجاد نشود. نه تنها در این مورد بلکه کمترین خسارت را در سطح استان داشتیم. وی در ادامه عنوان می کند: دومین مورد هجوم ملخ های مهاجم به باغ ها و مزارع شهرستان را داشتیم که با اقدامات به هنگام و موثر در سطح شهرستان نسبت به سرکوب آنها اقدام لازم انجام گرفت و باعث شد هیچ گونه خسارتی به مزارع و باغ ها وارد نیاید. با توجه به بارندگی های خوب در سال زراعی ۹۷-۹۸ و آتش سوزی هایی که در سطح زمین های زراعی،جنگل و مراتع اتفاق افتاد برخلاف سختی کار اقدامات پیشگیرانه و به هنگام باعث شد شاهد خسارات کمی در سطح شهرستان باشیم. با توجه به اینکه در شهرستان گچساران تعدادی شرکت بزرگ از جمله سد چم شیر، پتروشیمی و... مشغول به کار بودند در پایان سال ۹۷ مشکلاتی از جمله معوقه حقوق و مزایا داشتند که با پیگیری های انجام شده مشکل آنان تا حد زیادی حل گردید. برگزاری موفقیت آمیز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برخلاف داشتن حواشی و تنش های متاثر از بافت و تنوع قومیتی و مسائل سیاسی که وجود داشت در کمال سلامت، آرامش و امنیت برگزار گردید که یکی از دست آوردهای بسیار مهم در حوزه سیاسی بود. برگزاری همایش همدلی و هم اندیشی اقوام و قبایل در شهرستان با حضور چهره های مذهبی، سیاسی،نظامی و انتظامی استان از جمله آیت الله ملک حسینی نماینده محترم ولی فقیه و نماینده خبرگان رهبری، استاندار، نماینده مردم، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی استان همچنین گروه ها و جریانات مختلف فکری به منظور وفاق جهت کاهش تنش در سال انتخابات و برگزاری یادواره استانی شهدای ارتش با حضور مسوولان استانی منطقه ای و شهرستانی. شهرستان گچساران سال ۹۸ شاهد و میزبان بیشترین حضور مسوولین کشوری و لشکری در رده های مختلف اعم از معاون رئیس جمهور، وزراء، معاونین وزراء و مدیران عامل بانک ها و ...که برای شهرستان رهآورد خوبی در زمینه توسعه اقتصادی، عمرانی و اجتماعی را به همراه داشته است. در سال ۹۸ و پروژه های در دست اجراء به استثناء پروژه های ملی مانند سد چم شیر و پتروشیمی در زمینه آب،کشاورزی، راه، ارتباطات، ورزش، عمران شهری و روستایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بیش از ده هزار میلیارد ریال در دست اجراء می باشد. برای اجراء و تکمیل پروژه های سد چم شیر و پتدوشیمی تاکنون بیش از چهل و پنج هزار میلیارد ریال هزینه و پرداخت شد.

از حوادث سال ۹۸ شیوع ویروس کرونا بود که تمام دنیا را به خود درگیر کرد که در این ارتباط در شهرستان گچساران با توجه به ماهیت این ویروس شرایط خاص حاکم بود اول گچساران به عنوان کریدر جنوب به مرکز و شمال کشور محسوب می شود با توجه به ترانزیت کالا و مسافر از مناطقی چون خوزستان و بوشهر که هم مرز خشکی و هم دریایی دارند که شهرستان گچساران محل گذر و عبور بوده است. مرحله دوم شرایط آب و هوایی در بازه زمانی شیوع ویروس و وجود تفرجگاه ها و مکان های گردشگری و بوم گردی همچنین اماکن زیارتگاهی از جمله امامزاده بی بی حکیمه خاتون که علاوه بر زائرین داخل کشور زائرینی از سایر کشورهای همسایه دارد، مورد دیگر وجود صنعت نفت که داری تعداد زیادی پرسنل از نقاط مختلف کشور به ویژه از استان های بزرگ و آلوده که علاوه بر استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش هایی از سه استان دیگر مشغول فعالیت بوده و از طرف دیگر وجود شرکت های بزرگ دیگری مانند سد چم شیر که علاوه بر پرسنل از مناطق کشور که آلودگی زیادی دارند، پرسنلی از کشور مبداء ویروس یعنی چین داشته است. شرکت های بزرگ دیگری مانند پتروشیمی، لرزه نگاری و خط لوله و... که تعداد پرسنل هر یک بیش از پانصد نفر می باشد با توجه به شرایط خاص در زمینه مقابله با کرونا یکی از شهرستان های موفق تا به اینجا بوده ایم. در این زمینه تاکنون ۲۶ جلسه و بیش از ۲۰۰ مصوبه در جهت پیشگیری داشته ایم.

همان گونه که نمی توان تمام کارکردهای فرمانداران را دستاورد فعالیت فردی و نهادی آنها دانست نقاط ضعف و تاریک کارنامه هر فرماندار را نیز نمی توان تنها به اسم او نوشت و در شهرستانی که نماینده مجلس پیگیر و موفق حضور داشته باشد قائدتا دسترسی فرماندار به منابع بیشتر و کارکرد مفید و موثرتری نیز از خود باقی خواهد گذاشت.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 کهگلو 1399/2/21 13:23:58

    در بین این سه تا فرماندار که عملکردشون را نوشتید فرماندار گچساران را نباید می نوشتید چون دو فرماندار دیگر هیچ چیزی در رقابت با وی نداشتند. باید فرماندار بویراحمد و کهگیلویه را با لنده و بهمیی و دنا و باشت و پرام مقایسه میکردید و گچسارن را هم با شیراز و اصفهان و بقیه شهرهای بزرگ. حجم کارهای انجام شده کچساران در سطح کارهای کلان کشوری است

    پاسخ
  • 2 کهگلو 1399/2/21 13:21:0

    انصافا عملکرد فرماندار گچساران را ببینید و مقایسه کنید با کهگیلویه بدبخت و فلک زده. هر چه کار عمرانی و اقتصادی است در گچساران انجام شده و حجم کارها مشخص هیت که چقدر بزرگ و کاربردری است ولی فرماندار کهگیلویه همش نوشته پیگیری و پیگیری. جناب فرماندار کخگیلویه یه موقع خسته ات نشه از این همه پیگیری. کار طاقت فرسای پیگیری برخی مواقع آدم را از کار و زندکی میندازه!

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1399/2/21 8:46:29

    درود بر فرماندار مردمی بویراحمد

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1399/2/20 9:32:12

    شرم اور و دروغ بزرگی است که در وصف فرماندار کهگیلویه نوشتید!!!!!!!!!!!!! ایشون ضعیف ترین مدیر شهرستان هست!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  • 5 حاج علی ف 1399/2/20 8:6:13

    سلام؛احترامآ، تیتر نباید سئوالی باشد،مگر اینکه خواننده پاسخ سئوال را در خبر دریافت کند/خبر به سئوال پاسخ نداد وقضاوت را به خواننده سپرد/ پس چه بهتر می بود تیتری "استنباطی" انتخاب می شد.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها