-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
عالمی دیگر بباید ساخت و ز نو آدمی
بشارت جعفری ویتگنشتاین:«مرزهای واژگان ما مرزهای زبان ما هستند،مرزهای زبان ما مرزهای تفکر ما و مرزهای تفکر ما مرزهای هستی ما. زبان یعنی به کارگیری مفاهیم، باید به معنای مکمل زندگی درک شود. معنای واژگان بر حسب نقشی که در فعالیتهای انسانی ایفا میکنند تَعَیُّن میگیرند.به اعتقاد ویتگنشتاین (متأخر)زبان صرفا واقعیت را باز نمیتاباند بلکه تا حد زیادی جهان را میسازد.»
سیستم عصبی انسان نیز شباهتی چنین دارد. دستگاه عصبی انسان در مواجهه با شرایط مختلف، معانی متفاوتی را به ما مخابره میکند. به عنوان مثال در مواجهه پوست انسان با آتش نوع خاصی از پیامْ درد که حاوی معنای سوختگی است به انسان مخابره میشود، یا عصبانیت به لحاظ مفهومی(عقلی) وابسته به رفتارها و شرایط خاص است. بدن انسان در مواجهه با محرکهایِ آسیبزایِ بیرونی دارای یک آستانه تحریکپذیری پایین و یک آستانه اثرپذیری بالایی است. یعنی اگر حرارت از یک میزانی پایینتر باشد آن را سوختگی تلقی نمیکند و اگر سوختگی از یک میزان فراتر رود از محدودهای به بعد دردناشی از سوختگی به یک میزان احساس میشود.
جامعه انسانی نیز ساختاری شبیه دستگاه زبانی و عصبیِ انسانی دارد. انسانها برای وقایع ناگوارِ با شرایط غیرمعمول واژههایی چون فاجعه، بحران، جنایت و... را انتخاب کردهاند. این واژهها به معنای شرایط محیطی و اجتماعی است که حد نهایی تابآوری را در جامعه انسانی مینمایاند. این واژهها علامت هشداری برای وضعیتی است که جامعه انسانی باید سریع و صریح جهت تغییر آن وضعیتِ غیرمعمول به وضعیت معمول بکوشد. حدود تحریکپذیری این آستانهها در هر جامعه نمایاننده کیفیت زندگی و امکان بازتولیدِ اوضاعِ غیر معمول در آن جامعه است. آستانهها معیار خوبی برای سنجش حرکت جوامع به سمت زوال یا کمالاند. تعدد فجایع و بحرانها در یک جامعه باعث میشود این واژهها از حیث وجودی و معنایی ساقط شوند. به این معنا که تعدد فجایع سبب عادت کردن جامعه به وضعیت اضطرار و جا به جایی آستانه تحریکپذیری جامعه میشود. جامعهای که در آن بحرانها بازتولید میشوند به سقوط ارزشها دچار میشود و مانند دومینو در مسیر برهم کنش منفی ارزشها حرکت میکند، تا جایی که آن جامعه از اساس، از نام جامعه بودگی ساقط میشود و به توده بدخیمی از اجتماع انسانی تبدیل میشود.
مثال ملموس این ادعا را میتوان در برخورد جوامع اروپایی با مرگ هموطنان خود در پیش و پس از کرونا دید. تا پیش از کرونا برای حوادثی با تعداد کشتههای کمتر بزرگداشتهای متعددی برگزار میشد، اما تعداد کشتههای فراوان این بیماری باعث شد مرگ به رویداد روزانه برای همه تبدیل شود. بر همین اساس میتوان وضعیت ایران را نیز بررسید. تعدد حوادث و وقایعی چون سقوط هواپیما، فساد و آتشسوزی باعث قبحزدایی از عناوینی چون بحران و فاجعه شود. ایرانِ امروز آستانه بالای تحریکپذیری را از سر گذرانیده و در حقیقت این واژهها(بحران و فاجعه و...)از معنای محصل خود تهی شدهاند. در جوامع توسعه یافته به منظور حفظ سرمایه اجتماعی و جلوگیری از ورود جامعه به دومینوی سقوط ارزشها، وسواس چندانی در پییابی و پیگیری حوداث با منشأ و دخالت عوامل انسانی میشود. در ایران اما آنچنان این حوادث و فجایع به داد و ستدهای روزانه مردم رخنه کرده(دستکم در سالهای اخیر) که جامعه را در یک همافزایی منفی به سقوط آزاد ارزشها دچار کرده است.
جامعه ایران به معتادی میماند که با هر دوزی از فاجعه و بحران تطبیق پیدا میکند. این اعتیاد آنچنان در بنِ جامعه رخنه کرده که برای درمان آن همراهیِ همگانی میطلبد. هر چه هست در این مسیر سقوط باید انقطاعی صورت گیرد. برای به خود آمدنِ جامعه عادت کرده به بحرانها، بازتعریف واژهها دستکم میتواند به عنوان نمادی برای تلنگر باشد. به اعتبار ادعای ویتگنشتاینِ متاخر به واسطه بازتعریف واژه میتوان وز نو عالمی و آدمی ساخت، که اینگونه بباید.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- تیتر خبرساز روزنامه اعتماد در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سانحه بالگرد رئیس جمهور/ بروز رسانی می شود
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!