یادداشت
گفتگو و گزارش

پذیرایی از کرونا در جشن‌های عروسی/ با توزیع ماسک و الکل خود را گول نزنیم!

پذیرایی از  کرونا در جشن‌های عروسی/ با توزیع ماسک و الکل خود را گول نزنیم!

افتونیوز - تا به حال اینقدر در عمرم دقیق برنامه‌ریزی نکرده بودم. از آنجایی که همیشه دوست داشتم مراسم ازدواجم بی‌کم و کاست باشد، از ماه‌ها قبل کارهایم را کم‌کم و سرفرصت انجام داده بودم. حتی برای عید هم از سه ماه قبل تور گرفته بودیم که ماه‌عسلمان باشد که اینطور شد. در واقع تمام برنامه‌ریزی‌هایم به هم خورد. سالن و آرایشگاه و همه چیز. فقط خانه را که اجاره کرده و وسائل را چیده بودیم، کاری نمی‌شد کرد. راستش آن موقع فکر می‌کردم شرایط موقت است و نهایتا بعد از عید می‌توانیم مراسم بگیریم، ولی انگار قرار است بدشانس‌ترین عروس باشم. فقط داریم اجاره خانه می‌دهیم. دلم هم نمی‌خواهد بدون مراسم بروم سر خانه و زندگی‌ام. بهرحال مگر آدم چند بار عروسی می‌گیرد؟!»

روایت بالا از عروس و داماد های ایام کرونا ست.

بااینکه از اواخر ماه اسفند و با شیوع ویروس کرونا فعالیت تمامی تالارهای پذیرایی ممنوع شد و بسیاری از جوانان و عروس و دامادها از برگزاری جشن عروسی و یا عقد منصرف شده و یا آن را به تعویق انداختند تا شرایط کرونایی آرام شود ولی حالا هفته‌های اخیر با تداوم بیماری کووید ۱۹ شاهد برگزاری عروسی‌ها هستیم. برگزاری این عروسی‌های معمولا در شرایطی که این استان ازنظر شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارد، خود جای تعجب است. مردم در ایام ممنوع کردن عروسی‌ها به‌ شیوه‌های مختلف اقدام به برگزاری مراسم در زیرزمین، پارکینگ و یا باغ می‌کنند که خطر انتقال کرونا را تشدید می‌کند.

وقتی با توزیع ماسک خودمان را گول می زنیم!

نکته جالب دیگر اینکه خانواده‌ها اقدام به توزیع ماسک بین مهمانان می‌کنند در حالی که بسیاری از آنها ماسک‌ها را استفاده نمی‌کنند و در صورت استفاده نیز دیگر موارد و مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شود. این مدل توزیع ماسک در کنار تجمع تعداد زیادی مهمان در یک مکان کوچک بیشتر به گول زدن خود در برابر کرونا شبیه است چراکه تنها زدن ماسک برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا کافی نیست. البته به گفته شاهدان چندان پروتکل‌های بهداشتی دیگر در این عروسی‌ها رعایت نمی‌شود و خطر ابتلاء به ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند. هزینه های سرسام آور نیز باعث نشده برخی از مراسم عروسی گرفتن منصرف شوند.در حالی که تورم به سرعت بالایی رو به فزونی است و در کنار آن خطر کرونا میتواند دلیل محکمی برای منصرف شدن از عروسی گرفتن باشد اما همچنان برخی هستند بر روی عروسی گرفتن و تشریفات آن تاکید می کنند و گوششان بدهکار این حرف ها نیست!

عروسی های پنهانی در ایام کرونا

بسیاری از زوج های جوان که چند ماهی مراسم ازدواج خود را به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به تعویق انداخته بودند، تصمیم به برگزاری  مراسم عروسی خود کرده‌اند. این مراسم‌ها نه به شکل معمول، بلکه به صورت مخفیانه در منازل، باغ‌ها و حتی پارکینگ برگزار می‌شود، حتی اخباری به گوش می رسد که برخی مراسم عروسی خود را برگزار می‌کنند که البته به گفته شاهدان چندان پروتکل های بهداشتی هم در آنها رعایت نمی‌شود. به نظر می‌رسد ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالارهای مهمانی باعث شکل‌گیری نوع جدیدی از برگزاری مراسم آن هم به صورت زیرزمینی و مخفیانه شده است،

به‌ شکل ساده تری میتوان ازدواج کرد

یک روانشناس در این باره می گوید: امروز به دلیل مشکلات کرونا نمی‌توانیم مجالس ازدواج را همچون گذشته برگزار کنیم اما قطعاً طرحواره ازدواج در آینده نمی‌تواند همچون گذشته باشد چرا که تنها معنای ازدواج، داشتن جشن عروسی مفصل نیست پس زوج‌های جوان نباید منتظر پایان کرونا بمانند و بهتر است به شکل ساده‌تری به خانه بخت بروند. وی در خصوص به تعویق افتادن مراسم‌های ازدواج در پی شیوع کرونا، اظهار کرد: امروز به دلیل مشکلات شیوع کرونا نمی‌توانیم مجالس ازدواج را همچون گذشته برگزار کنیم اما قطعاً طرحواره ازدواج در آینده نمی‌تواند همچون گذشته باشد. وی با بیان اینکه زوج‌های جوان نباید منتظر پایان شیوع کرونا برای شروع زندگی خود باشند، افزود: تنها معنای ازدواج داشتن جشن عروسی مفصل نیست پس این زوج‌ها نباید منتظر بمانند و به هیچ وجه مشخص هم نیست که پایان شیوع کرونا چه زمانی است. این روانشناس با بیان اینکه بزرگترین جشن باید در دل افراد برگزار شود، تصریح کرد: نوع مراسم امروز به ضرورت شرایط شیوع کرونا دیگر مانند قبل نیست اما بدون کرونا هم باید بدانیم که لذت شروع یک زندگی مشترک نباید به برگزاری جشن‌های آن‌چنانی باشد. وی با تاکید بر اینکه جوانان امروز دغدغه‌های اقتصادی بسیاری دارند، گفت: در گذشته هم به دلیل برگزاری این نوع جشن‌ها جوانان مشکلات مختلف مالی در تأمین جهیزیه یا جشن عروسی داشتند پس بهتر است نه تنها به خاطر کرونا که به دلیل کاستن از دغدغه‌های ذهنی یک خانواده مراسم ازدواج را به شکل ساده‌ای برگزار کنیم. وی با اشاره به اینکه در گذشته تشریفات مراسم ازدواج بسیار بیشتر از نیازهای یک زندگی بود، اظهار کرد: زیاده‌روی‌ها و اسراف‌های بسیاری در جشن‌های ازدواج گذشته بود که باید به اصلاح آنها و کاستن از هزینه‌های بی مورد بپردازیم و شاید شیوع کرونا باعث شده روش برگزاری جشن مختصر یا کم هزینه را تجربه کنیم. وی با تاکید بر اینکه رسوم نسل‌های گذشته امروز اجرا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در گذشته مراسم عروسی هفت شبانه روز بوده اما این رسوم به فراخور زمان از بین رفته چرا که توسعه و تغییر معنای شادی این روند را نمی‌طلبد به همین دلیل شکل این مراسم در زمان ما به نحو دیگری درآمد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها