یادداشت
گفتگو و گزارش

مصائب بانوان در خیابان های شهر/ از رنج روان تا زخم زبان

مصائب بانوان در خیابان های شهر/ از رنج روان تا زخم زبان

تحریریه اجتماعی افتونیوز - دختر جوانی کنار خیابان شهر منتظر تاکسی ایستاده است. هنوز زمان زیادی از انتظار دختر جوان نگذشته است که ماشینی جلوی پایش ترمز می کند. دختر ناخودآگاه دستش به سمت مقنعه اش می رود و آن را جلوتر می کشد. مرد چندین بار بوق می زند ولی دختر توجه ای نمی کند.  شاید همه ما حداقل برای یک بار با این صحنه رو به رو بوده ایم.

مزاحمت‏های خیابانی به عنوان آزارهایی مبتنی بر جنسیت، از مشکلات اساسی زنان برای حضور در فضاهای عمومی است.

چندی پیش اعلام شد هر زن یا دختری در جوامع شهری در ایران به میزان مسافتی که طی می‌کند یا مدت زمان حضورش در سطح خیابان ها، در هر تردد شهری، بین یک تا ۲۰ بار به لحاظ مزاحمت‌های کلامی، فیزیکی و چشمی (نگاه نامناسب و آزاردهنده) از سوی برخی مردان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد

در حالی که طبق ماده ۶۱۸ قانون  مجازات مزاحمت‌های خیابانی جرم است. در این ماده قانونی بیان شده است: «هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یاتعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار بازدارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد» ولی خود بانوان نیز به این مساله به عنوان جرم نگاه نمی‌کنند

سکوت بانوان در مقابل مزاحمت

اغلب بانوان در مقابل مزاحمت‌های خیابانی انفعال را ترجیح میدهند حفظ آبرو مهم ترین دلیل سنتی و عرفی است که سبب می شود بانوان به راحتی از حقوق شهروندی و انسانی خود محروم شوند. و دلایل زیادی برای این کار دارند این دلایل می‌تواند شامل ترس از برخورد با فرد مزاحم باشد یا اینکه ترجیح می‌دهند با سکوت خود، به مزاحمت پایان دهند در این میان نیز عده‌ای از بانوان ترجیح می‌دهند با داد و فریاد با فرد مزاحم برخورد کنند، اما معولا اطرافیان نیز چندان واکنشی نشان نمی‌دهند.

سکوت در مقابل مزاحمت آن را تشدید می کند

نسترن محمدی کارشناس ارشد علوم ارتباطات می گوید مزاحمت های خیابانی متاثر از الگوواره های اجتماعی است و به امری معمولی در خیابان های امروز تبدیل شده است. بنظرت میرسد ناتوانی در برقراری ارتباط یکی از عوامل مزاحمت ها باشد، افرادی که از طریق روابط سالم انسانی نیاز های خود را برطرف کنند در قالب عقده های فروخته خورده اجتماعی آنرا به خیابان می آورند. وی در ادامه صحبت هایش عنوان می کند: در برخی از محلات شهر، مزاحمت برای بانوان به عنوان یک الگوی رفتاری در بین گروه‌های همسالان درآمده است و نوجوانان در این مناطق برای اینکه نشان دهند به اصطلاح مرد شده اند به بانوان متلک می‌گویند یا با موتور جلوی آن‌ها ویراژ می‌دهند و باعث آزار آن‌ها می‌شوند. وی براین باورست: مزاحمت‌های خیابانی برای بانوان، ریشه در در نگاه فرودستی به زنان دارد و در کشور‌های دیگر نیز این معضل وجود دارد.

بانوان حقوق خود را نمی شناسند

اشراف و بی اطلاعی بانوان از حقوق و سهم اجتماعی خود سبب به وجود آمدن و تشدید این آسیب ها خواهد شد یکی از بانوان ساکن گچساران عنوان می کند: روزانه با این مساله درگیرهستیم و مزاحمت ها از طرف برخی افراد مزاحم متوجه ما می باشد و این افراد در سنین مختلف می باشد.

خیابان ها برای ما زنان امن نیست

وی در ادامه می گوید: از یک طرف خود بانوان از حقوق خود اطلاعی ندارند و از طرف دیگر اگر هم به این موضوع اشراف داشته باشند بسیاری از آنها جرات و جسارت دفاع از حقوق خود را ندارند.

عرف حرف اول را می زند

 بنظر میرسد انفعال و سکوت بانوان در برابر مزاحمت‌های خیابانی ارتباطی به نوع شخصیت بانوان ندارد و در واقع این رفتار بانوان از طریق الگو‌های اجتماعی به آنان آموخته می‌شود.

معمولا بانوان نمی دانند با واکنش به مزاحمت های خیابانی با چه برخوردی رو به رو شوند و چه بسا خود آنها مقصر این مساله تلقی شوند پس سکوت گزینه مناسبت تری است. یکی از بانوان ساکن یاسوج در این رابطه می گوید: معمولا خانم ها این ریسک را نمی پذیرند در مقابل این موضوع مقابله کنند چون سنت و عرف از آنها حمایت نمی کند. علاوه بر این، برخی از مزاحمان خیابانی از افراد شرور و لات هستند و احتمال هر گونه واکنش خشونت آمیزی از آن‌ها می‌رود. در این گونه موارد یک زن حتی نمی‌تواند با تکیه بر توانایی‌های خود مثل تسلط بر دفاع شخصی با این مزاحمان مقابله کند، زیرا مواردی گزارش شده است که در برخورد فیزیکی با فرد مزاحم، بانوانی که مسلط به فنون دفاع شخصی بودند با ضربات چاقوی فرد مزاحم دچار جراحت شدند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها