-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
تفکیک قوای یکطرفه
محسن خرامین علامه نائینی در اثر معروف خود «تنبیهالامه و تنزیهالمله» در حمایت نظری از اصل تفکیک قوا به عنوان یکی از اصول مطروحه در قانون مشروطیت، در برداشتی متفاوت از تعاریف ابتدایی این مفهوم در غرب مینویسد:«از وظایف لازمه سیاست، تجزیه قوای مملکت است که هر یک از شعب نوعیه را در تحت ضابط و قانون صحیح علمی منضبط نموده آن را با مراقبت کامله در عدم تجاوز از وظیفه مقرره به عهده کفایت و درایت مجریین در آن شعبه سپارند.» در ایران مطابق با تعاریف کلاسیک و مدرن سه قوه که در ظاهر واجد کارکردهای سه قوه آمده در اندیشههای علوم سیاسی هستند، تشکیلات و کارکردهای مستقلی دارند، اما در عمل یا اختیارات آنها برای اجرای این کارکردها کافی نیست یا نهادهایی کاملا موازی و قدرتمندتر در تمام حوزههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجرایی و... وجود دارد که به این قوای اسمی جنبه تشریفاتی میبخشد. مراد از تفکیک قوا در ایران صرفا حول دستگاهها و سازمانهای رسمی و تابعه سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه و بهویژه نوع رابطه قوه مقننه و قوه مجریه است. در سالهای اخیر و متاثر از اتفاقات سیاسی و اقتصادی در کشور مرز میان دو قوه مجریه و مقننه کمرنگتر شده است. دولتیها و بهویژه معاونتهای پارلمانی وزارتخانهها و سازمانهای دولتی در تصمیمات نمایندگان و جهتگیریهای مجلس دخالت مستقیم دارند. در نقطه مقابل نیز نمایندگان و روسای کمیسیونها در انتخاب برخی وزرا و مدیران دولتی و کسب امتیازات با نفوذ و لابی نقش بازی میکنند.
غلظت دخالت نمایندگان در چینش مدیران دولتی و اجرایی در استانها بسیار بالاست. برخی نمایندگان کار نمایندگی را به عزل و نصب مدیران شهرستانی و گرفتن نظر مساعد مرکز برای این تغییرات خلاصه میکنند. نمایندگان تهران و شهرهای بزرگ نیز بیمیل به دخالت در نحوه چینش مدیران و اعضای هیئت مدیره بنگاهها و هلدینگهای بزرگ اقتصادی نیستند. در بسیاری موارد نمایندگان در نقش مقام ارشد و تصمیمگیرنده دولت در استانها ظاهر میشوند که بهصورت جدی و یا طنز از دفتر استانداران به عنوان شعبهای از دفتر نمایندگان مجلس یاد میشود. این موضوعات سبب میشود نمایندگان به جای تمرکز بر موضوعات کلان و تلاش برای وضع قوانین، بر موضوعات جزیی متمرکز شوند و نظارت و بازخواست دولت جای خود را به انحراف از وظایف نمایندگی و شراکت در رانتهای توافق شده دهد. نکته جالب اما آنکه با وجود این حجم از دخالت و نقش نمایندگان در انتخاب مدیران دولتی، نمایندگان هیچ مسئولیتی از بابت عملکرد این مدیران نمیپذیرند و در مواقع بحران نیز خیلی زود در مقام طلبکار ظاهر میشوند و با یقهگیری از مدیران، دولت را مقصر مشکلات پیش آمده اعلام میکنند. در دو دولت یازدهم و دوازدهم با توجه به مشی میانه و اصطلاحا اعتدالی دولت از همان ابتدا از سوی رئیس جمهور و وزیر کشور تاکید شد که استانداران با نظر مثبت نمایندگان انتخاب شوند و در طول ۷ سال گذشته بارها بر این تعامل و همکاری تاکید شد. این در حالی است که در دولت محمود احمدینژاد بهویژه در سالهای پایانی قویا به استانداران نسبت به همکاری با نمایندگان هشدار داده شده بود. چراغ سبز دولت تدبیر و امید به نمایندگان و در ادامه تشدید دخالت نمایندگان در امورات اجرایی و مدیریتی را نمیتوان نام «تعامل» بر آن گذاشت، بلکه آنچه هست دخالت یک قوه در کار قوه دیگر بدون پذیرش کوچکترین مسئولیتی است. عکس چنین موضوعی نیز مصداق دارد. در دورههایی که ترکیب سیاسی مجلس و دولت از یک جریان سیاسی واحد باشند این درهمتنیدگی بیشتر میشود. نتیجه این اتفاق شکلگیری اصطلاحی به نام «وکیلالدوله» است که برخی نمایندگان مجلس دهم از جنبه استهزا و ضعف با آن خطاب میشدند. معالوصف نمایندگان در صف اول اتهامزنی به دولت و مقصر تام جلوه دادن آن در بروز مشکلات و بحرانها هستند. در مقابل اما موفقیت یا دستآوردهای اجرایی و عمرانی بهویژه در شهرستانها سعی میشود به اسم نماینده تمام شود. بنابراین اگر وکیلالدوله اصطلاح و صفت مذمومی است باید در نقطه مقابل سهمخواهی نمایندگان نیز کنترل و از دخالت نمایندگان با بهانه تغییر ذائقه مردم در امورات اجرایی و مدیریتی جلوگیری کرد یا حداقل در ازای هر دخالتی مسئولیت آن بخش را بین دو قوه تقسیم کرد. به اتکای همین توضیحات مختصر بهسادگی میتوان بر مخدوش بودن اصل تفکیک قوا در ایران ایرادات اساسی گرفت و حتی بر وجود آن در میان سه قوه تردید اساسی وارد دانست، چرا که پیشفرضهای این بحث و زیرساختهای آن یا وجود ندارد و تنها تشابهات اسمی در میان است یا اگر تعریف و قانونی وضع شده باز یا ناقص و ناکافی است و یا به آنها عمل نمیشود. مقدم بر این ایرادات و ابهامات این سوالات مطرح است که ما در چه مر حلهای از دموکراسی به عنوان پیششرط و میدان اجرای تفکیک قوا قرار داریم؟ و آیا قوای سه گانه و دستگاههای زیرمجموعه آنها در ایران ماهیت و کارکردهای لازم و ملزوم خود را به همراه دارند یا صرفا نامها و عناوین توخالی و وارداتی هستند؟ هدف اصلی از تفکیک قوا به عنوان میراث ماندگار«شارل منتسکیو» و دیگر اندیشمندان این حوزه بیش از هر چیز جلوگیری از تمرکز و تحدید قدرت در دست یک نهاد یا فرد بوده است، اما بهنظر میرسد در ایران منظور و مراد از تفکیک قوا صرفا تقسیم کارها و توزیع وظایف میان قوا و نهادهای وابسته به حکومت است که در این برداشت صرفاً تسهیل در انجام وظایف، مورد توجه و نظر است و این که کارها به صورت تخصصی اداره شده و سامان یابد که در همین مورد نیز کارها بهسامان نیستند.
*سرمقاله همدلی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- تیتر خبرساز روزنامه اعتماد در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سانحه بالگرد رئیس جمهور/ بروز رسانی می شود
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!