یادداشت
گفتگو و گزارش

حاشیه‌های انتخاب شهردار دهدشت/ مسئولین و کارشناسان چه می‌گویند؟

حاشیه‌های انتخاب شهردار دهدشت/ مسئولین و کارشناسان چه می‌گویند؟

افتونیوز  - بعد از انتخاب شهردار جدید شهر دهدشت حواشی در فضای مجازی ایجاد شد که افتونیوز در این راستا گزارشی تهیه کرده است و در گفت و گوهای جداگانه به سراغ عیسی شهامت مدیرکل امور شهری استانداری، امیررضا خوش آیین حقوق دان و عضو سابق شورای شهر دهدشت و سید زین‌الدین بالوایه رئیس شورای شهر دهدشت رفته است و نظر این افراد را در این خصوص جویا شد.

به گزارش افتونیوز مدیرکل امورشهری استانداری در رابطه با انتخاب شهردار جدید شهر دهدشت گفت: برای انتخاب شهردار آئین نامه ای از سوی هیئت وزیران تدوین شده که در آن شرایط و حداقل هایی انتخاب شهردار آمده است.

عیسی شهامت به خبرنگار افتونیوز گفت: شهر دهدشت بر اساس آخرین سرشماری در رده شهرهای بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزارنفر جمعیت قرار می گیرد که شهردار این شهر در رده مدیران میانی تعریف می شود.

این مقام مسئول در استانداری گفت: تعریف مدیر میانی در مصوبه شماره ۵۷۹۰۹۵ مورخ ۱/۴/۹۵ شورای عالی اداری کشور آمده است.

وی به انتخاب شهردار دهدشت اشاره کرد و گفت: من نیز از طریق فضای مجازی در جریان این انتخاب قرار گرفتم و هنوز از سوی شورای شهر دهدشت مصوبه و نامه رسمی به دفتر امور شهری استانداری ارسال نشده است.

شهامت بیان داشت: وقتی رسما از سوی شورا به ما اعلام شود ما نیز بر اساس قانون این موضوع را بررسی می کنیم.

مدیرکل امور شهری در توضیح سوابق اجرایی برای تصدی شهرداری گفت: تعمیم مدیریت و سوابق اجرایی در بخش خصوصی به بخش دولتی در اختیار وزارت کشور است و وزارت کشور نیز بر اساس مستندات ارایه شده تصمیم می گیرد.

امیررضا خوش آیین وکیل پایه یک دادگستری، عضو سابق شورای اسلامی شهر دهدشت و معاونت حقوقی و امور مجلس شورای عالی اسلامی دوره چهارم در گفت و گو با افتونیوز ‌ در این رابطه عنوان کرد: یکی از وظایف و اختیارات قانونی شوراهای اسلامی شهر، انتخاب شهردار است. در واقع مهمترین وظیفه آنها همین است.مستند این موضوع : «بند یک از ماده ۸۰ قانون تشکیلات ،وظایف و انتخابات شورای اسلامی و شهرداران کشور،» است. شهرداران شهر های با جمعیت کمتر از دویست هزار نفر، با پیشنهاد شورای اسلامی شهر و حکم استاندار منصوب می گردد. با این حال، شوراهای موضوع قانون مزبور موظف به رعایت مواردیاز آیین نامه اجرایی «شرایط احراز تصدی سمت شهرداری» و دستورالعمل های ابلاغی هستند. بند (۳) ماده (۳)  آیین نامه مورد اشاره مقرر می دارد: «فرد مذکور برای تصدی سمت شهرداری  شهرهای ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر[ که شهر دهدشت نیز شامل می شود] باید ۵ سال سابقه مدیریتی میانی برای تصدی این سمت داشته باشد. با این حال، به ازای هر مقطع تحصیلی ۱ سال ازشرط مدت مذکور در حوزه اجرایی کاسته می شود. ودیگر موارد را صراحتا در آیین نامه استنادی احصاء نموده است.

«خوش آیین» افزود : در مصوبه معنونه در بند(۲) ماده(۱) به صراحت تعریف مدیران میانی را شامل «مدیران کل و معاونین آنان ،معاونین سازمانها، موسسات دولتی و مراکز مستقل مدیریتی و هم سطح آنها بوده و در سازمان های دولتی و مراکز مستقل مدیریتی و هم سطح آنها اعلام نموده است. به زبان ساده تر: ((برای تصدی سمت شهرداری دهدشت شخص مذکور باید پنچ سابقه مدیریت میانی داشته باشد)) اما مساله مهمتر اینکه؛ وزارت کشور در دستورالعمل به شماره ۱۲۶۱۵۷ مورخ ۲۷/ ۶ / ۹۸مبنی بر دستورالعمل تبصره (۵) ماده (۳) آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی شهردار را تصویب و ابلاغ نموده است؛ ودر بند یک ماده ۵ آن «به ازای هر سال مدیریت پایه مثل روسای ادارات معادل یک دوم سال سابقه مدیریت میانی است. برای مثال مدیریت در ادارات و نهادهای های شهرستان بر فرض مثال، اگر فرد مذکور چهار سال رئیس اداره ای باشد برای مشارالیه دو سال مدیریت میانی احتساب می گردد. وی عنوان کرد وفق ماده (۳) دستور العمل «معادل سازی سطوح مدیریتی بخش مذکور بر عهده کار گروهی است که اعضای آن توسط معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی انتخاب می شود که محل آن در وزارت کشور می باشد» سابقا این موضوع به استانداران تفویض اختیار شده بود که با وضع این دستورالعمل تفویض اعطای به استانداران نسخ ضمنی گردیده است. خوش آئین اشاره می کند: هر چند تصمیم کارگروه بسیار مهم بوده، اما کارگروه باید وفق قانون اتخاذ تصمیم نماید. مثلا بر اساس ماده ۴ دستورالعمل برای محاسبه «سوابق مدیریتی در بخش خصوصی حکم کارگزینی و یا قرارداد مربوط ملاک عمل بوده به هیچ وجه ارایه ابلاغ ،گواهی و حکم انشایی کفایت نمی کند.» و همینطور براساس قوانین جاری مملکتی: .. هر شخص می تواند در یک موسسه یا شرکت مدیر عامل باشد و نمی تواند همزمان مدیرعامل چندین شرکت باشد.! این مشاور حقوقی درمورد ارتباط رشته تحصیلی نامزدهای سمت شهرداری می گوید: «مدارک تحصیلی فرد انتخابی اگر نامرتبط باشد از نظر حقوقی دارای مشکل بوده و بایستی مدرک مرتبط با حرفه مدیریت شهری داشته باشد.»

سید زین‌الدین بالوایه رئیس شورای شهر دهدشت، در این رابطه اظهار داشت : شورای پنجم شهر دهدشت جز کم حاشیه ترین شورای های تاریخ شهرستان و همچنین در بین شوراهای کنونی استان کمترین اختلافات را داشته است وی در ادامه عنوان کرد: شهرداری قبلی جناب آقای برخه با ۶ رای موافق انتخاب شد و این نشان دهنده رابطه حسنه حاکم بر شورا بود و همواره ما و دوستان مان در شورا مسائل را با تعامل و همکاری حل و فصل کرد

در طول چند سال اخیر اگر اختلافی هم در بین اعضای شورا بوده همواره سعی کردیم مخالف و موافق باهم و در کنار هم راه حل چاره کنیم.

اگر شورا دچار اختلاف شود دود آن به چشم شهر و مردم ما میرود و این چیزی است که هیچکدام از اعضای شورا به دنبال آن نبوده و نیستند.

رئیس شورای شهر دهدشت در ادامه در رابطه مراحل بعد از انتخاب شهردار جدید عنوان کرد: مدارک و استعلام های شهردار جدید در حال انجام است معاینات پزشکی، گواهی عدم سوپیشینه و سوابق بیمه ای و مدیریتی ایشان نیز در حال تهیه است و در روزهای آینده ارسال خواهد شد و انشالله مشکلی نیز نخواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: شهر ما نیازمند آرامش و تعامل و تفاهم است، به هر صورت در شرایط خاص کنونی جناب داورپناه انتخاب شورا بود ایشان نیز از جوانان شهرستان و شهر ماست و تجربه نشان داده از فرصت دادن به بدنه جوانان پشیمان نخواهیم شد.

وی در رابطه با حواشی اخیر انتخاب شهردار گفت: اگر جناب داورپناه خدای ناکرده در مرحله استعلام رد شود شهرداری به مدت سه ماه توسط سرپرست اداره می شود و در نهایت بازه شش ماهه باقی می ماند که عملا فرد خاصی متقاضی شهرداری نخواهد بود.

وی در پایان ضمن تشکر از همه اعضای شورا عنوان کرد: انشالله شورا و شهردار جدید با تعامل کما فی سابق به شهر و شهروندان خدمت خواهند کرد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 فریبرز 1399/5/15 18:22:50

    بزرگوار علاوه بر دانایی توانایی و تخصص و شایستگی هم از خصایص و ویژگیهای پذیرش مسئولیت است که متاسفانه در طول این ۴۱ سال کهگیلویه در این رنج وبلا وبیماری لاعلاج قومیتی گرفتار شده ونتیجه اش شده ویرانی شهری .دهدشت با ان سابقه بزرگ تاریخی رابا یاسوج و گچساران نو ظهور مقایسه کنید. ایا این حق دهدشت ودهدشتی است که به قول حضرتعالی قربانی فقط دو کلمه (بویراحمدو ثلاث) شوند.تازمانی که این جو ودیدگاه بر این منطقه حکمفرماست مردمان این دیار هرگز طعم ابادانی و اسایش را نخواهند چشید

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1399/5/13 19:32:30

    در حالی که دانایی رکن نظام آموزش و پر ورش می باشد متاسفانه شعار اعضای آموزش و پرورشی شورا بوی تعفن طایفه گرایی (بویراحمد و ثلاث) می دهد.قربون عرب جاهلیت

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1399/5/13 10:33:3

    تو یکی حرف نزن که شهر کرونایی میشود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ننگ بر اصلاح طلبی که بالوایه باشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  • 4 محمودی 1399/5/13 8:44:57

    آخ از بخت بد شهرم که شورای با تدبیر ندارد و امیدمان به استاندار فهیم باشد که خودش اقدام عاجل نماید و یک فرد با سابقه مدیریت و خوشنام و کارشناس را به سمت شهرداری بگمارد تا بلکه بخشی از مشکلات خدمات شهرمان حل شود

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها