یادداشت
گفتگو و گزارش

معارفه‌ای پر از گوشه و کنایه/چمن رفت ایلامی آمد/ به سلامت مرد سلامت!

معارفه‌ای پر از گوشه و کنایه/چمن رفت ایلامی آمد/ به سلامت مرد سلامت!

مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

به گزارش افتونیوز، این مراسم با حضور معاون حقوقی وزیر بهداشت، استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، رئیس دانشگاه یاسوج، مدیران کل و برخی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سالن جرجانی این دانشگاه برگزار شد.

انتصاب دکتر چمن به عنوان ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان همزمان شد با اجرای طرح تحول سلامت در کشور و این موضوع در راس برنامه های مدیران استانی نیز قرار گرفت.

بسیاری از کارشناسان معتقدند دکتر چمن نیز تکیه و توان اصلی خود را معطوف به حوزه سلامت کرد. هر چند این حوزه دچار بسیاری از چالشهایی است که شاید تا سالها ادامه داشته باشد.

در این مراسم سخنرانان حرفهایی بر زبان می آوردند که پر از گوشه و کنایه بود. کنایه هایی که بیشتر نمایندگان مردم در مجلس را هدف گرفته بود و مخاطب اصلی این کنایه ها بودند.

چمن رفت، چون روی اصول حرکت کرد

آیین تکریم و معارفه ریاست دانشگاه علوم پزشکی در شرایطی برگزار شد که از استاندار گرفته تا خود رضا چمن از کسانی صحبت می کردند که نحوه مدیریت رئیس دانشگاه در 2 سال و 8 ماه پیش به مذاقشان خوش نیامده است. استاندار کهگیلویه وبویراحمد ابتدا گریزی به طرح تحول سلامت زد و گفت: برنامه هایی که از قِبَل هدفمندسازی یارانه ها قرار بود اجرا شود جز بخش سلامت همگی ضد خود عمل کردند. سید موسی خادمی با اشاره به محرومیت های استان در حوزه بهداشت و درمان گفت: به دلیل فقر ذاتی استان اثربخشی این طرح در استان کهگیلویه وبویراحمد چشم گیر و ملموستر بود. خادمی که سه سال پیش در زمان انتصاب رضا چمن مهمترین دغدغه خود را کم کردن مسافرت به استانهای مجاور برای دریافت خدمات درمانی اعلام کرده بود امروز نیز یادآور شد :آمارها تا جایی که در جریان هستم از 40 نفر به ازای هر هزار نفر به 11 نفر رسیده است. وی نارضایتی خود از تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی را پنهان نکرد و با بیان اینکه چمن در حوزه تئوری صاحب نظر و در حوزه عمل روی اصول حرکت می کند گفت: حرکت چمن و اصرار او بر روی اصول به مذاق بعضی ها خوش نیامد و چمن هزینه اش را پرداخت. استاندار در نهایت با بیان اینکه همه عزل و نصب ها و شیوه های تفکر باید منجر به رضایتمندی مردم شود یادآور شد: فعالیت در مدیریت علوم پزشکی نوعی ایثار گری است و امیدوارم ثمره این ایثار گری بهبود رفاه و حال مردم باشد.

تعامل با نمایندگان، مصداق زن ذلیلی است

رضا چمن نیز با بیان اینکه خداباوری ،خردمندی و خلاقیت را همواره در مدیریت خود مورد توجه قرار داده است گفت: داشتن اصول و از سوی دیگر پایبندی به آن کار دشواری است. چمن نیز همچون استاندار از ترکش هایی که به دلیل پایبندی به اصول به او وارد شده گلایه کرد و گفت:خداباوری اگر بر مدیریت حاکم باشد هم دل آرام می شود و هم هزینه دادن سخت نیست. وی در ادامه با اشاره به دومین اصل مدیریتش به عنوان خردمندی گفت:خردمندی از دانشمندی بالاتر است . خردمندی نتیجه دانش را نیز پیشگویی و پیش بینی می کند. وی تاکید کرد:در نظام سلامت نیاز به دانشمد اهل میدان عمل وجود دارد و آی کیو زمینه داشتن خلاقیت است. چمن یادآوری کرد: خلاقیت به معنی دور زدن قانون نیست بلکه حسن استفاده از ظرفیتهای قانونی است. وی با اشاره کنایه آمیز به مساله تعامل با نمایندگان گفت: در زبان لری تفاهم را به زن ذلیلی تعبیر می کنند و تعاملی که از آن بحث می شود چیزی در مایه های همین زن ذلیلی است. چمن با بیان این جمله به بخشی از دلایل تغییر خود اشاره کرد. چرا که در یک هفته گذشته صحبت از تن ندادن چمن به خواسته نمایندگان استان و اصرار آنها بر این تغییر بود. وی با اشاره به مشکلات مزمن استان گفت: پیشینیان همه زحمت کشیدند و زمانی که مدیریت دانشگاه را گرفتم تراز مالی منفی 47 میلیارد تومان بود که الان به منفی 21 میلیارد رسیده است. وی گفت نمی توانم به آقای ایلامی قول بدهم که همه چیز گل و بلبل است و با اوضاع اقتصادی کشور و اوضاع مالی وزارتخانه شرایط برای مدیریت جدید آسان نیست. او تاکید کرد :در سالهای گذشته عدالت در بودجه سلامت این استان رعایت نمی شد اما در سال96 بودجه بر اساس عملکردها بسته شده که رشد بودجه برای استان در نظر گرفته شده است. در نهایت باز هم به همان سبک مدیرتش بازگشت و گفت این سبک به مذاق خیلی ها خوش نیامده و من گلایه نمی کنم و مدیریت رضا چمن با اشعاری که بیشتر حکایت از دلخوری او داشت در این استان تمام شد.چمن در پایان نه تنها از علوم پزشکی بلکه از استان خداحافظی کرد .

تعامل عزتمند با نمایندگان خواهم داشت

محور صحبتهای رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی حول بدهکاریها و تراز مالی و پروژه هایی که باید تمام شود گذشت. اورنگ ایلامی از 91 میلیارد و 900 میلیون تومان بدهی و 89 میلیارد و 800 میلیون تومان مطالبات بیمه ای گفت که اگر این مطالبات بیمه پرداخت شود مجموع بدهی های علوم پزشکی کمتر از 2 میلیارد است. ایلامی با کنایه به مدیران بیمه ای حاضر در آیین معارفه اش گفت: مدیران با لبخندی که می زنند می گویند زهی خیال باطل. وی تکمیل بیمارستان گچساران،باشت و کلینیک هایگچساران ،دهدشت و یاسوج را اولویت خود در دولت یازدهم عنوان کرد. او که ویژگیهای مدیریتی خود تعامل با نمایندگان را عنوان کرد با اشاره به دکتر چمن گفت: تعامل با نمایندگان آن چیزی نیست که شما گفتید بلکه تعاملی عزت مند خواهیم داشت. وی گفت: اعتدال،توازن منطقه ای،شایسته سالاری مبنایی برای تغییرات احتمالی مدیریتی خواهند بود و صیانت از سرمایه انسانی،فیزیکی، و مالی از وظایفی است که بر عهده خود می دانم.

دلایل مراجعات خارج استان برای درمان مورد به مورد بررسی شود

در نهایت تریبون به معاون وزیر بهداشت رسید. او نیز از سن امید به زندگی که از 45 سال به 76 سال به بالا رسیده گفت تا 176 کودک زیر 5 سال که به ازای هر 1000 نفر فوت می کردند که حالا تعدادشان به 20 نفر رسیده است . ایرج حریرچی گفت: 128 هزار تخت داریم که 57 درصد آن مستهلک است و علاوه بر آن 100 هزار تخت دیگر هم نیاز داریم. معاون وزیر اینها را گفت تابه وضعیت استان در حوزه سلامت رسید و گفت: ازدحام در تودیع و معارفه و جمعیت حاضر در سالن نشان می دهد که دکتر چمن و تیمش که همراه دکتر ایلامی هم خواهد بود،خوب کار کرده اند. او تاکید کرد هیچ مدیری هر چقدر هم توانمند باشد نمی تواند بدون همراهی تیم،استاندار،سازمان برنامه وبودجه توفیقی به دست بیاورد و و این جای خوشحالی است که حتی نماینده گچساران و باشت که افتخاری برای کشور و این استان است پیغام داده که به دلیل تمرکز روی برنامه ششم نمی تواند در آیین تودیع و معارفه شرکت کند. و آخر سر از ایلامی خواست که تمرکزش را به حذف موارد خروج از استان برای درمان بگذارد و گفت: اینکه به ازای هر100 نفر 5 نفر به خارج از استان ارجاع می شود از روی تعداد بستریها محاسبه شده است. اما دکتر ایلامی باید تلاشش را روی شناسایی افرادی بگذارد که از ابتدا برای تشخیص و درمان بدون بستری به استان های مجاور می روند. وی گفت: جمعیت استان زیاد نیست و می توان مورد به مورد این نوع مراجعات و دلیل آن را بررسی کرد. وی تاکید کرد: در این استان فعالیت عمرانی متعددی انجام شده اما تا به بهره برداری نرسد کافی نیست و نباید از تلاش دست بکیشد. حریر چی یادآور شد در حوزه بهداشت و درمان نباید باند بازیهای سیاسی رخنه پیدا کند و همه باید متحد خود را برای جمعیتی آماده کنند که رو به پیری می روند و مشکلاتشان را به افزایش است.

گزارش تصویری از این مراسم:

[gallery type="rectangular" link="file" ids="6720,6721,6722,6723,6724,6725,6726,6727,6728,6729,6730,6731,6732,6733,6734,6735,6736,6737,6738,6739,6740,6741,6742,6743,6744,6745,6746,6747,6748,6749,6750,6751,6752,6753,6754,6755,6756,6757,6758,6759,6760,6761,6762,6763,6764,6765,6766,6767,6768,6769,6770"]

گزارش:ابتکارجنوب

تصاویر: افتونیوز

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها