یادداشت
گفتگو و گزارش

آسیب‌شناسی یک نگاه جنسیتی به دختران مجرد

آسیب‌شناسی یک نگاه جنسیتی به دختران مجرد

ستاره لطفی - روزنامه‌نگار یکی از مصائبی که در مورد مقوله زنان به آن چندان پرداخته نشده است، دختران «مجرد» هستند؛ دخترانی که بنا به دلایل گوناگون تن به ازدواج نداده و با وجود قرار گرفتن در سن ازدواج، اما به صورت مجردی به زندگی ادامه می‌دهند.

شیوه زندگی مجردی برای برخی از دختران حتی اگر یک انتخاب شخصی باشد یا جبر اجتماعی، معمولا از سوی اکثریت جامعه چندان پسندیده و مقبول به شمار نمی‌رود. این عدم مقبولیت از آنجا ناشی می‌شود که اغلب این ذهنیت را دارند که زندگی دختران مجرد زندگی ناقصی است که فقط وجود یک مرد می‌تواند آن را کامل می‌کند.

در چارچوب این دیدگاه همه موفقیت‌‌های دختران به ازدواج و شوهر اختیار کردن ختم‌ می‌شود و اگر دختری با وجود موفقیت‌‌های تحصیلی، شغلی، مالی و .... مجرد باقی مانده باشد، از دیدگاه جامعه ناقص است و کمبودی دارد و حتی جامعه او را نادیده می‌گیرد.

معمولا تلاش‌‌های دختران مجرد در راه موفقیت حتی اگر به قیمت جان کندن و دست یافتن به محال‌ترین آرزوها باشد، چندان دیده نمی‌شود. رویا و آرزوهایشان اگر مرتبط با ازدواج نباشد، چندان باارزش تلقی نمی‌شود.

باوری به اشتباه در جامعه شکل گرفته -و البته ریشه تاریخی نیز دارد- که دختر بدون شوهر کامل نیست و هر دختری برای اثبات وجود خود و ادامه زندگی نیازمند همراهی مردی تحت عنوان «همسر» است.

اگرچه نمی‌توان نقش و تاثیر حضور «مرد» تحت عنوان «همسر» را در زندگی زنان انکار کرد، اما زندگی زنان را تمام و کمال وابسته به مرد دانستن و آنان را موجودی بی‌دست و پافرض کردن که تنها با تکیه به مردی هویت پیدا می‌کنند، ضمن این‌که اعتماد به نفس زنان را خدشه‌دار می‌کند، این باور را در جامعه تقویت می‌کند که به زن به عنوان جنس دوم نگریسته می‌شود؛ جنسی که تمام موفقیت و خوشبختی‌اش در گرو ازدواج کردن و داشتن همسر است.

بنابراین، این نگرش جنسیتی می‌تواند در تربیت نسل‌‌های دیگر تاثیر بگذارد و باعث شود دختران بیشتر از این‌که به دنبال تلاش برای کسب موفقیت‌‌های اجتماعی باشند، بر جنبه تزیینی خود تمرکز کنند تا این گونه بتوانند دل مردی را به دست بیاورند تا از دید جامعه ناقص به نظر نرسند.

تقویت باورهایی که می‌گوید موفقیت و خوشبختی زن فقط از کانال ازدواج می‌گذرد، آسیب‌‌های زیادی را به دنبال دارد؛ از جمله می‌تواند به کودک‌همسری دامن بزند و همچنین فشار اجتماعی بر دخترانی که بنا به هر دلیلی سبک زندگی مجردی را برای ادامه زندگی خود انتخاب کرده‌اند، افزایش پیدا کند و صدها آسیب دیگر که در این چند سطر کوتاه نمی‌گنجد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 سوگل کریمی 1402/10/12 15:31:22

    مطالب ستاره لطفی همیشه عالی است من مطالب زیادی از این روزنامه نگار خواندم که برایم جدید و جذاب بوده است هم قلم و سوژه‌یابی اش عالی است

    پاسخ
  • 2 پرنسس مهربون 1399/5/27 8:6:53

    به نظرتون چرا تو تقویم روز خر و اسب و خروس و مرغ و ...... داریم اما روز پسر نداریم؟ ها؟ چرا؟ آها فهمیدم! پسرا را که استغفرالله خدا هم مسسئولیت خلقتشو قبول نکرده!!! ههههههههه

    پاسخ
  • 3 بی بی 1399/5/27 8:4:58

    خدا و کرل نخو غیر از خردن و خوسیدن و ول گردی مگه چیز دیه ای هم بلدن؟ دخملا نازلی بباش هستن کرل هم غضب خواین خخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    پاسخ
  • 4 دختر مجرد بدبخت 1399/5/27 8:3:18

    چرا دختران مثل پسران آزاد نیستند؟ چرا جامعه نمیتواند دختران را هم مثل پسران بپذیره؟ چرا پسران میتوانند بلند بخندن سیگار بکشن برن خونه دوستاشون سفر مجردی برن تو خونه همه کاره باشند و هزار کوفت و زهرنار دیگه ولی همین کارها را اگر یه دختر انجان داد هزار جور انگ و برچسب بد و بی ناموسی بهش میزنند؟

    پاسخ
  • 5 دخمل 1399/5/27 8:0:23

    آخ از بخت دختران کلا دختران مجرد در ایران و در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت پیش فرض مجرم و متهم و هزار جور برچسب ناروا بهشون وصل هست مگر اینکه خلافش ثابت بشه.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها