یادداشت
گفتگو و گزارش

«خداحافظ سردار»

«خداحافظ سردار»

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی وقتی در سال 1346 شمسی کتابی به نام امیرکبیر / قهرمان مبارزه با استکبار / نوشت شاید خیال نمی‌کرد که چند دهه پس از آن مردم قدرشناس ایران به‌پاس خدمات ارزنده‌اش برای سربلندی ایران او را نیز امیرکبیر دوران بنامند. آیت الله هاشمی رفسنجانی در شامگاه 19 دی پس از نزدیک به 60 سال خدمت صادقانه به ملت ایران همزمان با سالروز شهادت امیرکبیر دعوت حق را لبیک گفت تا این تقارن منزلت 2 امیرکبیر ایران زمین را نزد ایرانیان افزون‌تر کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی در سن 14 سالگی از روستای بهرمان رفسنجان به قم مهاجرت کرد و در کسوت طلبگی از بزرگان حوزه علمیه قم از جمله حضرت امام خمینی (ره) کسب فیض کرد.

وی در قم گوهر نایاب زندگی خویش و پیر مرادش حضرت امام راحل را پیدا کرد و در محضر ایشان درس شجاعت، دینداری، مردمداری و صبوری آموخت و تا پایان عمر این درس را از یاد نبرد.

هاشمی در کنار آموختن دروس حوزوی دریافت که برای پیشبرد نهضت اسلامی امام خمینی (ره)نیاز به کار جمعی و تشکیلاتی است و از همین رو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت تهران را پی ریزی کرد و پس از انقلاب در تأسیس حزب جمهوری اسلامی نقش کلیدی بازی نمود.

آیت الله در دوران مبارزه که برخی به عافیت روزگار سپری می‌کردند سختی های فراوان کشید و بارها از سوی ساواک دستگیر و شکنجه شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمره محرم ترین یاران حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت و در مسئولیت های حساس و خطیر برای توسعه و پیشرفت کشور سخت کوشید.

در کسوت ریاست مجلس شورای اسلامی کوشید بهترین قوانین برای اداره امور کشور وضع شود، به حکم امام راحل فرماندهی جنگ را عهده دار شد، پس از جنگ سازندگی کشور را در قامت رئیس جمهوری کلید زد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل مشکلات اساسی کشور راهکار داد.

هر زمان در کشور بحران رخ می‌نمود هاشمی در قامت قهرمانی مردمی برای حل بحران‌ها کمر همت می‌بست و گره از مشکلات می‌گشود. روحانی مبارزی که در قامت فرماندهی شجاع جنگ و هشت سال دفاع مقدس، ملت ایران را تا سرانجام پیروزی رهبری کرد و پس از جنگ تحمیلی با رأی قاطع مردم سکان قوه مجریه کشور را در بدترین شرایط موجود به دست گرفت و برای بازسازی کشور از جنگ برگشته، جای جای ایران را به کارگاه سازندگی تبدیل کرد.

نگاه ژرف و تیزبین هاشمی به مسائل داخلی و جهانی از وی چهره ای متمایز ساخته بود.

در امور پیچیده و دشوار سیاست خارجی نقش تعیین کننده ای برای عبور ایران عزیز از تنگناهای سخت گذر در مقاطع حساس و سخت داشت.

هاشمی همواره مظلومیت مردم فلسطین را فریاد می زد برای حل مسائل جهان اسلام پیشقدم بود و تحلیل هایش درباره مناسبات جهانی تحلیل گران را به شگفتی وا می داشت.

همگان اعتراف می کنند هاشمی در شناخت آسیب های انقلاب اسلامی سرآمد بود و هر گاه احساس می کرد فرصت طلبان قصد به حاشیه راندن انقلابیون اصیل را دارند افشاگری می‌کرد.

هاشمی نماد عینی اعتدال و میانه روی به‌عنوان نیاز امروز ایران بود و تشکیل جنبش میانه روی در ایران از افتخارات زندگی سیاسی وی به شمار می‌رود.

هاشمی از معدود چهره‌های سیاسی ایران است که تقریباً از سوی همه جناح‌های سیاسی در ایران نقد می‌شد اما به‌رغم مورد هجوم قرار گرفتن توسط نااهلان همواره مصلحت کشور را بر هر چیز مقدم می‌دانست.

آنچنان که حضرت امام خمینی (ره) فرمود هاشمی زنده است چون نهضت زنده است و حال که ایفای نقش بی بدیل آیت الله هاشمی رفسنجانی در سپهر سیاسی ایران در شامگاه 19 دی ماه به پایان رسید تفکر او در میان خیل ایرانیان زنده است و پاینده می ماند.

هاشمی برای مردم زندگی کرد و مردم هم با حمایت‌های خود در برهه‌های مختلف عزت وی را صدچندان کردند.

هاشمی هم سردار و فرمانده جنگ بود، هم مفتخر به لقب سردار سازندگی ایران شد و جریان اعتدال و میانه روی در کشور را راهبری می کرد و هم مصلحی بزرگ بود.

هاشمی نیاز جامعه امروز ایران بود.

روحش شاد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها