یادداشت
گفتگو و گزارش

نگریستن به عاشورا از منظر و ارتفاعی بالاتر و والاتر بدون گریستن

نگریستن به عاشورا از منظر و ارتفاعی بالاتر و والاتر بدون گریستن
مرحوم علامه محمدتقی جعفری می گویند: حاضر بودم تمام زندگی ام راببخشم تا فردی مثل 《《ویکتورهوگو 》》درباره ی امام حسین ( ع) بنویسندوحرف بزنند.این عبارت را فردی مینگارند که خودبه مقام سخن آشناست و ازسخنوران نامدار ومحبوب مشرق زمین است . بله ! عاشورا ، زیباترین منظره ی عبرت ها ، آموزه ها و درس هاست . متضمن حقایق و نکات بسیارگرانبهاست . حرف ، حرف ِ کم آبی و تشنگی نیست . فرات یک اِلِمان ، نشانه و آدرس است .یک کُد و سند ِ جغرافیایی برای حمایت و حفاظت از مرزها،پیام ها و پیامدهای تاریخ است .این فرات همه ی عاشورا نیست .رود ِ عظیم و خروشان ِ عاشورا ، اندیشه ایست زلال تر ، جاری تر و سیراب کننده تر از فرات و تمامی رودخانه های جهان،که هر روزبیش ازپیش در زمین ِ قلبها جاری و ساری میشود . آزاده بودن ، آزاده زیستن و آزاده اندیشیدن ، نورانی ترین مشعل ِ افراخته و افراشته بربلندترین برج ِ عزاداری دنیا ، یعنی ؛ عاشوراست . درعاشورا ، سخن از آزادگان وآزاداندیشانی است که ازحکم ِ حاکمان ِ باطل ِ نام طلب و نان طلب تمکین نمی کنند.یاران ِ سیدالشهدا جیره گیر ،جیره خوار و جرعه نوش ِ قدرت نبوده اند . بلکه جرعه نوشان عزت و آزادگی در برابر ِ ظلم ِ ظالم و دفاع از مظلوم بوده اند. یکرنگی ، دفاع از مظلوم و پاسداشت حق الناس ، مقدمه و پیش شرط پذیرش در کاروان ِ اصلاحات حسینی است .حتی اگراین مظلوم مسلمان نباشد و یک جهود و کافر باشد . شعاع ِ ژرف و جهانگیر ِعاشورا را با تلقی ها، تفسیرهای شخصی، سلیقه ای وجناحی محدود و محصور نگردانیم . یک مداح برای اثربخشی پیام راستین عاشورا ، ابتدا باید قبل از داشتن صدای مناسب، آواز خوب و دلنشین ، اهل کتاب ، تحقیق ، پژوهش باشد . عاشورا ، بحث ِ شخصی ، فردی و جدال ِ قبیله ای نیست . یزید ، نماینده ی یک جریان فکری است .خودرای ، مستبد و آزادی ستیز است . مداح باید در نوحه سازی های خویش ، نسبت ما را باتاریخ و بااندیشه ی حسین ( ع) تشریح و تبیین نماید.دراین گریه کردن ها ، بایستی میوه ی آگاهی خلق و تولید شود. عزادار سیدالشهدا باتاریخ روبه روست . تاریخی که اوج ِصف آرایی حق و باطل را مقابل هم دیده است .تاریخی که تمثال حقیقت است . عاشورا یک داستان و فیلم نامه نیست که مداح یا سخنران به زعم و سلیقه ی خویش نقش و جایگاه عناصر داستان ، کاراکترها ، دیالوگ ها ، شخصیت ها و ژانرهارا مشخص و جابه جا سازد و آغاز و پایان آن را به اختیار تغییر دهند... احساس ، عاطفه و اشک جنبه ی فرعی و ظاهری قیام عاشورا را دربرمی گیرد . بینش و ذهن ِ مخاطب و عزادار ِ امروزی آشنا با مراجع ، منابع ، اینترنت و فضای مجازی رسوا کننده نمی تواند درمورد ِعاشورا با انبوهی از روایات پراکنده ، بی ربط و غیرقابل توضیح وتوجیه روبه رو گردد... ‌‌مداح، بایستی به این نکته توجه عمیق داشته باشد که رویه ی اصلی عاشورا، رعایت ِ حق الناس و وحدت بخشی بوده است نه اختلاف افکنی . یادمان باشد از سر بی اطلاعی به مرزهای حق و باطل آسیب نرسانیم .نوحه باید آبادکننده و اگاه کننده ی اذهان و دلها باشد. اگرکنش و واکنش ِ عاشورا درست تحلیل و بررسی گردد ، برای یک عمر بیداری بشرکافی است و گاندی آزاده چه خوب پیام عاشورا را درک نموده است که می گویند: اگرهندوستان بخواهدیک کشورپیروزگردد ، باید از سرمشق امام حسین پیروی کند. درپایان با توجه به روزهای سخت ، صعب و کشنده ی کرونایی در کشور وجهان ضروری است که اشاره ی داشته باشم 👇🏻 در مورد کرونا ، قضیه جدی است و کاربیخ پیداکرده است . بهوش باشیم که کرونا اهل شوخی و شوخی بردارنیست و باما و برای ما هیچ وقت نخواهد گریست . رعایت فاصله گزاری اجتماعی در هیات های عزاداری و نظارت مستقیم به معنای فاصله گرفتن از عاشورا نیست .همانطوری که تعطیلی مدارس به معنای ضدیت با علم آموزی ودانش افزایی نبوده است.مردم بایدازسرِ درک ِ وضع کنونی باضرورت اعتدال درهیات ها حاضرشوند. ما نباید و نشاید سفره ای را بگسترانیم که غذایش یا زیاد بی نمک باشد یا زیاد شور .....دچار شوری مفرط نشویم تا مبادا کرونا افسوس ها و گریه هایمان را دائمی و همیشگی سازد . زیرا سیدالشهدا از آسیب دیدن و آسیب رساندن به جان مردم راضی نبوده است .پایان عاشورا را به جای گریستن درس بگیریم . خداوند ما را از پیام ها ، آموزه ها و درس های حقیقی عاشورا بهرمند گرداند ان شاالله سید ابوتراب دولتخواه
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها