-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
کوچ از کاریکاتور به سینما
افتونیوز _ مسعود مهرابی متولد ۱۳۳۳ تهران، از نسل اول کاریکاتوریستهای ایرانی و روزنامهنگار باسابقه در حوزه طنز و کاریکاتور و البته سینما بود. از آنجا که پس از انقلاب، به مرور عمده فعالیتهای وی در مطبوعات، بر فیلم و سینما متمرکز شد، شناخت عمدهای که از فعالیتهای او در جامعه مطبوعاتی و هنری کشور وجود دارد، مربوط به همین حوزه است. این یادداشت میکوشد به سابقه فعالیتهای هنری مسعود مهرابی به عنوان یک کاریکاتوریست -قبل از آنکه در حوزه سینما قلم بزند- بپردازد. مهرابی از آن دسته کاریکاتوریستهای روشنفکر بود که میکوشید با استفاده از ظرفیت بصری انتقال پیام، با بیانی که جهانی است طراحی کند و به سبک تصویرگران روشنفکر اروپای شرق با مخاطب ارتباط بگیرد. در کارهای او به ندرت کلمات وارد میشوند و روش کارش تفاوت محسوسی با روش کار معمول کاریکاتوریستهای مطبوعاتی آن دوران از جمله هنرمندان هفتهنامه توفیق و پس از آن گلآقا داشت.
او همچون دیگر کاریکاتوریستهای آن دوران، کاریکاتور کشیدن را با پیروی از سبک هنرمندان اروپایی، شروع کرد و به خاطر همین تبعیت از کاریکاتوریستهای موفق اروپا و جهان، معمولاً در تکنیک، تثبیت پیدا نکرد و در دورههای مختلف همواره گرافیک و فرم ارائه کارهایش دچار تغییر میشد. او نسبت به کاریکاتوریستهای باسابقهتر از خود، همچون درمبخش و محصص و پس از آنها عربانی، در مطبوعات حضور کمرنگتری داشت و در عوض میل به کاریکاتورهای نمایشگاهی و فستیوالی در فعالیتهای او بیش از دیگران بود. مسعود مهرابی غیر از آنکه قبل و بعد از انقلاب، بارها اقدام به برگزاری نمایشگاه از کارهای خود کرده بود، در برپایی نمایشگاههای مشترک با هنرمندان دیگر، یا برگزاری نمایشگاه از آثار کاریکاتوریستهای خارجی نیز همکاری داشت. آنگونه که خودش میگفت او نخستین کسی بود که با کارهای ناجیالعلی کاریکاتوریست فلسطینی آشنا شدهبود و با برگزاری یک نمایشگاه از آثار ناجیالعلی، برای نخستین بار او را به جامعه هنری ایران شناسانده بود. او که در دهه اول پس از انقلاب، انتشار مجلهای تخصصی در حوزه سینما را آغاز کردهبود، در میانه دهه شصت با خلق تعدادی کاریکاتور سینمایی و گردآوری کارهای سایر کاریکاتوریستهای جهان با موضوع سینما، کمکم تمرکز خود را به همان حوزه سینما متمایل کرد و پس از این دهه عملاً از کاریکاتور کناره گرفت. عمده تألیفات کارنامه او مربوط به سینماست اما تا قبل از کنارهگیری رسمی از کاریکاتور، در این رشته نیز تألیفاتی که در زمان خود مورد توجه بودند داشت. نردبانهایبیبام(۱۳۵۵)، کاریکاتورهایسیاه(۱۳۵۸)، دندان(۱۳۵۹)، و کاریکاتورهایسینمایی(۱۳۶۴) از مهمترین کتابهای کاریکاتوری او هستند. صاحبامتیاز و مدیرمسئول مجله فیلم، که تا پایان عمر همچنان به کار انتشار همین مجله مشغول بود، اگرچه همچون دیگر کاریکاتوریستهای ایرانی پیش از خود از جمله درمبخش، محصص، عربانی و کاریکاتوریستهای همدوره خود از جمله علیزاده، عبدی و ... نتوانست صاحب مجموعهای یکدست و شناسنامهدار در زمینه کاریکاتور باشد، اما بدونشک بهخاطر نمایشگاههای اختصاصی و مشترک و نیز برقراری ارتباط با سایر کاریکاتوریستها بهخصوص کاریکاتوریستهای خارجی، در گذار تاریخی این هنر نوپا در ایران موثر بود و درکنار چهرههای برجستهای که نام آنها ذکر شد، بر نسلهای بعدی هنرمندان این رشته اثرگذار بود.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور/ خبر در حال تکمیل
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
- «محمود منطقیان» عزادار شد
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!