-
از پایان تاریخ تا دموکراسیِ محتضَر
محسن خرامین -
نا-ظفرمندیِ توسعه: اربابِ مردم یا نمایندۀ آنها؟
حسین موسوی -
روابط عمومی؛ تجلی فهم، تفسیر و راهبریِ اجتماعیِ
صیاد خردمند -
تأملی بر اقدامات پوپولیستی دولتها در استان کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی -
چگونگی ایجاد تعلیمات عشایری از آغاز
سید ساعد حسینی -
تاجگردون؛ وکیل یا ولینعمت؟
یادداشت مخاطبان -
به اعماق برگرد «شیوا»
امراله نصرالهی -
وقتی شایستهسالاری قربانی تبعیض و روابط میشود
حسن کریمی -
دهن کجی شبکه دنا به جامعه ورزش استان و مردم کهگیلویه
سید ابوصالح دانشفر -
خوابِ پروانه در اقلیم سیاستزدگی، آستانهی سقوط در سکوتِ نسیمها
سید یونس آصف جاه
کورس روانی قیمت در بازار خودرو

افتونیوز _ این روزها علیرغم انجام نشدن معاملات و رکود شدید، گرانی بار دیگر دست به گریبان بازار خودرو شده است، مسئلهای که کارشناسان و تحلیلگران دلایل متفاوتی را برای آن مطرح میکنند. ریزش شاخص بورس و تاثیر آن بر بازار خودرو از جمله دلایلی است که برای آشفتگیهای اخیر گفته میشود. به گفته به بسیاری از تحلیلگران در روزهای اخیر با کاهش شاخص بورس نقدینگی به سمت بازار خودرو سرازیر شده و بازار را با هیجان روبهرو کرده است. حال در این میان مهمترین پرسش این است که با چه راهکاری میتوان بازار را به ثبات نزدیک کرد؟
بازار خودرو طی چند روز گذشته قیمتهای شگفتانگیزی به خود میبیند و این مسئله اما و اگرهای زیادی را از سوی کارشناسان، صاحبنظران و مسئولان برانگیخته است. اگر سری به این بخش از اقتصاد بزنیم خواهیم دید که در معاملات خودرو همچنان نوسانات قیمتی وجود دارد و همین موضوع عاملی شده تا بلاتکلیفی مردم بیشتر از گذشته شود و این پرسش که افزایشها تا کجا ادامه خواهد داشت بیش از هر زمان دیگر مطرح باشد. پرسشی که مسئولان و صاحبنظران پاسخها متفاوتی را برای آن عنوان میکنند. اخیرا جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص آشفتگیهای قیمتی اخیر گفته است: « گرانی خودرو در بازار، بیشتر یک امر روانی است و مردم دوست دارند پول-های در دست خود را تبدیل به کالا کنند.»
این مسئله در حالی مطرح میشود که برخی از تحلیلگران از بحران ناشی از به راه افتاد جو روانی صحبت میکنند و معتقدند همین مسئله میتواند شرایط بازار را از واقعیت دور کند.
جو روانی عامل گرانیهای اخیر است؟
مطرح شدن گرانی به دنبال جو روانی گویای این است که پس از آرام شدن فضا باید قیمتها به شکل سابق بازگردد. فرآیندی که به عقیده برخی از کارشناسان اگر با سیاستها مناسب همراه نباشد هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد و بازار همچنان به مسیر آشفته خود ادامه خواهد داد. حال در این میان باید دید که چه سیاستی میتواند گرهگشای مشکلات باشد و آیا دولت میتواند با چند راهکار استارت کاهش قیمت را در بازار خودرو بزند یا خیر؟
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره نقش دولت در کاهش قیمت خودرو گفته است: «جایگاه دولت این است در کالاهایی که تقاضای بیشتری وجود دارد، عرضه را افزایش دهد و به مردم بگوید که پولتان را جایی نبرید که فردا ضرر کنید؛ اگر خدای ناکرده زمانی خودروسازی متوقف شده بود، سرمایهگذاری و انتظار گرانی در این حوزه منطقی بود، اما خودرو هر روز بیشتر از قبل تولید میشود؛ اگر زمانی کاهش تولید خودرو وجود داشت به مردم حق میدادم که نگران افزایش قیمتها باشند، اما با توجه به اینکه آمار به ما میگوید نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش تولید خودرو در کشور داشتهایم، دیگر نباید انتظاری برای افزایش قیمت وجود داشته باشد و مردم تنها نیاز خود را در این بخش تامین کنند.
سرقینی افزایش عرضه و توصیه برای سرمایهگذاری را جایگاه دولت در کنترل قیمتها میداند، اما اینکه چنین توصیههایی تا چه میزان میتواند پاسخگوی مشکلات بازار باشد خود جای سوال دارد. مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عملکرد دولت برای مدیریت بازارهای اقتصادی از جمله بازار خودرو گفت: اگر از لحاظ اقتصادی بخواهیم نوع عملکرد دولت را بررسی کنیم باید بگوییم که ما با یک بدنه فرسوده روبهرو هستیم که در برابر بازارها به شد منفعلانه عمل میکند. متاسفانه این روزها افسار قیمتی بازار خودرو در دست دلالانی است که در فضای سایتهای اینترنتی فعالیت میکنند و هیچ نظارتی هم بر این قیمتسازیها نیست. بازار امروزه رها شده و هرکس هر کاری که میخواهد انجام میدهد این در حالی است که دوستان بیرون گود نشستهاند و تنها توصیهای عمل میکنند.
قیمتها ساختگی بازار را آشفته میکند
وی با اشاره به تاثیر سیاستهای توصیهای بر بازارها ادامه داد: نه تنها بازار خودرو بلکه هیچ بازاری را نمیتوان با سیاستهای توصیهای و اطلاعرسانی مدیریت کرد، چرا ما باید منتظر قیمتسازیهای اینچنینی بنشینیم؟ هنگامی که بازار رها باشد افراد برای کسب سود بیشتر جوی را روانه بازار میکنند و با قیمتهای ساختگی نظم را بر هم میزنند.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به شرایط بازار اشاره کرد و گفت: برای درک شرایط بازار کافی است سری به این حوزه بزنیم. روند به این شکل است که به سراغ خرید هر خودرویی برویم دلال برای قیمتدهی اول به همین سایتها مراجعه میکند، متاسفانه مرجع قیمتگذاریها چنین سایت-هایی شده است و دلالان در چنین فضایی به راحتی فعالیت میکنند.
این آشفتگی نتیجه سیاستهای توصیهای دولت است
وی اظهار کرد: این آشفتگی نتیجه سیاستهای توصیهای دولت است، ما در هیچ جایی از دنیا چنین رفتاری را نمیبینیم. توصیهای عمل کردن نرخ ارز را اینچنین بالا برد و وضعیت در بازارهای موازی نیز به همین شکل است. دولت باید با قاطعیت با عوامل مخرب در بازارهای اقتصادی به خصوص بازار خودرو برخورد کند.
مصطفوی با اشاره به چگونگی روند معاملات ادامه داد: همانطور که اشاره کردم اینروزها بازار به طور کامل رها شده و دلالان بازار به خوبی این مسئله را درک کردهاند و هرکاری که میخواهند انجام میدهند. این افراد به مرگ میگیرند که مصرفکننده به تب راضی شود. به این شکل که یک خودرو ۳۰۰ میلیونی را ۵۰۰ میلیون قیمتگذاری میکرده و در پایان خودرو را با ۴۵۰ میلیون معامله میکنند و با هیجانسازیهای این چنینی سودی را به جیب میزنند.
راهکار مدیریت بازار خودرو چیست؟
وی در پاسخ به این پرسش که دولت با چه راهکاری میتواند بازار خودرو را مدیریت کند، گفت: بارها تاکید کردهام ما هنوز یک مرجع قیمت نداریم و دستگاه سیاستگذار نمیداند چه حجم خودرو با چه قیمتی معامله میشود. ملاک ما برای قیمتها در بازار صحبت چند دلال شده است. من معتقدم اولین و مهمترین راهکار این است که ما یک بانک اطلاعاتی جامع داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات را ساماندهی کنیم. دستگاه سیاستگذار باید داده-هایی داشته باشد تا بتوانند راهکاری برای مشکلات به وجود آمده ارائه دهد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: ما هیچ بانک اطلاعاتی در خصوص سامانه معاملات بازار خودرو نداریم و تا زمانی که این سامانه شکل نگیرد بازار به روال آشفته خود ادامه خواهد داد و دیگر پراید بالا ۱۰۰ میلیون تومان در آینده نیز مسئله عجیبی نخواهد بود.
وی در پایان با اشاره به هوشمند شدن اقتصاد اظهار کرد: اکنون اقتصاد هوشمند شده است و دلال میداند هیچ داده و اطلاعی درخصوص رفتارش در دست نیست بنابراین به راحتی در عدم شفافیت و قاطعیت به فعالیت خود ادامه میدهد.
ابتکار


نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 نقره داغ ۹۳۰ خودروی متخلف در کهگیلویه و بویراحمد
- 2 وجود ۹۱۲ خانواده دارای فرزند چندقلو در کهگیلویه و بویراحمد
- 3 هزار کنتور برق در کهگیلویه و بویراحمد تا پایان امسال هوشمند میشود
- 4 کاهش بارندگی و آسیب جدی به مزارع کهگیلویه و بویراحمد
- 5 گره کور بلوار جمهوری یاسوج با ورود دستگاه قضایی باز شد
- 6 پیام تبریک نادر منتظریان به فرمانده جديد سپاه استان
- 7 ۶ مجروح در پی تیراندازی در عروسی
- 8 نبود بالگرد مشکل جدی مهار آتشسوزی جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد است
-
مدیرکل میراث فرهنگی: اشیا تاریخی به درستی نگهداری نمیشوند/ برای تکمیل موزه نیاز به اعتبار داریم/ کاروانسرا و بافت تاریخی دهدشت احیا میشوند
-
حضور دو نماینده سابق و اسبق بویراحمد در مراسمهای عمومی/ فعالیتهای انتخاباتی «روشنفکر» و «زارعی» شروع شد؟!
-
کار جالب یک مرکز درمانی در راستای مسئولیت اجتماعی/ «درمانگاه صدرا» جور شهرداری یاسوج را کشید!
-
کمانه سیاست تهاجمی تاجگردون به خودش/ آقای تاجگردون! از صف اول نمایشها بترسید نه از جوانان گچساران و باشت!
-
پیشرفت طرح صنایع پلیمر گچساران از ۴۴ درصد عبور کرد/ جزییات
-
توضیحات فرماندار لنده در خصوص احیای معدن فسفات قیام
-
تشریح جزئیات تسهیلات ودیعه مسکن در کهگیلویه و بویراحمد
-
انتصاب عضو هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی «گهر زمین»/ عکس و سوابق
-
معاون سیاسی استاندار: استادیوم قلعهرئیسی حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته اما هنوز افتتاح نشده است/ عمر مفید پروژه های نیمه تمام استان در حال از دست رفتن است/ پارسائی: آمده ام به ورزش استان خونی تازه تزریق کنم
-
گسترش آفت جوانهخوار بلوط در ۷۰هزار هکتار از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!