یادداشت
گفتگو و گزارش

استفاده از ایده‌های خلاقانه زنان، جامعه را متحول می‌کند/تابع نظر اصلاح‌طلبان هستم/ از هوادارنم خواستم گروه تلگرامی را منحل کنند

استفاده از ایده‌های خلاقانه زنان، جامعه را متحول می‌کند/تابع نظر اصلاح‌طلبان هستم/ از هوادارنم خواستم گروه تلگرامی را منحل کنند

مشاور امور زنان و خانواده فرماندار بویراحمد در گفتگو با افتونیوز بر نقش و حضور فعالانه زنان در امور مختلف جامعه تاکید کرد.

به گزارش افتونیوز، محبوبه آذرگشسب فعال سیاسی و مشاور فرماندار در این گفتگو استفاده از ایده های نو و خلاقانه زنان را برای تحول در جامعه و حوزه اشتغالزایی مثبت ارزیابی کرده است.

مشروح گفتگو با وی در پی می آید:

*  با توجه به نزدیک شدن دو انتخابات حساس ریاست جمهوری و شورا به عنوان مشاور امور بانوان فرمانداری بویراحمد رویکرد و نقش زنان را در جامعه پویای مدنی چگونه ارزیابی می نمایید؟

انتخابات مهم ترین مؤلفه نظام دموکراتیک مبتنی بر اراده مردم می باشد.بر اساس نگرش دموکراتیک تمامی افراد جامعه ، بدون در نظر گرفتن جنسیت حق مساوی تصمیم گیری و دخالت در امور جمعی را دارند. درتمام جوامع، زنان نیمی از پیکره ی آن جامعه را تشکیل می دهند .  در جامعه در حال گذار امروز ایران که هنوز درگیر بقایای نظام مردسالار حاکم است و موانع اجتماعی و فرهنگی فرا راه حضور و فعالیت زنان است انتخابات فرصت خوبی است که زنان بتوانند با حضور موثر در آن آمال و خواسته هایشان را پیگیری نمایند و حمایت شان را از طریق سهم خواهی هوشمندانه با در نظر داشتن قوانین و تشخیص ضرورت ها، نیازهایشان را جهت دهی و انتخاب نمایند که این موضع گیری های صریح سیاسی غالبا منتج به تغییر وضعیت  و بهبودی شرایط زنان می گردد. فراموش نکنیم که هر یک از تاثیرگذارترین مردان تاریخ در دامان زنی بزرگ شده اند.

*  سهم زنان را در اداره ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری چقدر می دانید؟

تلاش برای تغییر چهره مردانه مجلس سبب شد تا در سال گذشته تعداد بیشتری از زنان اعتماد به نفس حضور در انتخابات مجلس را به دست آورند و به همین جهت زنان بیشتری نامزد آزمون سخت انتخابات مجلس شدند که با توجه به نسبت شمار شرکت کنندگان حضور موفقی داشتند و 14 نفر از بانوان عزیز توانستند به مجلس راه یابند که در مقایسه با ادوار گذشته مجلس افزایش نسبتأ قابل توجهی داشته و بنابراین انتظار می رود که در اداره ستادهای انتخاباتی نیز به همین نسبت شاهد افزایش حضور بانوان باشیم.

* نقش زنان در مدیریت شهری و توسعه متوازن چیست؟

رشد شتابان شهر و شهرنشینی و گسترش مسائل و مشکلات زندگی شهری باعث شده تا نیاز به حضور فعالانه و تأثیر گذار زنان در عرصه های مدیریت شهری بیش از پیش احساس شود. زنان همان طور که امور خانه و خانواده را که مصداق کوچکی از امورشهری است به راحتی مدیریت می کنند، می توانند در سطوح مختلف مدیریت شهری نقش و تأثیر چشمگیری داشته باشند. در کشور عزیزمان زنان در سازمان های اداری مرتبط با مدیریت شهری نقش بسیار ناچیزی دارند.

پروژه های مفیدی همانند ساخت پارک اختصاصی بانوان قابل تقدیر هستند و نباید در همین یک مورد خلاصه گردد اما نباید از تامین امنیت زنان در فضاهای عمومی نیز غافل شد و باید موانع آسایش و امنیت فیزیکی و روانی زنان در جامعه را برطرف نمود هرچند عملکرد دادستان محترم بویراحمد در این زمینه قابل تقدیر می باشد.

* به عنوان مشاور فرماندار بویراحمد چه برنامه هایی در خصوص مشارکت بیشتر مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و فرهنگی  با نگاه ویژه به حوزه بانوان داشته اید؟

تجربه نشان داده است که اراده مردمی در تصمیمات مشترک و مشارکت آنان در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همچون مسائل آموزشی و بهداشتی، پیامدهای مفیدی برای جامعه و منطقه در بر داشته است.

  در این میان بهره گیری از ظرفیت های بالقوه بانوان می تواند کمک بزرگی به حرکت هدفمند یک جامعه برای رسیدن به اهدافی همچون کارآفرینی و اشتغالزایی باشد.

توجه به استعداد بانوان در زمینه راه اندازی کسب و کار اعم از خانگی، خانوادگی و کارگاهی می تواند آثار عدیده ای را متوجه شهر کند، رابطه اجتماعی و فرهنگی بانوان اهرمی بسیار مهم در تشکیل یک اجتماع و هدایت آن در مسیر های از پیش تعیین شده برای احیای اقتصاد مقاومتی است.

بی شک هدایت فرهنگ یک جامعه بیشتر از سوی بانوان میسر است و می توان با تکیه بر این مهم،  بانوان را در هدایت بافت اقتصادی و صنعتی دخیل داد؛ چرا که ایده های نو و خلاقانه این قشر از جامعه می تواند تحولی شگرف، در ساختار منطقه خصوصاَ در حوزه اشتغالزایی داشته باشد.

* آیا شما قصد حضور در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج را دارید؟

بنده با توجه به اعتقادی که به کار جمعی و تشکیلاتی دارم در حال حاضر تنها در حال گمانه زنی در این خصوص هستم ولی اگر نظر جمعی تشکیلات اصلاح طلبی مبنی بر حضور بنده قرار گرفت به طور حتم از نظر جمع تبعیت خواهم نمود.

*پس چگونه است که در فضای مجازی گروهی در حمایت از شما تشکیل شده که خود نیز در آن عضویت دارید؟

این گروه توسط دوستانی که به بنده محبت داشته اند ساخته شده بود که با توجه به عدم تصمیم قطعی و نهایی بنده برای کاندیداتوری و همچین تمکین از قانون برای جلوگیری از شائبه انجام تبلیغات پیش از موعود قانونی از این عزیزان خواهش نمودم که گروه مذکور را منحل نمایند.

و اما سخن پایانی شما؟

با تشکر از فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید در آخر باید عرض نمایم که بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه فاخر زنان عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد می توانم انتقال دهنده یا به عبارتی دیگر عصاره فکری شما در کنار فرماندار محترم حوزه استحفاظی بویراحمد باشم که این مهم تنها در گرو  همت و اراده جمعی جامعه مغفول مانده زنان است و پویایی آن بر خلاف تصور عموم دور از دسترس و انتظار نیست که از همین جا دست یاری به سوی این عزیزان دراز می کنم تا دوشادوش هم در آبادانی شهر و دیارمان سهیم باشیم.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها