یادداشت
گفتگو و گزارش

مدیرکل آموزش و پرورش در ترازوی نقد

مدیرکل آموزش و پرورش در ترازوی نقد
تحریریه افتونیوز _ آرام ،بی حاشیه بودن شخصیت آقای زارع پور در کنار حمایت بی دریغ آقای تاجگردون نماینده گچساران و به حاشیه رفتن علم و آموزش توسط سیاست و اقتصاد و به طور کلی ساختارهای کلان ،باعث گشته در این چند سالی که آقای زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش هستند هیچ گونه نقد جدی بر عملکرد ایشان و مجموعه همراه ایشان در اداره کل آ.پ نشود. استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف اعم از ضعف مسئولین استانی ،موقعیت جغرافیایی و عدم توسعه یافتگی در امر آموزش و ایجاد بستر های مناسب برای بسط امکانات آموزشی دچار ضعف اساسی است و به همین دلایل عملکرد بسیار ضعیفی در سطح کلان (کنکور و تعداد محصلان دانشگاهی )دارد.و همین امر نیاز‌ به توجه بیشتر توسط مسئولان امر را می طلبد. تشدید نابرابری های آموزشی ،طبقاتی شدن مدارس ، مجوز تاسیس مدارس غیر دولتی در حجمی بسیار بالا،سیاسی و قومی شدن ادارات آموزش و پرورش استان ،اعمال نفوذ شدید نمایندگان و روسای دفاتر آنها در انتخاب مدیران ، عدم توجه لازم به زیر ساخت های آموزشی در مناطق محروم و معضلات بسیار دیگر که به اموراتی بدیهی تبدیل شده اند امروزه آموزش را در استان ما به حاشیه و امر سیاسی و قومی را جایگزین خود کرده اند. هر کدام از معضلات بالا خود نیازمند بررسی و واکاوی ای اساسی می باشد که ما برای باز شدن عصاره کلام به دو مورد از آنها می پردازیم . بسط عدالت آموزشی که می بایست مهم ترین رسالت آقای زارع پور به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استانی محروم، که اکثریت مردم آن فقیر و جز دهک های پایین جامعه است باشد.ولی آمار و ارقام نشان از نابرابری شدید آموزشی در سطح استان می باشد تا جایی که ما مطابق آنچه مشهود است و روی آن مانور هم می دهند ما شاهدیم که تقریبا بالای نود درصد قبولی رشته های خوب در مدارس خاص تحصیل می کنند .مدارسی که بهترین امکانات با بهترین معلمان و تراکم کلاسی پایین را گرد هم آورده که ماحصل آن نتایج بسیار عالی در کنکور می باشد .در این بین مدارس دولتی عادی را در سایه بی توجهی به آنها ،تراکم کلاسی بسیار بالا،فراهم نکردن امکانات مناسب آموزشی و...رها کرده اند. مردم و طبقات فقیر در استان محروم ک.ب راهی جز آموزش برای بالا کشیدن خود ندارد که به لطف عدم توجه اداره کل آموزش و پرورش به آنها،این مقوله هم غیر ممکن گشته است. آموزش و شایسته سالاری در محیط آموزشی در استان ما سالهاست به علت ضعف مدیران بالا دستی و دست درازی نمایندگان و دفاتر آنها در مقوله آموزش ،توسط امر سیاسی به حاشیه رانده شده است.تغییر مدیران با انتخاب نماینده جدید همزمان گشته است که این ضعف بسیار مهم و اساسی برای آموزش و جایگاه آن می باشد .انتخاب مدیرانی با کمترین تجارب و سطح سواد به صرف حمایت را نماینده ای مشخص ،می تواند ضربات جبران ناپذیری بر پیکر آموزش وارد کند. اینها و دلایل بسیار دیگر نشان از پوشالی بودن حاشیه امن برای مدیر کل آ.پ استان و لزوم توجه و نقد به روند حاکم بر آموزش و پرورش استان را می طلبد‌.
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 فرهنگی ۳۰ سال کار 1399/7/15 11:56:42

    سلام ضعیفترین مدیر کلی که در سی سال خدمتم دیدم،محافظه کار وزیرک،نگرش قومی وقبیله ای را رواج داد،معاونین ایشان خیلی ضعیف بودند

    پاسخ
  • 2 سعید محمد حسینی 1399/7/14 13:30:57

    همگان می دانند مدیریت بر آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش استراتژیک دارد. زیرا تمام اهداف و عوامل آموزش و پرورش انسانی است. اگر سایر ادارات دیگر جامعه در ایفای وظایف و رسالت خود کوتاهی کنند و به اهداف موردنظر دست نیابند، نتیجه ی آن مستقیماً عاید همان اداره است که با آن سر و کار دارند. اما اگر آموزش و پرورش و مدیران آن از ماهیت کار غافل باشند. حاصل کارشان در ابعاد اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی و... متوجه جامعه خواهد شد و در رشد و توسعه ی جامعه و یا افت و انحطاط آن سهم مؤثری خواهد داشت. بنابراین مسئولیت یک مدیر کل آموزش و پرورش بسیار سنگین است و باید با اهداف و وظایف اساسی و مهارتهای لازم مدیریت در آموزش و پرورش آشنا باشند. حقیقت امر هم این است که شاید بهتربن دوره در آموزش و پرورش زمانی بود که جناب آقای آسپار و تیم مدیریتی ایشان در آموزش و پرورش استان حضور داشتند بعد از ایشان در همه ی ادوار هیچ موفقیتی حاصل نشده و نقش سیاسیون پر رنگ تر بوده و مسایل آموزشی و بویژه شایسته سالاری کم رنگ شده است تنها راه نجات آموزش و پرورش انتخاب وزیری دانا، عالم و کار آمد برای این وزارتخانه مهم می باشد که این امر با توجه به کم بودن اطلاعات نمایندگان فعلی احتمال این انتخاب نیز غیر ممکن است. به امید روزی که تفکر و عقلانیت جایگزین نا کار آمدیها شود.

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1399/7/13 14:5:0

    حقیقتا جناب زارع پور در دوره ی مدیریت خود دربست در اختیار ساسیون هماهنگ با تاجگردون بود و اموزش و پرورش را به ویرانه ای تبدیل کرد که تا ده سال دیگه در کما خواهد بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1399/7/12 4:7:59

    والله ما نمیدانیم نماینده انتخاب ایکنیم که بیا سیمو کار کنه یا اومیه قوملشه بنه سر کار و من کار اداره جات دخالت کنه تف بر او رعیس اداره که و حرف نماینده مجلس گوش ایگره هر نماینده اومه جلو آبروشه بریت تا ده و ای غلطل بیجا نکنن برن تهران سیمو بودجه بیارن نه بیان ویچو بی جیب خالی گپ گپو بزنن

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها