یادداشت
گفتگو و گزارش

جوابیه آموزش و پرورش استان به مطلب افتونیوز/ در توسعه و تقویت عدالت آموزشی پیشتاز هستیم

جوابیه آموزش و پرورش استان به مطلب افتونیوز/ در توسعه و تقویت عدالت آموزشی پیشتاز هستیم

در پی انتشار مطلبی با عنوان «مدیرکل آموزش و پرورش در ترازوی نقد» که در سایت افتونیوز، روابط عمومی آموزش و پرورش استان با ارسال جوابیه ای به این مطلب واکنش نشان داد.

به گزارش افتونیوز، متن کامل جوابیه در پی می آید:

باسمه تعالی

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ  (آیه ۱۱۹سوره توبه)

اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از خدا پروا کنید و با راست‌گویان باشید.

مدیرمسئول محترم پایگاه خبری تحلیلی افتونیوزاستان

باسلام و احترام؛

درپاسخ به تحریریه مورخ ۱۱ مهر ۹۹ آن پایگاه تحت عنوان « مدیرکل آموزش و پرورش در ترازوی نقد» که طی آن برخی اظهارات غیرمستدل درمورد کارکردهای آموزش و پرورش استان مطرح گردیده است، این اداره کل براساس مفاد ماده ۲۳ ذیل فصل ششم قانون مطبوعات کشور، پاسخگویی و شفاف سازی را حق خود دانسته و در راستای تنویر افکار عمومی، جوابیه خود را جهت درج در سایت اطلاع رسانی آن پایگاه به طریقی که قانون تعیین نموده است بشرح زیر اعلام می نماید.

آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از قریب به  ۱۵۰۰۰ نفر فرهنگی شریف و خدوم یک ابرسیستم محسوب می شود و مدیریت آن نیز مستلزم بسیج تمامی ظرفیت های مادی و انسانی و کاربست دقیق و مؤثر دانش و مهارت های مدیریتی نوین و روز آمد است. چنین سیستمی بدون طرح و برنامه و نظارت و ارزیابی مؤثر و بهنگام هرگز نخواهد توانست بیش از چندهفته دوام بیاورد و بسرعت متلاشی خواهدشد. متأسفانه گاه افرادی دلسوز اما نا آشنا و غیرمتخصص کارکردهای آموزش و پرورش را مورد نقد و ارزیابی قرار می دهند، حال آنکه چنین رویکردی در هیچ جای جهان پذیرفته شده نیست و با آن بشدت مقابله می شود، به موازات آن نقدهای تخصصی، بسیار مؤثر، سودمند وسازنده هستند و می توان آن را با جان و دل پذیرفت و از آن درس گرفت و درنظام  برنامه از آن بهره برد.

درسایت پایگاه موصوف به نکاتی اشاره شده که دریک جمع بندی مختصر پاسخهای این اداره کل بشرح زیر است:

۱-در نهاد آموزش و پرورش، عدالت آموزشی با شاخص های: درصد جمعیت لازم التعلیم تحت پوشش، نرخ گذر دانش آموزان از یک دوره تحصیلی به دوره تحصیلی بالاتر ، نسبت دانش آموزان تحت پوشش دختر به پسر، نسبت دانش آموز به معلم و سرانه فضای آموزشی محاسبه می شود.

پیشتازی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در توسعه و تقویت عدالت آموزشی

جدول آمار و اطلاعات زیر که در سامانه های آمار و اطلاعات ملی ثبت می باشند معرف تلاشهای بی وقفه و غرورآفرین اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد طی سالهای اخیرمی باشد که وجدانهای پاک آحادشریف جامعه استان را به اندیشه و قضاوت فرا می خواند.

نرخ پوشش تحصیلی در دوره پیش دبستانی سال تحصیلی ۹۳-۹۲ ۹۴-۹۳ ۹۹-۹۸
تعدادنوآموز تحت پوشش ۰ ۵۲۱ نوآموز ۱۳۱۵۳نوآموز درقالب ۸۷۱کلاس

نرخ پوشش تحصیلی دوره های ابتدایی و متوسطه استان در مقایسه با میانگین کشوری درسال تحصیلی۹۹-۹۸ دوره تحصیلی میانگین کشوری استان
دوره ابتدایی ۱۶/ ۹۸ ۹۳/ ۹۸
دوره متوسطه اول ۸۸/ ۹۳ ۳۴/ ۹۵
دوره متوسطه دوم ۶۴/ ۸۱ ۴۲/ ۸۵

نرخ گذر دانش آموزان دوره های تحصیلی درسال تحصیلی ۹۸-۹۷ از دوره...به دوره... میانگین کشوری استان
دوره ابتدایی به دوره متوسطه اول ۳۴/ ۹۶ ۶۴/ ۹۷
دوره متوسطه اول به دوره متوسطه دوم ۰۹/ ۹۲ ۶۸/ ۹۴

نرخ ترک تحصیل در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ دوره تحصیلی میانگین کشوری استان
دوره متوسطه اول ۴۱/ ۴ ۷۰/ ۲
دوره متوسطه دوم ۱۶/ ۲ ۵۰/ ۱

۲-پائین ترین نرخ تراکم کلاس درس مربوط به این استان است. این اداره کل در راستای برقراری عدالت آموزشی و تحقق پوشش تحصیلی صد درصدی، در مناطق محروم و صعب العبور حتی برای یک نفر دانش آموز یک نفر معلم اختصاص داده است،که آمار کلاسهای تک دانش آموزی، دو دانش آموزی، سه دانش آموزی و.. همواره مورد اعتراض جدی مسئولین محترم وزارت بوده، اما این اداره کل بنا به تعهدی که به مردم این سرزمین داشته و دارد، در برابر سیاست های تعدیلی وزارت متبوع همیشه مقاومت نموده و می نماید. بدیهی است این شاخص، نسبت دانش آموز به معلم را کاهش داده که همین امر آموزش و پرورش استان را به گران ترین آموزش و پرورش کشورمبدل نموده، اما برای این اداره کل ارزش انسانها از گرانی خدمات به مراتب بیشتر و مهمتراست.

۳-از حیث سرانه فضاهای آموزشی، استان با برخورداری از ۲۰/ ۸ مترمربع فضای آموزشی به ازاء هر دانش آموز، در رتبه ۲ کشوری قرار دارد که می توان آن را شاهکار انقلاب، پیگیری این اداره کل در ترغیب خیرین مدرسه ساز و دعوت هرساله از آنها به استان و جذب کمکهای ارزشمند آنان دراحداث مدارس جدید و نیزجد و جهد اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان دانست. تعداد مدارس احداثی استان در قبل از انقلاب تا سال ۹۲ فقط ۲۲۲۷ آموزشگاه می باشد که طی چند سال اخیر با ۱۵ % رشد این آمار به ۲۶۰۳ آموزشگاه افزایش یافته است ، با این وجود، علیرغم تلاشهای بی وقفه همچنان درصدی از مدارس استانداردهای لازم را ندارند که استاندارد سازی آنها تحت پیگیریهای مستمر این اداره کل و اداره نوسازی می باشد.

۴- در سال تحصیلی ۹۶-۹۵میانگین نمرات نهایی دانش آموزان سال آخرمتوسطه ۳۲/ ۱۰ و درخردادماه سال

۹۹ به ۸۹/ ۱۱ افزایش یافته است که حاکی ازتلاشهای وسیع آموزش وپرورش درارتقاء کیفیت آموزشی است.

۵-رتبه استان در ورودی به دانشگاهها طی سالهای ۹۲ تا ۹۸ بترتیب در گروه زبانهای خارجی با یازده رتبه ، درگروه ریاضی فیزیک با شش رتبه و درگروه علوم تجربی با یک رتبه صعود در بین استانهای کشورجایگاه به مراتب بهتری نسبت به گذشته را بدست آورده است، گرچه شاخص ورود به دانشگاه از شاخص های ارزیابی آموزش و پرورش نیست، زیرا حدفاصل آموزش و پرورش و دانشگاه ، فضای برنامه ریزی و تلاش دانش آموز،  خانواده ها و مافیای کنکور می باشد.

۶- اداره کل آموزش و پرورش استان طی پنج سال اخیر تاکنون درجشنواره شهیدرجایی همواره رتبه برتراستانی راکسب کرده است که مبین جد وجهد و تلاشهای همه جانبه پرسنل این دستگاه در سراسر استان وبه ویژه تعهد و تلاش بی وقفه و هوشیارانه مدیریت ارشد آن در تمامی ساحت های علمی، آموزشی، تربیتی، پژوهشی و اجرایی می باشد.

۷-ملاک انتصاب مدیران ادارات، دستورالعمل ها و شاخص های ابلاغی وزارت بوده است. انتصاب  مدیران مدارس نیزدرسامانه ملی LTMS  (درگاه انتخاب و انتصاب مدیران )صورت می گیرد و داوطلبان پست مدیریت مدرسه با کسب حدآقل ۶۰ % از امتیازات علمی آزمون ورودی و طی فرایند تکمیلی آن، انتخاب و بکارگماری می شوند.

۸-تأسیس مدارس غیر دولتی به موجب قانون و براساس شاخص ها و محدوده های ابلاغی وزارت متبوع انجام پذیرفته است که با چرخه ای سخت و نفس گیر و ممیزی های سنگین همراه است. مدیران مدارس غیر دولتی لزوماً نیروی رسمی آموزش و پرورش هستند که توسط ادارات آموزش و پرورش انتخاب می شوند. مدارس غیردولتی موجب کاهش تراکم دانش آموز درمدارس دولتی مراکزشهرها و ارتقاء خودکارکیفیت آموزشی آنها نیز می شوند.

امید آنکه این توضیحات توانسته باشد ضمن ابهام زدایی از مفاد تحریریه موصوف،  درصدی بسیار اندکی از خدمات ارزشمند فرزندان فرهیخته و رشید استان در اداره کل آموزش و پرورش را معرفی و تبیین نماید.

« اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد »

بیستم مهر ماه سال یکهزارو سیصدونود و نه

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها