یادداشت
گفتگو و گزارش

در جلسه هفتگی شورای شهر یاسوج چه گذشت؟ / زمین‌های شهرداری برگردانده می‌شود/ شهرداری توان مقابله با بحران‌ها را ندارد

در جلسه هفتگی شورای شهر یاسوج چه گذشت؟ / زمین‌های شهرداری برگردانده می‌شود/ شهرداری توان مقابله با بحران‌ها را ندارد

به گزارش افتونیوز به نقل از صبح دنا نشست هفتگی شورای اسلامی شهر یاسوج امروز یکشنبه ۲۵ آبان در محل این شورا و با حضور ۳ عضو و به صورت غیر رسمی برگزار شد. در ابتدای جلسه محمد رحیم دهرابپور رئیس شورا در خصوص بحث واگذاری زمین به سازمان ها و نهاد های فرهنگی و نیز فروش املاک شهرداری به اشخاص گفت: در بحث واگذاری ها باید گفت این کار باعث میشود که زمین ها ماندگار شوند ولی در فروش املاک این سرمایه ها از دسترس شهرداری و عموم مردم خارج می شوند.

سرمایه های بالقوه ای که بالفعل می شوند وی افزود: زمین هایی که واگذار می شوند سرمایه دل بالقوه شهرداری شهر و شهروندان است و مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. یعنی سرمایه های بالقوه هستند که بالفعل می شوند.

دهرابپور گفت: در شهر شیراز و حاشیه یک رودخانه خشک بسیاری مراکز فرهنگی،خدماتی و گردشگری ساخته اند که می توان از چند بیمارستان و بزرگترین هتل شهر در پارک چمران نام برد.رودخانه بشار ظرفیتی چندین برابر آن رودخانه خشک دارد و می توان کارهای بزرگی در حاشیه آن انجام داد.

رئیس شورا تصرح کرد: در همین راستا شورا وظیفه خود می داند بخشی از زمین ها را به این بخش های فرهنگی اختصاص داده تا بعد خود شهروندان از آن ها استفاده کنند و بهره مند شوند.در همین راستا زمینی برای استفاده بنیاد حضرت مهدی (ع) اختصاص داده شده است.

دهرابپور ادامه داد: کار بسیار خوبی که سپاه در تپه نورالشهدا انجام می‌دهد و نزدیک به اتمام است یکی از این کارهای خوب فرهنگی در شهر ماست و باید مورد تقدیر قرار گیرد.یا تالار لاله که استفاده عمومی زیادی از این ظرفیت می شود و مرکز آموزشی قوه قضاییه که این کارها سرمایه گذاری برای شهر و مردم خود یاسوج و استان است.

وی افزود: بحث فروش زمین ها برای از دست دادن با واگذاری برای ارائه خدمات به مردم خیلی فرق دارد.بجای این که از ردیف‌های بودجه‌ای و درآمدی شهرداری استفاده کنیم هزینه ها را تامین کنیم دست روی دست میگذاریم و بعد از دو سال که کیسه شهرداری خالی شد به فکر فروش اموال شهرداری می‌افتیم.

این زمین ها متعلق به گذشتگان و حال تنها نیست و به آیندگان نیز تعلق دارد. از این زمین ها باید استفاده بهینه شود و منابع درآمدی پایدار در آنها ایجاد شود.

مرد با سابقه شورا در همین خصوص اظهار داشت: به عنوان مثال ما در زمان‌های قدیم زمینی داشتیم که در آن سینمای شهر واقع بود و به شهرداری تعلق داشت. اکنون یک پروژه اقتصادی بزرگ در آن مکان در حال ساخت است و به زودی به اتمام خواهد رسید. ۴۹ درصد این پروژه متعلق به شهرداری است و به صورت مشارکتی ساخته شده است.ما اعتقاد داریم که قطعات زمین مرکز شهر متعلق به شهرداری باید چنین استفاده هایی از آنها شود.

وی تصریح کرد: همچنین در زمینی که کنار میدان هفت تیر واقع شده است و در تملک اوقاف و امور خیریه شهرداری می توانست در ساخت آن نیز مشارکت داشته باشد.

دهرابپور با اشاره به زمین های مهم مرکز شهر یاسوج گفت:من بارها در خصوص زمینی که در مرکز شهر اکنون در حال ساخت است و متعلق به سازمان اقتصادی کوثر هست تذکر دادم و هنوز معترض هستم و می گویم این زمین متعلق به شهروندان یاسوج است و باید شهرداری در این سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشد که متاسفانه در این پروژه هیچ سهمی ندارد.

وی اضافه کرد: اگر شهرداری چند تا از این منابع را داشته باشد هیچوقت کیسه اش خالی نمی شود.در شهرداری ما بیش از ۲۰مورد ردیف درآمدی داریم که می توان به صورت قانونی درآمد های بسیار خوبی داشته باشد.

بحث و فروش زمین های شهرداری در تقابل با واگذاری زمین ها که آنجا برای سرمایه‌گذاری و اینجا برای از دست دادن هست باید بدانیم که زمین تا آسمان فرق دارد.

جز منافع مردم و دفاع از حق آن ها حرف دیگری نداریم رئیس شورا اظهار داشت: ما جز منافع مردم و دفاع از حقوق آنها هیچ حرف دیگری نداریم. این که انقدر خود را درگیر کرده ایم و شبانه روزی در حال تلاش و فعالیت هستیم برای دفاع از حقوق مردم به وظیفه خود می دانیم هست.

دهرابپور در بخش بعدی صحبت هایش از در رابطه با ۴۵متری مرحوم آیت الله ملک حسینی گفت: این هیاهوهایی که در آزادسازی ۸۰ درصد آن انجام شده این را من قبول ندارم و چنین چیری صحت ندارد.

وی ادامه داد: اما چیزی که در اینجا برای شورا خیلی مهم است نوار سی متری بالای ۴۵ متری که از بلوار انقلاب مجاور زمین های تعاونی های جهاد کشاورزی، سپاه و بسیج است. این نوار سی متری فضای سبز در سال ۱۳۷۵ کمیسیون ماده ۵ در استانداری تصویب کرد که بنا به تقاضا تعاونی ها ۱۵۰ متری فضای سبز به ۳۰ متر تقلیل پیدا کند مشروط بر اینکه آن ۳۰ متر فضای سبز برای شهرداری محفوظ باشد یا اگر تغییر کاربری داشته باشد تعلق به شهرداری باشد.

دهرابپور تصریح کرد: اما اکنون در صورتی که هنوز تغییر کاربری آن در کمیسیون ماده ۵ قطعی نشده است و شهرداری نیز باید از این زمین ها برای برای مشکل تملک ۴۵ متری و معابر دیگر استفاده کند.

وی در خصوص این زمین ها گفت: این زمین‌ها اکنون قطعه بندی شده و توسط تعاونی های سپاه و جهاد کشاورزی در حال واگذاری هستند.

تقسیم بندهای که ظلمی آشکار در حق مردم شهر یاسوج هستند وی گفت: من این تقسیم بندی ها را در حق مردم شهر ظلمی آشکار و و نتیجه بی توجهی شهرداری می دانم. جناب آقای شهردار و عوامل ایشان چرا این سرمایه عظیم را که باید یا فضای سبز باشد یا اگر کاربری آنها تغییر پیدا کرده است برای خود شهرداری باشد اکنون برخی از این زمین ها تحویل داده شده است.

دهراب پور خطاب مسئولان استانی نیز گفت: بنده همینجا به اداره کل راه و شهرسازی معاونت عمرانی استانداری و مدیریت امور فنی استانداری تذکر می دهم که هر چه زودتر این مشکل را بر طرف کرده و این زمین ها را به شهرداری برگردانند.

رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج بخش سوم صحبت های خود را به خیابان جمهوری اسلامی اختصاص داده و گفت:این خیابان مهم و بخشی از آن نرسیده به امامزاده عبدالله همچنان بلاتکلیف مانده است و گره ترافیکی شدیدی همه روزه ایجاد می شود.

دهرابپور در ادامه گفت: ما میخواهیم مشکل این معبر حل شود و از شهرداری، راه و شهرسازی و دیگر نهاد های زیربط میخواهیم برای حل این مشکل به شورا کمک کنند.عده ای از مالکان آن جا چیزی به جز همان مغازه ها و خانه ندارند و باید به آنها کمک شود.

وی در همین خصوص اظهار داشت: مصوبه ای در زمان شورای دور چهارم مبنی بر فروش املاک شهرداری انجام شد که شهردار میگوید بر مبنای آن مصوبه باید زمین ها را به فروش برسانیم وی آن مصوبه صرفا برای تامین بودجه خرید زمین های کنار خیابان جمهوری و باز کردن این معبر بوده و نه استفاده در جاهای دیگر.

وی در خصوص یکی از طرح های گذشته در مرکز شهر یاسوج نیز گفت: چشمه نباتی مرکز و قلب آبشار است چون در مسیر آبشار تا بشار است و سرمایه گذاری که در دوره قبل انجام شده اصلا درست نبوده و باید بازنگری انجام شود

وی افزود: ما می خواهیم مردم در جریان کارها قرار بگیرند و به خصوص کارگران زحمتکش شهرداری در ذهن خود نداشته باشم که تو را اگر با فروش املاک مخالفت می کند برای این است که به شما حقوقی داده نشود. حقوق کارگران و کارمندان شهرداری باید از جاهای دیگر تامین شود ۴ سال پیش آقای مقدم وقتی شهردار شد باید به فکر امروز می بود و باید از ردیف های عواملی که شهرداری دارد استفاده و آنها را فعال می کرد.

برخی از آنها نیز غیر فعال هستند و در برخی نیز شهرداری بدهکار شده است.

مطالبه گری به حق یا غرض ورزی شخصی و شبه سیاسی علی اکبری تبار نائب رئیس شورا نیز در ادامه گفت:در فضاهای مجازی و رسانه برخی افراد شورا را به چالش کشیده و توقع پاسخگویی دارند که بسیاری از این مطالبات کاملا به حق است.اما بخشی از آن ها غرض ورزی های شخصی و شبه سیاسی است.

وظیفه شورای اسلامی شهر قانون گذاری و نظارت بر حسن انجام قوانین است ما در شورا هرسال بهمن ماه عوارض و بودجه سال آینده را در جلسات فشرده و با بحث و بررسی های دقیق و منابع درآمدی و همچنین نیازهای شهر در حوزه های مختلف مشخص میکنیم و شهرداری ملزم به اجرای آن است.

وی ادامه داد: به غیر از عوارض و بودجه ما در جلسات خود مصوباتی داریم و آن ها را ابلاغ و پیگیری می کنیم.

حالا عوارض و بودجه چیست؟ اکبری تبار با تشریح عوراض و بودجه شهرداری در حوزه های مختلف گفت: عوارضی که مردم در طول سال درگیر آنها هستند از جمله عوارض پسماند نوسازی صدور پروانه ماده ۱۰۰ و بودجه در واقع در شهرک ها محلات بخش‌های مختلف اجرایی عمرانی حقوق و مزایا و تمام داشته ها و عملیات اجرایی خلاصه می شود.

وی افزود: ما اگر نگاه انتقاد و مطالبه گری داریم روی این موضوع است که می‌گوییم شهردار چرا عوارض امسال که ما مصوب کردیم اجرا نمی‌کند؟ این حق مسلم مردم است و چرا عوارض هنوز با افزایشی که در سال گذشته و غیرقانونی اجرا می شد هنوز در حال وصول از مردم است.

نائب رئیس شورا در همین خصوص گفت: ما می گوییم بودجه را چرا شهرداری اجرا نمی کند و چرا در جاهایی که طرح و برنامه دارند به طور مثال در شهرک امام حسین، شرف آباد ها، محمود آباد ها و اکبرآباد ها مشخص شده است که خیابان هایی باید آسفالت شوند جدول گذاری هایی باید اجرا و پارک‌های محله‌ای برقرار شوند کاری انجام نمی‌شود.

اینها خواسته مردم و نمایندگانشان در شورا است و در قالب مصوبات قانونی ابلاغ شده است اکبری تبار در بخش بعدی صحبت های خود سوالاتی مطرح کرد و گفت: چرا پارک‌های محله‌ای که مصوبه شورا و خواسته عمومی مردم است اجرا نمی شوند؟ چرا پارکینگ های طبقاتی که جزء نیازهای مبرم شهر یاسوج و برای بهبود وضعیت ترافیک ضروری است اجرا نمی شود؟

چرا سرویس های بهداشتی شهری یاسوج ساماندهی نمی شوند؟یاسوج شهر بدون سرویس بهداشتی و خدمات عمومی است.

وی در خصوص جمعه بازار نیز گفت: ما می گوییم جمعه بازار باید ساماندهی شود اما برخی دوستان برداشت شان این است که ما می گوییم جمعه بازار باید جمع شود در صورتی که چنین چیزی ظلم آشکار به قشر ضعیفی که در آن مکان در حال ارتزاق هستند است.

مصوبه شورا در خصوص مزین کردن نام شهید سلیمانی بر خیابان جمهوری اسلامی و اتفاقات بعد از آن نائب رئس شورا در خصوص خیابان جمهوری نیز گفت:این خیابان یکی مهمترین معابر یاسوج است که ما پنج روز بعد از شهادت سردار سلیمانی در شورا مصوب کردیم که خیابان جمهوری چون از خیابان های اصلی و شریانی شهر و محل برگزاری تجمعات بزرگ است به نام ایشان نامگذاری کنیم و در کمیسیون تطبیق هم به تصویب رسید.تابلوی این معبر نیز ساخته شد اما باید پرسید چرا شهرداری اجرا نمی کند؟

وی افزود: ما شنیده ایم که حوزه استانداری جلوی این کار را گرفته است و مدیریت شهری استانداری باید در این خصوص پاسخگو باشد.چندین ماه از شهادت سردار سلیمانی می گذرد اما هنوز این کار انجام نشده است و در واقع نمی گذارند.

اگبری تبار اظهار داشت: شورا این مصوبه را پیگیری کرده و فرمانداری نیز در این راستا همکاری های لازم را انجام داده است اما مجموعه استانداری و شخص معاونت عمرانی وقت استانداری آقای فیلی جلوی این مصوبه را گرفته است.

ما از رسانه ها و جوانانی که در فضای مجازی فعالیت دارند می خواهیم این مطالبه گری ها را داشته باشند وی در مصوبات شورا نیز گفت: عوارضی که ما تصویب کردیم در خصوص پارک‌های محله‌ای پارکینگ های طبقاتی سرویس های بهداشتی مناسب سازی معابر بوده است. در شهر یاسوج یک نیمکت یا آبسردکن پیدا نمی‌کنید. خدا شاهد است این دو مورد بیشتر از پانصد میلیون تومان هزینه ندارند که برای رفاه حال مردم است.

زمانی ما می‌گفتیم شهرمان سینما ندارد اما الان باید بگوییم از سرویس بهداشتی ایستگاه های اتوبوس و تاکسی ناوگان اتوبوسرانی بسیاری از موارد دیگر لازم است بی بهره است.

می‌گویند ما در شورا چکار کردیم؟ وی گفت: ما همه اینها را مصوب کردیم و در حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بودجه امسال شهرداری بوده است که باید مردم این موضوعات را بدانند. از این ۱۳۰ میلیارد تومان ۶۰ درصد آن برای مسائل جاری شهرداری و ۴۰ درصد آن برای موارد عمرانی تعریف شده است.

وی خطاب به رسانه ها نیز گفت:شما به عنوان رسانه و جوانانی که در فضای مجازی مطالبات به حق خود را مطرح می کنند ببینید شهرداری چند درصد این بودجه را که در ماه هشتم سال هستیم وصول کرده و چند درصد آن را اجرا کرده است؟

پناهگاه ما مردم هستند وی گفت: ما در اینحا با شهردار و مسئولین شهرداری اختلاف ملکی، شخصی یا سیاسی نداریم. این وظیفه ما است و برای آن در فرمانداری سوگند خوردیم که هرجایی کاستی، کم کاری و عدم اجرای قوانین مشاهده کردیم فریاد مردم باشیم.

ما از دستگاه‌های قضایی نیز توقع داریم نائب رئیس شورا ادامه داد: ما زمینی را به سپاه برای مسائل فرهنگی و امنیتی واگذار کردیم اما برخی ها این موضوع را بسیار بزرگ کرده اند در حالی که ما به اکثر ارگان های دولتی و مردمی زمین در شهر یاسوج واگذار کرده‌ایم یکی از این ارگانها نیز سپاه بوده است اما این موضوع را بسیار بزرگ کرده اند و از طرف مردم به ناحق مطالبه گری می کند. اکبری تبار تصریح کرد: این زمین کاملاً بلا استفاده بوده و شهرداری توانایی مدیریت آن را ندارد. ما می‌گوییم در حالی که این زمین فضای طبیعی خود را نیز از دست می‌دهد.

وی در پایان گفت: ما فضایی را که شهرداری ناتوان است در حفظ و نگهداری آن ها واگذار کرده ایم که دستگاه های دیگر ان حفظ کرده و در حوزه های فرهنگی از آن استفاده کنیم.

فرشاد نگین تاجی دبیر شورای شهر نیز گفت: اعضای شورای چهار نفره هستیم اکثریت نیز دست ماست اما به خاطر حمایت سه نفر دیگر از شهردار حاشیه امنی برای وی ایجاد کرده اند و با خیال راحت خدمات عمومی به مردم ارائه نمی دهد.

نگین تاجی افزود: در بارندگی قبلی که ۲ روز طول کشید قبلی معابر شهر یاسوج دچار مشکل شدند. این شهر در منطقه‌ای کوهپایه ای واقع شده است و احتمال بارش باران های سیل آسا در آن وجود دارد. گزارش هواشناسی در روزها و ماه‌های آینده حاکی از بارشهای شدید در این شهر است.

شهرداری توان مقابله با بحران ها را ندارد وی گفت: شهروندان این آمادگی را داشته باشند که شهرداری توان مقابله با آبگرفتگی ها و سیل احتمالی ندارد از خود مراقب اموال خود باشد. این در حالی است که تذکرات لازم به شهردار داده شده است اما شهرداری و نهادهای نظارتی کاملاً به این موضوع بی توجه هستند.

نگین تاجی خاطر نشان کرد: نشان می‌دهد که شهرداری‌ یا از طرف حوزه نهادهای نظارتی در حاشیه امن قرار دارد و برخی اعضای شورا نیز کاملاً حمایت می کنند.

وی در خصوص طرح تفصیلی شهر یاسوج نیز گفت: متاسفانه علی رغم تلاش هایی که سازمان مسکن و شهرسازی در حوزه تصویب طرح جامع شهری داشته هنوز اقدامات جدی در این زمینه انجام نشده و در حوزه معاونت عمرانی شهرداری یاسوج همکاری های لازم در راستای اعمال آرای کمیسیون ماده ۵ در طرح تفضیلی و در طرح جامع صورت نگرفته است.

این ضعف از خود شهردار و معاونت شهرسازی شهرداری یاسوج است وی در ادامه گفت: به عنوان دبیر شورای اسلامی شهر یاسوج اعلام می کنم سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج یا در جلسات شرکت نمی کنند و یا به صورت جسته و گریخته شرکت می کنند عملاً جلسات شورا از رسمیت می اندازند. این اقدامات باعث شده است که کلی از مشکلات مردم به واسطه عدم تشکیل جلسه رسمی روی زمین بماند.

دبیر شورا گفت در خصوص غیبت های برخی اعضاء گفت: اگر این سه نفر (احمدی کیش، آشنا و اکبری) دلشان به حال مردم می سوزد از غیبت های غیر موجه اجتناب کنند و در جلسات حضور داشته باشند تا بتوانیم مشکلات مردم را با همفکری و همراهی هم مرتفع کنیم. وی ادامه داد: غیبت های غیر موجه اعضای شورا برای تصمیم گیری به مراجع بالاتر ارجاع داده خواهد شد و از طریق رسانه های عمومی نیز اطلاع رسانی می شود.

نگین تاجی در آخر گفت: شهرداری که نمی‌تواند سگهای ولگرد را از سطح شهر یاسوج جمع کند چطور می تواند در خصوص مسائل شهرسازی کار مفید انجام دهد. این شهر اگر ۴۰ میلیمتر باران ببارد دچار مشکلات عدیده ای می شود.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها