یادداشت
گفتگو و گزارش

نامزدی قالیباف؛ چالش زودهنگام اصول‌گرایان

نامزدی قالیباف؛ چالش زودهنگام اصول‌گرایان

محمدباقر قالیباف که گویا در تدارک برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است، حالا علاوه بر چالش کسب رأی از مردم با مخالفت همقطاران اصول‌گرای خود هم رو به رو است. هرچند نزدیکان او تلاش می‌کنند که جو را برای او آرام نشان دهند، اما از حالا جریان‌های مختلف اصول‌گرایی اعلام کرده‌اند که با کاندیدا شدن قالیباف در انتخابات مخالف هستند و از این منظر حضور احتمالی وی در انتخابات آینده به چالشی جدی در این جناح تبدیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام «احمد سالک»، عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که آیا افرادی در جریان اصول‌گرایی حضور دارند که علاوه بر بحث اقتصادی در حوزه سیاست بین‌الملل هم توانا باشند؟ به برنا گفته: «بله به صورت نسبی هستند. تعیین مصداق زود است نمی‌دانم چه کسی می‌آید که بخواهم قضاوتی داشته باشم.» او در این باره که سعید جلیلی و دیگر کاندیداهایی که مطرح هستند، گفت:«اینها گمانه‌زنی هستند هنوز ظهور و بروز خارجی ندارد.»

نماینده پیشین مردم اصفهان در مجلس در این باره که برخی منتظرند ببینند رئیسی یا قالیباف وارد انتخابات خواهند شد یا خیر؟ تصریح کرد: «بنده مخالف ورود این دو نفر هستم؛ رئیسی، کارش را در قوه قضائیه آغاز کرده، قالیباف هم در مجلس. خالی کردن صحنه، بدین معنا که فرد یا افراد دیگری هست، درست نیست. این دو نفر باید به کار و وظیفه خود بپردازند هنوز مجلس به یک سال خود نرسیده کجا می‌خواهند بروند؟!»

سالک گفته «اداره یک کشور غیر از حضور در صحنه‌ای است که در یک مقطعی از زمان و تاریخ باید یک عملیاتی را انجام دهد، اداره کشور در ابعاد مختلف نیازمند انسان‌های باتجربه است؛ لازمه داشتن جوانان باتجربه برای گذراندن دوران اجرایی در مدیریت کشور، حضور در صحنه انتخابات ۱۴۰۰ و ریاست جمهوری است.»

این نماینده مجلس دهم درباره دولت جوان انقلابی بیان کرد: «بنابراین آن کسی که بخواهد دولت جوان انقلابی را مبتنی بر مجموعه ارزش‌های الهی، دینی و انسانی در ۱۴۰۰ شکل دهد، ضرورتا باید دوره‌ای از مدیریت اجرایی را در کشور گذرانده باشد، به تعبیری سردی و گرمی مسائل مختلف کشور را دیده باشد، فراز و فرودهای کشور را درک کرده باشد مسائل اصلی ارزشی مانند اجرای عدالت، انصاف بین جامعه، ارتباط بین توده‌های مردم و محرومین را تجربه کرده باشد وگرنه هر کسی ممکن است، ادعا کند جوان است و حتما باید در میدان انتخابات حضور پیدا کند.»

او تصریح کرد: «ریاست جمهوری و دولت جوان یک سری ویژگی‌ها و شاخصه‌های خودش را نیاز دارد، هم در سنین جوانی باشد هم از یک سری تجربیات اجرایی برخوردار باشد، هم سختی‌ها را تحمل کرده باشد و هم انس و ارتباط با مبانیِ دینی و ارزشی داشته باشد و هم ارتباطاتش در داخل کشور و سطح بین‌المللی و منطقه، تعریف شود.»

احمد سالک تشریح کرد: «اگر جوانی بیاید و هیچ گونه اطلاعات ملی و جهانی نداشته باشد حضورش در انتخابات ۱۴۰۰، مسئله سنگینی بوده و ساده نیست. رهبری نیز فرمودند که یک دولت حزب‌اللهیِ جوانِ انقلابی روی کار بیاید.» او در پاسخ به این سوال که آیا در جریان اصول‌گرایی چنین فردی با ویژگی‌های فوق وجود دارد؟ گفت: «در حال حاضر در مسیر مصداق نمی‌توانیم صحبتی کنیم یعنی مجموعه این مسائل را به طور مطلق در هیچ کس،‌ نمی‌توان پیدا کرد اما به طور نسبی افرادی هستند.»

سالک در پاسخ به این سوال که آیا جریان اصول‌گرایی، کاندیدایی که هم برنامه‌های اقتصادی قوی و هم توانایی دیپلماسی و مذاکره داشته باشد دارد یا خیر؟ عنوان کرد: «به هر حال کسی که مدیریت کشور را در اختیار بگیرد باید از اقتصاد، فرهنگ، ارتباطات کشور اطلاع داشته باشد. چه بهتر که از تخصص لازم برخوردار باشد. توانایی مذاکره درست نیست باید گفت قدرت انعطاف در مقابل سیاست‌های بین‌المللی در راستای اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی و حفظ منافع ملی را داشته باشد، در واقع مذاکره معنای دیگری دارد.»

کسی قالیباف را منع نکرده است سالک در حالی از مخالفت با حضور قالیباف و رئیسی درانتخابات سخن می‌گوید که برخی محافل خبر می‌دهند که بعضی از شخصیت‌های کلیدی نظام قالیباف و رئیسی را از استعفا از پست‌های فعلی خود منع کرده‌اند و به آنان توصیه کرده‌اند که در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نکنند. اما این شنیده‌ها را هم نزدیکان به او تکذیب می‌کنند. مرتضی طلایی فعال سیاسی اصول‌گرا درباره منع شدن قالیباف و رئیسی از نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ و شانس نخست بودن سعید جلیلی برای پیروزی در آن انتخابات به نامه نیوز توضیح داده: «هیچ مرجع رسمی این را رد یا تأیید نکرده که شخصیت‌های یادشده از حضور در انتخابات منع شده‌اند. این گمانه‌زنی انتخاباتی و سیاسی است که بیان می‌شود.»

وی افزود:«شاید در منطق سیاسی جای بحث و توجه داشته باشد که آیا در این شرایط شخصیت‌هایی که در رأس قوای دیگر هستند ضرورتی برای حضورشان در صحنه انتخابات است یا خیر؟ الان به این مسئله کاری ندارم لکن بحث یادشده را گمانه زنی جریانات سیاسی برای پررنگ کردن چهره‌های مطلوب خودشان و کمرنگ کردن یا حذف چهره‌های دیگر می‌دانم.»

طلایی درباره تعدد نامزدهای اصول‌گرا در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «هر کسی می‌تواند نام خود را به عنوان نامزد انتخابات ۱۴۰۰ مطرح کند، شاید برخی از این اعلام آمادگی‌ها برای نامزدی در انتخابات با هدف حضور در کابینه دولت آینده باشد. در اردوگاه نیروهای انقلاب به جز ۲-۳ نفر سایر اسامی را نباید جدی گرفت.» وی با اشاره به لزوم وحدت ۱۰۰درصدی در جریان نیروهای انقلاب برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: «اگر واقعا نیروهای انقلاب امروز برای نقش آفرینی در صحنه انتخابات احساس تکلیف می‌کنند، بدانند تعدد نامزد نباید داشته باشند چراکه در این صورت جریان رقیب را برنده خواهد کرد.»

طلایی یادآور شد: «اصول‌گرایان باید خیلی شفاف سیاست انتخاباتی خود را شرح دهند. جریان رقیب آشکار و پنهان این مسئله را طرح می‌کند که اصول‌گرایان می‌خواستند ترامپ پیروزی انتخابات ریاست جمهوری شود، چون دنبال جنگ و دعوا با دنیا هستند. ما باید این اتهامات را از چهره نیروهای اصول‌گرا و انقلابی بزداییم و بگوییم برخلاف آنچه اتهام زنی می‌شود اصول‌گرایان نسبت به اصلاح‌طلبان به مراتب اهل تعامل با دنیا هستند و این را با ایستادگی بر اصول انجام می‌دهند. در واقع با حفظ عزت کشور و نظام دنبال تعامل با دنیا هستند، نه با باج دادن و کُرنش کردن مقابل نظام سلطه.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا تأکید کرد: «اصول‌گرایان با شفاف‌سازی مناسب نباید اجازه دهند که رقیب با شانتاژهای تبلیغاتی و رسانه‌ای فضای دوقطبی غیرواقعی را بر صحنه انتخابات حاکم کند. گفتمان نیروهای انقلاب باید به درستی برای جهانیان و داخل کشور تبیین و روشن شود تا از ترفندهای تبلیغاتی رقیب ضربه نخوریم.»

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها