یادداشت
گفتگو و گزارش

لاکچری بازی اصول گرایان/تحلیلی بر حواشی اخیر سفره عقد یک آقازاده

لاکچری بازی اصول گرایان/تحلیلی بر حواشی اخیر سفره عقد یک آقازاده

افتونیوز | این روزها در فضای مجازی و در بین مردم فیلم و تصاویر سفره عقده  منتسب به پسر  نادر منتظریان در شبکه های اجتماعی انتشار یافت، با مروری اجمالی میتوان فهمید  عروسی های پر از اسراف و تجمل گرایی تا اتومبیل لوکس و پنت هاوس های آنچنانی، همه و همه از مواردی هستند روال عادی زندگی آقازاده ها شده است و طبیعتا فرزند نادر منتظریان اولین و آخرین آن نمی باشد.

یکی از واژه هایی که بعد از جنگ وارد ادبیات سیاسی ایران شد، آقازاده بود. اصولا آقازاده ها به فرزندان مسئولان گفته شد که به واسطه ارتباط پدر و فرزندی و با استفاده از نفوذ پدر توانستند به رانت های اقتصادی و دیگر مزیت های اجتماعی دست پیدا کنند. طی سال های اخیر دامنه گسترش حضور این آقازاده ها بیشتر و بیشتر شد.

ماجرای سفره عقد فرزند منتظریان

براساس ماده ۱۷ جرایم رایانه ای انتشار صدا، عکس و فیلم خصوصی حتی بدون سونیت جرم محسوب می شود  علاوه بر این این مساله به شدت غیراخلاقی تلقی می شود و هیچ انسانی با ضمیر روشن و آزاده ای  از این امر حمایت نمی کند اما چه می شود که انتشار تصاویر مذکور در فضای مجازی پر سر و صدا جلوه می کند؟ برای پاسخ به این سوال طبیعتا باید این موضوع را واکنشی به ادعاهایی که سالها توسط قشر  و گروهی دانست که خود را منتسب به جریانی انقلاب میدانستند و سالها در تریبون های مختلف بر علیه اشرافیت، تجملات سخن راندند و این مساله در بسیاری از مواقع سبب سلب حریم خصوصی و آزادی افراد شدند.

انقلابی ها معتقدند:  منتسبین به مسئولین نظام اسلامی نباید مانور تجملشان دل مردم را خالی کند، دال مرکزی حواشی اخیر فضای مجازی نیز همین بوده است.

منتظریان منتسب به جریانی است که یکی از آرمان‌های اصلی خود را  مبارزه با اشرافی‌گری و تفاخر معرفی می کند  و بر این‌ باورند که   انسان نباید با داشته‌هایش خودنمایی کند و باعث ایجاد حس کمبود در دیگران شود، هم در اسلام نکوهش شده است و هم در نظام اسلامی یک آسیب است.

در شرایطی که کشور و مردم شدیدترین شرایط اقتصادی خود را تجربه می کنند و امثال منتظریان و دوستان همفکر وی، مردم را به حفظ ریاضت و حتی یک وعده در روز غذاخوردن تشویق می کنند نمایش سند زمین، طلا و سفره خوش رنگ و لعاب چه معنی میتواند داشته باشد؟ سالها تشویق به ازدواج ساده و بدون تجملات را چگونه بپذیریم؟ واکنش تند و گاها همراه با طعنه کاربران فضای مجازی حاکی از حقیقتی است که در جامعه امروز در جریان است، جامعه ای که  در آن سبک زندگی  انسان ها در حریم های خصوصی و فضای عمومی متفاوت است، جامعه ای که بصورت همزمان  دو زیست و زندگی کاملا متفاوت با هم در جریان است، به تعبیر اروین  گافمن" و "نظریه هاله پوشی " او  انسان ها دارای یک جلو صحنه و پشت صحنه می باشند و افراد در جلوی صحنه نقش های رسمی و نمایشی را بازی می کنند  و با حفظ ظاهر رفتار می کنند و اما آنها در پشت صحنه رفتار و احساسات واقعی خود را آزادانه ابراز می کنند.

جوابیه نادر منتظریان

منتظریان در صحبتی که با رسانه ها داشته است عنوان کرده که طلاها متعلق به عروس و داماد نیست اما بنظر میرسد وی عذری بدتر از گناه آورده است زیرا در شرایطی که مردم در تنگنای اقتصادی بوده و درگیر مشکلاتی مانند قیمت مرغ و روغن و دیگر کالاهای اساسی هستند، کلیپ گرفتن و نمایش فخر چه معنایی میتواند داشته باشد و علاوه بر این، در فیلم مذکور سند ملکی موجود هست که بنظر نمیرسد اجاره ای باشد! آیا مدیر و فرد با سابقه و کارکشته ای همچون نادر منتظریان مطلع نیست همه اعمال و رفتارشان زیر ذره بین مردم و افکار عمومی هست و واقف نیستند سیاستمدار بصورت مداوم در اتاق های شیشه ای توسط مردم و افکار عمومی رصد می شوند؟ فردی که از قِبَل نظام به مناصب مهمی دست پیدا کرده و اخیرأ هم سودای نمایندگی مردم را در سر داشته دیگر یک شهروند عادی نیست بلکه یک دولتمرد است و زیر نگاه تیزبین شهروندان عادی و بعضأ محروم و مستضعف قرار دارد.

بی شک جامعه مصرفی و متظاهرانه از ضروریات مردم امروز به شمار می رود و دارا و ندار نیز نمی شناسد و اکنون می بینیم مرزهای مذهبی یا غیر مذهبی و انقلابی و غیر انقلابی را در نوردیده است اما نکته نهایی این است تکلیف سالها شعارهای بدون عمل را چه می شود!؟

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 9 نظر

  • 1 ناشناس 1399/9/16 13:31:4

    ماهیت‌طاغوتی‌نظام‌شیطانی‌بر‌همه‌آسکار‌است‌اینکه‌‌مردم‌سکوت‌کرده‌اند‌معنی‌رضا‌نبست‌دنبال‌راهی‌هستند‌با‌هزینه‌کمتر‌از شر‌این‌شیاطین‌رها‌شوند

    پاسخ
  • 2 حسن 1399/9/8 1:32:30

    واقعا جای تاسف داره. انشالله که جریان انقلابی دور بعد با گزینه بهتری وارد انتخابات بشه

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1399/9/5 0:31:33

    .... یه ادم اشرافی و تجملاتی هست . انقلابی به ریش نیست به ریشه هست .واقعا ما مردم ول معطلیم

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1399/9/4 23:47:51

    سلام اگرراست می گویید چرا خودسفره رابه مردم نشان نمی دهید تجسس درکار دیگران گناه کبیره است. کم تهمت بزنید

    پاسخ
  • 5 فاطی ماه. ک 1399/9/4 18:25:22

    با سلام با تشکر از شما و مطلبتون. من همین امروز کلیپ و عکس ها رو دیدم و ناخواسته, بارها در ذهنم این سبک زندگی و ازدواج رو با سبک زندگی و انتخابی که برای ازدواج مدنظرم هست و نماد قشر متوسط جامعه هست, مقایسه کردم و حقیقتا بسیار آزرده شدم. و بارها و بارها با خودم این جمله رو تکرار کردم : دونی ایما هم وَ وِل زنده ایم

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1399/9/4 17:17:25

    جمع کنید حالم و اسم نماینده و هم ایخره چه منتظر بو چه روشنک چه ...

    پاسخ
  • 7 ناشناس 1399/9/4 17:15:30

    فعلا یکیش نمایندمونه آقای روشنفکر بس هفت پشتمونه یه تربی وشو ساخته نیابو یه هم مثل هم روشنفکره که ایزه دم دله رفتم مجلس ای طور و بهمان ایکنم حالا سیل پشت سرش هم نیکنه

    پاسخ
  • 8 نوریه 1399/9/4 16:25:26

    از کوزه همان برون تراود که در اوست این حکایت نویی نیست مشکلات بی درد و نا شما با درد جامعه افتی است که به جان نظام افتاده

    پاسخ
  • 9 رستم 1399/9/4 15:6:4

    عزیز دل مبارزه با رانت و اشرافیگری واقازادگی و...برا خودشون که نیست برا من وشما وامثال ماهاست .دلبندم.نمونه اش را در بندر عباس ندیدی! کلبه زن بی سرپناه را چگونه اوار نمودند،قصردختر نعمت زاده را دیدی چگونه با قلم وچکش کاهش ارتفاع میدادن که مبادا ترک بردارد؟!؟

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها