یادداشت
گفتگو و گزارش

بن بست محیط زیستی در کارخانه سیمان مارگون/چرایی عدم پرداخت عوارض آلایندگی/سکوت دردآور محیط زیست استان

بن بست محیط زیستی در کارخانه سیمان مارگون/چرایی عدم پرداخت عوارض آلایندگی/سکوت دردآور محیط زیست استان

افتونیوز - امروزه مسئله اشتغال برای جوانان‌، خانواده ها، و دولت ها به یکی از دغدغه های اصلی تبدیل شده است . بخش مارگون که اخیرا به عنوان شهرستان ارتقا یافته است هم مانند دیگر بخش ها و شهرستان ها از نرخ بالای بیکاری جوانان رنج می برد. یکی از طرح های اشتغالزایی مهمی که در این بخش افتتاح شده است کارخانه سیمان مارگون است این طرح، بزرگترین طرح در حوزه اشتغال زایی برای این منطقه بوده است.کارخانه ای که یکی دو دهه پیش کلنگ آن زده شد و حالا چند سالی است که افتتاح شده و به مرحله تولید رسیده است.

کارخانه ای که به زعم مردم محلی و کارشناسان نه تنها دردی از اشتغال جوانان این منطقه درمان نکرده،بلکه خود به معضلی مبدل شده است. مشکلاتی از قبیل ایجاد ترافیک در مسیر مارگون، عبور دهها ماشین آلات سنگین که ممکن است خطرات جانی فراوانی به بار آورد،تخریب محیط زیست، وارد کردن مقدار زیادی مواد آلاینده به محیط زیست، آلوده کردن هوا و بسیاری مشکلات دیگر که ممکن است ایجاد کند.

این کارخانه مقدار زیادی مواد آلاینده وارد هوا می کند که به محیط زیست، بهداشت و سلامتی مردم منطقه آسیب می رساند. با این وضعیت صاحبان کارخانه دو راه دارند یکی اینکه از فیلترهای ضد آلاینده ها استفاده کنند که به دلیل قیمت بسیار بالا و گاها تحریم امکان استفاده پایین است دومین راه را قانون تعیین کرده است.

در قانون ارزش افزوده ماده ۳۸ تبصره ۱آمده است : واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استاندارد ها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی نمایند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست( تا پانزدهم اسفند ماه هر سال برای اجراء در سال بعد)، همچنین پالایشگاههای نفت و واحدهای پتروشیمی، علاوه بر مالیات و عوارض متعلق موضوع این قانون، مشمول پرداخت یک درصد(۱%) از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی می باشند. پس طبق قانون این کارخانه باید سالانه یک درصدسود فروش خود را به شهرداری مارگون و دهیاری روستاهای اطراف این کارخانه پرداخت کند.

غلامعلی رامین شهردار مارگون در گفت و گوی با "افتونیوز" در پاسخ به سوال از پیگیری های شهرداری مارگون در رابطه با آلاینده های کارخانه سیمان عنوان کرد : این کارخانه مقدار زیادی مواد آلاینده را تولید می کند که برای سلامتی شهروندان این شهر و روستاهای اطراف خطرناک می باشد. ما این موضوع را چندین بار پیگیری کردیم، همانگونه که می‌دانید متولی تشخیص آلاینده بودن یا نبودن این کارخانه با سازمان محیط زیست می باشد که باید از مواد خروجی این کارخانه نمونه برداری و آزمایش کند.

وی گفت محیط زیست شهرستان اذعان به تایید آلایندگی دارند ولی اداره کل محیط زیست آلاینده بودن این کارخانه را رد می کنند.

وی اضافه کرد : در صورت پرداخت (یک درصد) حق آلایندگی بسیاری از مشکلات این شهر از قبیل فاصلاب و پسماند و ایجاد فضای سبز برطرف خواهد شد و کمک شایانی به این شهر خواهد شد.

شهرستان مارگون از نظر جغرافیایی چز سرحدات ایل بویراحمد محسوب می شد. که دارای آب و هوایی سرد در فصل سرما و معتدل در تابستان است. شهر مارگون مرکز این بخش که جمعیت حدود چهار هزار نفر را دارد و با حومه حدود چهارده هزار نفر می شود. مارگون دارای چشمه های خروشان، کوه های با تنوع گیاهی و جانوری، پوشش جنگلی بسیار خوبی می باشد. این شهرستان از نظر گردشگری پتانسیل بسیاری بالایی دارد. و با تکیه بر طرح های مناسب با محیط زیست و زیست بوم منطقه می تواند دهها نفر را در بخش گردشگری، درخت کاری به سبب زمین های حاصلخیز و آب های فراوان و دهها طرح سازگار با محیط زیست به توسعه پایدار و دراز مدت ترغیب کرد.

 

*اصل پنجاهم قانون اساسی

در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها