یادداشت
گفتگو و گزارش

تحرکات اخیر قشقایی ها در انتخابات میان دوره ای گچساران و باشت

تحرکات اخیر قشقایی ها در انتخابات میان دوره ای گچساران و باشت
افتونیوز _ در دوره های اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی در گچساران قشقایی ها همواره  نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند و این زورآزمایی و رقابت سیاسی به جای آنکه درب فرصت ها را به روی آن ها بگشاید عملا سبب منزوی تر شدن آنها در حیات سیاسی شده است.قشقایی ها تا قبل از انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی  به ای نتیجه رسیده بودند که با توجه به ساختار جمعیتی گچساران و باشت هیچگاه نخواهند توانست به کرسی مجلس دست یابند و از همین جهت راه جدیدی را انتخاب کردند که نزدیکی به یکی از گزینه هایی که شانس بالای پیروزی داشت بود و غلامرضا تاجگردون را انتخاب کردند.این تاکتیک از آنجا برای این عده یک حرکت منطقی بود که در معامله با تاجگردون سمت های مهمی برای قشقایی ها در نظر گرفته شود.

قشقایی ها همواره نقش مهم و تعیین کننده ای در انتخابات مجلس در گچساران و باشت داشته اند و آمار بالای رای دهندگان در بین قشقایی ها نقش آنها را در انتخابات مجلس مهم و تاثیرگزار کرده و حمایت آنها از هر کاندیدایی می تواند پیروزی او را تضمین کند.

قشقایی ها در دوره های گذشته با وجود داشتن کاندیدا، نتوانسته اند که به پیروزی برسند و عدم اتحاد در بین آنها سبب شد که کاندیدای آنها نتواند به مجلس شورای اسلامی راه یابد

برخی ها معتقدند در این دوره بصورت خاص،   قشقایی ها در صورتی که در انتخابات با یک کاندیدای واحد شرکت کنند و با اتحاد از وی حمایت قاطع کنند این احتمال وجود دارد که به پیروزی برسند. در انتخابات پیش رو قشقایی ها اگر می خواهند پس از سال ها و دوره های مختلف کاندیدای خود را به مجلس شورای اسلامی بفرستند راهی جز اجماع بر روی یک کاندیدای قوی ندارند.

 این روز ها با توجه به تنور داغ انتخابات  میان دوره ای مجلس در گچساران چهره های شاخص منطقه که نامزد نمایندگی مجلس شده اند هر کدام به نحوی فعالیت خود را آغاز کرده اند. با توجه به جو حاکم به منطقه گچساران و باشت و تلفیق تفکرات قومیتی و تفکرات سیاسی شاهد چند دستگی هستیم . رقابت درون‌گروهی و درون قومی  باعث شده پیش بینی در این عرصه سخت تر از گذشته شود. در این میان، شاهد ورود چهره های جدید و تاثیر گذاری به فضای انتخابات باشیم که حتی نامشان میتواند وزنه ها را به طرفی سنگین تر کند و انتظار میرود  با جمع آوری تیم های نزدیک خود در فکر پیشی گرفتن از رقبا باشند. در حالی که "زهره فولادی" و "هومان عسکری" پیش از این اعلام کاندیداتوری کرده بودند  نظر میرسد فرد سوم "یوسف باقری" است. وی با حضور چند روزه در منطقه و ارزیابی جو سیاسی و قومی با توجه به چند دستگی بوجود آمده و با استقبالی که از حضورش مواجه شد به نظر میرسد قصد دارد به زودی رسما اعلام  کند و کاندیدای مجلس در انتخابات میان دوره ای باشد. باقری به مدد روزومه پر بار خود در حوزه مدیریت نفت به نوعی ضعف های گزینه های قشقایی ها را تا حدودی برطرف می کند.

این احتمال نیز می رود در صورتی که وی کاندیدای واحد قشقایی های گچساران در انتخابات میان دوره ای مجلس باشد و قشقایی ها از وی حمایت قاطع کنند با توجه به اینکه در میان سایر اقوام نیز جایگاه بسیار خوبی برخوردار است،هم می تواند شانس اول انتخابات آینده باشد.

 در انتخابات میان دوره ای مجلس در حوزه گچساران و باشت با توجه به عدم حضور غلامرضا تاجگردون، کاندیدای پیروز به احتمال زیاد ۲۵ تا ۳۰ هزار رای خواهد داشت و بر این اساس با توجه به آمار بالای رای دهندگان در میان قشقایی ها که حدود ۲۵ هزار رای بوده، در صورتی که قشقایی ها برای انتخابات میان دوره ای مجلس روی گزینه ای قوی و فراقومیتی اجماع کنند می توانند امیدواری و شانس زیادی برای پیروزی داشته باشند.

حال با توجه به شرایط فعلی و نیز با توجه به احتمال تعدد کاندیداها در منطقه بویراحمد گرمسیری و باوی و تقسیم شدن آرا، اجماع قشقایی ها روی یک گزینه قوی می تواند بهترین انتخاب و تصمیم آنها در انتخابات میان دوره ای باشد.

شاید تا حدودی غیرمنطقی باشد که از اکنون براساس شرایط حاکم بر منطقه فردی را پیروز انتخابات دانست اما تحلیل و بررسی برخی مسائل می توان پی برد که در این بین یوسف باقری گزینه مطلوبی نسبت به سایر کاندیداها برای قشقایی ها در انتخابات آینده است و در صورتی که قشقایی ها از او حمایت کنند شرایط بهتری بهتری نسبت  به سایر کاندیدا خواهد داشت. این تحلیل در رابطه با شرایط داخلی انتخاباتی قشقایی ها در گچساران و باشت می باشد بی شک رقبای سرسختی مانند ساسان تاج گردون، عبدالرحیم رحیمی و سید قدرت حسینی در صحنه هستند و موازنه قدرت در این حوزه انتخابیه به گونه ای است که نمی توان آنها را در تحلیل ها لحاظ نکرد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها