یادداشت
گفتگو و گزارش

چشم نگران جهان به «هنر معامله» ترامپ

چشم نگران جهان به «هنر معامله» ترامپ

زنجیره رکوردهای دونالد ترامپ در صحنه سیاست آمریکا و جهان قطع نمی‌شود. کهن‌سال‌ترین رئیس دولت آمریکا که پولدارترین آنان هم هست، در هیئت جنجالی‌ترین رئیس نیز وارد کاخ سفید شد. این درحالی است که می‌توان گفت ترامپ اولین رئیس جمهوری آمریکاست که در نخستین روز کاری‌اش شاهد اعتراضات گسترده است. اعتراضاتی که سابقه‌اش به عقب‌تر هم می‌رسد: به اولین هفته پس از انتخابات. ترامپ اما غیرمتعارف‌ترین هم هست، چون نشان داده است که به شدت غیرقابل پیش‌بینی است.این منتخب انتخابات الکترال، از همان ساعات اول ورود به کاخ سفید صدور دستورهای وعده داده شده را آغاز کرد. اوامری که در نوع خود پنبه کردن همه رشته‌هایی است که اسلاف وی بافته بوده‌اند. نخستین آنها لغو یا تعدیل قانون بیمه همگانی است؛ شاید معروف‌ترین میراث اوباما.نگرانی‌های بین‌المللی از عملکرد ترامپ هم که لیستی بلند بالا دارد. سند برجام که حاصل دست‌کم دوسال گفت‌وگوست و مورد قبول کشورهای تاثیرگذار در عرصه بین‌الملل یکی از این لیست است.ترامپ و ناتو - وضعیت پیمان ناتو هم نامشخص است. چرا که مقتدرترین حامی این پیمان تهدید به قطع یاکاهش همکاری کرده است. مثل قطاری که لوکوموتیو آن جدا شود. ترامپ معتقد است ناتو در۱۹۴۹برای مقابله با شوروی تاسیس شد. لذا اکنون جز بار مالی سودی برای آمریکا ندارد.ترامپ و سلاح‌های هسته‌ای - در جایی دیگر ترامپ اعلام کرده است به جای حمایت نظامی از ژاپن و کره جنوبی، طرح بررسی استفاده این دو کشور از سلاح هسته‌ای برای دفاع از خود را در دستور کار خود دارد. این زلزله خبری وقتی بهتر فهمیده می‌شود که بدانیم آمریکا در اقیانوس آرام یکی از مهم‌ترین درگیری‌های نظامی خود را در خلال جنگ دوم جهانی پشت سر گذاشته، در همان منطقه برای اولین و آخرین بار از سلاح هسته‌ای استفاده کرده(ژاپن)، در همان خطه یکی از طولانی‌ترین و خونبارترین نبردها را تجربه کرده(ویتنام) و در حال حاضر هم از سوی کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای و بمب هیدروژنی سخت در معرض تهدید است.ترامپ و روسیه - در پرده‌ای دیگر ترامپ که گویی همه چیز را از منظر«هنر معامله» می‌بیند، با روسیه از در دوستی سخن می‌گوید. مهم‌ترین وزارتخانه‌اش را به یکی از دوستان پوتین وا می‌گذارد، تا یکی پس از دیگری سیاست‌های رسمی دولت آمریکا را به چالش بکشد. روسیه‌ای که سلطه‌جویی‌هایش در اروپای شرقی آن‌را با سنگین‌ترین تحریم‌ها مواجه کرد و در حالی‌که می‌رفت به انزوا فرستاده شود، با مداخله در سوریه به آن شکل عرض اندام کرد، گویا پوتین مستجاب الدعوه!! بوده که ترامپ پیروز انتخابات آمریکا شد.

ترامپ و اقتصاد جهانی - اقتصاد جهانی هم گویا قرار است از ترکش‌های رئیس جمهور غیرمتعارف آمریکا آسیب ببیند. چرا که پیشتر ترامپ سازمان تجارت جهانی را تهدید به خروج کرده بود. اقدامی که در برابر سایر سخنان ترامپ درباب اولویت آمریکا بر همه چیز، نوعی نقض غرض به‌حساب می‌آید. چرا که غالب کارشناسان معتقدند خروج آمریکا از wtoمی‌تواند باعث انزوای اقتصادی آمریکا و افزایش تعرفه کالاهای وارداتی برای آمریکاییان شود.ترامپ و محیط زیست - در باب اینکه محیط زیست در عصر ترامپ چه حالی خواهد داشت می‌توان گفت موضع ایالات متحده در این باب (گل بود و به سبزه نیز آراسته شد). به این شرح که آمریکا هرچند بر پیمان کیوتو (کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای) امضا گذاشته است، اما عملا در قبال این پیمان تکلیفی ندارد. نوعی حالت بینابین. از سویی زمین در حال گرم شدن است، لذا در سال ۲۰۱۵ در خلال کنفرانس تغییرات اقلیمی کشورهای جهان در پاریس گرد آمده تا بلکه محدوده‌ای بر این گرم شدن تعیین کنند. اما در صنعتی‌ترین کشور جهان که درکنار چین مهم‌ترین اثر را در این نگرانی دارد، ناگهان پدیده‌ای به نام ترامپ ظهور می‌کند که هنوز از گرد راه نرسیده، اعلام می‌کند برای تعالی کشورم لازم می‌دانم از زغال سنگ و سوخت‌های فسیلی به میزان لازم استفاده کنم.

به نظر می‌رسد که ملت‌های آمریکا و جهان حق دارند از نزدیک شدن این شهاب‌سنگ عرصه سیاست نگران باشند. مردی که در خیال خود می‌تواند با بر هم زدن همه نظامات موجود عظمت آمریکا را بازسازد.دنیای پوپولیسم تاکنون چنین نادره دوران به‌خود ندیده، خاصه که این پدیده بر مهم‌ترین کرسی جهان جلوس کرده است.دونالد ترامپ نویسنده کتاب «هنر معامله» اگر همین‌طور پیش برود، بر سر میراث چند دهه آمریکا و جهان معامله خواهد کرد. اینکه برنده این معامله مردم دنیا باشند، بعید است، اینکه اکثریت مردم آمریکا باشند، هم دور از ذهن است. هر چه هست تجربه نشان داده پوپولیسم تهدید جدی برای جهانیان است. شاید در حد تروریسم چون پاپ هم گفته که از آن بیمناک شده است.

منبع:همدلی

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها