یادداشت
گفتگو و گزارش

واکنش شدید وزیر بهداشت به مخالفت با واکسن «اسپوتنیک وی» / صف‌آرایی بر سر واکسن روسی

واکنش شدید وزیر بهداشت به مخالفت با واکسن «اسپوتنیک وی» / صف‌آرایی بر سر واکسن روسی

همدلی| بعد از کش‌وقوس‌های زیاد درباره خریدن واکسن، بالاخره وزارت بهداشت اعلام کرد که واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» ساخته کشور روسیه توسط ایران خریداری شده و از قرار معلوم در هفته جاری وارد کشور می‌شود. انتخابی که با حواشی زیادی همراه شد و حالا وزیر بهداشت در واکنش به این حواشی گفته حرف‌هایی که درباره نامرغوب بودن واکسن روسی زده می‌شود یک خیانت ملی است. بعد از این‌که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در سفری به روسیه از تایید واکسن روسی خبر داد، کیانوش جهان‌پور سخنگوی سازمان غذا و دارو در ایران بلافاصله در توئیتر صحبت‌های ظریف را تایید کرد تا مشخص شود اولین انتخاب ایران برای شروع واکسیناسیون کرونا، واکسنِ ساخت کدام کشور است. انتخابی که چیزی نگذشت تا با مخالفت‌های زیادی مواجه شود. اما کسی گمان نمی‌کرد اولین مخالف مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد، او که یکی از محققان اصلی پروژه ساخت واکسن ایرانی است، در واکنش به تاییدیه واردات واکسن روسی کرونا به جهان صنعت گفت: «تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است. به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم، زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از این واکسن منتشر نشده است. معلوم نیست از چه زمانی تاکنون سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌اند؟ سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن، دارو یا واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد.»

اما مخالفت محرز با واکسن روسی بدون جواب نماند و بلافاصله جهان‌پور در واکنش به آن گفت که «ایشان (مینو محرز) شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند.» با این وجود ماجرا اینجا تمام نشد. در ادامه به‌نقل از اعتمادآنلاین، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم با بیان این‌که واکسن روسی نمی‌زند، درباره این واکسن گفت: «درباره هر واکسن خارجی نظر من این است که بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که این واکسن مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود، چراکه وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم، قرار نیست روی مردم ما آزمایش شود.»

همچنین در واکنشی دیگر محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با سلامت‌نیوز بیان کرد: «پرستاران ما حاضر به زدن واکسن روسی و هر واکسنی که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را نداشته باشد، نیستند، پرستاران موش آزمایشگاهی نیستند که واکسن‌های بدون تاییدیه را بخواهند بر روی آنها تست کنند و حقشان این نیست و از نظر اخلاقی هم درست نیست که واکسنی که هنوز تایید نشده را بخواهند بر روی پرستاران تست کنند.»

از سوی دیگر در واکنشی مشابه و البته کمی ضدونقیض حسین کرمان‌پور سخنگوی نظام پزشکی درباره واکسن روسی به رسانه‌ها گفت که «هر واکسنی که معتبر باشد و از نظر مجامع علمی و داخلی از جمله سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی کشور تاییدیه داشته باشد، از روز اول گفتیم هر واکسنی با این دو مشخصه به کشور وارد شود قابل استفاده است و مورد تایید است. اگر بخواهیم واکسن کرونا را از خارج از کشور وارد کنیم حتما باید این دو خصوصیت را داشته باشد، وزارت بهداشت ایران به عنوان مرجع اعلام این موضوع است و مسئولیتش را هم قاعدتا‌ می‌پذیرد و کاری به نظام پزشکی کشور ندارد. نظام پزشکی یک سازمان غیرحاکمیتی پزشکان است. مسئولیت هر نوع واردات واکسن و تزریق آن با وزارت بهداشت است و طبیعتا کسانی که نخواهند واکسن مصوبه سازمان بهداشت جهانی را داشته باشند مسئولیتش را باید بپذیرند و بقیه هم این واکسن را تزریق کنند.»

با این وجود سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته در پاسخ به این انتقادات واکنشی تند نشان داد. به‌گزارش انتخاب او در جلسه ستاد منطقه‌ای کرونا در پاسخ به‌کسانی که معتقدند واکسن روسی نامرغوب است، بیان کرد: «خباثت‌ها درباره واکسن روسی خیانت ملی است. می‌گویند قرار است «واکسن نامرغوب وارد کنند و من آن را نمی‌زنم». این حرف‌ها چیست که می‌گویید و دل مردم را خالی می‌کنید.

این چه خباثتی است.‌ مگر بی‌غیرت شده‌ایم که برویم واکسن نامرغوب وارد کنیم. به‌خدا این حرف‌ها خیانت ملی است. به کوری چشم بعضی‌ها واکسن را اول به خانواده خودمان می‌زنیم تا مردم بدانند سلامت آنها از هرچیزی برای ما مهم‌تر است.»

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها