-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
تحلیل جامعه شناختی شیون و عزاداری
اَفتونیوز _ علیرضااوحدی نیا : استاد دهخدا در کتاب لغت نامه فارسی شیون را به؛ نوحه و ناله و ماتم، زاری و ناله و افغان و فریادی که در مصیبت و محنت برآرند و...معنی کرده است.
بامدادان همه شیون به سر بام برید
زآتشین آب مژه موج شرر بگشایید.(خاقانی)
ادبیات فارسی به طور کل و ادبیات قوم لر در سطحی پایین تر ، آکنده از اشعار و ضرب المثل هایست که فرهنگ و آداب و رسوم ملت ایران و قوم لر را بازگو کرده است. شیون هم یکی از مناسک جمعی و برساخته بشر در طول تاریخ بوده است.
شیون و عزاداری در طی مراسم های دینی(دهه محرم) و محلی (فوت یکی از بستگان و اعضای فامیل و طایفه)انجام می گرفت.
لوی اشتروس در تکمیل ساختار گرایی سوسور که محور را بر زبان شناسی قرار داده بود. بررسی مناسبات اجتماعی را مورد واکاوی قرار داد. او تاکید می کرد که همانگونه که زبان دارای ساختار(دال، مدلول، نشانه و مفهوم و...) است جامعه و مناسک هم دارای ساختار می باشد.
ساختار شیون بدین گونه است که شیون دارای جزئیات گوناگونی است از لباس مخصوص (رنگ سیاه مخصوصا)، اشعار مرتبط(هوی هوی، شهرگلیی، حسن حسین، هی واویلا، روی روی و..) کتل بندی، ایجاد دستجات زنان(زنان به صورت دایره ای قرار می گیرند و قسمتی از چادر خود را بر شانه ها می اندازند) و گاها مردان (بیشتر در مراسم های دینی ) تا تعاملات اجتماعی متفاوت با خانواده داغدار و خیلی از موارد دیگر که ساختار شیون را تشکیل می دهند و نیاز به بررسی مدون تر دارند.
یکی از نظریه هایی که به تبیین اجتماعی احساسات میپردازد، نظریه مناسک است. مناسک یا کنش متقابل متمرکز شده، احساسات گروهی را به وجود میآورد که با نمادها به هم پیوسته شده اند و مبنایی برای اعتقادات، تفکر، اصولِ اخلاقی و فرهنگ به وجود میآورد.
سه نظریه مهم درباب مناسک وجود دارد.
اولین و مهم ترین آنها نگاه دورکیم به مناسک است. دورکیم در کتاب صور بنیادی حیات دینی به موضوعات مهمی از قبیل وجدان جمعی و بررسی تاریخی مناسک می پردازد. در شیون یک کنش متقابل تکرار شونده رخ داده و بوجود می آید و از پایههای بوجود آمدن وجدان جمعی (وجدان جمع یا «روح جمع» دلیل تداوم جامعه و پیوند نسلها در خلال اعصار و قرون است)بوده است.شیون و برگزاری مراسمات عزاداری باعث ایجاد همبستگی می شود همبستگی بین اعضای یک جامعه که می تواند اعضای یک روستا،دهکده کوچک یا طایفه و در دوران بین گروه دوستان و همکاران شود.که در طی این کنش متقابل متمرکز هم همبستگی ایجاد می شود وهم باعث تقویت روح جمعی جامعه میشود.
دومین فردی که در رابطه با احساسات و مناسک صحبت می کند «اروین گافمن» است. وی میگوید مناسک از نظر من تنها مناسک مذهبی نیستند بلکه همین زندگی روزمره است. مناسک شیون و مراسمات هم به عنوان جزئی از زندگی مردم در جامعه کهگیلویه وبویراحمد به قول گافمن احساس وابستگی و همبستگی ایجاد می کنند.
کالینز» فرد دیگری است که از مناسک و احساسات سخن میگوید. وی می گوید که مناسک رسمی تنها مناسک مذهبی نیستند و کنش متقابل متمرکز رو در رو، بنیان زندگی اجتماعی است. و در نکته مهم می گوید احساسی که این مناسک ایجاد می کنند باعث دوام آنها می شود. شیون و عزاداری احساس تعلق افراد به جامعه بزرگ تر، احساس مهم بودن فرد فرد انسان ها، احساس دوست داشتن و مهم بودن دیگران، احساس همبستگی و... باعث دوام شیون و عزاداری می شود.
مناسک از جمله شیون و عزاداری در طول تاریخ در جامعه و در جریان کنش های متقابل متمرکز باعث ایجاد، بروز احساسات و عواطف و همبستگی بین اعضای جامعه ایلیاتی و عشیره ای کهگیلویه و بویراحمد شده است هر چند در چند دهه اخیر تحولات مهمی در شیوه برگزاری این مراسمات پیش آمده است.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- گاف عجیب سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آیا یک حقوقدان قانون را نمیداند؟!+کلیپ
- پیام تسلیت مجمع نظام مسائل کشور به مناسبت شهادت رئیس جمهور
- رئیس دولت سیزدهم به شهادت رسید/ همه همراهان رئیسجمهور شهید شدند
- تیتر خبرساز روزنامه اعتماد در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سانحه بالگرد رئیس جمهور/ بروز رسانی می شود
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!