یادداشت
گفتگو و گزارش

چرا سی‌سخت دیده نشد؟

چرا سی‌سخت دیده نشد؟

افتونیوز - محمد زرین: درست در سومین سال فاجعه برخورد هواپیمای آسمان به کوه دنا، این بار در همان نقطه زمین لرزید.

زلزله‌ای نسبتا قدرتمند که شاید از این جهت که در وقت بیداری بود، شاهد تلفات جانی نبودیم که جای شکرش باقی ست. اما شادی این بخت‌یاری، دیری نپایید. چرا که حس تنهایی و بی توجهی، اشک شهروندان سی سخت را با قطره های باران و ذره های برف درهم آمیخت.

پرسش اساسی این نوشتار این است که میان این زلزله و مثلا زلزله ورزقان آذربایجان شرقی چه فرقی وجود دارد. در سحرگاه ۲۱مرداد ۱۳۹۱ در ورزقان، هریس، اهر، کلیبر رخ داد که علاوه بر خسارات و بیش از هزار مجروح، تعداد ۳۰۶ نفر از هموطنان جان باختند. فردای آنروز تیتر یک خیلی از جراید شد. رسانه باصطلاح ملی هم آنرا پوشش داد. ولی در سی سخت، تا کنون شاهد پوشش چندانی در رسانه ها نبوده ایم.

برای مثال از میان روزنانه هایی که تا کنون خبرنگار خود را به محل اعزام کرده اند، تنها روزنامه «همدلی» دیده می‌شود. که آن هم به مدد مدیر مسول( دکتر شجاع پوریان) و سردبیر (جناب آقای یاری) که هر دو هم زبان مردم حادثه دیده اند. بجز این، تنها باید قدردان شهروند خبرنگاران محلی و خبرنگاران سایت های محلی بود که درد مردم را فریاد می کنند.

به نظر می رسد علت اصلی عدم توجه کافی صدا و سیما، شبکه های اجتماعی، سلبریتی ها به این واقعه، همان نداشتن تلفات جانی بوده است.

اما واقعیت این است که قصور از ناحیه هرکس که باشد، پذیرفتنی نیست. چرا که هر وجدان بیداری باید با شنیدن اینکه جمعی از هم وطنان، در برف و بوران، شب را بی سقف و بی پناه صبح کرده اند، دست به کاری بزند. رسانه‌ای که کوچکترین وقایع و قصور در مدیریت ها در هر نقطه آمریکا را در بوق می کند، چگونه از درد دهها هزار نفر از مردم خودش غافل می ماند.

به دنبال پاسخ این پرسش، باید به تمام سالهای گذشته رجوع کرد. عنوان ناشناخته ترین استان کشور، بود که امثال نگارنده این سطور، از بیش از دو دهه پیش که پای به پایتخت نهاد از نزدیک لمس می کرده اند.

تقریبا برای تمام کسانی که از شهر و دیارمان می پرسیدند، بایستی مفصل شرح می دادیم که یک استان دیگر در کشور هست که نه همجوار سمنان است، نه ربطی به کرمانشاه و ایلام دارد و نه بخشی از چهارمحال و بختیاری است. این معضل، زمانی رسمیت بیشتری یافت که در میانه بحران، مقامی کشوری، از تماس خود با استاندار چهار محال و بختیاری و تأکید بر رتق و فتق امور سی سخت می گوید!

آری! در ناشناخته ماندن یک استان که نفت آن، گویا سهم تمام استان های دیگر بجز خودش هست، تک تک اهل سیاست مقصرند. امروز ثابت شد که توسعه، تنها ساخت و ساز نیست. امروز بدون تبلیغات، نمی توان زیست.

ولی پیش از پایان، حیفم آمد که از جای خالی یک موسسه‌ی مردم نهاد، خوشنام و درد آشنا نگویم. جمعیت «امام علی ع» که در تمامی بحران های چند سال اخیر، بی درنگ در محل حاضر و به خدمات انسان دوستانه می پرداخت. و خوب پاداشی هم گرفت.

پی نوشت: (نگارنده ماه گذشته، با همین موضوع تاثیر و نقش باشگاه هندبال فرازبام دهدشت در امر شناسایی آن شهرستان یادداشتی تنظیم و منتشر کرده است)(کلیک کنید)

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها