یادداشت
گفتگو و گزارش

رفسنجانی؛ قهرمان صلح و متحد کننده دنیای اسلام و ایران

رفسنجانی؛ قهرمان صلح و متحد کننده دنیای اسلام و ایران

اکبر هاشمی رفسنجانی گنج عظیمی برای جمهوری اسلامی بود.

راهبری کشور در خلال سال های طوفانی انقلاب اسلامی وظیفه بس خطیری بود که بر دوش رفسنجانی و برخی دیگر از مقامات عالیرتبه وقت سنگینی می کرد.

اداره امور در آن هنگام فوق العاده مشکل بود زیرا کشور باید به جنبش های جدایی طلب,اقدامات تروریستی و جنگی دیوانه وار و ناگهانی توسط عراق بر علیه ایران در سال 1980می پرداخت.

به هرحال توصیه های عاقلانه و تصمیمات مهم او هنگامه زمان های سخت به رفسنجانی عنوان"مردی برای همه فصول"را بخشیدند.

علاوه بر آن ,دیدگاههای محافظه کارانه اش از او یک چهره مشهور بین المللی ساخته بود.اظهار نظر رفسنجانی در سال 2002در خصوص تشبیه جرج دبلیوبوش با دایناسوری که مغز گنجشک دارد در تاریخ ماندگار خواهد شد.احتمالا" رفسنجانی اثرات رویکردهای یک سویه و بی ملاحظه بوش را پیش بینی می کرد که یکی از آنها در جنگ عراق آشکار گشت که در واقع هدیه دادن به خشونت طلبان افراطی بود.

بعنوان سیاستمداری با هوش,اثر گذار و میانه رو در داخل و خارج مورد احترام قرار می گرفت,حوزه فعالیت های رفسنجانی فراگیر بود.برای مثال موقعی که از سال1989تا1997رئیس جمهور بود کابینه اش  از چهره های میانه رو هر دو اردوگاه محافظه کار و اصلاح طلب تشکیل شده بود.

سال ها زمان می برد تا بخشی از جامعه و برخی فعالان و گروههای سیاسی به ابهت و بلوغ فکری رفسنجانی پی ببرند.

دغدغه های اصلی رفسنجانی اتحاد ملی و توسعه سیاسی و اقتصادی بودند.

او همچنین به تشویق اتحاد بین کشورهای منطقه می پرداخت و پیوسته توصیه به مخالفت با تندروی و افراطی گری می کردبه همین خاطر بعنوان چهره ای متحد کننده در دنیای اسلام شناخته شده بود.بیکیر ایزیت بگویک رئیس جمهور بوسنی هرزگوین که اکتبر گذشته از ایران بازدید کرد رفسنجانی را "قهرمان صلح در دنیای اسلام"نامید.

منبع: ستون چشم انداز روزنامه تهران تایمز11ژانویه2017 ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها