-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
شعر، واقعیت، تخیل و بیان شاعرانه واقعیت
افتونیوز - جهانگیر ایزدپناه بیان شاعرانه و نگاهش به هستی و پدیدهها نگاهی متفاوت و آمیخته با تخیل است و استعارهها و راز و رمز هنرمندانه شاعر با نثر یا بیان ساده واقعیتها متفاوت است. همین تفاوت در پرداخت واقعیتها باعث شد افلاطون به شاعران به دیده تحقیر بنگرد و بر آنها خرده بگیرد که چرا بیان و سخنانشان برابر حقیقت و مروج حقیقت در میان مردم نیست و آنها را به سوی حقیقت رهنمون نمیکند؟ واقعیت این است که این ایده و تفکر در مورد شاعران به افلاطون ختم نمیشود و هنوز هم بخشی از مردم شعر و ادبیات را مطولنویسی و صغری کبریبافی و بیهودهگویی شاعران و روشنفکرانِ بیدرد و غم جامعه میپندارند، اما ارسطو در این زمینه همانند بعضی زمینههای دیگر برخلاف استادش افلاطون از ادبیات و شاعر و هنرمند به طور کلی دفاع کرد و گفت میان مورخ و فیلسوف با هنرمند تفاوت است و اگر هنرمند قوه تخیل و تخیلات خود را به خوبی و تاثیرگذار بازنمایی و بیان کند، سخنش نوعی واقعیت و صدق است، گرچه بازتاب واقعیتها در ذهن و تخیل وی با دیگری مباینت داشته باشد؛ مهم تاثیرگذاری و باورنمایی بیان وی است. البته نمیتوان گفت که ارسطو از هنرمندان و شاعران انتظار واقعیتگویی را ندارد، بلکه منظورش این است که واقعیتگویی و حقیقتنمایی شاعرانه میتواند در چارچوب تخیلات و پندارهای شاعرانه و نوع نگاهی متفاوت و از زوایای دیگری باشد. حتی اگر زاده تخیلات شاعرانه باشد مهم تاثیر و بیان آن و در راستای واقعیات بودن و قابلیت باور آنها توسط مردم است. هگل شعر را بالاترین پرواز و اوج آزادی روح میداند که تنها از طریق تخیل شاعرانه امکانپذیر است، اما وسعت اهمیت آزادی پرواز روح و تخیل شاعرانه به معنی این نیست که شاعران و هنرمندان از واقعیت دور و ناپایبندند بلکه واقعیتپردازی هنرمندانه و شاعرانه با مورخان و دیگر عرصههای علم متفاوت است. شاعر زیبابیهای طبیعت و خلقت و کنه هستی و واقعیتهای زندگی ودرد و رنجهای مردم را درمییابد و مشاهدات خود را با پرداختی هنرمندانه و بصیرتی زیباشناسانه بیان میکند که از عهده هرکسی برنمیآید. روحی لطیف و احساس و نگاه عمیق و موشکافانهای میطلبد که جوهره اصلی خلقت و طبیعت و واقعیات را به درستی دریابد و به گونهای هنرمندانه، زیبا و دلربا و سحرانگیز و در قالب واژههایی با چینش هنرمندانه (کلامی موزون) بیان کند که در روح و تاروپود انسانها رخنه کند و ماندگار شود؛ مردم را به شادی آورد، تسلی بخش و تسکیندهنده دردها و رنجهای آنها باشد. هر شاعر و هنرمندی که زیباتر و دلپذیرتر بیان کند موفقتر و آثار و نامش ماندگارتر است. شعرها و آثار هنری را کاغذ گرانبها و برگ زرین حفظ و ماندگار نمیکند، روح و جان و ذهن مردم است که آنها را به خلوت وجود خود راه میدهد و بر لوح روح خود حک میکند و ماندگار میسازد؛ از نسلی به نسل دیگر میسپارد و از گزند روزگار مصون میدارد. درشعر غلو وجود دارد و نباید این غلو یا اغراق و مبالغه را با دروغ یکی پنداشت و خود غلو بر دونوع است؛ یکی «غلو امکانی» که در شعر رئالیستی وجود دارد و گرچه درحالت عادی گزافهگویی به نظر میرسد اما باز امکان وقوعش غیر ممکن نیست؛ همانند این که قهرمان یک شعر صدها نفر را با شمشیر قلع وقمع کند که در عالم قهرمانی امکان و احتمال وقوع چنین امری (حتی اگر نادر باشد) غیر ممکن نیست. دیگر «غلو غیرممکن یا امتناعی» که به هر شکل امکان عملی ندارد و پرداخته تخیل شاعرانه است و این نوع تخیل یا «غلوغیر ممکن» در شعر ایرانی جایگاهی برجستهای دارد. همانند اینکه: «کمند زلف تو عالمی را به زنجیرش کشیده» یا «تیر مژگانت را هیچ لشکری حریف نیست»/همدلی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور/ خبر در حال تکمیل
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
- «محمود منطقیان» عزادار شد
- خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی سیل به کهگیلویه و بویراحمد
- افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج به ۵ پرواز از خرداد ماه
- «شاباش پول» بر سر هیئت ورزشی کبدی کهگیلویه و بویراحمد
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!