یادداشت
گفتگو و گزارش

احتمال حضور زنان جناح راست در انتخابات ریاست جمهوری قوت گرفت/ چالش زنان ‌‌اصول‌گرا برای رجل سیاسی

احتمال حضور زنان جناح راست در انتخابات ریاست جمهوری قوت گرفت/ چالش زنان ‌‌اصول‌گرا برای رجل سیاسی

تا به حال فقط زنان اصلاح‌طلب بودند که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کردند و هر بار نیز رد صلاحیت می‌شدند. با این حال آنان اعلام می‌کردند که وظیفه خود می‌دانند برای تحقق حقوق زنان در این عرصه نیز شرکت کنند. در جریان اصلاح‌طلبی تا به حال زنان نقش فعال‌تری را داشته‌اند. ولی حالا به نظر می‌رسد که جریان ‌‌اصول‌گرا نیز قصد دارد در این حوزه فعالیت خود را بیشتر کند. بنابرآنچه دیروز مرضیه وحید دستجردی وزیر اسبق بهداشت اعلام کرده، گویا قرار است تعدادی از زنان ‌‌اصول‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام کنند. این برای اولین بار است که زنان ‌‌اصول‌گرا قرار است در این انتخابات شرکت کنند. در حالی که به تازگی سیداحمد خاتمی از فقهای شورای نگهبان درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته و به نوعی همگان را از تحقق این اتفاق برای اولین بار در تاریخ ایران ناامید کرده است. آبان ماه امسال بعد از آن که امیدواری‌هایی در عرصه سیاست نسبت به احتمال تأیید صلاحیت زنان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، احمد خاتمی تکلیف را برای همگان روشن کرد. او در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری به صراحت سخن گفت و افزود: «تصریح قانون اساسی جمهوری اسلامی است که کاندیداهای ریاست جمهوری از رجال باشند و مفهوم رجال هم روشن است. بنابراین ما در این عرصه تسلیم قانون هستیم و قانون هرگونه نظر بدهد به آن عمل خواهیم کرد.»

اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نوشته: «رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.» با این وجود در سال‌های گذشته بسیاری تأکید داشتند که منظور از رجال سیاسی تنها مردان نیستند. از جمله مرحوم اعظم طالقانی که در دوره‌های مختلف انتخابات ریاست جمهوری در این عرصه وارد می‌شد، قبلا در مصاحبه در تشریح انگیزه خود برای ثبت نام در انتخابات‌های ریاست جمهوری به روزنامه همدلی گفته بود: «من با ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به مخالفان حضور زنان این پیام را می‌دهم که نظرشان قانونی نیست و حتماً باید تجدیدنظر کنند. همانطور که ما زنان، پیش از انقلاب و در همه سال‌های استقرار جمهوری اسلامی در همه صحنه‌ها پابه‌پای مردان فعالیت کردیم، همان‌طور هم این حق را داریم که شانس رئیس‌جمهور شدن خود را امتحان کنیم. اینکه گروهی اصرار دارند این حق را از ما سلب کنند، دلیل خوبی نیست که خودمان هم با این بی‌قانونی کنار بیاییم. به‌همین دلیل تا جایی که امکان داشته باشد، در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهم کرد.» حالا اما به نظر می‌رسد که زنان ‌‌اصول‌گرا هم قرار است وارد میدان شوند. به گزارش آنا، دستجردی دیروز ابتدا درباره احتمال کاندیداتوری خود گفته:«در مورد انتخابات مجلس که نظر شخصی بنده بر روی لاله افتخاری است؛ اما برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیداهای فراوانی داریم که نیاز به کاندیداتوری فرد دیگری نیست.» او بعد درباره حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری افزود:«بهتر است زنان هم برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا، اعلام حضور کنند اما به دلیل این که بسیاری از زنان و مردان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کردند، نیاز به حضور افراد یبشتری نیست چراکه انتخاب مردم را سخت‌تر می‌کند. البته شنیدم که تعدادی از زنان هر دو جریان اصلاح‌طلب و ‌‌اصول‌گرا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان کاندیدا اعلام آمادگی کردند.»

در همین حال روزگذشته نیز لاله افتخاری از دیگر زنان ‌‌اصول‌گرا با اعلام خبر کاندیداتوری خود برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، در مورد کاندیدای زن برای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفته:«هر گزینه‌‌ای که از طرف شورای نگهبان به عنوان رجل سیاسی تایید شود چه خانم و چه آقا، اگر در شاخص‌های مربوطه امتیازی قوی کسب کند، مورد حمایت ما خواهد بود. کسانی که وارد گود شده‌اند کم نیستند، ولی رشدها خوب بود و باید از بین همه این خوب‌ها خوب‌تر‌ها را انتخاب کرد. سخنگوی شورای نگهبان امکان حضور یک زن را رد نکرده است ما قبلا وزیر زن نداشتیم ولی خانم دستجردی وزیر خانم بود و مشکلی پیش نیامد. ریاست جمهوری یک سایز بزرگ‌تر از وزارت و گامی بلندتر است، بنابراین نباید مشکلی باشد و مهم نظر شورای نگهبان است که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد، مشکلی وجود ندارد و احتمال اینکه یک زن تایید ۱۴۰۰ باشد کاملا وجود دارد.»/همدلی

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها