یادداشت
گفتگو و گزارش

افتتاح ستادمردمی رئیسی در یاسوج؛ قانونی یا تخلف انتخاباتی؟!

افتتاح ستادمردمی رئیسی در یاسوج؛ قانونی یا تخلف انتخاباتی؟!

در چند روز گذشته، برخی از اصولگرایان استان، ستاد مردمی رئیسی در یاسوج را افتتاح کردند.

به گزارش افتونیوز، افتتاح این ستاد پیش از شروع رسمی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این سوال را در ذهن مردم به وجود می آورد که آیا این موضوع مصداق تخلف انتخاباتی است یا نه؟

طبق ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری، تبلیغات پیش از موعد توسط نامزدهای ریاست جمهوری تخلف و جرم انتخاباتی محسوب می شود. اما همین قانون در خصوص تبلیغات هواداران نامزدها سکوت کرده است.

یک وکیل دادگستری در گفت و گو با ایسنا در رابطه با تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری برخلاف قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به نحوی نگارش یافته که از مفاد آن نمی توان ممنوعیت تبلیغات پیش از موعد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا طرفداران آنها را استنباط کرد.

این وکیل دادگستری با اشاره به ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات پس از انتشار آگهی اسامی نامزدها شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از روز اخذ رأی ادامه خواهد داشت، افزود: برخلاف قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که اطلاق آن هم نامزد و هم طرفداران آنها را در بر می‌گیرد، در ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ممنوعیت تبلیغ پیش از موعد اولاً صرفاً ناظر بر خود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شده و طرفداران آنها را در بر نمی‌گیرد و ثانیاً این محدودیت صرفاً ناظر بر تبلیغات رسمی است نه غیر رسمی.

این در حالی است که معاون قوه قضائیه اسفندماه ۹۹ در گفتگو با خبرگزاری مهر، تبلیغات پیش از موعد در انتخابات ریاست جمهوری را از جمله جرایم انتخاباتی قلمداد می کند.

محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به جرایم انتخاباتی در این دوره از انتخابات، تصریح کرد: سوءاستفاده از اموال عمومی و بیت المال له یا علیه کاندیداها، سوءاستفاده از مقام و موقعیت اعم از لشکری و کشوری له یا علیه کاندیداها، تخریب چهره و وجهه کاندیداها توسط یکدیگر، تخریب چهره و وجهه نظام و سیاه نمایی از دستاوردهای مهم نظام، سوءاستفاده و بهره‌گیری ابزاری از اقوام، فرق و مذاهب در جهت اهداف انتخاباتی و همچنین تبلیغات زودهنگام انتخاباتی به عنوان مهم‌ترین جرایم انتخاباتی در این دوره از انتخابات تعیین شده است.

وی یادآور شد: ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی در چهاردوره گذشته دارای فعالیت‌های مؤثری بوده و در این دوره از انتخابات نیز مطابق بخشنامه ریاست قوه قضائیه فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند.

طبق گفته معاون قوه قضائیه که نهاد ناظر بر انتخابات بوده و مسئول جرایم انتخاباتی نیز می باشند تشکیل ستاد و فعالیت آن از جمله جرایم انتخاباتی است.

اما سوال دیگر این است که این تخلف انتخاباتی از سوی هواداران نامزدی است که خود بخشنامه را صادر کرده و مجموعه تحت امر وی در قوه قضائیه در استانها و شهرستانها نیز به عنوان نهادهای ناظر بر انتخابات باید با جرایم برخورد کنند.

این موضوع احتمالا در نوع خود جالب بوده و شاید در هیچ کجای جهان نیز سابقه نداشته باشد که نهاد زیرمجموعه یکی از نامزدها، به عنوان ناظر انتخابات، مسئول برخورد با جرایم انتخاباتی باشد و جالب‌تر آن که این تخلف انتخاباتی (تشکیل ستاد) از سوی هواداران همین نامزد انجام شده است!

باید منتظر واکنش دادگستری کهگیلویه و بویراحمد و آزمون سختی که در پیش دارد باشیم.

این سایت خبری آماده انتشار توضیحات دادگستری استان می باشد.

 
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها