-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
آنچه امام از جمهوری اسلامی مد نظر داشت
نظامهای سیاسی مبتنی بر رای مردم، در راستای حفظ و تداوم مشروعیت خود، با استفاده از انتخابات، بستر ابراز حق تعیین سرنوشت شهروندان و جابهجایی قدرت توسط آنان را فراهم میکنند. در انتخابات، علاوه بر حکمرانان کشور، برنامهها و اهداف حکمرانی و کشورداری نیز توسط مردم تعیین میشود و بهموجب آن، شهروندان از طریق صندوق رای، آگاهانه و آزادانه، اراده و نظر خود در خصوص مسیر آینده کشورشان را اعلام و ابراز میدارند.انتخابات یکی از اصلیترین ارکان و عناصر هویت بخش گفتمان جهموری اسلامی است که امام خمینی(ره) از پاریس تا آخرین روزهای حیات خویش، همواره برآن تاکید ورزیدند، اولین اقدام امام پس از پیروزی انقلاب، بهرسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت از طریق برگزاری همهپرسی برای تعیین نوع نظام سیاسی بود که در این همهپرسی بیش از ۹۸درصد شهروندان ایرانی، به نظام سیاسی «جمهوری اسلامی» رأی مثبت دادند.قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نیز بر اساس همین گفتمان تدوین و به تایید ملت رسید و حق تعیین سرنوشت از طریق انتخابات و همهپرسی در اصول متعدد قانون اساسی مورد تایید و تاکید قرار گرفت، و مشخصا در اصول ۶ و ۵۶ آن تصریح شده است که: «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود...» و «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساختهاست. هیچکس نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد.»صد البته که انتخابات و مشارکت اثربخش سیاسی، فقط با فراهمسازی بستر انتخاب کردن از میان دیدگاههایی که در میان ملت رواج دارد، معنا مییابد و هر گونه اعمال محدودیت در دایره انتخاب مردم، خلاف ماهیت انتخابات و نیز خلاف اندیشههای امام خمینی و قانون اساسی است.اینک که در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حق تعیین سرنوشت و رکن جمهوریت نظام، در معرض آسیبها و چالشهای اساسی قرارگرفته است، بخشی از رهنمودها و دیدگاههای امام خمینی در خصوص حق تعیین سرنوشت و نقش مشروعیتبخش مردم، مورد بازکاوی قرار میگیرد تا بلکه مدعیان و میراثداران مکتب خمینی، به خود آیند و حقوق ملت را بهرسمیت شناخته و راه انتخاب آزاد را برای ملت هموار سازند. ۱- امام خمینی و حق تعیین سرنوشت از نگاه امام خمینی، انتخابات تجلی بروز اراده ملت و حضور و مشارکت آگاهانه آنان برای تعیین سرنوشت خویش است.تعیین سرنوشت حقی است که شهروندان و مردم یک سرزمین، صرف نظر از قومیت، نژاد، دین، مذهب و جنسیت، به موجب آن بتوانند نظام سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد نظر خود را تعیین کرده و حکمرانان خویش را آزادانه انتخاب کنند. حق تعیین سرنوشت در اصول متعدد قانون اساسی با مضامینی صریح و شفاف، مورد تاکید و تایید قرار گرفت و بدون مبالغه میتوان ادعا کرد که روح قانون اساسی بر حق تعیین سرنوشت و مشارکت آگاهانه و آزادانه آنان در همه امور کشور استوار است.از نگاه امام خمینی «از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد.» (صحیفه امام،ج۴،ص۳۶۷) و «باید اختیار دست مردم باشد. این یک مسئله عقلی [است]، هر عاقلی این مطلب را قبول دارد که مقدرات هر کسی باید دست خودش باشد.» (صحیفه امام،ج۴،ص۴۹۴) ۲- امام خمینی و اعتبار رأی اکثریت امام خمینی رأی اکثریت در امور اجتماعی را از نظر شریعت دارای اعتبار دانسته و بر این باور است که درک اکثریت از مصلحت اجتماعی، به واقع نزدیکتر بوده و امکان اشتباه در آن کمتر است. بر همین مبنا، تصریح کرده است که: «...برنامه ما این است که رجوع کنیم به آرای عمومی،.... آرای عمومی نمیشود خطا بکند. یک وقت یکی میخواهد یک کاری بکند، اشتباه میکند، یکوقت یک مملکت سی میلیونی نمیشود اشتباه بکند»(صحیفه امام، ج۵،ص۳۲۳)، «ما میگوییم که باید رئیس یک مملکتی را خود ما، خود جمعیت، خود ملت تعیین کند. قهراً وقتی که یک ملتی میخواهد یک کسی را برای سرنوشت مملکت خودش تعیین کند، این یک آدم صحیح را تعیین میکند، نه یک آدم فاسدی را، و قهراً اشتباه در سیمیلیون جمعیت نخواهد شد.» (صحیفه امام،ج۵،ص۳۲۲-۳۲۳). ایشان در بیانی دیگر خطاب به کسانی که ممکن است رای اکثریت به نقض اصول اسلام منجر شود، هشدار میدهد:«همان مسیری که ملت داشتند، همین چیزی که اگر میخواهید مطابق با میل خودتان دمکراسی عمل بکنید، دمکراسی این است که آراء اکثریت، و آن هم این طور اکثریت، معتبر است؛ اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمیخواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولیّ آنها نیستید. بر طبق آن طوری که خود ملت مسیرش هست.... شما آن مسائلی که مربوط به وکالتتان هست و آن مسیری که ملت ما دارد، روی آن مسیر راه را بروید، ولو عقیدهتان این است که این مسیری که ملت رفته خلاف صلاحش است. خوب، باشد. ملت میخواهد این طور بکند، به ما و شما چه کار دارد؟ خلاف صلاحش را میخواهد. ملت رأی داده؛ رأیی که داده متَّبع است..» (صحیفه امام،ج۹،ص۳۰۴) اعتبار رای اکثریت مردم از چنان جایگاهی نزد امام برخوردار است که حتی اگر اکثریت مردم، دیکتاتوری را انتخاب کردند، باید به رای و نظر آنان احترام گذاشت و تسلیم رای اکثریت شد: «من یک وقت گفتم اگر ملت خواست بگوید که نه، ما دیکتاتور میخواهیم؛ همه ملت گفتند ما دیکتاتور میخواهیم، شما چه حقی دارید بگویید نه.» (صحیفه امام،ج۹،ص۵۲۹) امام خمینی بر اساس مبنای امکان خطای کمتر در رای اکثریت و نزدیک بودن رای اکثریت به مصالح اجتماعی، میزان را رای ملت میداند: «...وکلا برای این حق دارند که وکیل شما هستند، والّا چه حقی دارند؟ یک نفر چه حقی دارد برای ۵۳ میلیون جمعیت رأی بدهد؟ پنجاه نفر - ششصد نفر چه حقی دارد برای یک ملت ۵۳ میلیونی رأی بدهد؟ این حق برای این است که شما میخواهید رأی بدهید. رأی شماست. میزان؛ رأی ملت است...»(صحیفه امام، ج ۸، ص: ۱۶۹) ۳- امام خمینی و آزادی مردم در تعیین سرنوشت امام خمینی شاگرد خوب مکتب قرآن و نهجالبلاغه است، او به درستی از سفره قرآن آموخت که «الَّذِینَ یتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِی الْأُمِّی الَّذِی یجِدُونَهُ مَکتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجِیلِ یأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکرِ وَ یحِلُّ لَهُمُ الطَّیباتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبائِثَ وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِی کانَتْ عَلَیهِمْ...»(اعراف/۱۵۷) پیامبران خدا ماموریت دارند تا مردمان را از چنگال اهریمنان انس و جن رها و آزاد سازند و بارهای گران را که بر آنان تحمیل شده و بندهایی را که بر دست و گردن آنان بسته شده، بردارند. او از امام آزادگان علی علیهالسلام به نیکی فرا گرفت که خداوند انسان را آزاد آفرید: «ولا تکن عبد غیرک و قد جعلک الله حراً»(نهج البلاغه فیض، نامه ۳۱) امام خمینی از فرهنگ آزادی و آزادیخواهی قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام، بهدرستی دریافته بود که انسان موجودی مختار و انتخابگری است و انتخابگری او با هر گونه اجبار و تحمیل ناسازگار است، برهمین اساس هشدار میدهد که مبادا مسیر دیکتاتوران را پیش بگیرید و راه انتخاب آزاد را بر ملت ببندید:«ما بنای بر این نداریم که یک تحمیلی به ملتمان بکنیم، و اسلام به ما اجازه نداده است که دیکتاتوری بکنیم. ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هرطور رأی داد، ما هم از آنها تبعیت میکنیم. ما حق نداریم؛ خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است؛ پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که ما به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم، بله ممکن است گاهی وقتها ما یک تقاضایی از آنها بکنیم؛ تقاضای متواضعانه؛ تقاضایی که خادم یک ملت از ملت میکند.» (صحیفه امام،ج۱۱، ص۳۴) امام خمینی وقتی زمزمه توطئه انحصار تعیین سرنوشت مردم توسط جمعی از فقهاء - مدعیان نظریه حکومت اسلامی- را میشنود، فریاد بر میآورد که انتخابات در انحصار مجتهدین نیست و همه مردم به طور برابر از حق رأی برخوردارند«از قراری که من شنیدهام در دانشگاه بعض از اشخاص رفتهاند گفتهاند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است. تا حالا میگفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافی با حق مجتهدین است... آنجا شکست خوردهاند، حالا عکسش را دارند میگویند... هر دویش غلط است... این یک توطئهای است که میخواهند همان طوری که در صدها سال توطئهشان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفادههای زیاد کردند و ما ضررهای زیاد از این بردیم... حالا دیدند آن شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند، و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است... دانشگاهیها بدانند این را که همان طوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند... این یک توطئهای است برای اینکه شما جوانها را مأیوس کنند». (صحیفه امام، جلد۱۸، صفحه۳۶۷) ۴- امام خمینی و نظام سیاسی مبتنی بر جمهوریت و اسلامیت گفتمان سیاسی امام خمینی بر دو رکن رکین و بنیادین اسلام و جمهوری استوار است «آن که ملت ما میخواهد، جمهوری اسلامی است» (صحیفه امام،ج۶،ص۲۷۶) امام در پاسخ به اینکه جمهوری مورد نظرشان چیست پاسخ میدهند که «...جمهوری به همان معنایی است که همه جا جمهوری است، لکن این جمهوری بر یک قانون اساسیای متکی است که قانون اسلام است. این که ما جمهوری اسلامی میگوییم، برای این است که هم شرایط منتخب و هم احکامی که در ایران جاری میشود، اینها بر اسلام متکی است، لکن انتخاب با ملت است و طرز جمهوری هم، همان جمهوری است که همه جا هست.» (صحیفه امام،ج۴،ص۴۷۹) و در پاسخ به پرسش خبرنگار مجله المستقبل که پرسیده بود:آیا منظور از حکومت اسلامی مد نظر شما، خلافت اسلامی است؟ بر نظام جمهوری اسلامی متکی به آرای عمومی ملت، تاکید کردند و فرمودند که:«حکومت جمهوری اسلامی مورد نظر ما از رویه پیامبر اکرم(ص) و امام علی علیه السلام الهام خواهد گرفت و متکی به آرای عمومی ملت خواهد بود و شکل حکومت با مراجعه به آرای ملت تعیین خواهد گردید.» (صحیفه امام،ج۴،ص۳۳۴) و در تبیین و چیستی اسلامیت و جمهوریت نظام تصریح کردند که «جمهوری اسلامی یعنی این که رژیم به احکام اسلامی و به خواست مردم عمل کند.» (صحیفه امام، ج ۸، ص ۲۸۱ـ۲۸۲) رضایتمندی مردم و مشارکت اثربخش، آگاهانه و آزادانه آنان، پایه بنیادین مشروعیت نظام است، همه آنانکه به ایران و اسلام میاندیشند، میبایست موانع مشارکت آزاد مردم را مرتفع و بستر انتخابات آزاد با حضور نمایندگان همه اقشار جامعه را فراهم آورند. و سخن پایان اینکه امام خمینی مردم را ولینعمتان حاکمان دانسته و جلب رضای خدا را در جلب رضای ملت و تامین حقوق آنان میداند./همدلی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- تیتر خبرساز روزنامه اعتماد در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سانحه بالگرد رئیس جمهور/ بروز رسانی می شود
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!