-
پرسشهای صریح در باره سقوط بالگرد رئیسی
یادداشت سایر رسانه ها
-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
- «پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
- آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
حال و روز اخلاق در جامعه
افتونیوز - جهانگیر ایزدپناه انسان دارای مناسبات اجتماعی با همنوعان خود است و اخلاق اجتماعی برای ارتباط معقول ضروری به نظر میرسد. بیاخلاقی مجازات قانونی ندارد و اخلاق جایگزین قانون نیست، اما تلطیف کننده روابط بین انسانهاست و به جامعه قانونمند یاری میرساند. در هر جامعهای در مقاطع مختلف بنابه دلایلی بیاخلاقیهایی نظیر تهمت، افترا، فریب و دروغ وجود داشته است، اما آنچه در شرایط کنونی زنگ خطر را به صدا درمیآورد، میزان و وسعت این پدیدههای شوم و مسموم کننده است که حیات اجتماعی– سیاسی جامعه را فراگرفته است و خواه ناخواه بنیان تربیت و آموزش و روابط اجتماعی بین افراد جامعه و خانوادهها را متاثر خواهند کرد و نمیتوان منکر شد که تاکنون اثر مخرب خود را بر جای نگذاشته است. حجم بیسابقه پروندهها، شلوغی دادگستریها و شعب قوه قضائیه، نیروی انتظامی و شوراهای حل اختلاف نشان از بیاخلاقی و بیمارگونگی جامعه دارد که با هیچ توجیه و موعظهای نمیتوان آن را نادیده گرفت یا حل کرد. آیا این نابسامانیها، بیاخلاقیها، فریب، افترا و دروغگویی با ادعای ایجاد جامعه اخلاقی و الگو در تضاد نیست؟ این بدعهدی زمینهساز بیاعتمادی مردم به مسئولان است که آثار سویی بر جامعه دارد. درباره فضائل اخلاقی سخنرانی و موعظه در معابر و صداوسیما و دیگر رسانهها کم نبوده، پس باید قبول کرد که با موعظه این بیاخلاقیها حل نخواهد شد. به راستی علل رواج این میزان فزاینده دروغ، ریا، بهتان و افترا و بیاخلاقی چیست؟ متاسفانه معیار کارآیی و تصدی، دینداری از نوع خودی و غیرخودی شد که این معیار سرآغاز ریاکاری، ظاهرسازی و دروغ شد. همچنین معیارهای غلط موجب دگرگونی مفهومی در ادبیات و کاربرد واژههایی تازه در جامعه شد. دینداری باید یک حسن معنوی اخلاقی باشد نه وسیله کسب امتیاز، ارتقا و دستیابی به منافع مادی، جاه و مقام. مسئولان برای اثبات حقانیت خویش و از میدان بهدر کردن مخالفان خویش نباید به جای روش، بحث و استدلال منطقی به بهتان و انواع حربههای غیرمنطقی روی آورند که بر دامنه بد اخلاقیها در جامعه بیفزاید. با رواج این جو مسموم نمیتوان انتظار داشت که مخالفان گوناگون هم دچار چنین عارضهای نشوند و جامعه ازهر دو طرف متاثر و مسموم نشود. اخلاق الگوپذیر است. جامعه دشمنپندار و دارای ذهنیت توهم توطئه از صلح و همزیستی مسالمتآمیز و آرامش فاصله میگیرد و زمینه خشونتگرایی را افزایش میدهد. جامعه از نظر توسعه فرهنگی، جامعهِ در حال گذر است، اما مشکل ما فراتر از این هم هست، یعنی مسئولان ما سعی بر تخطئه فرهنگ و اخلاق پیشین داشتند، اما توانایی ایجاد جایگزین فرهنگی اخلاقی مناسب و مورد قبول مردم را نداشتند. این امر موجب خلاء و دوگانگی زیانباری شد. ساختار اقتصادی– اجتماعی و سیاسی عدالتمحور نقش مهمی در ترویج و پرورش اخلاق دارد و ساختار معیوب اقتصادی و اجتماعی نقش عمدهای در بیاخلاقی و ناهنجاری خواهد داشت. نبود آزادیها دمکراتیک، ضعف قانون، عدم شفافیت و عدم نظارتهای قانونی و نبود ابزارهای کنترل در گسترش ناهنجاری اخلاقی نیز تاثیرگذارند. خانواده و آموزش و پرورش نقش مهم در پرورش اخلاق دارند. تربیت اخلاقی در خانوادهها بسته به سطح فرهنگ، توانایی تربیتی و آموزههای آنها دارد. اما آموزش و پرورش به علت ناکارآمدی و دخالتهای غیرتخصصی و غیرمنطبق با شرایط زمان به نظر نمیرسد در این زمینه چندان موفقیتی داشته باشد. مدارس و آموزش عالی تحمیلاتی بر دانشآموزان و دانشجویان روا میدارند که باعث دوگانگی شخصیت آنها میشود. وجه غالب اخلاق اکتسابی آموزشی است. در این زمینه چه در مدارس و چه در خیلی از خانوادهها از آموزشهای علمی– تربیتی و تخصصهای علمی بهرهگیری نشده است./همدلی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 بزرگداشت شهدای خدمت برگزار می شود/+زمان و مکان
- 2 افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حوزه بهداشتی
- 3 محکومیت یک موسسه دندان پزشکی در یاسوج
- 4 روایت رئیس سازمان امور عشایر کشور از بازدید شهید رئیسی از کارخانه قند یاسوج
- 5 ثبت نام۸۶۶۴ مادر دارای سه فرزند در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد
- 6 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 7 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 8 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- مدیر آموزش و پرورش دنا تغییر کرد/+معرفی جایگزین
- سرپرست جدید جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- میدانداری میانهروها و مستقلین در بهارستان/ صحبتهای منتخبین تبریز، اردکان و بویراحمد
- شعب نمایندگان استان در مجلس مشخص شد/ آییننامه مجلس درباره بررسی اعتبارنامه نمایندگان چه میگوید؟
- انتصاب فرمانده جدید ناحیه مقاومت بسیج باشت/ درخواست امام جمعه از جانشین سپاه فتح چه بود؟
- قطعی و نوسان برق در گچساران مردم را کلافه کرد/ تابستان سخت در انتظار گچساران؟!
- آقای موحد؛ از دست دوستانت به دشمنان پناه ببر!
- احیای ۶۴ واحد صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم
- اربابان احزاب سیاسی اصولگرای استان برای انتخابات ریاست جمهوری به خط می شوند
- آبرسانی به ۱۰۷ روستای استان از محل اعتبارات محرومیت زدایی
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!