-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
در سوگ یک سیاستمدار اخلاقی
افتونیوز - سیدعلی اسماعیلی علی خواجوی، معلم و سیاستمدار محبوب و با اخلاق کشور، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان کشور و رئیس جبهه اصلاحات استان کهگیلویه و بویراحمد، بر اثر ابتلا به بیماری کرونا، به دیار حق شتافت. او یک معلم و فرهنگی برجسته بود که زیستی شرافتمندانه و مومنانه داشت، قبل از تعلیم دیگران، معلم نفس خویشتن بود. به خوبی دریافته بود که انسان محور توسعه است و توسعه کشور از رهگذر تربیت و توسعه انسان ممکن و میسور خواهد شد، لذا مسئولانه و عاشقانه در توسعه انسانی و تربیت جوانان کوشید. خواجوی از انقلابیون قبل از از انقلاب بود که علیه استبداد پهلوی مبارزه کرد و طعم تلخ زندان و شکنجه استبداد را چشید، پس از انقلاب نه تنها بر سفره انقلاب، سهمخواهی نکرد، بلکه جان و مال و آبروی خود را وقف آرمانهای انقلاب و مصالح کشور و ملت کرد.
او سیاستمداری اخلاقمحور بود و با الهام از آموزههایی دینی، آموخته بود که سیاست میبایست تابع و برآمده از اخلاق باشد، سیاست منهای اخلاق را، از بزرگترین خطرهایی میدانست که حیات سیاسی جامعهای را تباه میسازد، به کلام پیامبرش رسول اکرم(ص) باورداشت که «من برای تکمیل فضیلتهای اخلاقی مبعوث شدم»، برهمین اساس همواره از ویرانگری سیاستهای ماکیاولیستی در روابط فردی و اجتماعی بیمناک بود، در تعامل با دوستان، رقبای سیاسی و حتی دشمنان خود از جاده عدالت، انصاف و عدالت خارج نمیشد، زبانش به تهمت و دروغ آلوده نبود، جایگاه و موقعیت ممتاز خود را اسباب قدرت و ثروت نکرد و از دنیا به قلیلش اکتفا کرد، اهل رفق و مدارا بود، امین و رازدار بود و در هنگامه چالشها و دشمنیها، اسرار هویدا نمیکرد، وفادار بود و خیانت، پیمانشکنی و عهدشکنی در مرامش نبود، در زمانهای که صداقت و درستکاری کم ارج و پر هزینه و ریاکاری، نفاق و فریبکاری بازار پر رونقی یافته است، صادق و درست کردار بود، در عین عزتمندی، مودب و متواضع بود. خیرخواه و نیکاندیش بود. اصلاحطلبی خود ساخته بود، او به حق از معدود اصلاحطلبانی بود که هم در مرام و هم در منش اصلا طلب و مصلح بود و به نیکی فرمان مولایش امام علی (ع) را لبیک گفت که«هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را براصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند. کسی که معلم و ادب کننده خویشتن است، به احترام سزاوارتر است از کسی که معلم و مربی مردم است». علی خواجوی انسانی با ایمان، دینمدار و شریعتمدار بود. از مکتب امام صادق(ع) آموخته بود که «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» هیچگاه به دینداری تظاهر و تفاخر نمیکرد، ولی رفتار فردی و اجتماعی او نمایش فضیلتها و آموزههای دینی بود. خواجوی نه تنها از جهت سیاستورزی که از نظر اخلاق و دینمداری نیز یک الگو و نمونه حسنه بود، او از دین برای دنیای خویش بهرهای نگرفت و از نردبان دین و اخلاق بالا نرفت و با ابزار دین خانه کسی را ویران نکرد. خواجوی سیاستمداری دانا، آگاه، باهوش و کیاست، توانمند و صبور بود، در بند و دام شیادان و سیاستبازان فرو نمیافتاد، لایههای عمیق و پیچیده سیاست و حکمرانی را درک میکرد، توانمندی و تحلیلهای عمیقش ریشه در دانایی و آگاهی او داشت، ایمانش ایمانی آگاهانه بود، صبرش ریشه در داناییاش داشت. او به خوبی میدانست بدون صبر، ظفر نمیآید.
در جایگاه کنشگر سیاسی اجتماعی، چهار خط قرمز داشت، اولین خط قرمزش حقوق و مصالح ملت بود، به حقوق انسان بهماهو انسان ایمان داشت و با صلابت و قاطعیت، استوار و ثابتقدم بر سر حقوق ملت ایستاد و هزینه داد و تا آخرین نفس بر پیمانش با ملت باقی ماند و مرعوب زر و زور نشد. خط قرمز دیگرش منافع ملی ایران بود، در توجه به منافع ملی و حقوق ملت دچار افراط و تفریط نمیشد، به بهانه حقوق ملت علیه منافع ملی نمیشورید و به بهانه مصالح نظام و منافع ملی، از حقوق ملت عقب نمینشست.
سومین خط قرمزش اخلاق بود؛ هم در انتخاب هدف و هم در انتخاب وسیله اخلاقمدار بود و چهارمین خط قرمزش قانون بود، توجه به این ملاحظات بود که اثرگذاری و نقشآفرینی خواجوی را در محافل و مجالس برجسته مینمود و او را به عنصری اعتدالبخش و امیدآفرین تبدیل میکرد. آزاده، آزادیخواه و حقگرا بود. نقدپذیر بود، سیاستمداری خردورز بود و تسلیم خرد جمعی و در برابر پرسشگری مسئولانه و خاضعانه پاسخگو بود. فهمی عمیق از ساختار حکمرانی استانی و ملی داشت، از اعتبار و سرمایه اجتماعی و سیاسی بالایی برخوردار بود و اسباب کسب قدرت و منصب در سطوح عالی استانی و ملی برایش فراهم بود، ولی نه تنها اسیر قدرت نشد که امیر قدرتش بود و همواره از آن گریزان بود. قدرتمندی قدرتگریز اما به توده مردم و جوانان نزدیک و در برابر آنان خاضع و فروتن بود.
خواجوی عاشق و دردمند بود، عاشق ایران رنجور و انسانهای بیپناه و رنجدیده و دردکشیدهای که حقوقشان تباه شده، بود، حرارت همین عشق بود که او را به حرکت و هروله وامیداشت، و سبب میشد بیش از نصف عمرش از شهری به شهری و از جلسهای به جلسهای، در پی عزت و اعتلای ایران و کاستن از درد و رنج ایرانیان در حرکت باشد. عاشق توسعه ایران و رفاه و زندگی مردمش بود و لحظهلحظه جان خود را ارزانیشان کرد. چندان دور از ذهن نبود که زودتر از این پیمانه عمرش پر شود، چرا که نصف بیشتر زندگیاش در سفر و خطر بود، سفرهایی با اتوبوس و ماشینهای فرسوده در جادههای ناهموار. انسانی با این ویژگیها بدون تردید همچنان زنده است و از بسیاری باشندگان، زندهتر. ثمره زندگی سیاسی و فرهنگی او همین که در فضای سیاستزده ایران، الگویی حسنه از سیاستورزی بود و از دل آموزههایش صدها جوان رویید و پرورش یافت که شیرینیهایی به بارخواهند آورد که درد فراق او را تسکین خواهد بخشید. گرچه امروز تن خسته و جان رنجورش در جمع ما نیست، اما مکتب خواجوی یعنی انسانیت، شرافت، صداقت، شجاعت، آزادگی، نوعدوستی، خردورزی، حقگرایی، ظلمستیزی، عدالتطلبی، مردمداری و رواداری، چراغ راه آینده است.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- تیتر خبرساز روزنامه اعتماد در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سانحه بالگرد رئیس جمهور/ بروز رسانی می شود
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!