یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش «روزنامه همدلی» از حاشیه‌های یک پروژه در کهگیلیه و بویراحمد/ جنجال‌های میلیاردی یک «پد هلیکوپتر»

گزارش «روزنامه همدلی» از حاشیه‌های یک پروژه در کهگیلیه و بویراحمد/ جنجال‌های میلیاردی یک «پد هلیکوپتر»
روزنامه همدلی در گزارشی که در صفحه 5 شماره 1744 دوشنبه 11 مرداد 1400 منتشر کرده به بررسی جنجالهای پیرامون پروژه پدهلیکوپتری موشمی زیلایی که در لیست طرح های افتتاحی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود ÷رداخته است. به گزارش افتونیوز، این روزنامه در گزارش خود آورده است:

روز گذشته در صفحه‌‌های مجازی متعلق به فعالان رسانه‌ای استان کهگیلویه وبویراحمد تصاویری منتشر شد که روایت عجیبی از یک هزینه میلیاردی برای پروژه‌ای است که در حداکثری‌ترین حالت ممکن کمتر از 100 میلیون تومان هزینه دربردارد، اما فهرست پروژه‌های افتتاح شده دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه بویراحمد که با عنوان «خدمتی ماندگار از دانشگاه علوم پزشکی استان» منتشر شده، نشان‌‌ می‌دهد که اعتبار اختصاص یافته به آن عدد یک میلیارد و 500 میلیون تومان را نشان‌‌ می‌دهد.

این پروژه که به جهت کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه به احداث یک«پد هلیکوپتری» در روستای دورافتاده «موشمی» بخش «زیلایی» در استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داشته، تعجب و اعتراض فعالان رسانه‌ای را در پی داشت. این مقدار هزینه برای یک پد هلیکوپتری که یک محوطه دایره‌ای سیمانی محدود، برای نشستن هلیکوپترهای امدادی و رنگ‌آمیزی شده است، در کانون توجه رسانه‌‌های محلی و به دنبال آن فضای مجازی سراسری قرار گرفت.

یکی از اهالی این بخش در اینستاگرام به نقل از دهیار روستا روایت دیگری از این ماجرا دارد که موضوع را کمی عجیب‌تر‌‌ می‌کند. او‌‌ می‌گوید:«زمین مورد استفاده برای این پد از سوی یکی از اهالی اهدا شده و کل هزینه ساخت آن نیز ده میلیون تومان شده است.»

آن گونه که سایت خبری افتونیوز نوشته در تصاویر منتشر شده مشخص است که قطر این پد احتمالا حدود ده متر‌‌ می‌شود. با احتساب میزان و قیمت بتن به‌کار رفته، ارتفاع نیم متری از سطح زمین، قیمت میلگرد و چند روز دستمزد سه کارگر،هزینه شام و ناهار و ماموریت ناظر پروژه به این منطقه، با گشاده‌دستی پیمانکار مبلغی کمتر از 100میلیون تومان به دست‌‌ می‌آید؛ مبلغی که در گفت‌وگوی مسئول پایگاه اورژانس هوایی اصفهان با سایت خبری «راک نیوز» نیز به آن اشاره شده است. وی‌‌ می‌گوید:«برای ساخت هر پد هلیکوپتری معمولی حداقل ۱۰۰میلیون تومان و برای احداث پدهای فرود استاندارد نیز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز است.» که البته تصاویر موجود نشان‌‌ می‌دهد این یک پد معمولی و بدون تجهیزات است.

از همین‌رو مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای یک محوطه محدود بتنی تعجب‌آور بوده است. همین موضوع سبب اعتراض اهالی رسانه به این موضوع شد.

در پی انتشار واکنش‌‌های متفاوت در خصوص اعتبار این پروژه، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با ارسال جوابیه‌ای در این خصوص توضیحاتی ارائه داد. در این جوابیه ضمن اشاره به احداث چندین پد هلیکوپتری در مناطق دوردست استان کهگیلویه و بوایرحمد آمده است:«مبلغ مورد نظر در این جدول یک میلیارد و پانصد میلیون ریال بوده که به دلیل فشار کاری روزهای اخیر جهت افتتاح پروژه‌‌های طرح ملی «ره سلامت» با حضور رئیس جمهور،و همچنین اشتباه سهوی و ناهماهنگی بین کارشناسان دفتر فنی و سازمان اورژانس، یک میلیارد و پانصد میلیون تومان ثبت شده است. این مبلغ مربوط به مجموع چند پد ساخته شده می‌باشد که به‌صورت اشتباه در جدول صرفا به اسم موشمی زیلایی منتشر شده است.»

به نظر‌‌ می‌رسد که هنوز فعالان رسانه‌ای از این توضیحات نیز قانع نشده‌اند و خواستار آن هستند که برای برطرف کردن ابهامات و تنویر افکار عمومی ریز هزینه این پروژه به صورت عمومی منتشر شود.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها