یادداشت
گفتگو و گزارش

حاشیه‌های مراسم تحلیف ریاست جمهوری/ سوگند سیزدهم زیر سایه مشکلات ایران برگزار شد

حاشیه‌های مراسم تحلیف ریاست جمهوری/ سوگند سیزدهم زیر سایه مشکلات ایران برگزار شد

عصر پنجشنبه 14مردادماه، مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهور ایران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و ابراهیم رئیسی در حالی در پیشگاه ملت سوگند خورد که غیبت بعضی چهره‌های شاخص و برخی حواشی دیگر از این مراسم خبرساز شد. همچنین این مراسم در حالی برگزار شد که ایران درگیر مشکلات عدیده‌‌ای است که اشاره به برخی از آنان در روز تحلیف در جلسه علنی مجلس واکنش‌هایی را در پی داشت. عصر پنجشنبه هفته گذشته، تهران و مجلس شورای اسلامی میزبان مقامات ارشد کشوری و لشگری‌ از جمله رئیس قوه قضا‌‌ئیه و اعضای شورای نگهبان، همچنین شماری از مهمانان خارجی برای تحلیف سیدابراهیم رئیسی بود. این مراسم در شرایط امنیتی خاص، تعطیلی کامل شهر و آسمان تهران و اوج‌گیری موج جدیدی از کرونا با حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور برگزار شد. از مهمانان شاخص خارجی شرکت کننده در این مراسم‌‌ می‌توان به اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، برهم صالح رئيس جمهور عراق، نخست‌وزیران سوریه و ارمنستان، رئيس مجلس روسیه، معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیر خارجه کویت و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس اشاره کرد.

وارد دوره مدیریتی جدیدی شده‌ایم در ابتدای مراسم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت. او ضمن خیر مقدم به مهمانان، گفت:«اینک به پاس ایثار شهدا و جانبازان و پایمردی‌ها و پشتیبانی‌های ملّت شریف و صبور ایران در برابر همۀ دشمنی‌های استکبار جهانی و نظام سلطه؛ کشور در مواجه با تنگناها، ناملایمات و مصائب معیشتی فرارو در هنگامه یک تحول اساسی و افق‌گشایی در نظام حکمرانی خویش قرار دارد؛ این تحول اساسی مبتنی بر مکتب امام همراه با رفع ناکارآمدی، مبارزۀ جدی با فساد و عوامل نفوذی و همچنین مقاومت در برابر فشارها و تحریم‌های ناجوانمرانۀ دشمنان خارجی است». قالیباف در ادامه با اشاره به شروع گام دوم انقلاب و ‌‌این‌که مردم در انتخابات به صراط مستقیم جریان انقلاب رای دادند، تصریح کرد:«این یک واقعیت روشن است که ما وارد دورۀ جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم؛ مردم با انتخاب‌های خود در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصاً قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راه حل همۀ مشکلات مادی و معنوی جامعه است؛ بخواهیم یا نخواهیم در دورۀ جدید مدیریتی کشور بار به سرانجام رساندن این خواسته به حق مردم بدوش ما مسئولان است.» در ادامه محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضا‌‌ئیه پشت تریبون قرار گرفت و با امیدواری نسبت به اجرای همه اصول قانون اساسی، مخصوصا بندهای ۱۶گانه‌‌ اصل سوم قانون اساسی توسط رئیس جمهور، گفت:«قوه قضا‌‌ئیه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت و حمایت از حقوق مردم و آزادی‌های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و با تمام توان کمک خواهد کرد و در مبارزه با فساد جدی‌تر از همیشه خواهد بود.» و در ادامه ابراهیم رئیسی به جایگاه احضار شد و در پیشگاه ملت متن سوگند نامه را قرائت و امضا کرد و سپس به سخنرانی پرداخت.

حقوق بشر و عدالت گستری حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی ضمن سلام و خیر مقدم به مهمانان با اشاره به مردم‌سالاری دینی بعد از انقلاب در ایران و همچنین انتخابات ریاست جمهوری و حضور مردم پای صندوق‌ها در میانه‌‌ کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه، گفت:«نیک می‌دانیم که انتخابات، نقطۀ آغازِ مشارکتِ مردم است، نه نقطۀ پایانِ آن؛ و دولت مردمی به دنبال تحقق خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود. پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود.» رئیسی در ادامه اضافه کرد:«ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوقِ انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع را قبول نداریم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد، چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما می‌خواهند که صدای مستضعفین و ولی‌نعمتان انقلاب باشیم. مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود.»

خادم همه مردم رئیس جمهور با تاکید بر پیگیری خستگی‌ناپذیر خواست مردم مبنی بر رفع تنگناها و بهبود معیشت و سفره‌‌ مردم، تصریح کرد: «این‌جانب، امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰میلیون ایرانی هستم. دولتِ مردمی، دولت وفاق ملی است. در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی رنگ می‌بازد و همه‌ی مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم‌پیمان می‌شوند. امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم، همه اقوام و مذاهب، احزاب و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، حوزه و دانشگاه، جوان و پیر و زن و مرد می‌خواهم تا دولت مردمی را دولت خود بدانند.»

وعده‌های صادقانه سید ابراهیم رئیسی با صادقانه خواندن وعده‌های خود گفت:«وعده‌های دولت مردمی، وعده‌ی صادق است. ما خود را متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم. ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تَکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی و تلاش برای خودکفایی در تأمین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب و گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد.»

حمایت از طرح‌های دیپلماتیک رئیس دولت سیزدهم در این سخنرانی رویکرد سیاست خارجی دولتش را هم مشخص کرد. وی گفت:«از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان، استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تأمین نمائیم. ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم، به کار گرفته می‌شود. من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز می‌کنم. برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، کاملاً صلح‌آمیز است. نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتمی را شرعاً حرام می‌داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد. تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست.»

حواشی تحلیف سیزدهم از‌‌‌ اولین اتفاقات جالب این مراسم، شیوه استقبال قالیباف از مهمانانش بود. این‌مراسم نسبتاً شلوغ در حالی برگزار شد که بار دیگر کرونا تمام کشور را قرمز کرده و با این حال آقای قالیباف تقریبا با تمام مهمانان دست داد. این در حالیست که رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ با ابراهیم رئیسی حتی دست هم نداد. در پایان مراسم تحلیف هم میهمانان صندلی‌های خود را ترک کردند و ازدحام چشم‌گیری در هنگام خروج میهمانان ایجاد شد و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در اطراف رئیس‌جمهور جدید جمع شدند. نکته جالب دیگر از رفتار رئیس مجلس به سخنرانی او برمی‌گردد. جایی که در‌ مقابل مهمانان خارجی به شمردن برخی از ضعف‌ها و مشکلات داخلی از جمله مبارزۀ جدی با فساد و عوامل نفوذی پرداخت. قالیباف در ادامه هم طوری از ترکیب قوای سه گانه فعلی کشور تعریف کرد که هر مهمان خارجی‌‌ای‌‌ می‌توانست این مفهوم را استنباط کند که قبل از این، هر سه قوه کشور در دست افرادی خارج از دایره جمهوری و انقلاب اسلامی بوده. وی در این مورد گفت:«به پشتوانۀ وجود یک قوۀ قضائیۀ ضدفساد، استقرار یک مجلس انقلابی و آغاز به کار یک دولت مردمی، موسم آن است تا با سرلوحه قراردادن روحیۀ انقلابی، جهت‌گیری انقلابی و فرهنگ مدیریت جهادی و با تمسک به ارزش‌ها و اصول ناب مکتب امام و به منظور قوی ساختن ایران و اثبات کارآمدی دین در ادارۀ جامعه طرحی نو در اندازیم.» از دیگر نکات قابل توجه این مراسم غیبت صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت و علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و نامزد رد صلاحیت شده انتخابات بود.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها