یادداشت
گفتگو و گزارش

مطالبه ها از استاندار جدید / رکود واحدهای تولیدی، خودکشی، آتش سوزی و ابهامات در مجوز احداث پتروشیمی ها/ هر آنچه احمدزاده باید بداند!

مطالبه ها از استاندار جدید / رکود واحدهای تولیدی، خودکشی، آتش سوزی و ابهامات در مجوز احداث پتروشیمی ها/ هر آنچه احمدزاده باید بداند!

اَفتونیوز - انتخاب دولت جدید، تغییرات مدیریتی در سطح کلان و خرد نیز به جریان می‌افتد و همه منتظر هستند چهره اجرایی دولت را به ویژه در محل زندگی خود ببیند. در این میان انتخاب استاندار در روزهای اخیر صورت پذیرفت. اما در این میان، در طی هفته های اخیر، دخالت و نفوذ گروه ها و جریان های سیاسی مختلفی سعی در اثرگذاری در این انتخاب داشته اند. از آنجایی که گعده های سیاسی می‌توانند موجب انحراف در راه دولت و برنامه‌های او باشد، چراکه این گعده‌ها که نام را  نمی‌توان حزب یا جریان‌های سیاسی نامید، به دنبال منافع خود در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی هستند. بلکه به سان آن چه مرسوم است پای منافع شخصی، گروهی و فردی در میان است. از استاندار تازه منصوب شده انتظار می‌رود تحت تأثیر جریان‌سازی و جوسازی این افراد و گعده‌ها قرار نگیرد و مدیرانی  را برگزیند که در دل مردم احساس مطلوبی ایجاد کند و امیدبخش واقعی باشد.

طبیعی است که این گعده‌ها بر اساس منافعی که دارند، تلاش خواهند کرد، افراد نزدیک به خود را بر صندلی مدیران  استان  بنشانند اما این استاندار  است که باید به فکر وجهه خود و آینده کشور باشد. قطعاً اگر استاندار با اقتدار و قدرت در جریان انتخاب مدیران پیش برود از پشتیبانی بیش از پیش مردم نیز برخوردار خواهد شد و سرمایه اجتماعی خود را افزایش می‌دهد. در واقع گذر از مرحله رضایت گعده‌های قدرت به رضایت مردم، کار ساده‌ای نیست و از عهده هر فردی برنمی آید اما از روز انتصاب استاندار این دو راهی را در پیش روی خود می بیند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت کشور اما تولید بیش از 20 درصد نفت و گاز، 10 درصد آب‌های سطحی، 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس و طبیعت بکر، خدادادی و کم نظیری دارد که در واقع بلا استفاده مانده‌اند تا جایی که در بیکاری جزو استان‌های اول کشور است. در این فرصت به مهم ترین اولویت های استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره خواهیم کرد.

نمایندگان مجری هستند

یکی از آسیب ها عملکرد نمایندگانی است وظیفه وکالت مردم در قوه مقننه و اهتمام بر قانونگذاری و نظارت بر مدیران دارند به دنبال اخذ مجوز پیمانکاری، استخدام نزدیکان، ایجاد فضاهای محفلی سیاسی، انتقال پرونده استخدامی خود به وزارت نفت، و... می باشند. دو وظیفه اصلی نماینده یعنی، قانون گذاری و نظارت، امکان هر وظیفه دیگری را از سلب می کند اما دخالت نمایندگان در امور اجرایی به امری بدیهی و اجتناب ناپذیر بدل شده است و نیاز است استانداری جدید تعادلی و توازنی را ایجاد کرده و از استقلال خود را از نمایندگان صیانت و حفاظت کند.

مشکلات واحد های صنعتی

در حالی که سال‌های گذشته، تلاش هایی صرف فعال کردن بخشی از واحدهای صنعتی راکد کرده، اما اکنون به نظر می رسد، این چالش ها پیچیده شده و حل همه آنها هزینه و انرژی زیادی لازم دارد. در کهگیلویه و بویراحمد هزینه تامین زیرساخت ها  برای  واحد های صنعتی بالاست، که این موضوع رغبت سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این استان کم کرده است. ضعف زیر ساخت های در شهرک های صنعتی و بروکراسی اداری موجب شده تا از ظرفیت های خدادادی کهگیلویه و بویراحمد کمترین استفاده شود. بنا به آمار حدود ۸۴۰ شهرک صنعتی در  کشور وجود دارد که سهم کهگیلویه و بویراحمد از شهرک‌های صنعتی ۱.۸ درصد است که نیاز است در دولت جدید برنامه های ویژه ای در این راستا تدوین شود.

مساله بیکاری

طبق گزارش مرکز آمار، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲.۶ درصد، رتبه پنجم بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشته است. در این زمینه نیاز است، طرح های بزرگی چون سد چم شیر، سدآبریز(مارون) کارخانه پتروشیمی در گچساران، پتروشیمی دهدشت و چندین طرح حوزه کشاورزی و گردشگری و افزایش اعتبارات برای اشتغال روستائیان زمینه کاهش نرخ بیکاری در استان را فراهم کرد.

آسیب های اجتماعی نوظهور در استان

کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر با برخی از آسیب های جدید مواجه شده نه تا پیش از این مسبوق سابقه نبوده اند. بی شک عوامل متعددی در بروز آسیب‌های اجتماعی دخیل هستند که از مهمترین آن نمی‌توان همه آنرا به استاندار و متولیان دستگاه بورکراسی ربط داد و مواردی مانند، نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی، رفاه اقتصادی خانواده، فقر مادی خانواده، شیوه‌های تربیتی والدین، اختلاف والدین در زندگی، رشد صنعت و پیشرفت تکنولوژی از جمله عوامل موثر بر این آسیب های اجتماعی می باشند.

اگر در گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های پاک در زمینه آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق و اعتیاد، خودکشی بود اما به دلیل تغییر شرایط و به عبارت عامیانه تغییر زمانه این گونه آسیب‌ها در حال افزایش است. موضوع خودکشی و اعتیاد هم که دیگر نیاز به معرفی و بیان وضعیت ندارد و اخبار متعدد در این دو مورد مؤید وضعیت است در طی سال‌های اخیر خودکشی به ویژه در میان زنان و دختران دیشموک بارها تیتر رسانه ها شده است که باید دلایل و چرایی مشکلات را واکاوی کرد.

مشکلات محیط زیستی

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای متراکم ترین جنگلهای ناحیه رویشی زاگرس می باشد ازمهمترین مناطق حفاظت شده میتوان به دنا خائیز و خامین اشاره کرد ازمهمترین مشکلات محیط زیستی میتوان به آلودگی هوا ناشی ازگردوغبار و وسایل نقلیه موتوری واحدهای تولیدی و صنعتی آلودگی آب ناشی اززباله ها، فاضلاب ها، مناطق کشاورزی و صنعتی فعالیت های گردشگری و مصرف سموم شیمیایی اشاره کرد از مهمترین چالشهای منطقه رویشی زاگرس میتوان آتش سوزی و حضور مردم محلی را نام برد که نیاز است استاندار جدید با برنامه مدون در این راستا تدوین کند. علاوه براین، استاندار جدید باید پیگیر ابهامات و پشت پرده های اخذ مجوز پتروشیمی های سقاوه در بویراحمد و پتروشیمی دشت مازه در کهگیلویه بعنوان تهدیدات زیست محیطی استان باشد‌

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها