یادداشت
گفتگو و گزارش

اعتباری که برگشت خورد و ادعایی که هست! / توضیح و توجیه عجیب مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص برگشت اعتبارات استان به خزانه

اعتباری که برگشت خورد و ادعایی که هست! / توضیح و توجیه عجیب مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص برگشت اعتبارات استان به خزانه

خبرگزاری ایسنا در خبری از برگشت پنج میلیارد و هشتصد میلیون تومان از اعتبارات سال مالی 1399 سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به خزانه خبر می دهد و در ادامه می گوید که سازمان های مرتبط مثل برنامه و بودجه و اقتصاد و دارایی استان برگشت سه میلیارد و ششصدمیلیون تومان از این اعتبار به خزانه کشور را تایید کرده اند.

به گزارش افتونیوز، در حالی که این استان به لحاظ بودجه و اعتبار در رده استانهای کمتر برخوردار کشور می باشد و حتی یک ریال اعتبارات کشوری نیز برای این استان ارزشمند است اما به راحتی این اعتبار بدون کارایی خاصی به کشور برگشت داده می شود.

باید از استاندار و نهادهای اجرایی نظارتی بالادستی سوال شود که اگر مدیری حتی در هزینه کردن بودجه مصوب خود این قدر ناتوان است چه انتظاری از این مدیر می توان داشت که به دنبال جذب بودجه از دیگر راههایی غیر از اعتبار مصوب سالیانه می توان داشت؟

حتما استاندار و سازمان بازرسی استانداری نگاهی به ماموریتهای مدیرکل و معاونان این سازمان به تهران بیاندازند که دلیل این سفرها به تهران چه بوده است وقتی قرار است این همه بودجه برگشت داده شود؟

اگر ریاست و مدیریتی بر دستگاهی فقط امضا اسناد و اوراق اداری و پرداخت حقوق باشد که همه کارمندان حتی آبدارچی یک دستگاه می تواند این کار را انجام دهد. وقتی در انتخاب مدیران به جای تخصص و توانایی مرتبط با شرح وظایف دستگاه، در بین نباشد و صرفا این انتخابها سیاسی و بر اساس نزدیکی به فلان نماینده و شخصیت سیاسی باشد نتیجه همین می شود که اعتبارات استان هزینه نمی شود و به خزانه برگشت داده می شوند.

این مدیرکل در پاسخ به خبرنگار ایسنا به جای عذرخواهی از مردم استان مدعی می شود که در حال رایزنی هستیم که اعتبارات برگشت خورده به اعتبارات امسال استان تزریق شود!

اول آنکه این حرف از اساس پوچ است چون اعتباری که برگشت خورد تقریبا محال است که دوباره تخصیص داده شود و از طرفی بودجه سال 1400 از قبل در مجلس تصویب شده و به خاطر یک دستگاه استانی متمم به بودجه اضافه نمی کنند و دوم اینکه وقتی که برنامه و هدفی وجود نداشته باشد و فقط روزمرگی در این سازمان حاکم باشد باز هم در بر همان پاشنه چرخیده و اعتبارات برگشت می خورد.

[«مجید صفایی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با ایسنا ضمن تایید این خبر در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: در حال رایزنی هستیم و قول مساعد گرفتیم که اعتبارات برگشت خورده به خزانه، به اعتبارات امسال استان تزریق شود.]

این مدیرکل در همین مصاحبه با ایسنا جمله ای را گفته که واقعا ما از درک آن عاجز هستیم و کارشناسان ادبیات فارسی نیز از توضیح و تشریح آن مانده اند: (مخاطبان اگر چیزی از این جمله فهمیدند لطفا برای ما نیز بفرستید تا از این نادانی بیرون بیاییم)

[وی افزود: اگر پولی انحراف نداشته باشد نمی‌گذاریم به خزانه برگشت بخورد البته همیشه باید شفاف سازی کنیم.]

البته وی در توضیح و توجیهی عجیب گفته است:

[صفایی بیان کرد: می توانستیم با سندسازی این اعتبارات را جذب کنیم اما مخالف چنین مواردی هستم و باید کار در راستای خود و هزینه نیز در راستای خود انجام شود.]

واقعا جای سوال است که در چه راستایی باید هزینه میشد؟ آیا راستایی که مدیرکل از آن صحبت می کند دارای برنامه بود؟ اگر بود چرا هزینه نشد؟ اگر نبود پس این توجیه عجیب برای چه هست؟

ضمن آنکه این ادعا محلی از اعراب ندارد و احتمالا این مدیرکل حتی توان همان سندسازی برای جذب اعتبار را هم نداشته که این اعتبار برگشت خورده است.

قوام نوذری استاندار اسبق استان در جلسه شورای اداری استان در سالهای نه چندان دور گفته بود: در این استان، این قدر کار نکرده وجود دارد که برگشت حتی یک ریال از اعتبارات دستگاهها، خیانت به استان است.

باید منتظر واکنش استاندار و نهادهای مسئول در خصوص این موضوع بمانیم.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 محمد 1400/8/11 20:36:30

    درود بر افتو نیوز

    پاسخ
  • 2 علی 1400/8/8 15:11:59

    حالا شما چرا این‌قدر گیر می‌دین ، بنده ی خدا حقیقت رو گفته ، خیلی از مدیران بخاطر برگشت نخوردن اعتبارات سند سازی کردند و متاسفانه براشون گران تموم شد ، حالا جناب آقای صفایی باید ایراد کار رو میگفتن و این دوستمون که مطلب رو نوشته قبل از آنکه دلسوز باشه دنبال تخریب آقای صفایی بوده ، فقط در لحظه فکر نکنید ،بفکر قیامت هم باشید .این روزها می‌گذرند

    پاسخ
  • 3 سپنتا 1400/8/8 12:12:43

    درود افتو متاسفم برای داشتن چنین مدیرانی و غیر از سیاسی کاری برای انتصاب این چنین افرادی که نمایندگان برای لابی خود بزور به مجموعه تحمیل میکنند یعنی کسی نیست از ایشون بپرسه از کی تا حالا سند سازی برای عمران و ابادانی منطقه محروم ک.ب جرم حساب میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر هدف کار قربتا الی الله بود بودجه ای که از دهان اژدها اومده بود بذگشت نمی خورد ... حاکم ان شهری که مرغابی بود ... مدیر اقای تاجگردون بوده !!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها