یادداشت
گفتگو و گزارش

ماجراهای عجیب یک شرکت نورچشمی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج/ وقتی مدیران دانشگاه حافظ منافع پیمانکار می‌شوند!

ماجراهای عجیب یک شرکت نورچشمی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج/ وقتی مدیران دانشگاه حافظ منافع پیمانکار می‌شوند!

پس از اتفاقاتی که در دوران مدیریت دانشگاه علوم پزشکی استان در سال‌های 97 و 98 رخ داد، وزارت بهداشت مجبور به تغییر در این دانشگاه شد و پرویز یزدانپناه را در اردیبهشت 98 به عنوان سرپرست علوم پزشکی انتخاب و معرفی کرد.

به گزارش افتونیوز با این تغییر، امید به بهبود در وضعیت بهداشت و درمان استان دوباره در دل مردم رنگ و بوی تازه ای یافت ولی این امید خیلی زود به نومیدی بدل شد. مواردی که نه تنها اصلاح نشد بلکه به گونه‌ای دیگر و به شکل بسیار بدتری ادامه یافت. مواردی از تخلفات و سواستفاده هایی که نه در پشت پرده که کاملا عیان و آشکار انجام می شد و در مطالبی که سلسله وار در افتونیوز منتشر می شود گوشه هایی از آنها بازنمایی می‌شود تا دستگاههای نظارتی نیز راحت تر به مسایل این دانشگاه ورود کرده و مردم نیز در جریان این تخلفات باشند. هر آنچه در این مطلب عنوان شده اسناد آن نیز در دفتر سایت موجود است و قابل ارایه به استانداری و دستگاههای نظارتی است.

ماجراهای عجیب یک شرکت نورچشمی و خانوادگی

یکی از موارد عجیب در دانشگاه علوم پزشکی شرکت تعاونی «یار شفای محمد» به مدیرعاملی «محمدظاهر یزدانپناه» برادرزاده پرویز یزدانپناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان است که حجم زیادی از موارد و مسایل علوم پزشکی در خصوص این شرکت رخ داده است. این شرکت تعاونی در تاریخ 7 آذر 1398 (حدود هفت ماه بعد از سرپرستی یزدانپناه در دانشگاه علوم پزشکی) تاسیس و با شماره 9831 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری یاسوج ثبت شده و در تاریخ 20 آذر 98 نیز در روزنامه رسمی آگهی تاسیس آن منتشر می‌شود.

در آگهی روزنامه رسمی این شرکت زمینه فعالیت در حوزه بهداشتی و درمانی (ارائه خدمات پیشگیری، تامین امکانات و تجهیزات و ...) عنوان شده است. این شرکت دقیقا یک هفته بعد از انتشار آگهی تاسیس در روزنامه رسمی، آگهی تغییرات زده و تامین نیروی انسانی، خدمات درمانگاهی و اورژانسی و ... را به زمینه‌های گسترده حوزه فعالیت خود اضافه می کند. یعنی دقیقا هر آنچه که در دانشگاه علوم پزشکی بر اساس آن، می توانست خدمات و فعالیت های خود را برون سپاری کند به حوزه فعالیت این شرکت اضافه شد.

گواهینامه تایید صلاحیت این شرکت 5 روز پس از آگهی تغییرات در 4 دی ماه 98 در اداره کل تعاون، کار و رفاه عمومی استان صادر و مشخصا مجوز فعالیتهای شرکت در هفت زمینه صادر می‌شود: امور حمل و نقل، تعمیر و نگهداری، تجهیزات و وسایل اداری، امور آشپزخانه و رستوران، خدمات عمومی و نگهبانی، فضای سبز، تاسیسات، چاپ و تکثیر و جالب اینجاست که این شرکت بر حسب اتفاق! در همه زمینه‌های مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی استان فعالیت می کند. یعنی هر آنچه در آگهی تاسیس شرکت «یار شفای محمد» نبود در آگهی تغییرات به زمینه‌های فعالیت شرکت افزوده شد! بر اساس قانون، شرکتهای تعاونی که قصد دارند با دانشگاه علوم پزشکی کار کنند باید «مجوز موافقت اصولی» این دانشگاه را نیز کسب کنند و پس از آن اقدام به شرکت در مناقصات و عقد قرارداد با این دانشگاه کنند. ماجرا وقتی جالب می شود که دانشگاه علوم پزشکی استان در یک اقدام عجیب 4 روز پس از ثبت رسمی شرکت «یار شفای محمد» و 9 روز قبل از انتشار آگهی تاسیس!!! این شرکت در روزنامه رسمی، مجوز موافقت اصولی شرکت «یار شفای محمد» را برای شرکت در مناقصات صادر می‌کند! همین موافقت اصولی برای شرکت «یار شفای محمد» نیز خود دارای ایرادات قانونی است. طبق قانون باید 50درصد سهام اعضای شرکتهای تعاونی بهداشتی و درمانی در اختیار پزشک، و فارغ التحصیل‌های پیراپزشکی باشند که در این شرکت رعایت نشده است.

موارد عجیب‌تر از واگذاری فعالیتهای پشتیبانی و خدماتی به شرکت «یار شفای محمد»

دانشگاه علوم پزشکی استان در اقدامی عجیب، درمانگاه سرپایی قدیمی‌ترین بیمارستان استان یعنی شهیدبهشتی یاسوج را در حالی که کمتر از دو ماه از تاسیس این شرکت سپری می شد در اول بهمن 98 به این شرکت واگذار می کند. (با اعمال محدودیت‌ها و عملا حذف شرکتهای رقیب) در واقع شرکت «یار شفای محمد» به مدیرعاملی «محمدظاهر یزدانپناه» در اولین فعالیت خود و در حالی که تا پیش از این مطلقا فعالیت خاصی نکرده بود و تنها دو ماه از تاسیس آن می‌گذشت، قرارداد درمانگاه سرپایی بیمارستان شهیدبهشتی یاسوج را بدست آورد. انجام خدمات سرپایی پزشکی و پرستاری در حالی به این شرکت واگذار شد که سهامداران شرکت هیچکدام پزشک نبودند! این قرارداد در نوع خود جالب است. از یک سو نماینده دانشگاه علوم پزشکی پرویز یزدانپناه است و از سوی دیگر نماینده شرکت طرف قرارداد «محمدظاهر یزدانپناه» هست که یکی عموی دیگری است! و پیشتر نیز وزیر بهداشت بخشنامه‌ای در خصوص غیرقانونی بودن اعطای کار و انتصاب فامیلی مدیران علوم پزشکی کشور را اعلام کرده بود. در همین قرارداد تخلف دیگری نیز روی داده است: شروع این قرارداد از اول بهمن 98 بوده و پایان آن 30دی 99 اعلام شده است و تا سه ماه بعد از پایان نیز در صورت نیاز کارفرما (عمو جان اینا !) ادامه می‌یابد که با لطف «عمو دکتر» این مدت به صورت غیرقانونی به شش ماه افزایش یافته و قرارداد سال بعد نیز به زعم خود با رعایت شکل قانونی آن، مجددا از اول خرداد 1400 به همین شرکت واگذار شده است. (با اعمال تغییرات بسیار به نفع پیمانکار و به ضرر بیت المال در شرایط اولیه مزایده)

تخلف خیلی عجیب و آشکار به نفع شرکت «برادرزاده»

احتمالا مدیران دانشگاه علوم پزشکی که بزرگترین لطف را در حق این شرکت داشته اند که در بدو تاسیس و شروع به کار آن شرکت قرارداد بسیار بزرگی را به این شرکت نوپا واگذار کرده اند، لطف و محبت خود را در حق «برادرزاده» تمام کرده و با نادیده گرفتن منافع دانشگاه و بیت المال، کاملا در جهت منافع پیمانکار قدم بر داشته‌اند. طبق قرارداد واگذاری درمانگاه سر پایی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، درآمد ناخالص خدمات ارایه شده باید به نسبت 61درصد سهم پیمانکار و 39درصد سهم کارفرما(دانشگاه علوم پزشکی) تقسیم شود. طبق ماده 4 شرایط این قرارداد، کلیه مبالغ حاصل از خدمات انجام شده، بدوا به حساب مشترک بین پیمانکار و مدیرمالی بیمارستان واریز می‌گردد و بیمارستان پس از کسر درصد سهم خود مطابق شرایط قرارداد، و کسورات قانونی(شامل حقوق و مزایای نیروهای صندوق مستقر در درمانگاه و اجاره بها طبق شرایط مناقصه، هزینه انرژی، مالیات و ...) مابقی را شامل مبالغ نقدی و صورت ماهانه و غیرنقدی در زمان دریافت پیمانکار پرداخت نماید که بر اساس اطلاعات بدست آمده، این موضوع در زمان خود انجام نگرفته است مگر این که بعدا برای سرپوش گذاشتن بر این تخلف انجام گرفته باشد.پیشنهاد می شود برای شفافیت بیشتر، اسناد حساب مشترک و کسر شدن کسورات قانونی و سهم دانشگاه به صورت عمومی منتشر شود. الطاف مدیران دانشگاه در خصوص این شرکت نورچشمی به همینجا ختم نمی‌شود. در نامه‌ای با امضای پورانفرد معاون توسعه دانشگاه، سهم کارفرما و در واقع بیت المال از 39 درصد به 17.5 درصدکاهش و به سهم پیمانکار اضافه شد و این نامه فقط مختص پیمانکار درمانگاه یاسوج (شرکت یارشفای محمد) اعمال شد و برای دیگر درمانگاههای استان (گچساران و دهدشت) اعمال نشده است گویی کرونا فقط در یاسوج همه گیر شده و در آن دو شهر خبری از کرونا نبوده است! این تخلف کاملا محرز بوده و نامه های مستند آن نزد پایگاه خبری محفوظ است.(نامه شماره 13281/4/23 – 4/5/99)

کرونا همه دنیا و کشور را تحت تاثیر خود قرار داد و اگر قرار بر حمایت از بخش خصوصی باشد چگونه است که این حمایت فقط در خصوص شرکت برادرزاده اعمال می شود و حدودا سی شرکت دیگر طرف قرارداد دانشگاه در کل استان، آیا از این حاتم بخشی مدیران دانشگاه نیز برخوردار شده اند؟ (اگر پاسخ مثبت است اسناد آن منتشر شود)

تخلف دیگر این شرکت آن است که طبق تبصره ماده 1 موضوع واگذاری، می‌بایست برای ارایه و انجام خدمات در درمانگاه جهت ویزیت بیماران سرپایی باید دونفر پزشک مقیم برای شیفتهای صبح و عصر داشته باشد و از 9:30 شب تا 8 صبح حتما باید یک پزشک فعال حضور داشته باشد(در شبانه روز 3 پزشک) که با توجه به بازدیدهای میدانی خبرنگار این سایت در طول دوسال گذشته در شیفت صبح و عصر تنها یک پزشک در این درمانگاه به معالجه بیماران می‌پردازد (با توجه به سیستم HIS بیمارستان، سابقه اسناد پزشکی درمانگاه برای راستی آزمایی موجود می‌باشد)

نامه عجیب معاون توسعه دانشگاه برای پیمانکار و ضرر و زیانی دیگر به بیت المال

رئیس بیمارستان شهید بهشتی در نامه ای به معاونت توسعه دانشگاه 8 مورد از تخلفات شرکت پیمانکار درمانگاه این بیمارستان (یار شفای محمدبه مدیرعاملی محمدظاهر یزدانپناه) را عنوان می‌کند (نامه شماره 4235/8/23 – 22/6/1400) و خواستار لغو قرارداد و یا واگذاری درمانگاه به بخش دولتی می شود. معاون دانشگاه نیز در نامه شماره 17701/4/23 – 6/7/1400 خواستار کسر 5 درصد از قرارداد به نفع دانشگاه طبق ماده 28 قرارداد می‌شود. اما رئیس بیمارستان شهید بهشتی در اقدامی عجیب کمتر از یک ماه بعد در تاریخ 21/7/1400 طی نامه شماره 23/8/5031 (و کاملا مغایر با نظر و نامه قبلی) رضایت خود را از شرکت «یار شفای محمد» اعلام کرده و پورانفر معاون توسعه دانشگاه در نامه‌ای، خطاب به رئیس بیمارستان شهیدبهشتی یاسوج، نامه قبلی خود را کن لم یکن می‌کند. (نامه شماره 19867/4/23 – 24/7/1400)

مدارک اعضای شرکت تعاونی «یار شفای محمد»

پیشتر گفته شد که باید نصف به اضافه یک از اعضای سهامدار شرکتهای طرف قرارداد علوم پزشکی فارغ التحصیل گروه پزشکی و پیراپزشکی باشند(بند الف شرایط اختصاصی) اما با بررسی مدارک تحصیلی اعضای سهامدار شرکت «یار شفای محمد» تنها سه نفر از این اعضا در گروه پیراپزشکی تحصیل کرده‌اند که یکی از اعضا نیز، پرستار طرحی بیمارستان امام سجاد یاسوج است که خلاف قانون می باشد. این نکته مدنظر هست که وقتی یک نفر مدیر مجموعه‌ای می‌شود اقوام و فامیلهای وی نیز حق استفاده قانونی از برخی خدمات مجموعه را داشته باشند اما برخی از مدیران سعی می‌کنند این حق را به کلی برای فامیل و اقوام خود ممنوع کنند اما برخی دیگر، نه تنها ممنوع نکرده بلکه فقط به دنبال راههای سواستفاده از قوانین و مقررات به نفع اقوام و فامیلهای وابسته به انحای مختلف هستند. یکی از اصلی‌ترین شعارهای «ابراهیم رئیسی» در تبلیغات انتخاباتی که با استقبال مردم نیز روبرو شد، برخورد با فساد در دستگاههای دولتی و اجرایی کشور بود. اکنون با این حجم از تخلفات تو در تو، از استاندار و دستگاههای نظارتی و بازرسی انتظار می رود به تخلفات دانشگاه علوم پزشکی ورود کرده و تحقیق و تفحص گسترده ای در خصوص این شرکت و واگذاری های دانشگاه در سه سال گذشته را مورد بررسی دقیق قرارداده و با مسببان قصور و کوتاهی و همچنین اعمال نظرهای فامیلی و طایفه ای برخورد کنند تا اعتماد عمومی مردم دوباره به دستگاههای دولتی و حاکمیتی بیش از پیش جلب شود.

در مطلب آینده به روشنگری در خصوص زوایای دیگری از این شرکت و قراردادهای گسترده اش با دانشگاه علوم پزشکی می پردازیم.

ادامه دارد...

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 28 نظر

  • 1 اف مح..ده د ش ت 1400/8/24 9:18:30

    درود بر سایت وزین افتو نیوز که الحق سیاست واقعی سایت ها شفاف سازی ست که شما به خوبی ایفا کردید.چقدر خوب ست آزادی رسانه ها که با ارایه مستندات بشود جلو فسادرا را گرفت حتی با سهم اندکی که ایفا می کنید من نمی گم که این مطلب کذب ست یا صحت دارد مهم آزادی رسانه ست که بتونی هر مسولی در هر پستی را به جالش بکشی.در صورت رعایت شرافت انسانی و شرافت قلم.درود بر سایت افتو نیوز.تا باشد از مجموعه مطالب ولی قطعا بدون غرض ورزی .دمتون گرم وقلمت بدون سانسور

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1400/8/21 23:22:39

    از سایت افتو نیوز خواهشنمدیم انتصاب های فامیلی بیمارستان جلیل خبری کنن

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1400/8/21 23:21:5

    از سایت افتو نیوز خواهشنمدیم زند و بندهای سیاسی وانتخاب های که سه بیمارستان استان هستش هم خبری کنید تا از این خفقان که ایجاد شده نجات پیدا کنن پرسنل زحمتکش

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1400/8/20 22:45:13

    درود. واقعا. حقیقت. داره. پرویز یزدانپناه. چیزی. قریب. 70نفر. استخدام کرده. توی. مجموعه. دانشگاه علوم پزشکی همشون هم. فامیلهای. تامرادی. و سی سختی. قوم وخویش خودشونن

    پاسخ
  • 5 همکار 1400/8/20 21:9:15

    درود درود خوشحالم که این سایت دارد خلافهارا بررسی واشکار میکند . تا روسیا شود هرکس در این دولت انقلابی دزدی کند

    پاسخ
  • 6 همکار 1400/8/20 21:3:49

    عزیزان به اینجا ختم نمیشود گزینش دانشجویان خارج از کشور امده اند از بین ۲۰نفر ثبت نام نمودن که ۴نفر از فامیلهای ودوستان اقای دکتررا پذیرش کردن ولی باشناختی که سازمانهای نظارتی داریم مطمئنم اقای یزدانپناه نمی تواند با پارتی بازی پذیرش کند امیدوارم به همین زودی گند این کارش هم بیرون بیایداز این سایت خواهش میکنم این موضوع بررسی بشه مشخص میشهچه تخلفی شده

    پاسخ
  • 7 کامبیز 1400/8/20 13:41:55

    این شرکت واقعا براساس روابط خویشاوندی داره فعالیت میکنه و کسی از مدیریت شرکت راضی نیست حتی خود پرسنل شرکت معترض اند

    پاسخ
  • 8 ناشناس 1400/8/20 12:50:2

    کلیه موارد کذب است در نگارش خدا را در نظر بگیر من خودم هرچه دانشگاه گفت شرکت نکردم چون با همین قرارداد شرکت مذکور هم نفعی برای پیمانکار ندارد فقط تشویش اذهان عمومی

    پاسخ
  • 9 ناشتاس 1400/8/20 10:16:38

    دانشگاه علوم پزشکی دیگه نه دانشگاه دکتر ی

    پاسخ
  • 10 ناشناس 1400/8/20 9:55:30

    مشکل اصلی نهادهای نظارتی و .......... جهت رسیدگی به چنین وضعی اینه که خودشون مبرا از تخلف نیستند پر واضح است که از طریق همین تخلفات نیروی مورد نظرشون رو به دستگاههای متخلف تحمیل می کنن و حق رقابت سالم را از مردم بدبخت می گیرن الهی که حق شهیدان یقه اینا رو بگیره انشالله

    پاسخ
  • 11 آگاه 1400/8/20 1:10:5

    نهادهای .......دردانشگاه اول باید محاکمه بشن

    پاسخ
  • 12 ناشناس 1400/8/19 23:18:48

    درود بر سایت افتو نیوز

    پاسخ
  • 13 ناشناس 1400/8/19 20:50:21

    والا ........ ..........خوب یهویی وابی همه کاره دانشگاه علوم پزشکی....ککا باید ای موقع و کار ککا بخره مخصوصا من جارو کردن ............😂

    پاسخ
  • 14 ناشناس 1400/8/19 19:59:49

    اگر اینطور نبود تعجب داشت کسانی که سوابقش رو دارن میدونن

    پاسخ
  • 15 بویراحمد 1400/8/19 19:54:10

    ایتریم دایی. عرضه ش داریم. چی من ای حرفل نی دایی

    پاسخ
  • 16 هیات علمی همکار 1400/8/19 19:45:33

    در خصوص قرار داد های این شرکت و شرکت های مشابهی که همگی متعلق به همین مجموعه هستن میتوان یک شاهنامه نوشت.واقعا نهاد های نظارتی خواب تشریف دارند

    پاسخ
  • 17 یک همکار 1400/8/19 19:43:35

    یک پزشک طرحی بنام (خانم س ن)را علی نیاز منطقه محروم قلعه رئیسی به یاسوج (شهرستان دنا ) علی رغم مخالفت کتبی رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه انتقال داد به شرطی که در کلینیک شهید بهشتی براش بیمار ببیند . (در جریان هستید که این طبق قوانین وزارت بهداشت یک تخلف هست . و از این طریق پول کمتری به پزشکان و پرستاران مس دهد و نهی بیشتری به جیب میزنند . های این کار یک رانت و تخلف نیست؟؟چطور انجام این کار برای رقبا و ... ممنون هست ؟؟ولی برای پسر عمو حلال و ازاد؟؟؟

    پاسخ
  • 18 خان طلا 1400/8/19 18:34:32

    استانی که فقر و بیکاری و فلاکت توش زیاده مشخصه اون مسئول بازرسی و نظارتی هم تحت فشار خودش و خانودشه پس توقع نداشته باشید کسی بیاد عدالت رو اجرا کنه. وقتی زاکانی اندازه 4 استان سهم برداشته توقع دارید چیزی درست بشه. ول کنید خداوکیلی با زن و بچه هاتون بازی کنید.

    پاسخ
  • 19 کارشناس 1400/8/19 17:14:9

    برادر بزودی از زد و بند ها و بکارگیری نیرو برای نهادهای نظارتی و امنیتی و .... اسناد بیرون خواهیم داد. بله تا برادر این افراد بدون آزمون استخدام میشوند مشخص هست که لاپوشانی کنند

    پاسخ
  • 20 ناشناس 1400/8/19 17:3:21

    خیلی به خودت زحمت دادی افتوووووو نیوز ،قبل از شما کل اسناد رو سازمان بازرسی و نهادهای امنیتی مطالعه کردن و دکتر يزدان‌پناه هیچ تخلفی نداشته

    پاسخ
  • 21 بویراحمدی 1400/8/19 16:23:47

    خدایا این چهارسال کی تمام میشود

    پاسخ
  • 22 بویر 1400/8/19 14:37:24

    خداوکیلی بهترین سایت،مردمی ترین سایت،و آگاه ترین سایتی ک دیدم افتونیوزه،واقعا شیری ک خوردی حلالت،کاش همه سایت ها مث سایت شما آگاهانه خبر میزد،ممنونم از تلاشتون برا مبارزه با ظلم و رانت و پارتی بازی

    پاسخ
  • 23 ناشناس 1400/8/19 13:58:46

    اورژانس سرپایی دهدشت هم به همین شرکت یارشفای محمد واگذار شده.ماشین های شبکه کهگیلویه هم به همین شرکت داده شده

    پاسخ
  • 24 امین 1400/8/19 13:58:8

    کو تا .... و ب.....ر ب.....ا رو بشه اینقد .... و ..... که تا چند سال زمان لازمه. انشاءالله که مسئولین نظارتی در خواب نباشند

    پاسخ
  • 25 آشنای تو 1400/8/19 12:14:21

    قبلا ازاین گزارشات تا وزارت و اطلاعات وبازرسی فرستادین .سایت نویس محترم ؛ خیلی قبل از تو که خواب بودی نهادهای بازرسی کلا دنبال کردند و تخلفی مشاهده نشد . در این حین وبین که بعضی افراد خواه وناخواه بازیچه سیاسی احزاب میشوند ؛ نیاز نیست خیلی به خودت زحمت بدی و وصله بچسبونی ..‌دکتر پرویز یزدان پناه در پاکدستی و پایکاری در کشور حرف زیاد داره برای گفتن . ودر پایان ( آن را که پاک است ؛ از محاسبه چه باک است ) ...

    پاسخ
  • 26 ناجی 1400/8/19 12:13:16

    خدالعنت کنه .......،خودش و ....... تو درمانگاه لوداب هم دست شدن هرچی وسایل وامکانات آموزشی وبهداشتی به اسم لوداب خریداری می‌کنند ر جایی دیگه ........

    پاسخ
  • 27 گرگ گسنه 1400/8/19 9:4:2

    حرص طمع تمومی نداره ، ( ی) و علاقه یلش سیری نیارن، من ای استان چوول ووبیه هم خو سر صحاوی نی!

    پاسخ
  • 28 ناشناس 1400/8/19 8:57:15

    اینه وش ایگن ککاگری😂😂😂....کم کم دارم شک ایکنم که اصلا نهاد نظارتی من دستگاه که هیچ من استان وجود داشته بو...با وجود ای همه تخلف صورت گرفته که همش هم مستنده د منتظر چنه...اخراج اخراج اخراج ...متخلفان از جمله اقای (پ _ ی)و( پ) باید دادگاهی بشن

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها