یادداشت
گفتگو و گزارش

سهم برداشت کهگیلویه و بویراحمد از سد تنگ سرخ کاهش یافت؟!

سهم برداشت کهگیلویه و بویراحمد از سد تنگ سرخ کاهش یافت؟!

در صحبت‌های اخیر مسئولان آب منطقه‌ای استان یک ابهام وجود دارد که مربوط به کاهش حجم آب تنظیمی سد تنگ سرخ است.

رسول فرهادی مدیرعامل آب منطقه ای استان در تاریخ اول آبان 1400 در نشست و گفتگو با اصحاب رسانه از کاهش حجم تنظیمی پشت سد تنگ سرخ صحبت کرده و گفت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر در تابستان حجم تنظیمی سد از ۱۹۲میلیون متر مکعب به ۱۵۷ میلیون متر مکعب رسیده است یعنی ۳۵ میلیون متر مکعب حجم تنظیمی سد کاهش پیدا کرده است.

فرهادی در همان نشست گفته بود: از این مقدار کاهش، سهم شیراز از ۷۲ میلیون متر مکعب به ۵۶ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است یعنی از ۳۵ میلیون متر مکعب حجم کاهشی تنظیمی پشت سد، ۱۶ میلیون متر مکعب آن را از شیراز کم کرده‌اند ولی مابقی این کاهش دقیقا مشخص نشده معلوم به کدام بخش و منطقه می باشد یعنی ۱۹ میلیون متر مکعب دیگر که از حجم تنظیمی پشت سد کاهش پیدا کرده مربوط به کدام شهر و بخش( شرب، صنعت یا کشاورزی) می‌باشد؟

مسئولان در صحبت‌های اخیر خود گفته‌اند در حقابه رودخانه کوچکترین کاهشی نداشتیم و کاهش مربوط به بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت است باید مشخص شود آیا مابقی این کاهش یعنی عدد ۱۹ میلیون متر مکعب (به نقل از فرهادی) مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد؟

موضوع جالب‌تر مربوط به مصاحبه رادیویی مسئولان آب منطقه‌ای در روز یکشنبه تاریخ 18 آبان 1400 می‌باشد. در این مصاحبه، آشینه، کارشناس طرح و توسعه شرکت منابع آب ایران از کاهش ۴۰میلیون متر مکعبی حجم آب تنظیمی سد گفته‌اند یعنی نسبت به گفته‌های فرهادی که از کاهش ۳۵ میلیون متر مکعبی سخن گفته بود ۵ میلیون اضافه‌تر عنوان شده که این نیز در نوع خود بسیار جالب است که در موضوع به این مهمی و عدد به این کوچکی مسئولان آب استان و کشور  ۵ میلیون متر مکعب اختلاف دارند.

اگر حرفهای آشینه را ملاک محاسبات قرار دهیم ۴۰ میلیون متر مکعب ما کاهش حجم تنظیمی سد را داریم و از این مقدار کاهش ۱۶ میلیون متر مکعب از سهم ۷۲ میلیونی شیراز کم شده و ۲۴ میلیون متر مکعب دیگر قاعدتا باید از سهم استان کهگیلویه و بویراحمد کم شده باشد. و یا دلیل دیگری برای اثبات این کاهش، صحبت‌های آشینه در همین مصاحبه بوده که به صراحت اعلام کرد از ۴۰ میلیون کاهش داده شده‌ی سهم و حقابه رودخانه کاهش پیدا نکرده و این کاهش مربوط به بخش کشاورزی، شرب و صنعت بوده است پس وقتی از کاهش در کشاورزی و صنعت نیز گفته شده سهم استان کهگیلویه و بویراحمد کاهش پیدا کرده است.

اما ابهام و سوالی که برای شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه بویراحمد وجود دارد این است که اگر به دلیل کاهش حجم تنظیمی سد تنگ سرخ سهم شیراز ۱۶ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده چه میزان از این کاهش مربوط به استان ما بوده و به چه نسبت بخش‌های کشاورزی، آب و صنعت کاهش پیدا کرده است‌؟ و اگر چنین کاهشی وجود دارد چرا تا به امروز مسئولان آب منطقه‌ای به آن اشاره نکرده‌اند؟!

امیدواریم مسئولان آب منطقه‌ای در کمترین زمان ممکن نسبت به شفاف سازی این مسئله اقدام کنند و این سایت خبری آماده انتشار توضیحات مسئولان در زمینه ابهامات مطرح شده سد تنگ سرخ است.

نشست خبری فرهادی با اصحاب رسانه گفتگوی رادیویی با حضور موافقان و مخالفان سدتنگ سرخ
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 غم نامه 1400/8/26 9:54:34

    اصلا به چه حقی شیراز باید سهم داشته باشه؟ وقتی استان ما زیر خط فقره چرا مردم خوابند چرا استان ما صاحب نداره؟

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها