یادداشت
گفتگو و گزارش

در حاشیه انتقادات به سد تنگ سرخ پتروشیمی دشت مازه را دریابید

در حاشیه انتقادات به سد تنگ سرخ پتروشیمی دشت مازه را دریابید
اَفتونیوز _ کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر به طریق مختلف درگیر پروژه های زیست محیطی بوده است و این تحرکات در ابتدا در سطح نخبگی و فعالین محیط زیست بود اما بر اثر مداومت و استمرار این فعالیت ها به سایر حوزه ها و گروه های اجتماعی و مردم دایره نفود پیدا کرده است . در روزهای که بحث احداث سد تنگ سرخ در محافل سیاسی، اجتماعی و ...گرم شده و نُقل محافل است. اگر مقاومت ها در ابتدای احداث سد تنگ سرخ با شدت و جدیت کنونی صورت می‌گرفت بی شک امروز شاهد احداث سدی نبودیم که مشخص نیست که برای آیندگان و فردا ها چه مصائبی را به بار آورد. اما در حاشیه  اعتراضات به احداث سد در شهرستان کهگیلویه پتروشیمی در حال احداث است که از جهات مختلف (غیرشفاف اخذ و صدور مجوز، اهلیت، متناسب نبودن با طرح آمایش سرزمینی،  نبود مجوز زیست محیطی،  معارضین محلی، نفوذ سیاسیون و افراد صاحب نفوذ و حتی شائبه های شراکت برخی از این افراد، ابهامات در رابطه با اهدای زمین و  موارد متعدد دیگر همچنان غیرشفاف، مبهم و پشت پرده باقی مانده است. تاکنون نه مسولین و نه شرکت مربوطه در  رابطه با این‌ از  حجم  ابهامات و پرسش ها پاسخ های قانع کننده ای به افکار عمومی نداده اند. اما نکته نگران کننده آنجاست که  علاوه  سکوت و عدم پاسخگویی مسولان و حامیان پتروشیمی شاهد بی توجهی و بی تفاوتی گروه های فعال اجتماعی و محیط زیستی نیز هستیم. در طی روزهای اخیر تیراندازی در حوالی این پتروشیمی صورت گرفته که بیش از پیش به ابهامات و دست های پشت پرده آن می افزاید. کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر حداقل در یک مورد دارای تجربه موفق مقاومت رسانه ای و افکار عمومی برای مسائل محیط زیستی است. پتروشیمی سقاوه بویراحمد که مدتها  یکی از سوژه های داغ رسانه های استان بود و در برهه های مختلف خبرهای متفاوتی از آن مخابره شد تا در نهایت منجر به ورود  دستگاه قضایی شد. بعد ها در رسانه ها گفته شد  که  دادخواست انحلال این شرکت و ابطال واگذاری دشت سقاوه تنظیم شده و  فرایند ثبت و رسیدگی این پرونده در دادگاه حقوقی انجام می شود در نهایت شرایط برای واگذاری زمینهای دشت سقاوه به اراضی ملی فراهم شد. اکنون انتظار این است فعالین و دغدغه مندان این حوزه به بررسی و مطالعه احداث این پتروشیمی پرداخته در این زمینه به روشنگری بپردازند تا قبل از اینکه مانند سدتنگ سرخ دیر شود تحرکاتی اثربخش انجام پذیرد.
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 منصف 1400/9/1 9:47:11

    قرائن حاکیست که بخشی زیادی از متنفذین سیاسی کهگیلویه سهامدار این به اصطلاح شرکت پتروشیمی هستند و شایبه ........ بیش پیش متصور هست این در حالیست که روستا دشتمازه زمانی بیش از ۱۰ هزار دام سبک وسنگین داشته و الان حتی ظرفیت نگهداری از ماکیان را ندارند مردم این روستا واقعا بدبخت و مظلوم هستند حدود ۴۰۰ هکتار از مراتع آن را که پروانه چرای آن به نام دامداران ثبت بود جهاد و کشاورزی تصرف کرد بیش از۵۰ هکتار ازهمان مراتع اشهرک صنعتی تصرف نمود وگویا به پیمانکاری فروخته شد ۰ ورود حوزه قضایی به پرونده های اراضی دشت مازه ضروری است والا موضوع دردفتر مقام معظم رهبری پیگیری می شود ۰

    پاسخ
  • 2 علی 1400/8/30 16:29:57

    اگر پتروشیمی دشت مازه به مرحله بهره برداری برسد ، پس از چند سال فعالیت ، مردم دهدشت و سوق و راک و روستاهای اطراف پتروشیمی ، دچار بیماریهای مرمن ناشی از ریزگردهای سرطان زا خواهند شد . علاوه بر این ، این ریزگردها محصولات کشاورزی منطقه را بشدت الوده و نهایتا نابود خواهد کرد .

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها