یادداشت
گفتگو و گزارش

فاجعه در خوابگاه دخترانه عشایر یاسوج/ دختر جوان قربانی سوءمدیریت مسئولان شد/ چرا فضای مدرسه امنیتی شد؟

فاجعه در خوابگاه دخترانه عشایر یاسوج/ دختر جوان قربانی سوءمدیریت مسئولان شد/ چرا فضای مدرسه امنیتی شد؟

مرگ، روزانه هر تعداد آدم با هر درجه و جايگاهي را که اسیر کند ما ما آن را سير طبيعي زندگی آدمي مي دانيم اما داغ برخی مرگ ها انگار روی دل آدم سنگيني مي كند.بعضی ها وقتی می میرند چشمان ما را به دنیای جدیدی باز می کنند. تازه یادمان می آید چقدر ساده از کنار بسیاری از مشکلات گذشته ایم تا آنجا که انتهایش یک فاجعه رقم خورده است و ما نیز از خوابی عمیق بیدار شده ایم.

مثل مرگی که برای دخترک جوان اهل روستای زیلایی رقم خورد.

به گزارش افتونیوز، در گرگ و میش صبح شنبه وقتی اقای (م-ر) از دشتروم به سمت یاسوج می رفت فکرش را هم نمی کرد آن وقت صبح کسی در خیابان باشد. اما یک نفر داشت از عرض خیابان رد می شد و در چشم به هم زدنی دید که پراید سفیدش با دختری برخورد کرده و دختر بی هوش و زخمی روی زمین افتاده است. وقتی می خواست با اورژانس تماس بگیرد ساعت ۶:۲۵ دقیقه صبح را نشان می داد.

یک ربعی که طول کشید تا اورژانس بیاید و دختر را به بیمارستان منتقل کند برایش یک قرن بود.

آن مرد انتظار می کشید با صدای آژیر امبولانس لا اقل یک نفر از اعضای خانواده دختر متوجه غیبتش شوند و به سراغش بیایند. اما شهر غرق خواب بود و هیچ کس در آن لحظه ها هیچ صدایی نشنید اما کیلومترها آن طرفتر زنی در آن دمادم صبح با صدای فریاد دلخراش کمک خواهی دخترش از خواب پرید. می خواست به هیچ چیز فکر نکند اما دلش آشوب دختری بود که حدس می زد در این لحظه و در میان پریشان حالی مادر، در تخت خوابش آرام و بی دغدغه خوابیده است.

ساعتی از انتقال دختر به بیمارستان گذشت و خبری از خانواده دختر نشد.برای انجام کارهای درمانی نیاز به حضور همراه و کس و کار دختر بود. به محل تصادف باز می گردند و جستجو از اهالی محل برای پیدا کردن خانواده دختر آغاز می شود و یک نفر می گوید سری هم به خوابگاه شبانه روزی دختران بزنید شاید از دختران عشایر مقیم این خوابگاه باشد.

البته موضوع دور از باور است چون همه می دانند در طول هفته دخترها  اجازه خروج  از خوابگاه ندارند. اما تیری در تاریکی است. یک نفر رابه مدرسه می فرستند و رسیدن او همزمان می شود با شروع کلاس و غیبت دختری که هم اتاقی هایش رفتنش از خوابگاه را دیده اند و بازگشتش را نه! مدرسه اعلام می کند که دختر شب در خوابگاه نبوده اما دوستانش صراحتا می گویند او در خوابگاه  بوده و  صبحانه خوابگاه را دوست نداشته به همین دلیل برای خرید به سر خیابان اصلی رفته است.

این بدان معناست که دختر حدود ساعت ۶ از خوابگاه خارج شده است و نه نگهبانی جلوی خوابگاه بوده که جلویش را بگیرد و نه کسی پیگیر خروجش از درب بزرگ آهنی بزرگ مدرسه شده است که همین هم سایر خانواده ها را نگران می کند که مگر در هنگام ثبت نام در مدرسه به آنها قول نداده اند که امنیت محیط  زندگی دخترانشان فراهم می شود؟ مگر اسامی افرادی که چهارشنبه ها می توانند به سراغ بچه ها بیایند را مدرسه ندارد؟ پس این دختر در شروع هفته چطور از خوابگاه خارج شده آن هم ساعت ۶ صبح و کسی ممانعت نکرده است؟

اصلا اگر مردی در همان ساعت وارد خوابگاه می شد این دختران ساده روستایی باید چطور از خودشان مواظبت می کردند؟.

از سویی مدرسه از معلمان و دانش اموزان و حتی خانواده دختر می خواهد که تا مشخص شدن ابعاد ماجرا، پیرامون موضوع با هیچ کس صحبت نکنند. در این میان زمزمه هایی از مدیریت مدرسه به بیرون می پیچد که دختر اختلال روانی داشته و با قصد خودکشی از خوابگاه خارج شده است. که البته چنین ادعایی باز هم فرار رو به جلو است چون در این صورت مدرسه باید سندی دال بر انجام خدمات مشاوره و حمایت از این دانش اموز ارایه کند و با فرض اثبات چنین ادعایی حالا باید معلوم شود چرا دختری را با چنین شرایطی در خوابگاه نگه داشته اند!

همین شایعات باعث ناراحتی خانواده ها می شود و هر کس به شکلی اعتراضش را نشان می دهد.

مدیر آموزش و پرورش عشایری استان جایی گفته بود این دختر برای خرید یک وسیله فوری (وسیله بهداشتی) از مدرسه خارج شده است. و ساعت هم ۶ و ۴۰ دقیقه بوده است و این خروج را مصداق قانون شکنی نمی دانست اما خانواده هایی که تا پیش از شیوع کرونا دخترانشان را به این خوابگاه فرستاده اند می گویند در گذشته تمامی نیازهای دختران به مدیر مدرسه اطلاع داده می شد و او یا از طریق خدمتگزار مدرسه و یا سایر کادر مدرسه آن را تامین می کرد اما اجازه خروج دخترها از خوابگاه را نمی داده است.

خانواده ها می گویند در سالهای گذشته دخترها ارتباط دوستانه و عمیقی با پیش نماز مدرسه داشتند و هر مشکلی داشتند با او در میان می گذاشتند و این زن با درایت مشکلات دختران را به گونه ای که احساساتشان جریحه‌دار نشود و یا اعتمادشان از دست نرود، حل می کرد که امسال از حضور پیش نماز محروم هستند.

آنها می گویند در طول هفته اگر دختری قصد خروج از خوابگاه را داشت فقط پدر و مادر می توانستند به سراغ وی بیایند پایان هفته نیز فقط افرادی که در لیست امضا زده خانواده بودند می توانستند به سراغ آنها بیایند و مدیر حتی گاهی برای اطمینان بیشتر با جایی که دختر رفته تماس می گرفت و مطمئن می شد که دخترها به مقصد رسیده باشند.

حالا خانواده ها نگران هستند اگر در آینده هر اتفاقی در خوابگاه برای دختران مظلوم دور از خانه بیفتد چه کسی پاسخگو خواهد بود و آیا می توان به سادگی انگ عقب ماندگی به دختری که تا کلاس دوازدهم آمده است چسباند؟

آنها می گویند زمانی که دخترانمان را به این مدرسه فرستادیم با این اطمینان که امنیت جان و روحشان تامین است اجازه حضورشان در خوابگاه شبانه روزی را دادیم.امیدمان این بود که مجبور به ترک تحصیل نشوند و حالا برچسب هایی که به این دختر مظلوم می زنند و ترسهایی که برخی افراد با حرفهای عجیب و غریبشان به جان خانواده او انداخته اند ما را نگران می کند.

گفته می شود برخی افراد با مراجعه به خانواده " ذ " انها را قانع کرده اند که مرگ حق است و در چنین شرایطی صحبت کردن فقط باعث پایمال شدن دیه دختر آنها  می شود.

حالا حدود ۱۲ روز از تصادف این دانش آموز هم شب گذشته در حالی که خانواده اش برای اهدای اعضای بدن وی رضایت داده بودند جان به جان آفرین تسلیم کرد.

خواگاه و مدرسه شبانه‌روزی دختران عشایر در سرابتاوه در نزدیکی شهر یاسوج قرار دارد و تا پیش از کرونا سالانه حدود ۲۰۰ دانش اموز در این مدرسه درس می خواندند. اما در حال حاضر هیچ کدام از معلمان حاضر به دادن اطلاعات پیرامون جمعیت دانش اموزی مدرسه و ابعاد این حادثه نیستند و با این عنوان که به ما گفته اند صحبت نکنیم از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند. حتی هم اتاقی ها و خانواده این دختر نیز می گویند که به ما گفته اند نباید صحبت کنیم که این هه تاکید بر سکوت جای ابهام و تردید دارد که آیا صحبت کردن افراد درباره این حادثه و جزئیات آن کوتاهی فرد یا افرادی را در انجام مسئولیت هایشان آشکار می سازد؟!

در مطلب آتی به مسایل مدیریتی و مشکلاتی که در آموزش و پرورش عشایر استان وجود دارد پرداخته می شود.

عکس از آرشیو ایرنا

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 41 نظر

  • 1 موسوی 1400/9/25 23:4:21

    بازم منتظر فاجعه های بعدی باشید

    پاسخ
  • 2 موسوی 1400/9/25 22:57:29

    .......... مدیر.......... عشایر که اومد خانم غلامپور که همه او را به عنوان مادر خوابگاه سرابتاوه می شناختند و همینطور اقای عزیزی که مرد شریفی بودن را برداشتن و نیروهایی ....... مثل خودش را جایگزین کردن اگه چنین کاری نمی کرد هیچ وقت چنین اتفاقی نمی افتاد

    پاسخ
  • 3 دوست 1400/9/17 13:40:10

    با سلام و درود. واقعا ب عقل و خرد بعضی از دوستان باید شک کرد ک از همچین مسئله ای چنین برداشت هایی را کردند.. از قدیم گفتن ک آب دریا با دهن سگ نجس نمیشه.. وقتی یه نفر مقبولیت عام داشته باشه و محبوب عامه باشه،نمیشه با چند تا مطلب و نوشته ای ک هیچ ارزش و اعتباری ندارن خرابش کرد...اینها همه نشانه حسادت و خودبزرگ بینی افراد است ک ب خودشون اجازه میدن ک درمورد افراد درستکار و نیکنام اینچنین تهمت و افترا بزنن.. خوبه ک ما اول ی سوزن ب خودمون بزنیم بعد یه جوال دوز ب مردم.. انشالله ب لطف خدا و کوری چشم تنگ نظران جایگاه زیلایی در استان با تلاش همچین افراد دلسوزی مثل حاج مختار و بقیه سروران ک مدام در حال تلاش هستند بهبود پیدا میکنه.. لطفا فقط انسان نباشیم...انسانیت داشته باشیم...

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1400/9/17 2:3:42

    سلام بر مدیر لایق حرفای‌اینها همه کشکه باخدا باش پادشاهی کن

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1400/9/12 17:24:35

    خیلی باحالین شماها چرا به جون هم میفتین سعی کنین رقابت کنین نه اینکه بهم اند بچسبونیم خجالت آوره خصوصا برا اون کسی که به مدیر این روزنامه گفته این متنو بزار کسی که به فامیل و هم نوع خودش این حرفا را میزنه مسئولین چه چطو بها بش میدن واقعا اسف اوره ..

    پاسخ
  • 6 امیر گپی 1400/9/12 11:29:38

    دوستان من ناراحت نشید از انتقاد این دسته از دوستان اینها همانند ک مردم زیلایی دست رد ب سینه انها زدند وچون محبوبیتی در بین مردم زیلایی ندارن اینجور این مرد شریف و بزگوار و متشخص و کاربلدو تخریب میکنن یادتان نرود اینقد تحقیر شدین ک حتی اختیار رای خانم خودتون رو هم نداشتید برا گرفتن رای پناه بردید ب رای مردم دزج اصفهان تا چهارتا شناسنامه پولی بهتون دادن در پایان امیدوارم حاج مختار اندرخور رو مقامی شایسته و وارسته ببینم کدخدای با خدا از تو به یک اشاره از کل زیلایی سرتا پا اطاعت

    پاسخ
  • 7 وصال 1400/9/12 10:47:20

    سلام حاج مختار اندرخور شخصی مدیر مدبر انقلابي ومتشخص هستن انصافا لیاقت ایشون مدیرت در عرصه کلان مدیرت دراستان یا کشور می باشد الحق والنصاف ایشان شایسته استانداری یا فرمانداری هستن امیدوارم حاج مختار ها مدیرت های کلان این استانو ب دست بگیرن تا استان ازاین وضعیت دربیاد

    پاسخ
  • 8 همکار 1400/9/11 23:49:40

    حاج مختار اندرخور مردی متدین پاک واقعا پدرعشایر هستن .آدمی نیستن که بخوان متملق باشند.لطفا مدیر سایت خبر با سند بزن.مدیر این مدرسه راعوض کردن دنبال حاشیه اند

    پاسخ
  • 9 علی 1400/9/11 23:22:34

    حاج مختار نمادانسانیت و شخصیت واعتماد یک استان میباشد لطفا عقده های خود را بنا به این موضوع واین اتفاق بیان ننمایید که اصلا جاش نیست

    پاسخ
  • 10 ناشناس 1400/9/11 23:15:7

    اینقد عقده ای حرف نزنین خواهشا مگر مدیر آموزش پرورش نگهبان مدرسه بودصدها مدرسه در روستاها وجود دارد وممکن است اتفاقات دیگری هم بیفتد هرمدرسه ای یاخوابگاهی حراست یا نگهبان داره بیخود ب مدیران ارشدتهمت نزنین مسئولیت به عهده نهاد دیگریست

    پاسخ
  • 11 زیلایی 1400/9/11 23:12:16

    واقعا متاسفم برای مردم زیلایی که اینقدر همدیگر تخریب می کنند .رییس قبلی مرغ.ماهی.هیزم .کهره همه چیزمفتی ازتون میگرفت ومعلمان زیلایی را میبرد گندم براش درو میکردند.باغ هرس میکرد صداتون درنمی امد .مثل مرگ ازش میترسیدین خجالت بکشین

    پاسخ
  • 12 ناشناس 1400/9/11 22:21:33

    په مقصرخودسوزی ..... خانم کیه مگه یادتون رفته حداقل این اتفاق بوده ولی اون خودسوزی که عمدأبودمگه یادتون رفته میخواستن به زوربدنش به اقای پنجاه ساله کارهای خودتون کارنیست فقط دنبال حاشیه هاستین کچلک اگه طبیب بودی سرخوت دوا نمودی کارهای خودتون راروپوشی نکنیدخونش به گردن اقای پنجاه ساله هست.

    پاسخ
  • 13 محمد ق 1400/9/11 22:17:9

    میسوزی آب بریز هرچند فایده ندارده کل عشایر باید افتخار کنه به این مدیر باسواد وانقلابی

    پاسخ
  • 14 ناشناس 1400/9/11 22:10:42

    سلام . ما انسانها کوچک مغز کلا عادت داریم که همیشه عقدهای خودمونو سر دیگران خالی کنیم بیاییم یکم منطقی حرف بزنیم نه اینکه منتظر یه اتفاق باشیم تا بیاییم کینه های بچه گانمونو اینجا نمایان کنیم از خون یه دانش آموز سو استفاده کنیم به خاطر به خاطر اختلافات قبیله ای یا طایفه ای. شرم کنید از .....

    پاسخ
  • 15 ناشناس 1400/9/11 22:10:11

    ملا............ده تفرقه افکنی بسته اگه باحاج مختاروحاج علینازمشکل داری قول بهت میدم وقت بهت میدن نمیزارن پشت دربمونی ومشکلتوحل میکنن نگران نباش وقت بهت میدن

    پاسخ
  • 16 ناشناس 1400/9/11 22:9:29

    په زمانی که سفور شهرداری فرماندار میشه ................ باید رئیس کل آموزش پرورش بشه که لیاقتشم بیش از ایناست...

    پاسخ
  • 17 کرزیلایی 1400/9/11 22:4:10

    پس اگه اینهای که هم برضداندرخورهستن ............. بهشون میگه وخودش هم متنشونه مینویسه اقایون نترکین

    پاسخ
  • 18 ش 1400/9/11 21:56:14

    شماهای که ادعای فرهنگتون میشه و غرب را الگو میگیرین حداقل فرهنگ حرف زدن را از غربیا یاد بگیرین از رو حسادت حرف نزنین بی فرهنگا...

    پاسخ
  • 19 ناشناس 1400/9/11 20:37:7

    کلا این آقای اندرخور احساس میکنه مدیرکل سازمان ملل هست و خیلی به این پست و مقام مینازه .... اینم از دست گلی که به آب داد

    پاسخ
  • 20 علی 1400/9/11 20:35:13

    برای حال این اداره و این مدیر ضعیف باید گریست

    پاسخ
  • 21 ناشناس 1400/9/11 20:34:34

    مطمئنم کامنت ها و نظرات را خود اندرخور و اون چند نفری که اطراف ش هستن میزارن کارتون زشته واقعا ... خون یک دختر رو بدهکارین

    پاسخ
  • 22 زندگی 1400/9/11 20:33:37

    رییس آموزش و پرورش چند نفر اجیر کرده کامنت بزارن خیلی تابلو هست

    پاسخ
  • 23 ناشناس 1400/9/11 18:46:2

    شمایی ک گفتی اموزشو پرورش مدیر نداره ..بند بند وجودت از وجود حاج مختار وخدماتش از حسادت داره نابود میشه ..ب ظاهر حرف نزنید ذهنتون پراز بزرگی حاج مختار اما بروز نمیدین چون میترسین شخصییتون رو بشه حاج مختار مختار ثقفی روزگار شماست ک باید علیه این غربی گرایتون بایستد..مثال شما مثال زنهاییست ک دنبال حاشیه ان اسم خودتونم گذاشتین مرد ...

    پاسخ
  • 24 ناشناس 1400/9/11 18:37:52

    شماهایی ک چشم دیدن حاجی رو ندارین باید بهتون بگم بااین نظرات هدف های شومتون سرانجامی نداره فقط و فقط دارین شخصیت مسخره خودتونو نشون میدین .....بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود .....پسته بی مغزچون لب وا کند رسوا شود....

    پاسخ
  • 25 بینا ق 1400/9/11 18:20:44

    باسلام خدایش به نظر شما مدیران انقلابی کی هستند یه سهل انگاری از سوی دست اندرکاران خوابگاه بود که همه مارا غمگین و ناراحت کرد ولی نباید ما انسانهای فرصت طلب باشیم هیچ موقع عشایر به این خوبی نبود مدارسش

    پاسخ
  • 26 ناشناس 1400/9/11 18:20:18

    خدا لعنتتون کنه بد ذاتا که اینجوری بخیلین انشالا همیشه تو ذلت باشین کم عقلای بدبخت نادون..

    پاسخ
  • 27 علی ق 1400/9/11 17:53:42

    سلام واقعا که این بی انصافیه که ما بخوام بزاریم پای مدیر آموزش پرورش این یه سهل انگاری از سوی دست اندر کاران خوابگاه بود اونا باید پاسخ گو باشند . نباید عقده ای حرف بزنیم یکم وجدان خودتونو بزارین وسط

    پاسخ
  • 28 چرام 1400/9/11 14:30:42

    این عکس واین متن دوروزپیش استوری دخترخانم غلامی بود

    پاسخ
  • 29 زیانی 1400/9/11 14:23:55

    علیناز بیسواد ک دو کلمه فارسی بلد نیست درست صحبت کنه اموزش‌پرورش عشایر را نابود کرد باکاراش باماشین ادره یا میره عروسی یا هیزم میکشه باش هیچ کس هم نمیپرسه چرا

    پاسخ
  • 30 ناشناس 1400/9/11 13:29:57

    خداباهرکی باشه بندش هیچ کارست ..شماهایی ک راجب حاج مختار حرف میزنید ...دلیل حرف زدنتون اینه ک شما ده قدم از حاجی عقب ترین ..بااین حرفا ضعف خودتونو نشون میدین

    پاسخ
  • 31 ناشناس 1400/9/11 13:24:56

    ظاهرا ی عده میخوان از اب گل الود ماهی بگیرن قابل توجه کسانی ک چشم دیدن اندرخور رو ندارین ..شما دنبال ی همچنین اتفاقی بودین ک حاشیه بسازین ...حاج مختارنماد فداکاریو خدمته ...مث شما غرب گرایان نیست ک فقط بلدین شعاربدینو حاشیه درست کنید ..مگه حاج مختارنگهبان خابگاه بوده ک ببینه کی میادوکی میره ..این دختر قابل احترامه بیخودی بااین شعارا حاشیه درست نکنید ک بااین حرفا هیچ چییییزیییییییی دست گیرتون نمیییشه ..خدا روزیتونو جای دیگه بده...شماها اول خودتونو درست کنید بعدازدیگران ایراد بگیرین ..

    پاسخ
  • 32 ناشناس 1400/9/11 13:20:14

    اقایانی ک دنبال حاشیه این اینو مطمعن باشین با این حاشیه بازیا چیزی دست گیرتون نمیشه حاج مختارنماد انسانیتو خداباوریه ...شما غرب گرایان بگید خدا چیه مسولیت چیه ...حاج مختارک نگهبان خابگاه نبود ک ببینه ک میره کی میاد ...این دختر قابل احترامه پس با این حرفو حدیثا بیخودی حاشیه درست نکنید

    پاسخ
  • 33 گ 1400/9/10 22:42:21

    #مدیران بی تدبیرعشایر مختار اندرخور

    پاسخ
  • 34 جواد 1400/9/10 19:49:4

    آقای استاندار منتظر مدیران انقلابی هستیم.این طنابهای پوسیده را تعویض نمایید.تا کی باید شاهد پرپر شدن دانش آموزان خودباشیم با این نامدیریتی ها..عاملان اختلافات در مناطق عشایری را برکنار کنید.

    پاسخ
  • 35 موسوی 1400/9/10 16:51:2

    آقایان ... و...... توانایی اداره یک دبستان راهم نداشتند حالا شدند ............................... .اخ از بخت دانش آموزان!! فوق‌العاده بلف زن، دروغگو، عقده ای،وبی اعتماد برای دانش آموزان ......

    پاسخ
    • 35 - 1 ج پاسخ به : موسوی 1403/2/20 21:32:12

      امید وارم که یک روز خوابگاه عشایر نابود وابو وا ای سرپرستل بد اخلاق ش منظوروم خانم ....م ..یع

  • 36 محمودی 1400/9/10 16:41:35

    به بقیه مدارس عشایری هم سری بزنید تابه عمق فجایع در دبیرستانهای عشایر پی ببرید.

    پاسخ
  • 37 زیلایی 1400/9/10 16:34:44

    مدیریت بلف وسرتاپا دروغ گویی همین نتیجه اش میشه. مدیرکل روز قیامت پاسخگوباش.مگه آموزش وپرورش عشایر هم مدیر دارد؟

    پاسخ
  • 38 خداکرم 1400/9/10 16:19:22

    وای از این هم مصیبت ،اخ از محرومیت،وای بحال زیلایی مظلوم که بر اثر مدیریت ...... اموزش پرورش عشایر ومدیریت حاجی های ...... باید تاوان ها بدهد

    پاسخ
  • 39 رضا ص 1400/9/10 15:7:11

    خداوند به خانواده اش صبر بده و به کدیران ما توان مدیریت و خدمت

    پاسخ
  • 40 تقیان 1400/9/10 14:46:49

    بنظرمن خون بیگناه این دخترمعصوم اول از...........مدیرول بعد.............مدیر..........گرفته بشه که فقط بلدندسیاسی بازی کنند ودرکناراین دونفر.............عامل اصلی تقصیر بخدااقای استاندار و...اگه یقه این نفرات گرفته نشه درقیامت جوابگوهستی خوددانی ازماگفتن

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها