یادداشت
گفتگو و گزارش

معاون دانشگاه فرهنگیان استان: جای فرهنگ پژوهش در کتابهای درسی خالی است/ سرانه پایین مطالعه نشان از عدم گرایش به علم و پژوهش است

معاون دانشگاه فرهنگیان استان: جای فرهنگ پژوهش در کتابهای درسی خالی است/ سرانه پایین مطالعه نشان از عدم گرایش به علم و پژوهش است

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان می گوید: میزان مطالعه در یک جامعه حاوی پیام است که نشان دهنده پایین بودن گرایش به علم و پژوهش در یک جامعه است و جای خالی فرهنگ پژوهش در کتابهای درسی احساس می شود.

به گزارش افتونیوز، ابراهیم دباغ امینی در میزگرد پژوهشی که به میزبانی خبرگزاری ایرنای استان برگزار شد گفت: بررسی جایگاه پژوهش در استان کهگیلویه و بویراحمد را میتوان به چندین روش مختلف ارزیابی کرد. دباغ‌امینی با گریزی به آمار دیجی کالا از فروش کتاب می گوید: چند روز پیش آماری راجع به میزان کتابی که سایت دیجی کالا در کل کشور به فروش گذاشته شد که طبق آن کهگیلوویه و بویراحمد آخرین استان در فهرست اعلامی بود. وی ادامه می دهد: این شاخص دقیقی نیست اما با این حال هر کجا که میزان خرید کتاب پایین باشد به تبع آن میزان مطالعه نیز پایین است و گرایش به پژوهش و علم هم به نسبت پایین خواهد بود.

جای فرهنگ پژوهش خالی است معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ماموریت های این دانشگاه یادآوری می کند: دانشگاه فرهنگیان ماموریت محور است و هدف آن تربیت معلمانی خلاق در آموزش است که در مبانی انسانی و اسلامی الگوی جامعه باشند. دباغ ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان دستورات و اعتبارات پژوهش را به صورت متمرکز از سازمان مرکزی می گیرد که اعتبارات آن هم رقم قابل توجهی نیست و از محل اعتبارات استانی هم سازمان مدیریت اعتباری برای دانشگاه در نظر نگرفته است. وی می گوید: در دانشگاه فرهنگیان در کنار بحث پژوهش تاکید روی روشهای تدریس است که معلم و دانش آموز با توجه به تغییرات و تحولات دنیای جدید به جلو حرکت کنند. دباغ بر این باور است که بخشی از مشکلات حوزه پژوهش فرهنگی است و برای فرهنگسازی باید از دانش آموزان و معلمان شروع کرد. وی بخشی از مشکلات عدم برقراری ارتباط دانشگاه و جامعه را متوجه دانشگاه می داند و در توضیح این موضوع می گوید: در دانشگاه فرهنگیان با تعداد زیادی از مهارت آموزان ماده ۲۸ و معلمانی که قصد ارتقای مدرک تحصیلی خود را دارند سرو کار داریم که در ۲ سال کرونا به صورت مستقیم سر کلاس درس حاضر نشده اند. وی با استناد به پژوهشی در این زمینه می گوید: این دوره های مجازی برای معلمان یک آسیب جدی است زیرا نه در زمینه تحقیق و پژوهش و نه در زمینه مباحث تخصصی که باید یاد بگیرند ، قابل قبول نیستند.

مهارت آموزان مجازی باید دوباره آموزش ببینند معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان می گوید: نهادینه کردن پژوهش در میان مدیران نیاز به فرهنگسازی دارد و تغییر رویکرد وزارت آموزش و پرورش در قالب کتابهای درسی می تواند به لحاظ زیربنایی در آشنا نمودن دانش آموزان به عنوان مدیران فردای جامعه موثر باشد. وی با اشاره به گنجاندن مطالبی مانند پژوهش کاربردی ، بورس، شرکتها، مالیات و مسائلی که با زندگی فرد سر و کار دارد در مقاطع مختلف تحصیلی می گوید: اینها اقدامات زیربنایی است که به مرور پژوهش از پایه وارد زندگی شخصی و جامعه می شود. دباغ یادآوری می کند در حال حاضر بیش از هزار مهارت آموز در دانشگاه فرهنگیان در حال تحصیل هستند که نیاز به آموزشهای حضوری دارند زیرا هر کدام از این افراد قرار است در طول سی سال فعالیت، سالانه با دست کم با ۳۰ نفر در ارتباط باشند و نسلی را تربیت کنند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 فرهنگی 1400/9/25 20:55:4

    دباغ جان در دولت تدبیر خوب جا خوش کردی

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها