یادداشت
گفتگو و گزارش

بازرسی جنجال آفرین نیروی انتظامی از عشایر گچساران /از خودداری از ارائه حکم تا بازرسی بدنی زن عشایر توسط مامور مرد(+فیلم و عکس)

بازرسی جنجال آفرین نیروی انتظامی از عشایر گچساران /از خودداری از ارائه حکم تا بازرسی بدنی زن عشایر توسط مامور مرد(+فیلم و عکس)

اَفتونیوز _ عصر دیروز فیلمی در فضای مجازی پخش شد که حکایت از درگیری عجیب و غریب یک خانواده عشایری با ماموران لباس شخصی نیروی انتظامی از توابع گچساران داشت.

[video width="640" height="352" mp4="/imgpost/2021/12/VID-20211219-WA0016.mp4"][/video]

پس از تحقیقات و پرس و جو توانستیم با آن خانواده عشایری صحبت کنیم و شرح وقایع را از زبان آنها بشنویم.

خانم مرضیه امامی که از ناحیه صورت مورد ضرب و جرح واقع شده بود در گفت و گو با خبرنگار افتو نیوز بیان کرد که؛ هرساله نیروی انتظامی و پاسگاه آبشیرین با ماشین پاسگاه و لباس نیروی انتظامی با مدارک شناسایی و حکم بازرسی اقدام به بازرسی از خانواده عشایری ایشان داشته اند و هیچ مشکلی در این رابطه پیش نمی آمد.

اما امسال چهار نفر با ماشین شخصی که سه نفر با لباس شخصی و مسلح به منزل آنها مراجعه میکنند (لازم به ذکر است طبق ادعای این خانواده یک نفر با لباس نظامی بوده که اصلا تا زمان درگیری پیاده نشده و زمانی هم که پیاده میشود هیچ گونه اتیکت و درجه ای نداشت و پس از درگیری اقدام به نصب درجه میکند) و بدون ارائه هیچ گونه حکمی به بهانه خرید دام قصد وارد شدن به منزل ایشان را داشتند.

پس از اعتراض خانواده بیگی به آنها میگویند که برای بازرسی منزل مراجعه کرده اند و بازهم از ارائه مدرک شناسایی و حکم بازرسی خود داری میکنند، خانواده عشایری که مدام با تهدیداتی از جمله سارقین دام روبرو هستند وحشت کرده و با این افراد درگیر میشوند و در این درگیری خانم مرضیه امامی از ناحیه صورت آسیب جدی میبیند.

خانم امامی مدعی است همان ابتدای کار که این افراد را با لباس شخصی و ماشین شخصی و مسلح دیده وحشت زده قصد داشته از ورودشان به محوطه چادر جلوگیری کند که چند ضربه مشت به صورت و کمر وی اصابت میکند.

وقتی درگیری بالا میگیرد ماموری که با لباس نیرو انتظامی بوده پیدا میشود و شروع به زدن درجه و اتیکت های خود میکند. که این نکته هم در فیلم گرفته شده مشخص است.

به گفته خانم امامی پس از درگیری و زد و خورد ماموران شروع به تفتیش بدنی وی و سایر اعضای خانواده اش میکنند که خود این اقدام هم شرعا و هم از نظر قانونی خلاف است و به هیچ عنوان ماموران آقا چه با حکم چه بی حکم حق تفتیش بدنی از یک خانم را ندارند.

پس از تفتیش بدنی، ماموران شروع به تفتیش چادر کرده و در این بازرسی یک عدد وافور شکسته و مقدار خیلی اندک تریاک (به گفته خانواده عشایر ) کشف و ضبط میشود. خانم امامی مدعی است تریاکی که در پاسگاه صورت جلسه شده حجم بسیار بالاتری از مورد کشف شده دارد.

خانواده بیگی اظهار دارند در آخر درگیری یکی از ماموران اقدام به شلیک هوایی میکند که از صدای شلیک حماسه آنها و یک خانوار گردشگر هم مطلع میشوند و به منطقه می آیند و اینک هم برای شهادت اعلام آمادگی کرده اند.

 نکته عجیب اینجاست که این خانواده مدعی هستند پس از این اتفاقات اقدام به تماس با فوریت های پلیس ۱۱۰ میکنند و ماموران پاسگاه وقتی متوجه میشوند صحنه را ترک میکنند.

خانواده که مدام در حال فیلمبرداری بوده اند گوشی هایشان هم توسط ماموران گرفته میشود.

به گفته خانم امامی حتی وارد گوشیش شده و اقدام به حذف فیلم ها و عکس ها میکنند که ایشان قبل از این فیلم را برای اقوام ارسال کرده بود.

پس از ساعاتی که فیلم منتشر میشود پاسگاه آبشیرین مجدد به منزل عشایر رفته و خانم امامی و همسرش مهدی بیگی و برادر شوهرش احمد رضا را بازداشت میکنند آنها را به پاسگاه آبشیرین و سپس آگاهی گچساران انتقال داده و شب آنها را تحت بازداشت نگه میدارند.

در پاسگاه آبشیرین به آنها گفته میشود که در جستجوی اسلحه کلت کمری گزارش شده بوده اند.

لازم به ذکر است تمام اتفاقات از زبان خانم مرضیه امامی زن عشایری که مجروح شده بوده است و صحت این اطلاعات به عهده خود وی میباشد.

ساعاتی پس از انتشار کلیپ مذکور بیانیه ای منتسب  به نیروی انتظامی شهرستان  در رسانه ها و شبکه های اجتماعي منتشر شد و ضمن توضیح ماوقع به دلایل این اتفاق پرداخت.

متن این بیانیه به شرح زیر است؛

«فرمانده انتظامی شهرستان گچساران در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی علیه ماموران پاسگاه انتظامی آبشیرین اظهار داشت: در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی سریعا تیمی از بازرسی فرماندهی انتظامی جهت بررسی موضوع به پاسگاه اعزام برابر اظهارات مامورین و مستندات موجود بنا بر اخبار واصله مبنی بر نگهداری سلاح غیرمجاز و مواد مخدر توسط فردی به هویت معلوم در منزل با هماهنگی بازپرس محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مامورین به محل مورد نظر اعزام که ضمن تفهیم دستور قضایی، اقدام به بازرسی منزل نمودند که در حین بازرسی مقداری مواد مخدر ویک حقه وافور کشف که سریعا افراد مذکور با مامورین درگیر و اقدام به ضرب و جرح پرسنل و شکستن شیشه خودروی مامورین نمودند و با توجه به شکستن وافور توسط آن افراد لاشه ای از آن با صورت خانمی که حضور داشت برخورد که منجر به خونریزی صورت وی گردید و برابر بررسی بعمل آمده هیچگونه ضرب و جرحی از ناحیه مامورین صورت نگرفته است لازم به توضیح است در این راستا سه نفر دستگیر که برابر دستور قضایی در بازداشت بسر می برند . در پایان سرهنگ موسوی اظهار داشت: با توجه به انتشار فیلم و درج مطالبی خلاف واقع قطعا ضمن شناسایی، با انتشار دهنده گان این گونه شایعات برخورد قاطع و قانونی صورت خواهد گرفت و از مردم شریف شهرستان گچساران خواست به شایعات توجهی ننمایند.»

به هر حال یک بازرسی ساده که میتوانست به ساده ترین شکل ممکن انجام شود بدین صورت به جنجالی بزرگ تبدیل شده و سوژه رسانه های محلی و بعضا خارجی شده است.

حال خانم امامی با مراجعه به ستاد نیروی انتظامی و پزشکی قانونی پیگیر اتفاقات شده و میگوید به هیچ وجه از احقاق حق خود و خانواده اش کوتاه نمی آید و منتظر است قانون در این رابطه تصمیم گیری کند.

مقام معظم رهبری نیروی انتظامی ستون امنیت جامعه میداند و بی شک این نهاد در جامعه اعتماد ساز بوده و هست اما مستندات و اظهارات خانواده مذکور نشان میدهد ماموران محترم از نشان دادن حکم تفتیش و بازرسی خودداری کرده و همچنین طبق قوانین بازرسی بدنی زنان می بایست توسط یک مامور زن صورت می گرفت و نیاز است نیروی انتظامی بعنوان نهاد که مظهر اقتدار ملی و خدمت گذار همیشگی مردم است در رابطه شائبه های پیش آمده توضیحاتی ارائه دهد.

حال باید منتظر ماند دید سرانجام این ماجرا چه میشود.

گزارشات تکمیلی ارائه میگردد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 12 نظر

  • 1 ناشناس 1400/9/30 16:20:4

    دیدگاه باب میل شأن نباشد ..یعنی واقعیت بگید تأیید نمیشه ..

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1400/9/30 16:17:37

    اولا که اگر اینطور بود چرا اخرکار دست خالی داشتند فرار می‌کردند..تا لحظه آخر هم همه شیشه ها ی ماشین سالمه..کدام بازرسی بدون حکم قاضی انجام میشه....اگر گزارش شده بود کار مواد مخدر بود چه ربطی پاسگاه داره...چرا اینقدر ...... هستید روی زن دست بلند میکنید...از شما ...... نیست بقران من بدتر از ایناش دیده ام اگر ..اون وجدان......... را قاضی کنید..حداقل واسه این بدبخت ها به ناحق اتهام نزنید...آقایان لطفاً کار بکن نیستید اینا را بدبخت نکنید با این ....باشه چند روز دیگه قتل هم اضافه میکنند ...میدانم ............. ...تنها کاری که می‌کنید این زن و مرد را بد بخت میکنید ..‌‌طرفتان......شوخی نیست ...................

    پاسخ
  • 3 Mmmm 1400/9/30 16:8:27

    چرا اینقدر ناحق حرف میزنید...آخرین لحظه که میخواند با ماشین فرار کنند شیشه صبح و سالم هست...بعد کدام بازرسی بدون حکم قاضی انجام میشه...خدا ریشه تان بکنه ..

    پاسخ
  • 4 احمد صابری کشکولی 1400/9/30 7:30:43

    برای خانواده ای که در کوه و ب دور از پزشک و هرگونه امکانات شهری زندگی میکنند و از هرگونه امکانات به دورند، و هر لحظه در معرض گزش حشرات و مار هستند معمولا در منزل خود تریاک نگهداری می‌کنند و تریاکی هم اگر کشف شده معمولا برای مصرف شخصی یا برای مصارف پزشکی هست و هیچ آسیبی به جامعه نمیزند و اینکه نوع برخورد با این موضوع و چگونگی بزخورد خارج از عرف و اساس انسانی بوده و باید به جد پیگیری و برخورد قاطع صورت بگیرد تا زین پس شاهد چنین وقایع آزار دهنده ای نباشیم، از ارگانهای مرتبط خواستار پیگیری هر چه سریعتر و گزارش به جامعه هستیم. از طرف جوانان ایل شکوهمند و همیشه در صحنه و همیشه نادیده گرفته شده و وطن پرست قشقایی

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1400/9/29 19:39:1

    این خونواده اول با مامورین درگیر شدند و مامورین تا جایی که توانستند مدارا کردند و حتی شیشه ماشین مامورا رو هم شکستند

    پاسخ
  • 6 فرهاد 1400/9/29 17:22:18

    عشایر بدبخت ترین قشر جامعه هستند که همیشه به دید تحقیر نگاه این قشر می کنند بر خلاف کشورهای اروپایی و استرالیا و امریکا که دامدار و عشایر را خیلی بیشتر از یک مهندس یا پزشک احترام می کنند

    پاسخ
  • 7 بویراحمد 1400/9/29 9:42:7

    صورت این زن درد فریاد میزنه، بدبختی و بیچارگی و بی صحابی عشایر فریاد میزنه،چرا باید مسیولان این استان در حق عشایر ظلم کنند

    پاسخ
  • 8 ناشناس 1400/9/29 8:3:10

    عجولانه قضاوت نکنیم بالاخره مشخص میشه که موضوع چی بود ما هم هر اتفاقی که میفته یهو رسانه ایش مکنیم ولی هیچ وقت اصلو درنظر نگرفتیم مقصر مشخص میشه مطمعن باش

    پاسخ
  • 9 لاله . 1400/9/29 0:41:8

    حکومت و دولت ما ایقده بی صاحاب شده که زن بیچاره عشایری رو ضرب و شتم میکنند . عشایر ذخایر این مملکتند نه دست و بازیچه ی ..................................................................... تا آخر باید این موضوع پیگیری شه ، عشایر قشری زحمت کش ، بی دغدغه ، بدون ریا و خالص و پاکن . ممنونیم از لطف مدیریت محترم افتونیوز که همیشه و همه حال حامی حق بودید ....

    پاسخ
  • 10 عشایر مظلوم 1400/9/28 23:53:35

    خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است

    پاسخ
  • 11 ناشناس 1400/9/28 19:15:15

    هیچ وقت دولت نمیاد پرسنل خودشا پشتشا خالی کنه طرف ‌‌شخ بگیره مردم عاقلند

    پاسخ
  • 12 شهروند 1400/9/28 19:9:9

    والا هیشکی نیگو دوغم ترشه اما وافور و تریاک و اون هم در کوه و دشت برای مصرف شخصیش هست اگر داست میگند مامورین و جرات دارند یه سر به .......و ده ....... بزنن مثل لواشک داخل مغازه ها تریاک و هر نوع موادی خرید و فروش میشه ...................................................................... طرف خشه نساخته بی اعصاب نداشت

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها