یادداشت
گفتگو و گزارش

کار جالب شورا و دهیار روستای توت‌نده بویراحمد/ درسی برای شهرداری یاسوج!

کار جالب شورا و دهیار روستای توت‌نده بویراحمد/ درسی برای شهرداری یاسوج!

چند روز گذشته در فضای مجازی، شاهد انتشار اخبار و تصاویر ساخت و نصب اِلِمان‌هایی در روستای توت‌نده از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا بودیم. در همین راستا، پایگاه خبری اَفتونیوز که حمایت از روستاها و نوآور در این مناطق را جزو رسالت‌های همیشگی خود می‌داند، با دهیار و اعضای محترم شورای اسلامی روستای توت‌نده، طی گفتگویی دلایل نصب این اِلِمان‌ها آنهم در یک روستای محروم و با مشکلات اقتصادی و زیرساختی فراوان را جویا شد.

طی تماس با «محسن بهره‌مند» دهیار خلاق و پرتلاش روستای توت‌نده، وی در رابطه با نصب اِلِمان‌ها توضیحاتی ارائه دادند.

بهره‌مند با اشاره به اینکه از یک طرف روستای توت‌نده مرکز یک دهستان بوده و در مسیر ارتباطی جاده یاسوج به اصفهان و نیز مسیر سی‌سخت و همچنین مسیر پاتاوه به دهدشت واقع شده و در ماه‌هایی از سال شاهد حجم بالای تردد خودرو و مسافران در این روستا می‌باشیم که این منطقه را برای مسافرت یا مسیر حرکت به سی‌سخت انتخاب می‌کنند.

از طرف دیگر قطعاً اِلِمان‌ها باید از نظر محتوایی با فرهنگ و تاریخ یک منطقه همخوانی داشته باشند و اینگونه هم پذیرش اِلِمان برای مردم راحت و تاثیرگذار تر و البته مسافران نیز با دیدن اِلِمان، به آداب، رسوم و ارزش‌های مردم یک منطقه در کمترین زمان ممکن و تنها با یک تماس تصویری پی خواهند برد.

روستای توت‌نده، از دیرباز تا به امروز از موقعیت و جایگاه خاصی در معادلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگیِ منطقه بویراحمد بزرگ برخوردار بوده و این تاثیرگذاری را بزرگان روستا به این دلیل می‌دانند که مردم این روستا احترام ویژه‌ای برای همه بزرگان ایلات و طوایف بویراحمد و ارزش‌های ایلیاتی بویراحمد از گذشته تا به امروز قائل بوده‌اند. این احترام متقابل بوده و در بسیاری از دعاوی و اختلافات گذشته، این طایفه نقش پر رنگی در ایجاد وحدت و همدلی در بویراحمد داشته است تا جایی که اگر حمل بر خودستایی نباشد به اعتقاد عده‌ای حتی میتوان توتنده را "بویراحمد کوچک" نامید؛ زیرا در این روستا میتوان تمام فضائل منحصر به فرد و تاریخ‌ساز بزرگان و مفاخر بویراحمد همانند شجاعت، صداقت، مهمان‌نوازی، وفاداری، تواضع و... را مشاهده کرد به گونه‌ای که در مسائل فرهنگی، سیاسی و نظامی فرزندان این منطقه از دیر باز زبانزد عام و خاص بوده و هستند. در تحصیل علم و ادب و حتی ورزش نیز افتخارات زیادی را برای استان و کشور کسب کرده‌اند که می‌توان به رشد و پرورش بیش از ده نفر از قهرمانان ملی از فرزندان این منطقه محروم در رشته های دو میدانی، فوتبال، کشتی، بوکس، هاکی و ... اشاره نمود که نمونه آن را در کمتر جایی می‌توان پیدا کرد. امروز اگر شما به عنوان یک خبرنگار پای صحبت بزرگان این طایفه بنشینید، بیش از پرداختن به تاریخ منطقه، طایفه و تعریف و تمجید از خویش، از بزرگان بویراحمد و فضائل گذشتگان بویراحمد سخن می‌گویند و همان اندازه که به موفقیت فرزندان خویش افتخار می‌کنند، موفقیت فرزندان استان و بویراحمد سبب مسرت و شادی آنها می‌شود.

بنابراین به دلایل فوق و برای اینکه بتوانیم تمام این فضائل و ویژگی‌ها را در قالب اِلِمان پیاده نماییم، تصمیم گرفتیم از چهار اِلِمان استفاده نماییم.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و البته ضمن تشکر ویژه از مسئولان وزارت کشور در شهرستان دنا و اعضای محترم شورا و همکاری مردم قدرشناس روستا، در آینده‌ای نزدیک دروازه و میدانی در ورودی روستا و در سه راهی جاده یاسوج به اصفهان به سمت توت‌نده نصب خواهد شد که در آن از تندیس شهدا استفاده شود که بیانگر و نماد جهاد و مقاومت مردمان این منطقه در برابر سلطه‌گری و استعمار می‌باشد همانگونه که فرزندان استان و بویراحمد در این ویژگی بعد از انقلاب تا به امروز زبانزد بوده‌اند.

در میدان ابتدایی روستا، اِلِمان مرد عشایری سوار بر اسب و تفنگ در دست نصب شده است. این اِلِمان به گونه‌ای می‌باشد که هم در حال سوارکاری‌ و هم در حال آمادگی برای تیراندازی می‌باشد. این اِلِمان برگرفته و بیانگر مفهوم رزم، تیراندازی و سوارکاری کم نظیر مردم این منطقه می‌باشد که از خصوصیات منحصر به فرد بزرگان بویراحمد نیز می باشد و با همین روحیه عشایری توانستند در هشت ساله دفاع مقدس مدافعان کم نظیری برای اسلام و ایران باشند.

در اِلِمان دوم سعی نمودیم به مسائل اقتصادی، که بدون توجه ویژه به ان رشد و توسعه‌ای در کار نخواهد بود، به گونه ای اشاره کنیم‌ ریشه در تاریخ مردم منطقه داشته و چون شغل اکثر مردم منطقه در گذشته دامداری، کشاورزی و شغل‌های مرتبط بوده از اِلِمان دسته گندم درو شده در دستان یک کشاورز سخت‌کوش استفاده کردیم که در حقیقت نشانی از گذشته مردم زحمتکش روستا و بویراحمد دارد و هم تشویق مردم به تلاش برای تولید به عنوان یکی از ارکان و عوامل رهایی‌بخش خانواده و جامعه از فقر و نیز عامل رهایی و قطع وابستگی یک کشور به بیگانه است. تولید و تولید کننده‌ای که متاسفانه بر خلاف شعارها، به ان توجه قابل قبول نگردیده است و مسئولان قدرشناس خوبی برای تولید کنندگان داخلی و حمایت از ان‌ها به عنوان فونداسیون سازه اقتصادی کشور به ویژه کشاورزان، دامداران و.. نبوده‌اند.

در میدان سوم روستا از اِلِمان حکیم ابوالقاسم فردوسی استفاده نمودیم‌؛ زیرا مردم این منطقه به دلیل بیشینه تاریخی حماسی که دارند و انسی که با شاهنامه داشته‌اند همانند دیگر بزرگان حماسی و سیاسی بویراحمد، علاقه خاصی به شاهنامه و شاهنامه خوانی در محافل و مجالس خویش داشته‌اند و فردوسی را بزرگ و پدر ادب و شعر ایران زمین می‌دانستند و اکنون نیز می‌دانند.

در حقیقت به صورت خلاصه باید عرض نمایم که ما تلاش کردیم مسائل ملی و مذهبی را به علم، ادب، تولید و مقاومت و شهادت گره بزنیم تا نشان دهیم در ایران به عنوان کشوری متمدن با تاریخی کهن و دینی مقدس، بدون ایجاد یک اتحاد و انسجام میان ملی گرایی و دین‌گرایی و همدلی مردم و ارزش بخشیدن به فضائلی همچون شجاعت، صداقت در کنار علم، ادب، تولید و جهاد ان جامعه ارمانی مد نظر ما محقق نخواهد شد و باید فضائل گذشتگان را برای الگو برداری و خودباوری نسل امروز از طرق مختلف به خصوص ابزار تاثیرگذار هنر پر رنگ کنیم.

در پایان از پایگاه خبری افتونیوز کمال تقدیر و تشکر را جهت پیگیری این موضوع داریم.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 16 نظر

  • 1 ناشناس 1400/10/18 14:59:59

    خاک بر سرت با حرف زدنت....حداقل اسم بسیجی رو بردار بعد از این ..................بی شعور عوضی

    پاسخ
  • 2 رضوان 1400/10/18 12:53:48

    همه جای ایران سرای من است احسنت بر این حرکت

    پاسخ
  • 3 محمد رضا 1400/10/18 12:51:10

    محسن جان همون نوقع تو هنرستانم دوست داشتنی بود

    پاسخ
  • 4 بسیجی 1400/10/18 9:41:7

    به گفته آیت الله ملک حسینی بزرگ فردوسی یه خائن بود همیشه مست بود فردوسی یه شراب خوار نجسی بود

    پاسخ
  • 5 خومی 1400/10/18 8:45:17

    بویراحمدیا عشقن

    پاسخ
  • 6 محمد جواد صفایی 1400/10/18 8:42:20

    از فردا میبینی کل روستاهای استان پر شده از المان موقعیت روستای توتده استثنا بود و اشکال نداشت این کارو کرد. بعد افتتاح جاده دهدشت به توتنده احتما شهر بشه. از همین الان پیشنهاد میدم شورا و دهیار برای اینده شهر شدن توتنده بر نامه ریزی کنند.

    پاسخ
  • 7 ارسطو 1400/10/18 8:38:7

    ما تو یاسوج توالت نداریم ولی گپ‌گپو شورای شهر و شهرداریله ای چند سال خرده!! یه توالتشه هم اب برد تو خلیج فارس

    پاسخ
  • 8 شهرسازی 1400/10/18 8:34:29

    ما در شهرهای استان ادم خلاق نداریم همه یه مشت ادم سیاست زده هستند و تار پودشان درگیر سیاست است

    پاسخ
  • 9 فتحی ناصر 1400/10/18 1:35:42

    بله درست گفتند. با چند نفر ازانان رفاقت دارم برای سید باقر موسوی، غریب پور، زارعی،بهرامی و دکتر مندنی پور احترام خاصی قائلند.

    پاسخ
  • 10 محمد امین 1400/10/18 1:29:44

    درود بر دهیار و شورای محترم این روستا

    پاسخ
  • 11 ناشناس 1400/10/18 1:23:13

    درود بر مردم عزیز توتنده

    پاسخ
  • 12 احمد رضا 1400/10/18 1:20:58

    جالب بود مردم توتنده همیشه در تاریخ مورد احترام تمام طوایف بویراحمد بودند چون بزرگ منش و مردم دار بودند. و برای همه طوایف احتر ام ویژه قائل بوده اند به گونه ای که سال‌ها مرنوم اقا شفیع خوبی این مردم را برای میزبانی انتخاب کرده بود.

    پاسخ
  • 13 محمدی 1400/10/18 1:14:44

    المان طاووس و لاکپشت و مرغابی پر یاسوجه

    پاسخ
  • 14 یاسوج 1400/10/18 0:58:25

    بسیار عالی...

    پاسخ
  • 15 دیدبان 1400/10/18 0:26:24

    کارزیبای دهیاری توتنده باید به عنوان الگوی شهری در شهریاسوج مورد استفاده قرار گیرد واقعا باید به این دهیار خسته نباشید ودستمریزاد گفت که فرهنگ وتاریخ وپوشش تاریخی مردم این استان را بصورت المان نصب ودر معرض دید عموم مردم قرارداده،شهردار یاسوج وسایر شهرداران استانمان از عمل زیبای این دهیارهنرمند یاد بگیرند

    پاسخ
  • 16 mohammad 1400/10/17 23:32:58

    بسیار کار خوب ‌ونیکو . قابل احترامی انجام دادند

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها