یادداشت
گفتگو و گزارش

نقدی بر آزمون استخدامی پتروشیمی گچساران/ اجحاف به متقاضیان بومی/ وقتی استاندار و نمایندگان استان در خواب هستند!

نقدی بر آزمون استخدامی پتروشیمی گچساران/ اجحاف به متقاضیان بومی/ وقتی استاندار و نمایندگان استان در خواب هستند!

افتونیوز - بالاخره پس از سالها انتظار آگهی استخدامی آزمون شرکت پتروشیمی گچساران پنجشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ منتشر شد و پس از مطالعه شرایط ثبت نام و اجحافهایی که در حق متقاضیان بومی و بانوان صورت گرفته بود در عجب ماندیم که استاندار و نمایندگان مجلس دقیقا کجای کار تشریف دارند که اینچنین حقوق فرزندان این استان در آزمون استخدام پتروشیمی که متعلق به خود استان است نادیده گرفته می‌شود.

چند ایراد اساسی بر این آزمون وارد است که بصورت خلاصه به ۳ تا از آنها اشاره میکنم.

۱- حذف حداکثری بانوان از آزمون: یکی از طنزهای تلخ و قابل تامل این آزمون نگاه کاملا جنسیتی در استخدام است. تکلیف آن همه فارغ تحصیلان خانمی که با هزاران امید و آرزو در دانشگاهای ملی و سایر دانشگاها کشور، در رشته های مهندسی شیمی، شیمی، مکانیک، برق، محیط زیست، مدیریت و ... درس خوانده اند و گاها چندین مقاله ISI و کارهای پژوهشی قابل توجهی داشته اند چه میشود؟؟ آیا محروم کردم نیمی از جامعه برای رقابت در یک آزمون و نبودن برابری فرصت ها برای همگان اجحاف و بی عدالتی نیست؟؟ شرایط سخت کاری در صنعت و حوزه های عملیاتی آن را میپدیرم اما لااقل میتوانستند در سمت های غیره عملیاتی و اداری به آنها اجازه رقابت برابر دهند.

۲- در اکثر آزمونهای استخدامی، شرط معدل برای همگان ۱۴ و برای بومیان ۱۳ می باشد. اما در این آزمون بر خلاف همه آزمونها نه تنها امتیاز معدل برای بومیان لحاظ نشده است بلکه شرط معدل برای همگان را ۱۳/۵ لحاظ کرده اند یعنی نیم نمره به غیره بومیان امتیاز داده اند و نیم نمره در حق بومیان استانی اجحاف صورت گرفته است.

۳- با توجه به اینکه در این استان محروم و مظلوم سالهاست که هیچ آزمون استخدامی نبوده است، طبیعتا سن فارغ التحصیلان، خاصه متولدین دهه ۶۰ رو به فزونی رفته و پس از سالها انتظار خیلی از فارغ تحصیلان بومی بخاطر نداشتن شرط سن نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند. و کمترین لطفی که نظام سیاسی و اداری میتواند در حق این فارغ تحصیلانی که چوب نارآمدی دولت ها و مجلس ها را در بیکاری میخورند، افزایش سن استخدامی برای این متقاضیان باشد. در این آزمون حداکثر سن استخدامی آن هم با لحاظ کردن سنوات دوران خدمت برای کاردانی ۳۲ سال، کارشناسی ۳۴ سال و کارشناسی ارشد ۳۶ سال میباشد.

دو ایراد اساسی بر این موضوع وارد است.

۱- چرا مطابق با خیلی از آزمونهای سایر استانها هیچگونه امتیاز ویژه سنی برای بومیان استانی لحاظ نشده است؟ مثلا میتوانستند حداکثر سن برای بومیان را ۲ سال افزایش دهند.

۲- چرا مانند خیلی از آزمونها، امتیاز سوابق کار مرتبط به حداکثر سن تعیین شده اضاف نشده است. کم نیستند فارغ تحصیلان هم استانی که سالها در پروژه های نفتی و صنعتی در شرایط بسیار سخت کاری و آب و هوایی جنوب کار کرده اند و امیدوار بودند که سوابق کاری مرتبط آنها به حداکثر سن برای آزمون اضافه گردد.

این سایت خبری آماده انتشار توضیحات استانداری و دفتر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی است.

خبر مرتبط:

دفترچه آزمون استخدامی پتروشیمی گچساران منتشر شد+ لیست رشته‌ها و شرایط استخدام

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 رضا 1400/10/25 18:25:49

    شرط معدل کلا باید حذف بشه، یا اینکه یک نمره تقلیل بدن یکی از اساسی ترین مشکل ما همین شرط معدل هست

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها