یادداشت
گفتگو و گزارش

گفتگو با بانوی لژیونر هم‌استانی/ دختر را چه به ورزش؟! / به جای تشویق، سرزنش شدیم/ مسئولان حمایت نمی‌کنند

گفتگو با بانوی لژیونر هم‌استانی/ دختر را چه به ورزش؟! / به جای تشویق، سرزنش شدیم/ مسئولان حمایت نمی‌کنند
اَفتونیوز - ورزش بانوان در کشور ما به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد همواره مغفول مانده است اما میان همه سختی ها افراد مستعد و سخت کوشی نیز وجود دارند که در هر صورت راه خود را پیدا می کنند یکی از این افراد منیژه همتیان فوتسالیست هم استانی است که توانسته در سطوح مختلف فوتسالی بدرخشد.

خانم منیژه همتیان با سلام وعرض ادب و آرزوی موفقیت برای شما در میادین ورزش و به دست آوردن موفقیتهای ارزشمند

افتونیوز: سرکار خانم همتیان لطفا بیوگرافی ورزشی خودتان را بیان فرمائید اهل کجا هستید؟ در چه سنی و از کجا، درچه تیمی و چگونه فعالیت ورزشی خودرا آغاز کردید؟ همتیان: منیژه همتیان متولد خرداد ماه ۱۳۶۹ هستم از شهر دهدشت، در دوره راهنمایی و دبیرستان مورد توجه مربیان ورزشی سرکار خانم جهانی و اصغرمنش که بسیار مربیان با دانش و زحمتکشی بودند . قرار گرفتم با شرکت در مسابقات مدارس، برای تیم منتخب شهرستان انتخاب شدم و با تمرینات مداوم تیمی در طول چند ماه تابستان و کمترین امکانات برای شرکت در مسابقات کشوری دانش آموزی فوتسال آماده می‌شدیم که خدا را شکر سال۸۴ به مقام نایب قهرمانی کشور در تهران دست پیدا کردیم.

افتونیوز: با چه تیمی قرارداد بسته‌اید، مدت و نحوه قرارداد شما چگونه است؟ همتیان: ما سالهای زیادی رو در چند لیگ مختلف و بدون قرارداد مالی برای استان فعالیت داشتیم سال بعد سوم کشور شدیم و البته مقام های اول و دوم استان را نیز در چند سال پیاپی به همراه تیم دهدشت کسب کردیم و پس از آن فعالیتم را در تیم های شهرستان و استان همراه دیگر هم تیمی هایم که بسیار با استعداد بودن آغاز کردیم . با مشکلات مالی زیاد و بسختی به مسابقات اعزام میشدیم با این وجود بسیار باغیرت مقابل تیم های دیگه ظاهر میشدیم.به علت کم توجهی مسوولین نسبت به بانوان فوتسالیست شهرستان این بازیکنان تصمیم گرفتند فعالیت ورزشی خود را در استانهای هم جوار مثل استان فارس، بوشهر و خوزستان ادامه دهند که بسیار موفق هم ظاهر شدند. در چند تیم تهرانی در لیگ دسته یک کشور و لیگ برتر تهران فعالیت داشتم. چند سال بعد برای کار به تهران رفتم و فعالیت ورزشیام را آنجا ادامه دادم.

افتونیوز: چگونه و از کجا مورد توجه تیم شیرازی قرار گرفتید؟ چه اهدافی را در این تیم دنبال میکنید؟ همتیان: با توجه به فعالیتهای ورزشی گذشته ام و رزومه قوی و تجربه بالایم در لیگ های مختلف کشوری و با شناختی که بازیکنان و مربیان شیرازی در گذشته از من داشتند به این تیم معرفی شدم و با عملکردی که در جلسه تمرینی این تیم داشتم مورد توجه کادر فنی این تیم قرارگرفتم قرارداد من با تیم «کاروتک شیراز» برای یک فصل مسابقاتی هست. فصل گذشته در تیم فوتسال «فردوس پویای قم» در لیگ دو کشور مشغول به بازی بودم و با اتمام فصل مسابقاتی اکنون با تیم کاروتک شیراز به توافق رسیدم. با توکل به خدا لیگ دسته یک امسال را در کنار این تیم یک نتیجه عالی بگیریم و با صعود به لیگ برتر همراه باشد.

افتونیوز: گویا بدلیل ارائه نمایشهای خیره کننده و بازیهای درخشان مورد توجه تیمهای تهرانی قرار گرفته اید همتیان: اینطور نیست من در گذشته برای چند تیم تهرانی فعالیت داشتم ولی اکنون با یک باشگاه شیرازی ب توافق رسیدم برای شرکت در لیگ دسته یک بانوان کشور

افتونیوز: لطفا توضیح دهید انگیزه شما جهت ورود به دنیای ورزش و به ویژه ورزش قهرمانی چیست؟ همتیان : اول که علاقه من به ورزش و همچنین استعدادی که در این زمینه توسط مربیانم در من کشف شد اولین انگیزه من برای ورود به ورزش بود، خاطره ای جالب هم در این زمینه دارم سال آخر راهنمایی بودم و جلسه آخر ساعت ورزش که مربیام گفت استعداد خوبی داری و اگر ادامه بدی آینده درخشانی در انتظارت هست. این جمله خیلی تاثیر گذار بود، تلاش زیادی کردیم تمرینات زیادی را پشت سرگذاشتیم و ما همان سال با توجه به کمبود امکانات نایب قهرمان کشور شدیم و اون جرقه ای بود برای آرزوهای من برای موفقیت در فوتسال و ادامه آن. با توکل به خدا و با تلاش و همکاری تیمی نتیجه عالی لیگ دسته یک امسال را کنار این تیم به پایان برسانیم.

افتونیوز: مشوقان شما در ورود به ورزش وعلاقمندی به فعالیت های ورزشی چه کسانی بودند؟ همتیان: شوق و ذوق زیادی از همان موقع در خودم احساس میکردم، ما فرزندان ایل، با تفکرات سنتی که در خانواده ها وجود داشت مثلا دختر رو چه به فوتسال، سختی های زیادی کشیدیم ما به جای تشویق سرزنش میشدیم، این یه واقعیت تلخی بود از نسل ما اما با وجود تمام اینها شکست نخوردیم و دست از علایقمون نکشیدیم. من به چشم میدیدم خیلی از دختران با استعداد شهرم به خاطر همین تفکرات سنتی که دختر رو چه به ورزش استعدادشان همان ابتدا خفه میشد. میتونم بگم ما با یه سری تفکراتی که در جامعه ایلیاتیمون وجود داشت جنگیدیم. اما مربیانی در این راه خیلی کمک کردند از همشون سپاسگزارم سرکار خانم جهانی و اصغر منش اولین مربیانی بودند ک فوتسال رو با تمام نکات ریز و درشتش به ما آموختند دلم میخواد از همینجا بهشون بگم خیلی دوستشان دارم و تاابد در قلب ما ماندگارند. روزهای خوب و خاظرات کنارشان را فراموش نخواهیم کرد. خانم اصغر منش عزیزم که زحمات زیادی برای من و هم دوره ای های من کشیدند، آرزو میکنم هرجا هستن سلامت و شاد باشند و از همینجا دستشون رو میبوسم.

خانم افسر بسیار با ما همراه بودند و همیشه از دختران ورزشکار مظلوم دهدشتی نسل ما حمایت همه جانبه داشتند چه در هندبال و چه در فوتسال حتی بیشتر از توانشون از ما حمایت میکردند امیدوارم هرجا هستند سلامت تندرست و خوشبخت باشند. خانم آمنه نیکخواه در آن دوران مربی گلری من بودند و زحمات خییلی زیادی رو برای پیشرفت من کشیدند. مشوق های اصلی من این مربیان زحمتکش بودند و سپاسگزارم ایشانم تا همیشه...

افتونیوز: به عنوان یک بانوی فوتسالیست موفق که هم اکنون در ورزش فعالیت دارید چه توصیه ای به دیگر بانوان علاقمند به ورزش دارید؟ همتیان: به نظر من هم ورزش به تنهایی و هم ورزش قهرمانی فضای مناسبی است برای سلامت و رشد جسمانیو روح و روان انسان چرا که ورزش منش و شیوه پهلوانی را به همراه دارد و آدمی در راه ورزش درس زندگی را می آموزد به سمت و سوی مثبت بودن و مثبت اندیشی می رود، راه و رسم جوانمردی عشق و انسانیت را می آموزد.

افتونیوز: سرکارخانم همتیان موانع پیش روی ورزش قشربانوان را درچه میدانید و برای حل این موانع چه پیشنهادهایی دارید؟ همتیان: در حال حاضر مخصوصا در منطقه ما مشکلات و موانع زیادی پیش روی بانوان ورزشکار ماست برای مثال یکی از این موارد حمایت نشدن بانوان از سمت خانواده ها است که دید خانواده ها به ورزش بانوان هنوز به شکل امروزی عوض نشده است. البته نسبت به سالهایی که ما ورزش را تازه شروع کرده بودیم تغییراتی داشته اما هنوز به طور صددرصدی نیست. در این سالها و در نسل جدید تفکرات خانواده ها تغییر کرده و یواش یواش حمایت ها از سمت خانواده ها ایجاد می شود ولی هنوز هم جاهایی هست که فرهنگ سازی نشده و با یک همان دید سنتی« دختر را چه به این کارها» به دختران نگاه می شود و دیگری مشکلات اقتصادی است که مانع بزرگی در جهت پیشرفت مردم و به ویژه بانوان استانی است. همچنین عدم حمایت مسولان از بانوان برای شرکت در مسابقات که هیچ کمکی از هیچ ارگانی صورت نمی گیرد تا بانوان بتوانند چه در زمینه ورزش های انفرادی و چه ورزش های تیمی خود را در میادین بزرگتر و مسابقات کشوری نشان دهند و مهم ترین مشکل همین عدم حمایت مسوولین است اگر مسوولین شهرستانی و استانی از بانوان حمایت کنند هم این مساله برای خانواده ها قابل پذیرش می شود و هم می توانند در عرصه ها و مسابقات حضور یابند و دیده شوند.

   
  اگر مسوولان استانی از بانوان مستعد و ورزشکار حمایت کنند بانوان هم به جای اینکه در استان های دیگر فعالیت کنند می آیند و برای شهر و استان خودشان تلاش می کنند و مقام کسب می کنند.

افتونیوز: ازمسئولان شهرستانی و استانی چه انتظاراتی دارید؟ همتیان : انتظار می رود بیشتر از گذشته از ورزش بانوان حمایت شود سعی بر جبران کمبودها شود، مسابقات بیشاری را برای کشف استعداداها راه اندازی و برگزار کنند. تشویق بانوان هم استانی برای پیشرفت بیشتر. اگر زمینه ها فراهم شود و به صورت جدی به این مساله نگاه شود استعدادهای بیشتری کشف می شود و رقابت های بیشاری صورت می گیرد و افتخارهای جدیدی آفریده خواهد شد. بانوان نقش مهمی در جامعه ایفا می کنند لطفا بهای بیشتری به بانوان بدهید.

افتونیوز: برای پیشرفت ورزش بانوان و شکوفایی آن و ترغیب تشویق خانواده ها برای حضور فرزندان دختر آنها در میادین ورزش چه پیشنهاداتی دارید. باید به صورت تخصصی کودکان را از سن پایین و تحت نظر مربیان متخصص آموزش داد تا بتوانند استعداد دختران را کشف کنند و پرورش دهند. شهرستان ما به چنین فضاهایی برای شناخت و رشد توانایی های ذهنی - حرکتی کودکان نیاز دارد که از همان کودکی به صورت اصولی با ورزش آشنا شوند و استعدادهایشان کشف شود. این امر هم از لحاظ جسمانی و هم برای کشف درست استعداد ورزشی آنها بسیار مفید است. پس از کشف استعدادها می توان با برگذاری مسابقات در رده های مختلف سنی در جذب خانواده ها برای فرستادن فرزندانشان به چنین فضاهایی بسیار موثر باشد. همچنین فعالیت هایی مبنی بر فرهنگ سازی به صورت گسترده در این زمینه ها انجام شود و اطلاعات دقیقی به صورت کارشناسی شده توسط مربیان و مشاوران از طریق رسانه یا مدرسه به خانواده ها ارائه شود تا خانواده ترغیب به کشف استعداد های ورزشی فرزندان دختر خود شوند این امر هم به سلامت جسمی و روحی کودکان کمک می کند و هم برای رشد استعدادهای کودکان بسیار بسیار لازم است.

افتونیوز: خانم همتیان لطفا یک خاطره خوب ورزشی از خودتان را برای خوانندگان افتونیوز بیان فرمائید

همتیان: از سال۸۴ که به صورت حرفه ای وارد فضای ورزش شدم خاطرات زیادی هست اما قهرمانی تیم ملارد کرج در لیگ دسته یک کشور و صعود تیم به لیگ برتر فوتسال بانوان کشوردر دوسال گذشته یکی از بهترین خاطراتم بوده و همچنین نایب قهرمانی تیم کهگیلویه در سال۸۴ در اوج محرومیت استان در مسابقات کشوری بسیار لذتبخش بود. چرا که اون مسابقات با حضور چند هزار دانش آموز در دانشگاه شهید بهشتی تهران و با بهترین شرایط و امکانات و یک افتتاحیه و اختتامیه بسیار عالی برگزارشد. البته از دیگر خاطرات خوبم دیدن بازی تیم ملی فوتسال بانوان ایران با تیم ملی روسیه در ورزشگاه انقلاب تهران و دیدار از نزدیک با ملی پوشانمون بود و همینطور حضور در تمرینات خانم اردلان مربی کنونی پیکان تهران و بازی با فرشته کریمی کاپیتان ملی پوش و لژیونر فوتسال بانوان‌مان در عراق هم از بهترین خاطراتم هست.

افتونیوز: از حضرتعالی به خاطر حضور در این مصاحبه و پاسخگویی به سئوالات خبرنگار ما بسیار متشکریم و امیدواریم درتمامی مراحل زندگی و همچنین در ورزشی موفق باشید و بدرخشید. همتیان: من هم از شما تشکر میکنم که این فرصت را به من دادید تا بتوانم به عنوان عضو کوچکی از جامعه ورزش مشکلات و مسائلی که بانوان با آنها درگیرند را بیان کنم. ان شا الله حمایت های بیشتری از ورزش بانوان شهرستان صورت بگیرد.

از همکاری آقایان محمد زرین و سیدابوصالح دانشفر در هماهنگی و تهیه این گفتگو تشکر می شود.
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 عرفان شیخ ممو 1400/11/4 6:50:3

    زنده باد دخترخاله عزیزو شیرم

    پاسخ
  • 2 سمیرا 1400/11/3 23:9:16

    موفق باشی دختردایی عزیزم

    پاسخ
  • 3 هانی 1400/11/2 10:0:6

    احسنت موفق باشب

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1400/11/2 1:16:40

    سپاس از جناب آقای آرام برای آماده سازی این مصاحبه ممنونم ک این فرصت رو دراختیار بنده گذاشتند

    پاسخ
  • 5 کهگیلویه آباد 1400/11/1 18:54:42

    موفق باشی دختر لر

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها