یادداشت
گفتگو و گزارش

تذکر مهدی روشنفکر به وزیر نیرو و مخالفت با احداث سد خرسان، پایانی بر تمام برچسب‌ها

تذکر مهدی روشنفکر به وزیر نیرو و مخالفت با احداث سد خرسان، پایانی بر تمام برچسب‌ها

اَفتونیوز _ امروز در مجلس شورای اسلامی، شاهد تذکر جدی مهدی روشنفکر نماینده حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون به وزیر نیرو برای توقف احداث سد خرسان بودیم. تذکری که در آن مهدی روشنفکر، ساخت سد خرسان را نه تنها عامل نابوی محیط زیست منطقه بر شمرده، بلکه احداث این سد را مخالف با منافع مردم مستضعف منطقه و بدون کوچکترین توجیه اقتصادی برای این مناطق دانسته و تقابل خود را از همین امروز با مافیای اب سد خرسان، در مجلس اغاز کرد تا احتمالا در آینده شاهد تقابل جدی و سرنوشت‌ساز مردم استان و به ویژه بویراحمد درکنار مهدی روشنفکر با مافیای پشت سد خرسان برای عدم احداث ان باشیم. و در بین مشخص خواهد شد کدام دسته از منتقدان سد تنگ سرخ واقعا از جهت دلسوزی و تعصب و غیرت از جناب روشنفکر انتقاد میکردند و کدام دسته از منتقدان، هدفشان فقط و فقط حب و بغض و انتقام‌جویی سیاسی بود و کوچکترین غیرتی روی اب و خاک بویراحمد و منافع مردم ندارند.

مهدی روشنفکر در ماه‌های گذشته نیز نسبت به یکی دیگر از سدهای در حال ساخت استان، یعنی سد تنگ سرخ، واکنش‌های متعددی نشان داده بود و در تمام این واکنش‌ها موافقت خود را اشکارا اعلام کرده بودند.

واکنش‌هایی که البته به دلیل برخی برهان‌های نادرست، واکنش منفی بسیاری از منتقدان و فعالان سیاسی و محیط زیستی حتی در درون جریان ندای وحدت را به دنبال داشت و به دنبال این انتقادات، موج بزرگی از انتقادات علیه سد تنگ سرخ با ماهیت‌ها و اهداف متفاوت به وجود امد از نقد محیط زیستی این سد و خسارات این سد به محیط زیست منطقه به خصوص در مناطق دور دست در پایین سد مانند بخش پاتاوه، سادات محمودی گرفته ، تا سهم بالا و نجومی اب شرب شیراز نسبت به اب شرب استان ما، تا دست داشتن مافیای آب و زمین خواران در احداث سد تا دلسوزی برای کشاورزان پایین‌دست سد، به ویژه در مناطق پاتاوه، سادات محمودی، توتنده، دارشاهی و غیره و موارد انتقادی دیگر!!!

از رفتار و عملکرد مهدی روشنفکر در قبال سه سد ابریز، تنگ سرخ و خرسان چند موضوع مهم برداشت میشود و باید فعالان سیاسی و محیط زیستی منصف به این موارد توجه جدی داشته باشند و اجازه ندهند برخی منتقدانی که نقد منصفانه ندارند با نقض و سنگسار کردن اخلاق سیاسی و ایلی، فضای منطقه را مسموم و الوده کنند.

۱_ در موضوع سد آبریز، مهدی روشنفکر در سال ۹۹ با همکاری جناب موحد و جناب آقای کلانتری استاندار وقت و آقای غلامرضا پناه در وزارت تعاون با فشار زیاد توانستند مبلغ ۳۳۵ میلیارد از طریق ماده ۵۶ برای زیرساخت‌های استان تامین منابع مالی کنند که با درخواست حجه السلام محمد موحد و رضایت و توجه ویژه مهدی روشنفکر، ۱۰۰ میلیارد تومان از ۳۳۵ میلیارد ماده ۵۶ به سد آبریز کهگیلویه اختصاص که مراحل اغازین را طی میکرد اختصاص داده شد تنها سَدی که منافع آبی ان حداقل در صورت خسارت به محیط زیست استان، بر خلاف دیگر سدهای درون استان، به جیب مردم استان خواهد رفت. تا در آن موضوع اثبات شود مهدی روشنفکر نسبت به شهرستان‌های دیگر استان، کوچکترین نگاه تبعیضی و تقابلی ندارد.

یا در تقسیم بودجه مناطق محروم مربوط به ۴۹۵ میلیارد محرومیت زدایی سال ۱۴۰۰، در کمیسیون تلفیق نیز شاهد ان بودیم که بعد از اختصاص بیشترین مبلغ محرومیت زدایی به شهرستان کهگیلویه، مهدی روشنفکر به دلیل فقر شدید این مناطق و نبود زیر ساخت‌ها، کوچکترین مخالفتی نکردند و این البته خواسته تیم مشاور محتوایی ایشان نیز بود که با بررسی شاخص‌های محرومیت برای این تیم اثبات شده بود این مبلغ چیزی جز حق منطقه کهگیلویه نیست بعد از اطمینان از حق مسلم شهرستان کهگیلویه با توجه به شاخص‌های محرومیت ذکر شده توسط مجلس شورای اسلامی، از مهدی روشنفکر درخواست داشتند نهایت همکاری را در کمیسیون تلفیق برای این مصوبه با برادر موحد داشته باشند و در اینده نیز برای اختصاص و تامین این مبلغ همکاری کنند‌.

۲_ در موضوع سد تنگ سرخ، علی رغم اینکه بسیاری از منتقدان سد و به ویژه فعالان محیط زیستی استان به مهدی روشنفکر هشدار جدی دادند که احداث این سد بیش از همه مناطق بویراحمد، به محیط زیست مناطق مربوط به هم طایفه‌های ایشان همانند پاتاوه، توتنده، لوداب، مارگون به شدت اسیب خواهد زد و منافع اقتصادی کشاورزان این مناطق نیز در کوچکترین خشکسالی ممکن است به صورت کامل نابود گردد. اما تمرکز مهدی روشنفکر بر روی دیگر سکه بود و احساس میکرد، نه تنها احداث این سد می‌تواند آب شرب یاسوج در بحران‌های اینده را تامین کند بلکه این سد در مناطق دشتروم، منطقه اولاد علی مومن، منطقه فیروزآباد، کالوس، مختار و احتمالا دشت چیتاب و ....چندین هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم با افزایش تولیدات دامی و کشاورزی و حتی گردشگری ایجاد خواهد کرد، احداث این سد را از نظر عقلی اقتصادی و کاملا مشروع می‌دانست. و بایدها را بر شایدهای اینده ترجیح دادند.

یعنی مهدی روشنفکر با وجودی که حتی منتقدان دلسوز سد‌ تنگ سرخ ساکن مناطقی همچون فیروز اباد و... که هدف ابرسانی کشاورزی و دامداری این سد بودند به ایشان هشدار میدادند که مناطق و زادگاه ایشان بیشترین خسارات محیط زیستی و اقتصادی را احتمالا در خشکسالی خواهد دید و ممکن است با این حجمه انتقادی علیه شما راه افتاده در انتخابات اینده با مخالفت و تقابل حامیان فعلی هم طایفه ای خود در بخش‌های پایین دست سد یعنی پاتاوه، مارگون، توتنده و ....روبه رو شوید اما مهدی روشنفکر نه تنها سکوت و محافظه کاری نکردند و مخالفت نکردند بلکه به صورت مکرر از احداث سد دفاع کردند و همین موضوع به تنهایی اثبات میکند مهدی روشنفکر کوچکترین نگاه قومیتی و منطقه‌ای ندارند که اگر چنین بود حداقل در مقابل احداث سد سکوت میکردند تا در اینده و احتمالات خشکسالی و بحران با مخالفت اهالی بخش‌های پایین دست سد همپون پاتاوه روبه رو نگردد. و منتقدان محترم نباید صرفا انتصاب چند مدیر کل هم طایفه‌ای در جریان ایشان را نشانه قومیتی بودن ایشان بدانند درحالی میدان دادن به حامیان سیاسی یک فرایند مرسوم و پذیرفته شده در سیاست در همه جای تاریخ و همه جای دنیاست. انتصات ایشان در دولت همسو در ابتدای راه است و معلوم نیست چه اتفاقاتی در پیش روی جریان ندای وحدت و انتصابات می باشد.

۳_ در ان زمان عده‌ای از منتقدان مهدی روشنفکر ادعا میکردند ایشان نگاهش قومیتی می‌باشد اما وابسته و دلبسته مافیای اب و سد سازی قرار گرفته و صدور مجوز سد سقاوه نیز به دلیل همین لابی و معامله می‌باشد و یا در چندین محفل حقیقی و مجازی یکی از منتقدان شاخص هم استانی و محیط زیستی استان بارها اعلام کردند مهدی روشنفکر با مافیای آب شراکت و بخور بخور دارد. و به راحتی با هرگونه احداث سد در هر نقطه استان، تمام و کمال موافقت خواهد کرد و انتظار کوچکترین مخالفت ایشان با هیچ سدی در استان را نداشته باشید.

اما مخالفت صریح و قاطع امروز مهدی روشنفکر در مجلس، با احداث سد خرسان در این برهه حساس که در تقسیم مناصب و فرصت‌ها به وزارت نیرو نیاز اساسی دارند و ممکن است در صورت وجود مافیای پشت سد، تلاش خود را برای ضربه زدن به ایشان به کار گیرند نشان داد ایشان وابسته و اهل معامله با هیچ کدام از مافیای اب و زمین خواران نیست و قطعا روزهای سختی را در اینده به دلیل نفوذ مافیای اب در سطوح مختلف قدرت شاهد خواهیم بود. ولی امروز مهدی روشنفکر در قضییه سد خرسان ثابت کرد حاضر نیست به خاطر یک منصب و منافع شخصی، چوب حراج به منابع و منافع استان و به ویژه اب و خاک و عزت بویراحمد بزند‌.

۴_ این سه موضع جناب روشنفکر در مقابل سد‌های تنگ سرخ، ابریز و خرسان برای همیشه به حواشی قومیت‌گرایی، منطقه گرایی، وامداری ایشان به مافیای اب و سد سازی پایان خواهد داد و به دلیل اینکه در اینده به حمایت جدی فعالان سیاسی، حوزه اب و محیط زیستی در جلوگیری از احداث سد خرسان نیاز دارد مشخص خواهد شد کدام دسته از منتقدان در سد تنگ سرخ واقعا دلسوز اب و خاک بویراحمد و منافع مردم مستضعف منطقه هستند و کدام دسته از منتقدان سد تنگ سرخ، اهداف و اغراض خاص دیگری را در لباس منتقد سدسازی دنبال میکردند.

حمایت از سد ابریز و مخالفت با سد خرسان و حمایت از اختصاص سهم حداکثری بودجه محرومیت زدایی به کهگیلویه و گرفتن ردیف جداگانه اعتبار برای جاده ارتباطی باشت چرام_ باغ_ ملک و حمایت از انتصاب استاندار محترم نیز نشان میدهد ایشان کوچکترین تقابلی منطقه‌ای علیه دو حوزه انتخابی دیگر ندارد.

اما سخن اخر با برخی منتقدان محترم ندای وحدت:

جریانی که تا انتخابات کل ارای ان را طایفه‌ای میدانستید و یک جریان نوپا و تازه تاسیس است انتظار نداشته باشید در این شرایط، بدون توجه به انتظارات بدنه جریان و نوع فرهنگ سیاسی مردم، جناب روشنفکر از هیچ کدام از افراد همان طایفه در انتصابات استفاده نکند تا این جریان صعود نکرده، سقوط را تجربه کند!! پس در انتقادات فراموش نکنیم دست خدا بالای همه دست‌هاست و از دستان نامرئی نظام هستی لحظه به لحظه در هراس باشیم.

اگرچه انتصابات در گذشته و روزاهای اینده و حتی استفاده از مخالفان ندای وحدت در دیگر مناطق نشان میدهد بسیاری از انتقادات منصفانه نیست و در چند روز اینده شاهد انتصاباتی از تفکرات و بخش‌های مختلف خواهیم بود و قطعا کسانی که در اینده به این جریان خواهند پیوست و سازکار این جریان را بپذیرند از هر تفکر سیاسی و هر منطقه ای حتی شمال افریقا باشند در توزیع فرصت‌ها با توجه به توانمندی، از ایشان استفاده خواهد شد و جریان ندای وحدت با وجود ضعف‌های گفتمانی و ساختاری درونی فراوان و کمی دور شدن از مردم‌، بالاخره از این مسیر صعب‌العبور عبور خواهد کرد.

البته چنین عبوری جز با اراده و اداره جناب روشنفکر و هم‌اندیشی با افراد شایسته و معتمدین، متنفذین و دلسوزان جریان محقق نخواهد شد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 21 نظر

  • 1 وحید 1400/12/7 4:23:22

    اینجا دیگه توی دست روشنفکر و دیگری نیست گوش ما توی دست فارسه . صحبت آب آشامیدنیه شیراز گسترده میشه ما آببهشون ندیم کی بده لر یعنی همین داداش. توجیهات الکی مبارک باشه این سد . فقط میگم ک فک نکنی اینقده بی درکیم

    پاسخ
  • 2 طایفه حاجتی ایلم تیرتاجی 1400/12/6 21:33:21

    درود برتو نماینده محبوب مردمی به خدا رای من حاج زارعی بود ولی از زمان فعالیت ایشان دیدم که بهتر از همه نماینده ها بوده و قصد دارم با تمامی دوستان ونفرات به ایشان رای اعتماد بدهم

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1400/12/4 20:19:26

    تو را به امام حسین ول کنید این نماینده ها رو بزارید با هم بشینن یه فکری به حال این استان کنن که خیلی از مسئولین کشوری هنوز نمی تونن اسم استان درست بگن، تا کی میخوایم پا بزاریم رو همدیگه بریم بالا، آقای دکتر روشنفکر نماینده ی خوبی هستن اگر دوستان اجازه بدن

    پاسخ
  • 4 خدا 1400/12/4 20:13:31

    خدا پشت وپناهت نماینده مردمی ومحبوب

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1400/12/4 11:12:43

    واقعا چطوری میخواین مقابل مافیا قرار بگیرید اینا کشور تو دستشونه

    پاسخ
  • 6 مختار 1400/12/4 10:26:41

    تا دیر نشده باید روشنفکر با بزرگان بشینن فکری کنند مردم باید بفهمن چه خبره

    پاسخ
  • 7 زهرا 1400/12/4 10:25:38

    اگر مطالب شما با انصاف نوشته شود قطعا مردم هم وجدان خویش را وسط میگذارند و با وجدان بیدار قضاوت میکنند چ خوب چ بد.دکترروشنفکر فردی انقلابی و از خانواده شهداست دکتر روشنفکر از اون انقلابی های اصل هست و بظاهر ادای انقلابی هارا در نمی آورد و در عملکرد خود برای استان خود را برای همگان ثابت کرده هم از اصلاح طلبان باوجدان و کاری و هم از اصوالگرایان انقلابی اصل در انتصابات خود استفاده میکند و دنبال منافع مردم هست.بخدا اگر از بحث طایفه ای خارج شویم و عده ای بخاطر منافع شخصی خود و کینه های در دل نخبگان این استان را تخریب نکنن قطعا دکترروشنفکر این استان را به عزت از دست رفته اش و شادابی و آسایشش برمیگرداند درود بر شما که باانصاف نوشتین و درود بر حاج مهدی روشنفکر مرد عمل

    پاسخ
  • 8 پیوند 1400/12/4 10:24:46

    نمیدونم چرا ایران دست از سر اب رودخانه ها بر نمیداره مردم امام زاده محمود چرا امام زادنه نیکنن و دینشو

    پاسخ
  • 9 ناشناس 1400/12/4 10:23:43

    از این به بعد به جای مظلوم ترین بنویسید بدشانسترین نماینده استان همه چیز ته کشیده اگر زمان استاد هدایتخواه بود قدر امثال روشنفکر رو مردم میدونستن

    پاسخ
  • 10 سیاست‌شناس 1400/12/4 10:22:20

    تمام این سخنرانی‌ها و بودجه ها فایده نداره جیگر مردم فقط فاتحه خوانی را ملاک قرار میدن باید بیاد بین مردم

    پاسخ
  • 11 البرز 1400/12/4 10:20:27

    این حرکت قابل تحسین بود اگر این کار نمیکرد بعدها ارزش انجام دادنش رو میفهمیدیم

    پاسخ
  • 12 دارابی رمضان 1400/12/4 8:12:16

    خداوتد پشت و پناه هر کسی برای این مردم کار دنجام‌میدهد

    پاسخ
  • 13 یاس 1400/12/4 3:7:55

    بنده خدا خیلی دوست داره کاری انجام بده اما فایده نداره اوضاع کشور خرابه اون سه نفر رقیب ایشان هم کنارش باشن فایده نداره

    پاسخ
  • 14 تام بزرگ 1400/12/4 3:4:30

    شیرهایی که شجاعانه قید منفعت و هرچیزی را زدند و از سال ۹۴ تا لحظه پیروزی در کنار روشنفکر بودند رفتند روباهان فرصت طلب و بقولا دقیقه نودی دارند بزرگی میکنند

    پاسخ
  • 15 سادات محمودی 1400/12/4 2:50:13

    واقعا ساخت این سد در منطقه سادات محمودی چه سودی برای استان دارد

    پاسخ
  • 16 عبد 1400/12/4 2:42:20

    خدا بزرگه.....همه چیز را به خدا بسپارید

    پاسخ
  • 17 تنگ سرخ 1400/12/4 2:35:58

    قطعا امینطوره در انتصاب غلام نژاد دکتر روشنفکر برنده اصلی بود زیرا از این به بعد استاندار بهانه‌ای برای کنار گذاشتن اصلاح طلبای جریان حامیان روشنفکر ندارد.

    پاسخ
  • 18 ناشناس 1400/12/4 2:34:29

    در اولین تماسی بعد از صحبت پاتاوه با ایشان داشتم به این موضوع اشاره کردم جناب دکتر فکر دور اینده باش بیخیال سد تنگ سرخ باش اظهار نظر نکن ولی کار خودش را کرد

    پاسخ
  • 19 محبوبه 1400/12/4 2:32:57

    متاسفانه اون افرادی قصدشون گیر دادن هست روزی به یه چیز گیر خواهند داد و اصلا هدفشون دلسوزی نیست

    پاسخ
  • 20 اب و فاضلاب 1400/12/4 2:31:33

    مافیاش رو خوب اومدی

    پاسخ
  • 21 نصیب الله رخشان 1400/12/4 2:30:11

    خدا خیرتون بده

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها