یادداشت
گفتگو و گزارش

کلماتی که آدم می‌کشند/ بررسی پدیده تجاوز به حریم خصوصی آدم‌ها به بهانه افشاگری

کلماتی که آدم می‌کشند/ بررسی پدیده تجاوز به حریم خصوصی آدم‌ها به بهانه افشاگری

برخی جوامع دخالت گسترده در حوزه زندگی خصوصی مردم به‌صورت یک رویه درآمده است و چهاردیواری اختیاری معنای خود را ازدست‌داده است. این سرک کشیدن‌ها هم همیشه هم بی هزینه نیست و گاهی قربانی می‌گیرد آن‌هم قربانیانی از جنس افراد معروف جامعه که شاید زندگی‌شان آرزوی خیلی‌ها باشد. هنوز یک سال از مرگ خودخواسته آزاده نامداری، مجری صداوسیما نگذشته است، یک هنرمند دیگر به مرگ خودخواسته تن داد تا همگان باور کنند هنرمندان و سلبریتی ها ابرانسان نیستند و آن‌ها نیز مانند سایر افراد جامعه گاهی در مقابل برخی وقایع و رویدادها که حریمشان را نقض می‌کند، می‌شکنند و تاب نمی‌آورند، به‌گونه‌ای که با دست خود به زندگی‌شان نقطه پایان بگذارند و خودکشی کنند. زهره فکور صبور، بازیگر شناخته‌شده تلویزیون و سینما روز ۱۰اسفند در منزل شخصی‌اش به همین دلیل درگذشت. بر اساس خبرهای منتشرشده این بازیگر بر اثر خودکشی و با مصرف۱۰۰قرص آرام‌بخش جان خود را ازدست‌داده است. بسیاری می‌گویند این هنرمند جوان و بی حاشیه برای رهایی از پچ‌پچ‌های پشت سرش و در اعتراض به تمرکز بر زندگی شخصی و نقض حریم خصوصی‌اش تن به مرگ خودخواسته داده است. پست اینستاگرامی حمید فراهانی راد، مجری تی وی پلاس و بهاره رهنما بازیگر تلویزیون این گمانه‌زنی را تقویت کرد که زهره فکور برای رهایی از حرف‌های پشت سرش که افراد حاشیه پرداز، آغاز کرده و به آن دامن می‌زدند تن به خودکشی داده است.

پای یک پاپاراتزی در میان است بعد از اعلام خبر درگذشت زهره فکور، حمید فراهانی در پستی اینستاگرامی نوشت: «متأسفانه با خبر شدم گویا دلیل اصلی خودکشی خانم فکور، حرف‌های خارج از عرف یا به‌اصطلاح پاپاراتزی فضای مجازی بوده که باعث این اتفاق شده. متأسفم که برای دیده شدن دست به هر کاری می‌زنند. لعنت به بی‌معرفتی هاتون. کلاً چی واسه کی مونده که این‌قدر حرص می زنین و انسانیت رو زیر پا می ذارین.» بهاره رهنما نیز در واکنش به مرگ این هنرمند جوان نوشت: «باورش سخته ولی کاش اینو باور کنیم که کلمات آدم می‌کشند. از رنج‌های دنیا و تیر کلمات خلاص شدی. باشد که آرامش نصیبت باشد.» پست حمید فراهانی پای یک پاپاراتزی به اسم «فردین امین» ساکن آلمان را به میان کشید. این مجری خارج نشین که نامش در میان افرادی که در سایت‌های شرط‌بندی فعالیت می‌کند شنیده‌شده، پیش‌تر حرف‌هایی را در خصوص زندگی شخصی زهره فکور صبور مطرح کرده بود. بسیاری می‌گویند صحبت‌های امین فردین علت خودکشی زهره فکور صبور بوده و این موضوع را مجری شبکه تی وی پلاس نیز تأیید کرده و در یک استوری نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد. به‌علاوه این، گویا زهره فکور صبور قبل از خودکشی به چند نفر از آشنایان گفته که از شایعاتی که فردین در یوتیوب درباره او ساخته بسیار عصبانی و ناراحت است. شهین تسلیمی یکی از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز دراین‌باره به خبرنگاران گفت که طرح چنین مسائلی که با آبروی افراد بازی می‌کند قطعاً یکی از علت‌های پایان دادن زهره فکور صبور به زندگی خود بود

نقد نیازمند ادبیات تحلیلی و ادب کلامی با نیم‌نگاهی به ویدیوهای چهره رسانه‌ای زرد به نام امین فردین در یوتیوپ و اینستاگرام آنچه وی در برنامه‌هایش به‌عنوان افشاگری مطرح می‌کند از یوی برخی فعالان اجتماعی و فرهنگی تحت عنوان «فاحشگی کلامی» از آن یادشده است تا حقیقت‌گویی. فعالیتی که بیشتر پرده‌دری بی‌شرمانه است تا پرده‌برداری شجاعانه، او نه افشاگر ابتذال که احیاگر ابتذال است. بدیهی است نقد سلبریتی ها مثل هرگونه نقد دیگری، نیاز به ادبیات تحلیلی و ادب کلامی دارد، هتاکی نقد نیست، اینکه از بی‌اعتبار کردن دیگران برای خود اسم‌ورسم و اعتبار کسب کنیم و از میل مردم به مکاشفه و تجسس در زندگی خصوصی سلبرییتی ها دکان بزنیم، اسمش پاپاراتزی نیست، این بیشتر مصداق عقده‌گشایی و حقارت است. تمرکز بر زندگی شخصی زهره فکور در حالی است که وی به گفته خودش همواره دنبال یک زندگی آرام و بدون هیاهو بوده است. وی در آخرین مصاحبه تلویزیونی‌ خود گفته بود: «خدا را شکر خیلی اتفاق‌های خوبی برایم افتاد اما کلاً از بچگی دنبال یک زندگی آرام و بی‌دغدغه بودم. اگر به بیست‌وپنج سال برمی‌گشتم اصلاً و ابداً بازیگری را انتخاب نمی‌کردم و به‌جایش ازدواج می‌کردم و بچه‌هایم را بزرگ می‌کردم. اگر هم یک روز بچه‌دار شوم اصلاً نمی‌گذارم وارد این حرفه شود.» این صحبت‌ها که مدت کوتاهی پیش از درگذشت او بیان‌شده است، ازنظر برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نشانه نارضایتی او از وضعیت کاری وزندگی‌اش تلقی شده است.

دخالت در زندگی دیگران قدمتی دیرینه دارد البته موضوع سرک کشیدن در زندگی دیگران و نقض حریم خصوصی افراد فقط مخصوص سلبریتی ها نیست و این رویه در ایران هم از سوی مردم و هم نظام‌های سیاسی قدمتی دیرینه دارد، جوری که می‌توان از آن به‌عنوان عیب ملی ایرانیان نام برد. برای برخی حریم شخصی و خصوصی معنا ندارد و آنان خود را محق می‌دانند که در هر امری اظهارنظر و دخالت کنند. اکنون شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند نیز در خدمت این خصلت قرارگرفته و آن را عمیق‌تر کرده است. علاوه بر برخی از مردم که بر اساس یک خصلت ذاتی و دیرینه علاقه‌مند به تمرکز بر زندگی دیگران و دخالت در آن هستند، برخی دستگاه‌های دولتی نیز به این موضوع علاقه‌مندند، جوری که در چهار دهه اخیر از پوشش گرفته تا تفریحات مردم و ... از نگاه آنان دور نمانده است و آنان همواره به بهانه ناسازگار بودن با قوانين و ارزش‌های دینی اجازه دخالت در زندگی دیگران را به خود داده‌اند. این در حالی است که حریم خصوصی یا حریم شخصی یکی از ابتدایی‌ترین حقوق هر شخص است که امروزه با پیشرفت جوامع و گسترش ارتباطات جمعی تا حدودی نادیده گرفته می‌شود و لازم است که نگاه دوباره‌ای به آن داشته باشیم. حریم خصوصی همان مرزهای فیزیکی، احساسی و روانی هستند که هر فرد برای خود دارد و بدون حفظ آن نمی‌توان روابط اجتماعی و زندگی موفقی داشت.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها