یادداشت
گفتگو و گزارش

ناگفته‌های سرمایه‌گذار بازار جدید دهدشت و پاسخگویی به برخی انتقادات و ابهامات/ تصاویر

ناگفته‌های سرمایه‌گذار بازار جدید دهدشت و پاسخگویی به برخی انتقادات و ابهامات/ تصاویر

اَفتونیوز - بعد از انتشار خبری با عنوان (بازار جدید شهر دهدشت/ از جانمائی نامناسب تا آسیب‌پذیری در مقابل بحران‌ها) در این سایت خبری، واکنش‌هایی را در شبکه‌های مختلف مجازی به همراه داشت.

پیرو آن مطلب، خبرنگار اَفتونیوز به محل بازارچه مذکور رفته و ضمن بازدید و تهیه عکس، گفت و گویی با سرمایه‌گذار مجتمع آقای شهباز شهبازی انجام داده است که در در پی می‌آید:

اَفتونیوز: پروژه بازار امام رضا (ع) دهدشت از کجا کلید خورد و شما به چه شکل مجری طرح شدید؟

سرمایه‌گذار: بازار امام رضا(ع) دهدشت را در نوبت دوم آگهی اسفند ماه ۱۳۹۸ را متاسفانه  برنده شدیم دلایل این تاسف زیاد است که به چند مورد اشاره خواهم کرد، اولین تاسف شیوع کرونا و تحت تاثیر این اپیدمی وضعیت کار تعطیل شد و راه عقب گردی وجود نداشت  دومین دلیل بنده برای این تاسف بحث تورم فزاینده و کمر شکن بود و از آنجایی که کرونا سبب تعطیلی کارخانه ها و کارگاه ها شده بود ما انتظار داشتیم قیمت مصالح پایین بیاید ولی برعکس آن رخ داد و ما بر اساس فهرست بهای سال ۹۸ کار را پذیرفتیم.

این بازار با متراژ ۷۰۰۰ متر است و قرارداد ما در تاریخ ۲۷ / ۲/ ۱۳۹۹ در طی ۱۸ ماه به این نقطه رسیده است و در طی ۱۸ ماه این مجتمع رشد فیزیکی مطلوبی داشته است و باید به این نکته توجه کرد به دلیل تعطیلات کرونایی ما عملا در ۱۳ ماه مجتمع را تا اینجا پیش برده ایم. چون خیلی علاقه داشتن زود تر به پایان برسد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند، در مقاطع زمانی روزانه ۸۰ کارگر و ۱۰ استاد کار برای بنده کار می‌کردند و پروژه ما مهندس ناظر مخصوص خود را داشت و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم.

اَفتونیوز: مهم ترین امتیاز ها و مزیت های این بازار چیست؟

سرمایه‌گذار: از مزیت این بازار می‌توان گفت، از آنجایی که در شهرستان کهگیلویه امکانات رفاهی و گردشگری نداریم این مجتمع می‌تواند این نقش را ایفا کند، این سازه بتنی با امکاناتی ایمن ساخته شده و کاملا زیر نظر دفتر فنی شهرداری پایه گذاری شده است و فرایند ساخت آن صورت گرفته است.

امتیاز و مزیت بعدی این بازار تمرکز زدایی از مرکز شهر و ترافیک بخش مرکزی شهر است. این بازار امکاناتی مانند واحد های تجاری، کافی شاپ، بانک، سیستم ایمنی پیشرفته اعلام و اطفای حریق هوشمند و آدرس یاب ، امکانات رفاه معلولین و مازاد بر آن به سیستم تر ( آبرسانی ) مجهز شده است.

اَفتونیوز: یک سری انتقادات به این پروژه وارد شده است که بخشی از آنها در مطلب رسانه اَفتونیوز به آنها اشاره شده بود چه پاسخی به این انتقادات دارید؟

سرمایه‌گذار: در مورد جانمائی این بازار انتقاداتی از طریق رسانه شما وارد شده بود چندان ارتباطی به من سرمایه گذار ندارد گرچه به شخصه این نقد را قبول ندارم و ما نمی‌توانیم همه امکانات را در مرکز شهر قرار بدیم و چنین امری به دلایل تراکم و تمرکز مرکز شهر ممکن نیست و از طرف دیگر شهر نیازمند گسترش و توسعه است و اینکه در مناطق پیرامونی و حاشیه ای تر بازار و مجتمعی به این عظمت احداث شود سبب ارزش افزوده آن منطقه شده است در حالی که پیش از این شاید نقطه ای کم ارزش تر تلقی می‌شد از طرف دیگر محل این مجتمع در گذشته جمعه بازار بود و برای مردم جا افتاده شده بود.

یکی دیگر از این نقد ها بحث پارکینگ بود و بنده نیز از ابتدا این موضوع را به مسولان گوشزد  کردم اما به دلیل آب های زیر زمینی پارکینگ با مشکل مواجه بود اما با توجه به وجود چند خیابان بزرگ در اطراف بازار پیش بینی می شود این مشکل پیش نیاید و مسولان نیز راهکار دیگری را از ابتدا در نظر داشتند خرید زمین های همجوار در پشت بازار که در حدود ۴۰۰۰ متر می باشد.

در طراحی نقشه مجتمع باز بنده هیچ نقشی نداشتم، این نقشه از پیش آماده بود و ما صرفا مجری و اجرا کننده بودیم و هیچ گونه دخل و تصرفی در آن صورت نگرفت، راهرو شاید کم عرض باشند اما از ابتدا هدف این بود مشکلات بازار روز قدیم شهر را نداشته باشد که و وسایل نقلیه در آن تردد دارند و سیمای نامناسبی به آن داده اند و راهرو ها در بازار جدید صرفا برای تردد افراد است و عرض آنها ۳/۵۰ می باشد که وسایل نقلیه قرار نیست در آن تردد کنند ( مگر در موارد ضروری مانند اورژانس) و بازاریان برای حمل کالای مغازه خود می بایست از گاری های کوچک در جلوی درب بازار قرار داده می شود استفاده کنند و مزیت دیگر اين بازار این است که اینگونه نباشد خودرو و موتور سیکلت تردد کنند. بازار های بزرگ و تجاری در سطح کشور مانند بازار وکیل و بازار خلیج فارس در شیراز یا بازار بلدیان گچساران به دلیل رفاه حال شهروندان اجازه تردد وسائط نقلیه داده نمی شود.

نقد بعدی در مورد مساله فاضلاب بود و این نقد نیز بی پایه و اساس بود و فاضلاب آن در مرحله پایانی است سه مسیر آن تکمیل شده است و مابقی مسیر ها نیز بزودی پایان می‌رسد و نباید ناعادلانه و ندیده قضاوت شود.

بنده تاکنون مازاد بر قرار دادم در این مجتمع هزینه کرده ام و پشیمان نیستم و منتی بر سر کسی ندارم و به دلایل شخصی و اتفاقاتی در زندگی ام رخ داد دیگر نگاه سود و منفعت به این مجتمع ندارم و صرفا رضایت مردم در این مرحله برایم مهم است، برای مثال  در قرارداد ما با شهرداری کاشی درجه ۲ استاندارد قید شده ( میتوانید روئیت کنید ) اما بنده به اختیار خود کاشی درجه ۱ استاندارد استفاده کردم علاوه براین نمای سمت خیابان فرعی  بصورت سنتی اجرا کردم  و این کار را در بلوار خیابان اصلی ادامه خواهم داد و هزینه سرسام آور دارد  که باز مازاد بر قرارداد است و شخصا راضی هستم.

تا مقطعی شاید به دنبال سود و منفعت شخصی بودم ولی به دلیل یک  حادثه در زندگی ( مرگ فرزند ام  که ایشون پزشک بودند و در مبارزه با کرونا بسیار  تلاش و فعالیت داشتند ) سرمایه اصلی زندگی ام را ا دست دادم و نگاه ام به زندگی تغییر کرده است. شاید چیزی در حدود ۵ میلیارد که جزء تعهدات بنده نبوده است و صرفا هزینه زیباسازی پروژه خواهد شد که این امر برای رضایت خاطر مردم بوده است

و وعده داده ایم کلید تحویل مشتری بدهیم طبق برآورد سال ۱۳۹۸ پانزده میلیارد  و ۲۰۰ میلیون هزینه داشت اما اکنون هزینه ها حداقل ۲/۵ برابر شد و تا شهریور ۱۴۰۰ محاسبه ما نشان می‌داد در حدود ۳۴ میلیارد هزینه شده است. بالغ بر چهار تا پنج میلیارد مازاد بر قرارداد هزینه کرده ام . بعد از ۴۰ درصد از پیشرفت کار به دلیل تورم سنگین و افزایش قیمت ها ناچار شدیم غرفه ها را پیش فروش کنیم و به دلیل افزایش قیمت مصالح مجبور شدم املاک و اموال شخصی خود را به فروش برسانم تا تا این هزینه را جبران کنم به گونه ای که کمتر از ۱۰ غرفه از سهم سرمایه گذار تحت تملک بنده است و تا پایان پروژه شاید مجددا مجبور به فروش مابقی غرفه ها شوم و این پروژه انشالله تا قبل از تابستان تکمیل می شود و می‌تواند رسما فعالیت خود را آغاز کند و در خدمت  شهروندان و همشهریان قرار گیرد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 ناشناس 1400/12/16 18:21:9

    درود بر جناب شهبازی عزیز بابت زحمات بیش از حدشون در این پروژه.

    پاسخ
  • 2 سامان 1400/12/16 17:8:54

    سلامت و تندرست باشین مهندس جان

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها